2017-05-15, 09:19
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Vad gäller Aki så är åtalet för och urkundsförfalskning och försäkringsbedrägeri så är bevisen ganska tunga. Vad gäller åtalet för mord så är bevisningen än så länge tunn. Däremot är indicierna många. Om en trolig gärningsmannabeskrivning ges av åklagaren av hur övergreppet gick till så är det möjligt att hon döms för mordet på Aki. Svårigheten ligger i att presentera en gärningsmannabeskrivning som håller och som stämmer överräns med insamlad information.
Bara min tanke. Andra kanske ser saken annorlunda.

Ok. Misstänkte nästan det. Spännande upplösning!

Är lätt att man får en ensidig bild av media och den samlade lynchmobben när det gäller sådana här uppmärksammade fall. Även om jag tror att hon är skyldig (vad nu det är värt) måste man givetvis kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Trodde det var klart som korvspad att bevisläget räckte till, men det verkar som att korvarna inte hunnit koka än...
Citera
2017-05-15, 09:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Spännande. Tack för utförligt och snabbt svar.

Snabb fråga igen, kan man se likheter mellan indiciekedjan här och indiciekedjan när det gällde mordet på Linda Chen (och i mordåtalet, den friade Mats Alm)?

Dvs, en förhållandevis stark indiciekedja men inte tillräckligt stark. "Arbogakvinnan" går fri för de grövre brotten likt Mats Alm men fälls för något mindre?

Jag kommer inte på alla nu, men det finns viktiga skillnader IMO:

– Kvinnan har inför vittnen deklarerat att hon ska döda både exmannen och föräldrarna.
– Hon har försökt värva torpeder som ska utföra morden.
– Hon har efteråt sagt att hon mördat exmaken.

Motiv och tillfälle är entydiga.

Eskalerande konflikter som omvittnats av flera bidrar.

Kan hon komma undan bara för att hon fått andra att utföra hennes smutsiga hantverk?
Kanske, det är ju svårare att bevisa anstiftan.

Det är ingen tvekan i mitt huvud att hon är skyldig, men det är ju den dom som vinner laga kraft som gäller.

Citera
Medlem
Citat:
Spännande. Tack för utförligt och snabbt svar.

Snabb fråga igen, kan man se likheter mellan indiciekedjan här och indiciekedjan när det gällde mordet på Linda Chen (och i mordåtalet, den friade Mats Alm)?

Dvs, en förhållandevis stark indiciekedja men inte tillräckligt stark. "Arbogakvinnan" går fri för de grövre brotten likt Mats Alm men fälls för något mindre?

Mats Alm. Där kunde man ej påvisa att offret var bragt om livet. Mao kunde varit en olycka. Om det stämmer att Aki ej uppvisar vatten från Hjälmaren i lungorna där han defacto upphittades i kombination med JM vittnesmål så förefaller det rimligt att anta att ett brott ligger bakom. Där skiljer sig de båda fallen åt.
Huruvida skillnaden leder till att JM döms för mord eller inte återstår att se
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hela förfarandet med Akis Folksamförsäkring är så sjuk , om nu Aki ansåg att förhållandet är över.

Från Folksams händelselogg:
Se:Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_3__3_ Sid 56/74 pdfsidnr)

141114 Skriver under
150521 Aki ringer och ber oss skicka läkarutlåtandet till honom på ny adress
150708 Handlingar och lablista från Nackahälsan ankommer Folksam avseende hälsokontroll på Aki utförd 150526 och 150702
150710 Vi skriver påminnelse om läkarundersökning till Aki
150831 Akis ansökan avregistreras

Han måste ju veta att ansökan är ställd med JM som försäkringstagare men fullföljer allt ända fram till 150708 då han skickar in fel hälsoundersökningspapper. Kan inte tolkas annat IMO än att han fram till dess var beredd att ha en fet livförsäkring med JM som förmånstagare.
Det var nog inte Aki som ringde om ny adress. Kanske inte ens var han som gjorde hälsoundersökningen. Påminnelse om läkarundersökning, var den inte redan gjord?
Citera
2017-05-15, 09:35
Medlem
Samma kväll ska han även ha lagt ut kärlekslåtar på sin Facebooksida.
- Det var våra låtar, jag förstod direkt vad han menade.

