Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 12:44
  #13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bland annat ska hon ha skrivit att människor av utländsk härkomst "eldar upp bilar och kissar och bajsar på gatorna".

Jag hoppas verkligen att hon har skrivit betydligt värre än detta. Annars är det illa. Väldigt illa.


Ja visst blir man mörkrädd! Någon som vet om det där räcker, för att polisen ska få beslagta ens dator och kolla allt man skrivit under anonyma nick på olika forum? Själv använder jag ett Facebook-konto i påhittat namn, men man vet ju aldrig när någon känner igen en på nätet ändå, och tipsar polisen...
Citera
2017-05-12, 13:00
  #14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja visst blir man mörkrädd! Någon som vet om det där räcker, för att polisen ska få beslagta ens dator och kolla allt man skrivit under anonyma nick på olika forum? Själv använder jag ett Facebook-konto i påhittat namn, men man vet ju aldrig när någon känner igen en på nätet ändå, och tipsar polisen...

Tänk på att det inte är långt bort tills det där ordet du just nämnde kan klassas som rasistiskt näthat - för om en neger läser det och tar illa vid sig eftersom det kan teoretiskt syfta på att mörkhyade skulle vara farliga och något att vara rädd för - eller för dens skull att en antirasist läser det och blir proxykränkt av samma anmälan - så kan du räkna med en anmälan och det är uppenbarligen inte omöjligt att du blir fälld för det.

Det vi nu sedan länge sett med dagens HMF-lagstiftning är definitivt ett sluttande plan - där den som känner sig kränkt mer eller mindre kan bestämma (via domstolar) huruvida vilka ord som helst denne inte uppskattar skall förbjudas. Alla dessa icke-uppskattade ord försöker man ju aktivt att byta ut - till definitionen utav ett Nyspråk - med endast utav Staten godkända och tillåtna ord. Att använda förbjudna ord i dagligt samtal kommer strängeligen bestraffas, antingen med böter eller fängelse.
__________________
Senast redigerad av frange 2017-05-12 kl. 13:02.
Citera
2017-05-12, 13:06
  #15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Ja hon skrev ju bara sanningen om hur en stor del av flyktingarna beter sig, inget brottsligt i att yttra sanningen om dessa "Flyktingar"

Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Fast det finns ju bild och filmbevis att personer med utländsk bakgrund eldar upp bilar och bajsar offentligt. Får man inte påpeka det eller ogilla eller tala illa om dessa personer?
Åtalet kommer ogillas !
HMF och rubriceringen förtal har inget med hur sant det är att göra. Det är i allra högsta grad förtal att exempelvis berätta för folk att din granne är pedofil. Även om du vet att han har barnporr hemma och är dömd för övergrepp på barn. Att tala nedsättande om folkgrupper, oavsett hur sant det är, blir då HMF.

Sen kan jag tycka att det blir löjligt att åtala gamla tanter som skriver om bajs och bilbränder på facebook. Den ursprungliga tanken med HMF är att förhindra storskalig propaganda från politiska grupperingar. Man hade typ Tyskland på trettiotalet i åtanke. Det var inte direkt pensionärer som fräser "neger!" i busskön man i huvudsak var orolig för.
Citera
2017-05-12, 13:30
  #16
Medlem
PK-befriads avatar
Jag undrar vad exakt hon sade. Jag antar att hon sade ungefär precis som det är och det går ju inte för sig i PK-diktaturen Sverige. Den stackars kvinnan har nu hamnat i klorna på PK-fanatikerna.

PS. Jag bajsar på mångkulturen.
Citera
2017-05-12, 13:32
  #17
Medlem
Maxtacys avatar
Hur kan det vara HMF? Invandrare är inte en folkgrupp
Citera
2017-05-12, 13:45
  #18
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24840634.ab

"Brott. En kvinna i 70-årsåldern åtalas vid Mora tingsrätt för hets mot folkgrupp, rapporterar dt.se.

Enligt åtalet ska kvinnan ha uttalat sig nedsättande i ett inlägg på Facebook om flyktingar med syftning på hudfärg och nationellt ursprung.

Bland annat ska hon ha skrivit att människor av utländsk härkomst "eldar upp bilar och kissar och bajsar på gatorna".

Den åtalade kvinnan erkänner att hon skrivit inlägget men förnekar brott."

Vem är GM
?

..........Vem är gm........? frågar du det

Ska du bedriva hets mot åldring som talar SANNING ?

