2017-05-13, 21:51
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Och sen avgör den jäveln mot Bajen...

Nää, det där tillvägagångssättet har man ju lite svårt att se andra svenska klubbar som tillämpar.

Efter ett crosspass från Curtis Edwards, fyndet från Division 3-klubben Ytterhogdal...
Citera
2017-05-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Östersund kommer vinna AS inom något/några år, det har jag varit tydlig med länge.
MFF:s tränare säger idag att Östersund är det näst bästa laget i AS. Ja, det är bara att hålla med.

Era andra tankar kring detta?
Vann inte Östersund cupen och ska Europakvala? Har de bredden i truppen för en hel säsong. Det är oftast inte under de tio första omgångarna som allsvenskan avgörs. Östersund gör det bra nu men slutar 8:a.

Det är inte ovanligt att de lag som behållit stora delar av sin startelva går bra i början. Exempel Gnaget som har; Linnér, Nyholm, Stipe, Olsson, Thern, Krpic, Goitom nya i vad som verkar vara vår "första elva". Det är 7 av 11 nya som ska hitta varandra. Det är en utmaning jämfört med lag som spelat ihop en längre period. Däremot kan det bli kvalitet över tid.

Hade vi haft bättre ekonomi så hade man givetvis behållit fler spelare. Nu har vi sålt för 240 Mkr och köpt för 40 Mkr de senaste åren, och fyllt på med egna talanger och "skadat gods". Klart att det märks i säsongsinledningarna.
Citera
2017-05-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vann inte Östersund cupen och ska Europakvala? Har de bredden i truppen för en hel säsong. Det är oftast inte under de tio första omgångarna som allsvenskan avgörs. Östersund gör det bra nu men slutar 8:a.

Det är inte ovanligt att de lag som behållit stora delar av sin startelva går bra i början. Exempel Gnaget som har; Linnér, Nyholm, Stipe, Olsson, Thern, Krpic, Goitom nya i vad som verkar vara vår "första elva". Det är 7 av 11 nya som ska hitta varandra. Det är en utmaning jämfört med lag som spelat ihop en längre period. Däremot kan det bli kvalitet över tid.

Hade vi haft bättre ekonomi så hade man givetvis behållit fler spelare. Nu har vi sålt för 240 Mkr och köpt för 40 Mkr de senaste åren, och fyllt på med egna talanger och "skadat gods". Klart att det märks i säsongsinledningarna.

Den finaste av de alla har ju knappt debuterat ännu så bredden finns nog allt. Bojanic Bojanic Bojanic!
Någon Östersundare som kan berätta vad som händer med honom? Varför får han inte lira? Varför lånade ni honom? Hur har han sett ut av det ni sett? osv.
Citera
2017-05-13, 22:17
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Instämmer helt. AIK är alltid med i toppen, det är bara att acceptera. Även om inledningen vissa säsonger har varit en besvikelse (ur AIK-synpunkt), så har laget tagit sig i kragen och klättrat ordentligt sista tredjedelen av säsongen. Min bild av AIK är att det är ett typiskt höstlag; sjukt starka under andra halvan av säsongen.

Hur eller hur kommer vi inte ifrån att AIK kommer vara med och slåss i toppen i år igen, oavsett hur hackiget eller tafatt spelet ser ut i nuläget. Spelarmaterialet (och även tränaren) för en topplacering existerar definitivt. Lägg därtill att man har ett stort sparkapital att använda sig av ifall det verkligen börjar "krisa".
Citera
2017-05-13, 22:37
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsofancy
ÖFK känns som en sån klubb som de kommer gå utför så fort Potter lämnat.

Eller så fort hyresgästerna i kommunala bostadsbolaget ledsnat på att sponsra fotboll via hyresavin.
Citera
2017-05-13, 22:42
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Den finaste av de alla har ju knappt debuterat ännu så bredden finns nog allt. Bojanic Bojanic Bojanic!
Någon Östersundare som kan berätta vad som händer med honom? Varför får han inte lira? Varför lånade ni honom? Hur har han sett ut av det ni sett? osv.

Jag är inte insatt men undrar lite också. Han har gjort några få inhopp, gjorde bl a ett mål i kvartsfinalen av Svenska cupen mot Trelleborg. Han lär inte trivas i Östersund om han inte får mer speltid. Jag antar att Potter har koll på läget. Jag är också lite förvånad över att Bertilsson inte fått mer speltid. Kanske är det med europaspelet i sikte, att man vill "nöta jämnt" för att man ska orka(?).
Citera
2017-05-13, 22:45
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Eller så fort hyresgästerna i kommunala bostadsbolaget ledsnat på att sponsra fotboll via hyresavin.