Från svt

Någon som på fri hand kommer ihåg klockslag för detta?
Citera
2017-05-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Samma kväll ska han även ha lagt ut kärlekslåtar på sin Facebooksida.
- Det var våra låtar, jag förstod direkt vad han menade.

Från svt

Någon som på fri hand kommer ihåg klockslag för detta?
Nej, men han och N hade chat igång på sin facebookchat (det handlar inte om sms, alltså; jag har nämnt detta tidigare i tråden) fram tills hans sista meddelande kl 20:41.
Det lilla, som det var skrivet, tyder inte på att han var asfull så dags, möjligen dragen och sentimental.
Hela kvällen antydde han att han inte ville släppa kontakten med henne fast han var borta.
Citera
2017-05-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det var nog inte Aki som ringde om ny adress. Kanske inte ens var han som gjorde hälsoundersökningen. Påminnelse om läkarundersökning, var den inte redan gjord?

Nej kan vara så.
150427 Johanna ringer och vill påskynda
150504 Johanna ringer igen och vill påskynda
150506 Vi begär läkarintyg pga höga belopp

Läkarbesöken i Nacka måste man väl ändå förutsätta att han gjort, visar man inte id? Kan ju tänkas att dessa intyg var till något helt annat och att JM sedan tar dessa från Aki o skickar in till Folksam. Enl Ns förhör idag var ju Aki i E-tuna den 9/7.
Citera
2017-05-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ok. Misstänkte nästan det. Spännande upplösning!

Är lätt att man får en ensidig bild av media och den samlade lynchmobben när det gäller sådana här uppmärksammade fall. Även om jag tror att hon är skyldig (vad nu det är värt) måste man givetvis kunna bevisa det på ett eller annat sätt.

Trodde det var klart som korvspad att bevisläget räckte till, men det verkar som att korvarna inte hunnit koka än...

Det behövs lagerblad och kryddpepparkorn också i korvvattnet för att det ska bli en god korv och att hon ska bli fälld för mordet på Aki det verkar bli knepigt med bevisligen här.
Hon kommer bli fälld för mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma och friad för mordet på Aki gissar jag på.
Bevisliget i mordet på Aki är luddigt och osäkert.
Citera
2017-05-15, 10:05
Medlem
cirkulationsplatss avatar
Vilka medier rapporterar live från rättegången?

Försöker hitta nån bra som rapporterar allt som sägs utan kommentarer. Aftonbladets live-rapportering är selektiv och helt värdelös. SVT:s är mycket bättre.
Citera
2017-05-15, 10:07
Medlem
Jag hittar inte ngn SVT-live idag! Är dom igång?
Citera
2017-05-15, 10:07
Medlem
cirkulationsplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviterande
Jag hittar inte ngn SVT-live idag! Är dom igång?

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Citera
2017-05-15, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JM och MR har sex inom ett par dagar efter att MR flyttat in hos JM.
Du menar väl inom ett par timmar?
Skämt åsido. Såg Fhl kommentar i förhör med JB och undrar om detta härrör till det stora summa Aki sagt försvunnit (hittade plånbok utspridd i bilen sen kanske det var?) - eller är det sammantaget?

" det var ganska stora skulder som Aki fick betala. Han betalade Davids skulder vid vid tre till fyra tillfällen och det var summor mellan 10 000 och 20 000 kr åt gången. Vid ett tillfälle var det en ännu större summa på 90 000 kr. "

Edit.
Såg att det kom i Expressen live nu:
Citat:
Nu frågar försvararen mer om de pengar som Aki blev av med på sitt konto, de 100 000 kronorna. Och hur han sedan hittat kortet i hennes bil, som hon berättat om tidigare.
– Jag minns inte allt det där, men han hade frågat efter sitt kort och det hade inte (Arbogakvinnan), sa han, berättar kvinnan.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mote-med-mamman-i-ratten/
Senast redigerad av develi 2017-05-15 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in