2017-05-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att ni tänker lite bakvänt här. Om man kan visa att Linna inte skulle ha kunnat befinna sig på platsen vid tidpunkten för brottet, då vore detta naturligtvis något för försvaret att ta upp. Men att visa att Linna rent tidsmässigt skulle kunna ha befunnit sig på brottsplatsen är naturligtvis inget som åklagaren kan åberopa som bevisning. Märkligt nog tycks dock Jens Göransson anse att det här är ett 'indicium' som tyder på att Kaj Linna är den skyldige.
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Men tryck gärna Linna genom gluggen på ladugårdsväggen ett par gånger till också, så är det sedan ställt utom rimligt tvivel igen att han är skyldig.

Det finns inget bevis att Linna befunnit sig i Kalamark den dagen. Ingen har sett honom där, han har inte lämnat några som helst spår där. Allt kommer från Nils berättelse.

Jag tycker det är svårt att förstå Nils ändrade berättelse, inkl att det är lätt att manipulera telefoner. Varför ändrar han sin berättelse?
Citera
2017-05-15, 13:43
Medlem
EbonLundins avatar
Vilken tidpunkt gäller egentligen? Var det inte 19:40 grannen hade sett någon i gluggen?

Är det 20-tiden som gäller för åklagaren? Verkar som att tiden justerats för att det ska passa till Linnas nackdel...
Citera
2017-05-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Det finns inget bevis att Linna befunnit sig i Kalamark den dagen. Ingen har sett honom där, han har inte lämnat några som helst spår där. Allt kommer från Nils berättelse.

Jag tycker det är svårt att förstå Nils ändrade berättelse, inkl att det är lätt att manipulera telefoner. Varför ändrar han sin berättelse?

Eftersom MV konstaterat ändrat sin berättelse innebär det väl även hans pappa EL, ljuger om vad han gjorde den dagen.
Citera
2017-05-15, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Ny intervju med Thomas Magnusson:
http://www.barometern.se/kalmar/kaj-linnas-advokat-sagar-ny-bevisning/
Citera
2017-05-15, 14:10
Medlem
F3ttans avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/experter-sannolikt-att-kaj-linna-frias-1.4283459
Citera
2017-05-15, 14:17
Medlem
Citat:

"– Jag fick hela förundersökningsprotokollet först i fredags. Så ska det naturligtvis inte vara. Normalt har jag flera veckor att läsa in mig. Jag har sagt till rätten att det kommer att bli en hawaiirättegång med de här förutsättningarna."

JO har uttalat att svarstiden för en medborgare ska vara ca 5 arbetsdagar vid en fråga från myndighet. Här får försvaret i praktiken 1 dag.

Rättssäkert? Ett försök av åklagaren att få försvaret att skjuta upp rättegången genom att be om anstånd. Nivån på ärendet ligger kvar som tidigare.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-05-15 kl. 14:21.
Citera
2017-05-15, 14:30
Medlem
Citat:
"Kaj Linna berättade i en intervju i Barometern att alla de 40 vittnen som åklagaren kallat bara gynnar honom, även huvudvittnet?
– Ja, jag kliar mig i huvudet när jag ser vilka vittnen som åklagaren kallat. Jag ser ingen som missgynnar min klient."
Edit: Undrar vad Kaj Linna kan tänkas ha gjort eftersom 'alla' vill sätta dit honom?
Citera
2017-05-15, 14:30
Medlem
EbonLundins avatar
http://www.barometern.se/kalmar/rattegangen-mot-kaj-linna-startar-i-morgon/

Citat:
Experter tror att Kaj Linna kommer att frias.
– Även om åklagaren har ett erkännande ska det mycket till för att en person ska kunna dömas för mord. Om man då har ett förnekande i sten som med Kaj Linna, tillika ett resningsbeslut av Högsta domstolen, kommer kraven på den stödjande bevisningen att vara enorm, säger Sven-Erik Alhem, rättsexpert och tidigare överåklagare, till TT.