Hoppas du vill skicka blommor, för det är hon värd
Citera
2017-05-12, 13:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I backspegeln:

En sextonårig pojke skriver ett gammalt skämt om en somalier, femtio flugor och en spade och döms i tingsrätten till dagsböter för HMF.

En ung kvinna blir på småtimmarna i McDonaldskön oprovocerat kallad jävla hora och svarar jävla neger. Hon döms för HMF och den hudfärgshandikappade slipper åtal, om inte annat så för förtal.

En sjuttioårig kvinna skriver något om bilar och avföring på gator och torg. Kanske nämnde hon araber om bilbränder och kanske nämnde hon romer/zigenare om avföringsproblematiken. Hon åtalas alltså för HMF. Har hon bara skrivit invandrare så blir åtalet ännu mer absurt.


Ovanstående åtal/straff på "upplevt" brott är min tro att det i princip helt saknar stöd hos allmänheten. Jag spår att HMF är en PK-lag som kommer tas bort i en icke alltför avlägsen framtid.

Då hoppas jag på dig som god spåman.
Själv skulle jag inte bli förvånad om det går åt andra hållet.
Kanske ytterligare lag som förlängning av HMF - ASB, Anti Social Behaviour.

Trots Georg Orwells 1984 så håller vi på att införa mer o mer av det som beskrivs i boken.
Englands befolkning lever i en värld som denna på ett annat plan än vi gör.
Där sitter tusentals myndighetspersoner och glor på skärmar hela dagarna där de i realtid kan se vad medborgarna gör på gatorna inte minst i London. Ja inte nog med det, de har också mikrofoner så de kan lysnna på vad de säger.

En annan beklämmande sida av landet är hur polisen mer o mer vänds mot den egna befolkningen.
Här kan man se lite hur det kan yttra sig, En video om "polisstaten" av Tommy Robinson.
Aktivera undertext är ett tips...

https://www.youtube.com/watch?v=ao2VlpxGFe4
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2017-05-12 kl. 13:52.
Citera
2017-05-12, 13:53
  #20
Medlem
Hmf är ett sätt att tysta svenskar då svenskar inte omfattas av dess skydd.

Hoppas dom river den lagen framöver då minoritetsgrupper inte bör uppmuntras att känna sig kränkt då jag anser vi har nog med kränkta människor i mellanmjölkens land

Ontopic, åtal likt detta mot en 70 årig tant gör mig snarare mer rasistisk än vad jag var innan jag läste om åtalet.
Citera
2017-05-12, 14:01
  #21
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag förstår inte riktigt. Hur kan man erkönna att man skrivit själva inlägget men förnekar brottet. Brottet var ju själva inlägget. Eller hur menas det i detta fall.

Det beror ju på hur många som kan ta del av det. Om jag säger att invandrare bajsar på gatorna till en kompis eller vid fikabordet är det inte hets mot folkgrupp.
Skriver jag det på min hemsida som är allmänn så är det hmf.

Hon kan även hävda att hon inte visste hur många som hade tillgång till hennes facebookinlägg mm mm.
Hon kan hävda att det var ett konstprojekt eller ett skämt.
Citera
2017-05-12, 14:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Ja hon skrev ju bara sanningen om hur en stor del av flyktingarna beter sig, inget brottsligt i att yttra sanningen om dessa "Flyktingar"
Så detta gör de alltså inte.. ?
Citera
2017-05-12, 15:24
  #23
Medlem
Man skulle kunna starta en tråd avseende platsnamn och ord som måste bytas i Sverige och det svenska språket. Man kan starta så enkelt som med Lappland, Brunflo eller Svartån som geografiska namn och man kan döpa om hästtypen Arab till bara orientaliskt fullblod, eller mörk mustasch till enbart mustasch och brunsås till att namnge såsen baserad på sina ingredienser enbart. Inget rödvin dock det kan uppröra ursprungsbefolkningen i USAs själsfränder utan här kör vi istället enbart region och druvtyp, om druvan inte råkar heta exempelvis Nero d'Avola för då måste vi hitta något annat... Rattar kan man inte heller säga om de styrdon som sitter fram i bilar...

...ja ni förstår vad jag menar.
Citera
2017-05-12, 15:44
  #24
Medlem
Hets mot folkgrupp är inget som är avsett för att skydda mot påstådda kränkningar, snarare handlar det om fall där någon i princip går runt med en megafon och försöker samla ihop folk som skall gå till attack mot en annan grupp.

Hon lär inte bli fälld om hon inte skrivit något som uppmanar folk att attackera de som bajsar och eldar bilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback