2017-05-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om dom som inte berättat allt som dom vet...
Ungefär dom slutsatserna har ju uppenbarligen polis och åklagare också dragit. Om man har att göra med kallhamrade mördare som nekar hela vägen så gäller det att ha hårda bevis. Speciellt om det finns lika kallhamrade advokater, utan känsla för sanning och rättvisa, med i bilden.

Glöm inte uppgifterna om att JJ även är efterlyst för mord i Afghanistan och troligen har den tjockaste mappen av alla hos polisen. Allt enligt vittnesmål.

Jo men vet du, efter veckans blamager i salen är jag väldigt oroad över att åkl tappat bort sig i snårskogen.
Därför måste vi tjata mer, peka på det mer uppenbara och flytta fokus mellan varven.
Om jag får bidra med något så ska bilden av Jafar som förhärdad kompletteras med bilden av Jafar som en oerhört hängiven pappa. Sonen är hans absoluta stolthet och vad ska han nu med den sonen till? Julia kan han ha och mista, men sonen? Vad ska han ge sonen? Ett bättre liv än han själv har haft? Hur ska det gå till? Eller ska sonen sugas upp i en klan av sketna gangstrar? Och vad har sonen att skryta med när han bli + 10? En subba till morsa? Och en Jafar som redan är vida känd ...?
Jag maler på så här för att budskapet kanske ska viskas fram: soc. tar antagligen pojken ifrån honom för evig tid. Eller så kortar han det som ser evigt ut till något i stil med 15 år minus rabatt för snyggt uppförande och vandrar sedan ut som yrkesutbildad, med vetskapen att han ändå gjort det rätta så småningom - lagom för att fira sones student.
Det är ju möjligt att Jafar och Julia tänker satsa Johannas pengar på att flytta utomlands - se för helskotta till att det inte blir möjligt! Alla medel är tillåtna och Akis död ska redas upp!
Sade beslutsamt en ... liten tant ....
Citera
2017-05-12, 09:01
Medlem
Citat:
I FUP finns uppgifter om att hennes företag omsatte 41 miljoner de första nio månaderna, varav två månader 2015 och sju månader 2016. I dag sade JM själv att hennes företag omsatte 28 miljoner. Hon angav inte tidsperiod, så det kan betyda under 2016, men det kan också betyda att siffran 41 var för hög. Så småningom blir siffrorna publika, men jag tror inte dom är det ännu.

Man ska alltid komma ihåg att ett aktiebolag är en juridisk person. Det är en process av åtgärder och skatteinbetalningar innan en, oftast liten, del av ett företags pengar kan tillfalla ägaren.

Vad hette hennes bolag. Man kan se på allabolag.se nyckeltal och man kan lada ner 29 kr ÅR..
Citera
2017-05-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att följa fallet alls det sista...kan någon sammanfatta vad som hände i går torsdag? Det är förhandling i dag också va?

Tack på förhand.

Om JM:s utbildning: Betyder inte "akademisk utbildning" att man har examen från högskola/universitet? Det bör ju JM ha. Just polishögskolan som du jämför med är ju bara en högskola till namnet (fast jag har läst att de vill ändra på det så det blir en riktig högskola, kanske redan är gjort).

Okej, har inte hört att Tramadol använts som lindring vid avtändning men det bör ju hjälpa då det är en opioid.

Ja, jag har också hört om folk som bara tar heroin ibland men det får sägas vara ytterst ovanligt.

Socionomutbildning är akademisk utbildning ,en riktig sådan.Jag är socionom och har 160 högskolepoäng.
Tramadol är en smärtlindrande tablett.Jag tar två per dag mot svår kronisk smärta efter en felaktig fotoperation för 10 år sedan och jag har aldrig känt mig hög på medicinen.Har gjort uppehåll utan abstinens.
Citera
2017-05-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att följa fallet alls det sista...kan någon sammanfatta vad som hände i går torsdag? Det är förhandling i dag också va?

Tack på förhand.

Om JM:s utbildning: Betyder inte "akademisk utbildning" att man har examen från högskola/universitet? Det bör ju JM ha. Just polishögskolan som du jämför med är ju bara en högskola till namnet (fast jag har läst att de vill ändra på det så det blir en riktig högskola, kanske redan är gjort).

Okej, har inte hört att Tramadol använts som lindring vid avtändning men det bör ju hjälpa då det är en opioid.