Det räcker nog knappast med "hittepå-listan" som Sommarsemestern hänvisar till...
Citera
2017-05-15, 14:32
Medlem
Citat:
Jag tycker att ni tänker lite bakvänt här. Om man kan visa att Linna inte skulle ha kunnat befinna sig på platsen vid tidpunkten för brottet, då vore detta naturligtvis något för försvaret att ta upp. Men att visa att Linna rent tidsmässigt skulle kunna ha befunnit sig på brottsplatsen är naturligtvis inget som åklagaren kan åberopa som bevisning. Märkligt nog tycks dock Jens Göransson anse att det här är ett 'indicium' som tyder på att Kaj Linna är den skyldige.
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Men tryck gärna Linna genom gluggen på ladugårdsväggen ett par gånger till också, så är det sedan ställt utom rimligt tvivel igen att han är skyldig.
Draifos..har alltid haft respekt för dej o dina synpunkter, du o ett par andra som håller KL oskuld..dej mest pga du inte målar ut andra personer..som skyldiga..MV..räknas inte,, han är obegriplig. ? Med sitt svammel.men allt talar för att han hoppade av med sin far, att begå brott med KL..snabb med att ringa Bertil så han fick ett sk alibi, men hoppas dom synar hans far,,?Erling eller? för han är suspekt i många fall.Ang avlyssningen..är det avlyssnat före ..som jag tror, dom tog in MV o han pratat låt oss säja mellan första mars till anhållandet..så lär han ha ,ej vetat att han var avlyssnad.Men om det var efter han blev släppt..så betyder inte samtalen någon bevisning.(stämmer det att advokaten till MV får lämmna målet pga uttalande mot KJ)? Har hört rykten om det?
Citera
2017-05-15, 14:35
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Det är ju bara antaganden och gissningar?

Bara antaganden och gissningar? Är det en gissning eller ett antagande att Kaj Linna för många år sedan varit involverad i försäljningen av kassaskåp till bröderna?

Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Punkt 10 t.ex. Jag känner många som har problem med sin ekonomi. Ska jag betrakta dessa som potentiellt grova brottslingar då?

Den som har ekonomiska bekymmer blir naturligtvis mer intressant för polisen i en utredning om ett rånmord än den som inte har det. Speciellt om den personen inte har alibi och dessutom är utpekad av en annan person som ser ut att vara inblandad.
Citera
2017-05-15, 14:43
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det är lite begreppsförvirring här.

Orsakad av dig själv kanske?

Citat:
Det som av en åklagare åberopas som "bevisning" mot en åtalad är naturligtvis att betrakta som "bevisning" i formell mening. Att sedan ingen annan än du och 'farbror_barbro' håller med åklagaren om att den här bevisningen talar för att Kaj Linna skulle vara gärningsmannen, det är en helt annan sak.

Stämmer det där verkligen? Så sent som i morse skrev en ny skribent att han eller hon trodde Kaj Linna var skyldig. I media har väl advokaten som försvarat huvudvittnet uppfattningen att Kaj Linna är gärningsman också?

I fortsättningen när du skriver att det inte finns bevisning menar du alltså inga objektiva bevis, är det så vi ska förstå dig? Vilken sorts bevisning ska vi kalla DNA-spåret för, ett objektivt icke-bevis eller ett subjektivt bevis?

Citat:
Den "bevisning" som åklagaren Jens Göransson har lagt fram är helt enkelt värdelös när det kommer till att övertyga oss andra om Kaj Linnas skuld. Vi ser rakt igenom de här "bevisen":

Vilka är <ni andra>?

Hur var det nu med det där DNA-spåret som hittades på brödernas gård för 13 år sedan. Du hade väl genomskådat det spåret och kommit fram till att det kom från en okänd gärningsman? Eller var det först som det identifierades som du genomskådade att du varit inne på fel spår? Hur var det nu igen?
Citera
2017-05-15, 14:43
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Den som har ekonomiska bekymmer blir naturligtvis mer intressant för polisen i en utredning om ett rånmord än den som inte har det. Speciellt om den personen inte har alibi och dessutom är utpekad av en annan person som ser ut att vara inblandad.

Just det. Ställt utom allt rimligt tvivel? Av en som ändrat sin historia 4 gånger? Njaeee... Tror inte det, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in