Citat:
Ursprungligen postat av
seeeg321
Vore bra om vi höll oss till average istället för att hoppa mellan olika institut.
I början körde du bara Rasmussen, sedan när siffrorna gick ner hos dem och jag länkade detta kritiserade du mig för cherry picking och hänvisade till RCP average som då inte visade samma nedgång.
Rasmussen t.ex visar +1% för den perioden du länkade till men sedan -3% dagen efter,alltså -2%totalt sedan 10/5.
Kollar man på vilket institut som helst så skiljer det ibalnd mycket från dag till dag, då kan man välja vilket institut man föredrar från dag till dag och kunna visa upp helt olika resultat.
RCP average är inte lika känsligt för enskilda mätningar som kan sticka iväg rejält ibland. Där är det -0,1% sedan 10/5.
RCP average sista 7 dagarna -1,4approve. Disapprove +1,7.
Approve är ner något(-2,4%) från tillträdet 20jan. Han verkar ha ett relativt stabilt stöd på över strax över 40%.
Den stora förändringen är på disapprove. Vid tillträdet 20jan så var disapprove strax under approve 44,2 vs 44,3. Nu ligger disapprove på 53,3%.
Trump har alltså gått från +0,1% i approve/disapprove till -11,4% sedan 20januari.
Källa
Nu vet jag att du
seeeg321 gillar att jämföra med popularity poll från valdagen. Då gör du dock ett misstag eftersom de inte mäter samma sak. Polls då handlade om vem man föredrog/skulle rösta på. Man valde alltså mellan flera alternativ.
Polls nu handlar om vad man tycker om hur väl Trump utför sitt jobb. Det är alltså 2 helt olika saker man mäter.
Det är därför "job approval" som man mäter i den mätningen du länkade från gallup och från det jag länkade nu börjar i slutet av Januari eftersom man inte kunnat mäta det innan tillträdet.