Citat:
Ursprungligen postat av
Undrar-sa-flundran
Tittade in här för några månader sedan, och skrev mitt första inlägg. Jag hade slutat snusa per 1.11.2016, för första gången på 19 år. Då hade jag varit utan i 100 dagar, och senare denna vecka kommer jag att ha varit utan i 200 dagar.
Nu kan jag säga att jag egentligen slutat räkna dagarna redan. Jag tänker definitivt inte på snus ens varje vecka mera, och det blir verkligen lättare i förlängningen.
Mår fysiskt bra, om dock 3-4 kg tyngre...
Orsaken varför jag skriver här denna gång är för att fanskapet ändå har lyckats slingra sig tillbaks i mina tankar, om än avlägset. Men endast då jag tänker på en vecka jag har framför mig inkommande sommar... Som tidigare somrar kommer jag att åka norrut med min kusin för att vandra och flugfiska i juli, och nu under resans planering har snusjäveln uppenbarat sig i mina tankar igen. Hjärnan försöker övertyga mig om att jag bra kan ta med en burk och använda denna fiskevecka för att maximera upplevelsen. "Det är ju bara en vecka om året" säger hjärnan. "Har du slutat tidigare kan du sluta igen efter denna vecka" sägar hon... "Fiskeresan blir ju roligare av att ha snuset, det har du verkligen förtjänat" hörs om vartannat.
Nu är jag ju inte dum, och inser att detta kan skita på sig. Har dock en back-up plan, som har att göra med substitut. Tänk om, istället för att kollapsa och falla tillbaka i snusträsket direkt, jag endast faller tillbaka i nicoretteträsket? För en vecka. Jag fan hatar nicorette, så jag kunde eventuellt skippa det efter en vecka med eventuellt mindre besvär än att sluta snusa igen.
Har någon av er har stått inför en liknande situation? Har ni gett in och lyckats sluta på nytt, eller lyckats vara starka och stå emot?
Jag lovar dig, du kommer tycka att det var den mest pissiga semestern och kanske den mest pissiga stunden i ditt liv om du snusar den veckan! Till och med du själv vet innerst inne att du kommer fortsätta snusa som ett snusmongo när du kommer hem! Skärpning! Har du redan glömt hur äcklig snusen är och varför du slutade? Hur kan fiskeresan på något vis bli bättre av att du snusar? Fiskar skyr dessutom nikotin som pesten precis som jag gör! Du kommer få FÄRRE fisk om din fluga ska stinka äcklig snus och sprida nikotingift i vattnet när du fiskar! Och det är bara en nackdel med snus, kanske den minsta nackdelen!
Och du... att ta lite nicorette istället för en snus för dig måste ju gå att likställa med en heroinist som får en sil med en trubbig nål! Din backupplan låter fan sämre än att du faktiskt tar med dig en burk snus! Hur tänker du egentligen? Ska du reta dina dopaminreceptorer med lite dålig syntetskit så att du bli än mer sugen?
Erkänn! Din kompis du ska åka med, den personen snusar eller hur!? DU HAR TÄNKT ATT NALLA SNUS DIN JÄVEL! En process som sker i ditt undermedvetna!
Eller ännu värre: "Äh, nu har jag ändå tuggat/suttat/rökt/plåstrat mig med nicorette i en månad, nu kan jag verkligen lika gärna ta en snus!"
Skrivet i all välmening
Edit: Jag misslyckades med mitt stopp under liknande omständigheter som dina och började snusa igen. Det gick sedan ett par år av självplågeri, självförakt, dålig självkänsla, äcklad av mig själv innan poletten föll ner igen! Aldrig snus igen, aldrig!
Skyll dig själv om du inte kommer till sans i tankarna.