2017-05-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hemskt att man kan rösta i USA utan ID och sådant uppmanas också.
Det USA behöver är långa knivarnas natt för att rensa ut lite korrupta.

Nej, du kan inte rösta i USA utan ID. Du måste ha ett HAVA-ID plus vanlig legitimation.
2017-05-15, 21:11
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Men det är klart att liberaler fortfarande kallsvettas över att "någon annan" fick makten, än det som skulle vara planerat.

Det där är en stretch, jag tror att anledningen till att "vi" oroade oss inledningsvis var att den där svettige köttpåsen kan få för sig att sätta Finland, Baltikum och i förlängningen hela norra Europa i ett instabilt säkerhetsläge. Sen är det såklart allmänt desillusionerande att en begagnad bilhandlare kan vinna en valteknisk majoritet i världens mäktigaste land, samtidigt som en obstruerande kongress- vägg av inrökt reaktion inte betalade ett ruttet öre i politiskt pris för utomkonstitutionellt röveri, ex Garland.

Men jag måste säga att den folkliga resning jag sett hos oppositionella dems och independents har varit och är inspirerande. Om "motståndet" håller uppe trycket, och ingenting Trump har gjort ger mig anledning att tro annat, så kommer demsen flippa huset 2018. Och om Ossoff mot alla odds tar GA-6 i juni kommer repsen sluta spela med Trump. Det skulle vara ett sånt uppenbart misstroendevotum i halvtid.
2017-05-15, 21:25
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythbusted
Nej, du kan inte rösta i USA utan ID. Du måste ha ett HAVA-ID plus vanlig legitimation.

Det beror på delstat. I Minnesota kan du rösta - givet att du är registrerad (en galenskap i sig) - om du har en utility bill, typ gasräkning.

Frågan är vad man identifierar som rättighet och vad man identifierar som risk. Som många skrivit här i tråden finns det inga bevis för att felaktiga röster skulle ha avgjort federala val. I val med färre väljare, typ delstatsparlament, har det skett en del fulspel över åren. Det som talar mot att röstfusk i federala val skulle vara en faktor att över huvud taget bry sig om är dels att enskilda röster i praktiken saknar betydelse och att straffen för sådant är drakoniska. Du kan bara påverka utgången i federala val genom utstuderad och lättupptäckt organisation. Det du förlorar genom alltför långtgående krav på väljare är, enkelt uttryckt, varje vuxen amerikans rätt att rösta.

I Sverige kan man rösta utan leg, jag har gjort det flera gånger, de gånger jag orkat spara röstkortet. Man ska väl visserligen vara beredd att visa leg.
2017-05-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Det beror på delstat. I Minnesota kan du rösta - givet att du är registrerad (en galenskap i sig) - om du har en utility bill, typ gasräkning.

Frågan är vad man identifierar som rättighet och vad man identifierar som risk. Som många skrivit här i tråden finns det inga bevis för att felaktiga röster skulle ha avgjort federala val. I val med färre väljare, typ delstatsparlament, har det skett en del fulspel över åren. Det som talar mot att röstfusk i federala val skulle vara en faktor att över huvud taget bry sig om är dels att enskilda röster i praktiken saknar betydelse och att straffen för sådant är drakoniska. Du kan bara påverka utgången i federala val genom utstuderad och lättupptäckt organisation. Det du förlorar genom alltför långtgående krav på väljare är, enkelt uttryckt, varje vuxen amerikans rätt att rösta.

I Sverige kan man rösta utan leg, jag har gjort det flera gånger, de gånger jag orkat spara röstkortet. Man ska väl visserligen vara beredd att visa leg.

Ja på vissa fall så kan det räknas som ett id, du måste ha HAVA-ID ändå dock som du måste registrera dig för.

Det har undersökts och jag tror det var c:a 10 fall som hittades totalt över hela USA, varav majoriteten gynnade Trump. Så det är bara en undanflykt dom använder för att undanta fler ur demokraternas målgrupp från att rösta.
2017-05-15, 22:59
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Jag har länge undrat varför inte fler har positionerat sig sans-Trump, som McCain, Graham och hon från Maine, Collins. Jag tror att det är så enkelt att repsen finner sig i apspelet så länge de tror sig kunna fula igenom människofientlig lagstiftning. Det har blivit en republikansk folksport att hålla sig för näsan och fisa i hissen.

Nu låtsas du som att alla Republikaner är en homogen grupp. Men så är inte i fallet.

De flesta passar nog in på din beskrivning, men det finns bland annat 'Pure', det finns 'Maverics' och det finns 'Neocons'.

Förenklat:
Pure - Lyin' Ted. Han gör allt möjligt för att få den konservativa agendan och skulle absolut döda Kennedy om det ledde till att han utnämns till HD
Maveric - det bästa exempel är självklart Paul, men även McCain, Rubio och Graham.
Neocon - McCain, Rubio och Graham.

Men i vårt fall är det intressanta gruppen 'Neocon-Maveric' - McCain, Rubio och Graham. Och där brister din analys rejält. Det finns bokstavligen inte en chans att dessa herrar skulle 'cover up RussiaGate'.

Inte. En. Chans.