Intressant. Har du några siffror på hur stor den sponsringen är?
Citera
2017-05-13, 23:35
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Intressant. Har du några siffror på hur stor den sponsringen är?

En redig soppa enligt Offside

http://www.offside.org/granskning/ostersunds-fk-underbar-och-alskad-av-alla/
Citera
2017-05-14, 00:09
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
En redig soppa enligt Offside

http://www.offside.org/granskning/ostersunds-fk-underbar-och-alskad-av-alla/

Tack! Intressant indeed.
Citera
2017-05-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Jag är inte insatt men undrar lite också. Han har gjort några få inhopp, gjorde bl a ett mål i kvartsfinalen av Svenska cupen mot Trelleborg. Han lär inte trivas i Östersund om han inte får mer speltid. Jag antar att Potter har koll på läget. Jag är också lite förvånad över att Bertilsson inte fått mer speltid. Kanske är det med europaspelet i sikte, att man vill "nöta jämnt" för att man ska orka(?).

Vill ju att Bojanic ska blomma ut som en vulkanpizza, så man kan säga till alla haters: "vad var det jag sa, alla dessa år..." Nu börjar fan t.o.m jag tvivla lite, är han sämre än vad Östersund & Potter förväntade sig? Vill de skynda långsamt med honom? Bojanic personligen kallade föregående säsong som ett bortkastat år och vad kommer då inte detta att bli för honom. Fan! Misslyckas han nu så återstår ju bara Öster - och där får han inte filma ens
Citera
2017-05-14, 00:21
Medlem
Auunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Vill ju att Bojanic ska blomma ut som en vulkanpizza, så man kan säga till alla haters: "vad var det jag sa, alla dessa år..." Nu börjar fan t.o.m jag tvivla lite, är han sämre än vad Östersund & Potter förväntade sig? Vill de skynda långsamt med honom? Bojanic personligen kallade föregående säsong som ett bortkastat år och vad kommer då inte detta att bli för honom. Fan! Misslyckas han nu så återstår ju bara Öster - och där får han inte filma ens

Äh, Bojanic. Det syntes redan när han spelade i Blåvitt att killen inte besatt någon större kvalitet. Hur gick tänket på Kamratgården när den värvningen ens övervägdes? I mitt tycke får han vara nöjd om han lyckas bli ordinarie i ett Allsvenskt mitten-/bottengäng.

Å andra sidan verkar det ju som att han har jobbat bort sin dryga och "chipsiga" attityd på senare år. Det är ju alltid något...
Citera
2017-05-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag jämför ju inte rakt av. Kalmar har en fasansfull ekonomi p.g.a sin arena, Halmstad lider väl i mångt och mycket även dom av arenaproblematiken därnere.

Vad jag syftar på är att det i längden är svårt för lag från mindre orter som Borås ändå är att hävda sig i toppen. Det håller ett tag, Elfsborg har gjort det bra i fler år än vad man kunde tro när det började bli ett topplag av dom.
Frågan är ju som sagt hur mycket som var en "Anders Svensson-effekt" och det intressanta är nu hur man klarar sig framöver.

Speciellt i GP och GT visar det ju sig att negativa rubriker lockar fler klick än positiva beträffande blåvitt.
Det lever ju kvar en del i det som förr alltid sades "Det finns tre saker göteborgaren vill läsa om, Sjukvården, Volvo och Blåvitt". I alla tre fallen läses det mer när det är negativt.

Å andra sidan har du en annan symbios mellan näringsliv, idrott och kommun i städer som Borås. Nätverkandet etc har gett Elfsborg många sponsormiljoner sådant som är en välskött klubb, paradoxalt nog kan det vara en nackdel på andra större orter att det finns det så många konkurrerande arenor att nätverka på.

Jag vet ju att det forskas på vad som gör idrottsklubbar framgångsrika (olika idrotter) i Sverige där inom Högskolevärlden och jag har själv mycket nära kontakter med dessa forskare och Elfsborg tillhör de klubbarna som haft en rätt lång framgångsperiod (och är med i forskningsarbetet liksom Blåvitt och Sävehof bl.a.). Borås har ju inte direkt andra idrotter som de konkurrerar med tex finns ju inget hockeylag. Elfsborg har dessutom lång tradition.

Jag säger inte att du har fel på ett övergripande plan men lokala förhållanden har stor betydelse, du har även Brynäs och Färjestad inom hockeyn som är väl så intäktsrik än fotbollen i många stycken.

Långsiktiga och skickliga ledningar är en framgångsfaktor av många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in