Citat:
Ursprungligen postat av
bagarn29
Jag tror att Mats Alm någonstans utmed vägen N. Bertilsbo-Leksand-Djursås-Borlänge har ringt sin pappa från en telefonkiosk. Jag fortfarande inte förstå varför han svarar på sms:et i Åselby, såvida det inte är för att få ett alibi ifall någon sett honom i området.
Varför förnekar han då att har varit där?
Exakt. Vi pratar om en människa som uppfinner en helt absurd kidnappningshistoria och som inte har några problem med att saluföra den. Men när han pressas om rena, konkreta fakta minns han plötsligt inte, hittar på en absurd lögn eller vill inte svara. I förhören hamnar han i läget "vill inte svara" när han verkligen har något att dölja och ingen väg ut från det faktum han presenteras.
Att då Åselbymasten blir en förneka/inte svara-grej gör den så intressant. Han hade ju "bara" kunnat justera sin historia en smula, men nej nej. Inte då.
Ur försvararens synvinkel kan det också ha att göra med tidslinjen. Att Mats kan placeras vid Åselbymasten kl 19:59 gör att "svängrummet" i tid och möjlighet till hittepå-historier minskar för Mats.
Det mest sannolika tror jag dock är att Mats stannat i området för att göra sig av med bevismaterial (t.ex. Lindas telefon om hon hade den med sig) / kolla bilen och i samband med detta startat sin telefon en kort stund. Han åker ju oavsett vilket in till Falun sedan och kanske var nervös över att bli stoppad i en trafikkontroll eller liknande och därför ville kolla bilen ett extra varv o.s.v.
Är det så att han dumpat bevismaterial i närheten av Åselbymasten har han ju all anledning till att inte erkänna att han var där. Skulle polisen hitta något där skulle det sätta Mats i en mycket, för honom, illavarslande sits.