Och alla dessa herrar har god insyn in Senaten's utredning. De har troligen också källor i FBI/NSA...
Så hur förklarar du det? Jag skulle även gärna vilja höra bernad_law's förklaring

P.S. Och just McCain har absolut ingenting att förlora. Han vann sin delstat 'easily'. Han sitter kvar till 2023. Då fyller han 80 år. Och... HAN HAAAAAAAAAAAATAR RYSSLAND. Och ännu mer hatar han... Mr. Putin

1+1=?
2017-05-15, 23:19
Medlem
FlashyBears avatar
Postade i 'amerikansk utrikespolitik' tråden, men är relevant även här i och med RussiaGate utredningen.

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/trump-revealed-highly-classified-information-to-russian-foreign-minister-and-ambassador/2017/05/15/530c172a-3960-11e7-9e48-c4f199710b69_story.html
Trump revealed highly classified information to Russian foreign minister and ambassador
Citat:
President Trump revealed highly classified information to the Russian foreign minister and ambassador in a White House meeting last week, according to current and former U.S. officials, who said that Trump’s disclosures jeopardized a critical source of intelligence on the Islamic State.

The information Trump relayed had been provided by a U.S. partner through an intelligence-sharing arrangement considered so sensitive that details have been withheld from allies and tightly restricted even within the U.S. government, officials said.

The partner had not given the United States permission to share the material with Russia, and officials said that Trump’s decision to do so risks cooperation from an ally that has access to the inner workings of the Islamic State. After Trump’s meeting, senior White House officials took steps to contain the damage, placing calls to the CIA and National Security Agency.

Trump litar på Putin. Frågor på det?
2017-05-15, 23:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Och alla dessa herrar har god insyn in Senaten's utredning. De har troligen också källor i FBI/NSA...
Så hur förklarar du det? Jag skulle även gärna vilja höra bernad_law's förklaring

Enkelt. Eftersom de är patrioter sprider de inte hemlig information om pågående utredningar hur som helst. Till skillnad från vissa andra:

Citat:
President Trump revealed highly classified information to the Russian foreign minister and ambassador in a White House meeting last week, according to current and former U.S. officials, who said that Trump’s disclosures jeopardized a critical source of intelligence on the Islamic State.

The information Trump relayed had been provided by a U.S. partner through an intelligence-sharing arrangement considered so sensitive that details have been withheld from allies and tightly restricted even within the U.S. government, officials said.
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/trump-revealed-highly-classified-information-to-russian-foreign-minister-and-ambassador/2017/05/15/530c172a-3960-11e7-9e48-c4f199710b69_story.html
2017-05-15, 23:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Postade i 'amerikansk utrikespolitik' tråden, men är relevant även här i och med RussiaGate utredningen.

Trump revealed highly classified information to Russian foreign minister and ambassador

Definition på "Highly classified information"? Är det pappersbunt Trump gav eller snackade dem bara i ovala rummet?
2017-05-15, 23:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Hoppas du inte tror detta hjälper Trump på något sätt; detta kommer sluta med impechment för Trump. Om det vore amerikansk information hade han kunnat hävda att han delade ut dem, och det hade han haft rätt till, men han får inte dela information som kommit från andra länders källor utan tillåtelse.
2017-05-15, 23:27
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Nu låtsas du som att alla Republikaner är en homogen grupp. Men så är inte i fallet.

De flesta passar nog in på din beskrivning, men det finns bland annat 'Pure', det finns 'Maverics' och det finns 'Neocons'.

Förenklat:
Pure - Lyin' Ted. Han gör allt möjligt för att få den konservativa agendan och skulle absolut döda Kennedy om det ledde till att han utnämns till HD
Maveric - det bästa exempel är självklart Paul, men även McCain, Rubio och Graham.
Neocon - McCain, Rubio och Graham.

Men i vårt fall är det intressanta gruppen 'Neocon-Maveric' - McCain, Rubio och Graham. Och där brister din analys rejält. Det finns bokstavligen inte en chans att dessa herrar skulle 'cover up RussiaGate'.

Inte. En. Chans.

P.S. Och just McCain har absolut ingenting att förlora. Han vann sin delstat 'easily'. Han sitter kvar till 2023. Då fyller han 80 år. Och... HAN HAAAAAAAAAAAATAR RYSSLAND. Och ännu mer hatar han... Mr. Putin

1+1=?

Jag tror du missförstod mig. Sans-Trump= utan Trump.
2017-05-15, 23:28
Medlem
Citat:

Låter som årets bullshit story.

Precis som att Comey ville ha mera pengar enligt deras källor, när samtidigt Comeys andreman går ut med att de har gott om pengar.
2017-05-15, 23:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Har ni tänkt på en sak?

Ryssland-Trump historien har varit rätt så tyst under flera veckor. Men nu har den helt enkelt väckts till liv igen - med samma argument.

Det märks verkligen att etablissemanget vill ha bort Trump.

Trump samarbetar med Putin - Inga bevis.
Trump skickar ut hemlig information till slumpmässiga personer - Inga bevis.

Jag börjar bli trött på det här. Det är dags för Trump att #DrainTheSwamp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in