Ja, jag har också hört om folk som bara tar heroin ibland men det får sägas vara ytterst ovanligt.
Marie Antoinette ta reda på fakta innan du skriver.Allt det du skriver om utbildningen är fel.
Citera
2017-05-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
👍 Jag tror och hoppas att hon åker på livstid för sin del av föräldrarnas öde. Akis del lär varken göra till eller ifrån vid bestämmandet av strafflängd.
Kanske inte när det gäller kvantiteten men väl kvaliteten?
Citera
2017-05-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia
Marie Antoinette ta reda på fakta innan du skriver.Allt det du skriver om utbildningen är fel.
Kan inte du bidra med fakta då?
Jag, som är lite gammalmodig av mig och har en akademisk utbildning från förr, uppfattar "högskola" i modern tappning som en yrkesutbildning (som ersatt gångna tiders gymnasieingenjör - ekonom, t.ex.) "Högskola" av akademisk rang var då bara CTH och KTH.
Jag låter mig gärna uppdateras!
Citera
2017-05-12, 09:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo men vet du, efter veckans blamager i salen är jag väldigt oroad över att åkl tappat bort sig i snårskogen.
Därför måste vi tjata mer, peka på det mer uppenbara och flytta fokus mellan varven.
Om jag får bidra med något så ska bilden av Jafar som förhärdad kompletteras med bilden av Jafar som en oerhört hängiven pappa. Sonen är hans absoluta stolthet och vad ska han nu med den sonen till? Julia kan han ha och mista, men sonen? Vad ska han ge sonen? Ett bättre liv än han själv har haft? Hur ska det gå till? Eller ska sonen sugas upp i en klan av sketna gangstrar? Och vad har sonen att skryta med när han bli + 10? En subba till morsa? Och en Jafar som redan är vida känd ...?
Jag maler på så här för att budskapet kanske ska viskas fram: soc. tar antagligen pojken ifrån honom för evig tid. Eller så kortar han det som ser evigt ut till något i stil med 15 år minus rabatt för snyggt uppförande och vandrar sedan ut som yrkesutbildad, med vetskapen att han ändå gjort det rätta så småningom - lagom för att fira sonens student.
Det är ju möjligt att Jafar och Julia tänker satsa Johannas pengar på att flytta utomlands - se för helskotta till att det inte blir möjligt! Alla medel är tillåtna och Akis död ska redas upp!
Sade beslutsamt en ... liten tant ....

Det som får mig att må dåligt i det här sammanhanget är:
– Man behöver bara läsa tråden för att hitta de som snarast glorifierar mördare som kommer undan.
– Många propagerar för att om t.ex. två mördare skyller på varandra så ska dom komma undan. I Sverige.
– Kraven på "perfekta bevis" kan gå så långt att mördare sällan döms.
– Om kraven på bevis, vid t.ex. våldtäkt, vore lika höga, så skulle kanske ingen bli dömd.

Om dom som söker sig mot avgrunden vill och får ta med sina barn i fallet så fortsätter tragedin. I flera generationer.

JM, JJ och JB är kanske de som ligger närmast till hands att tänka på i det avseendet.

Flykt undan rättvisan kan ju se ut som en lösning för stunden. Finns det något exempel där det har fungerat på sikt? Att köpa skydd och identitet kostar och dom som säljer är sällan av den mest seriösa sorten...

JM verkar ju ha haft någon form av "frikort" länge, men jag undrar om det inte är slut med det nu?

Citera
2017-05-12, 09:20
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Avancerad spektroskopi, spektrometri och NMR
Ungefär ja. Lite beroende på utrustning och ambitionen då analyserna görs, som jag förstår.
Metodiken som används kallas spektroskopi eller spektrometri. Även NMR-teknik kan användas. Den tekniska utvecklingen inom området har varit IMO imponerande speciellt de senaste 50 åren eller så, men även de senaste åren. Man kan identifiera mycket små mängder, nästan ner till några få atomer eller molekyler. Det finns "bibliotek" som mätresultatet kan jämföras med som innehåller en stor det av alla ämnen och molekyler som förekommer. Oorganiska och organiska.
Vilken teknik som har använts och exakt vilka ämnen som man letat efter vet jag inte, men det här kan ju vara ett uppslag om något som vi väntar på resultatet på från något mycket speciellt laboratorium som inte ligger i Sverige...
Tester som görs rutinmässigt när man söker spår av narkotikum letar t.ex. efter vanligen förekommande narkotiska preparat.
Här förefaller det ju vara fråga om något som inte tillhör det allra vanligaste. Eller möjligen något lättflyktigt.

Det finns som sagt massa analoger som inte syns på drogtester men även mediciner som Lyrica som inte ens är narkotikaklassad men ger en brutal påverkan även om man bara tar en kapsel på 300 mg. Ett par, tre stycken sådana skulle med lätthet slå ut en person. Alkohol i kombination med Lyrica och sedan en lätt putt från bryggan (eller för all del kräftlåda) skulle med all säkerhet leda till drunkning.

Alternativet till droger måste rimligtvis vara att Johanna fick hjälp av någon/några, för om Aki bara haft drygt 1 promille borde han kunna försvara sig mot den betydligt mindre/lättare Johanna.

Alldeles oavsett kommer det inte att gå att påvisa åt något håll vad som hände, det har ju inte ens kunnat påvisas att han blev mördad. Vi måste ändå se på det opartiskt och inte färjas av hennes allmänt vidriga personlighet eller andra onda dåd hon har på sitt samvete.

Åkl kör IMO ett högt spel, visst kan Johannas slingrande i Akidelen visa på att hon har en klandersvärd personlighet men det kan även få effekten att rätten ser att åkl åtalat på svaga grunder i Akidelen och att beviskraven blir tuffare i föräldradelen.

Sist men inte minst detta om de mystiska fosterbarnen, om två barn har dött under misstänktsamma omständigheter som indikeras av vissa skribenter här, varför har inte det undersökts djupare eller tagits med i åtalet? Trots allt känns det, iaf i min bok, ännu allvarligare om två barn förlorat livet under Johannas försorg. Tacksam för en förklaring.
Citera
2017-05-12, 09:21
Medlem
Citat:
Jag, som är lite gammalmodig av mig och har en akademisk utbildning från förr, uppfattar "högskola" i modern tappning som en yrkesutbildning (som ersatt gångna tiders gymnasieingenjör - ekonom, t.ex.) "Högskola" av akademisk rang var då bara CTH och KTH.
Socionomutbildningen innehåller samhällsvetenskap, socialt arbete, juridik och psykologi. I utbildningen ingår praktik och även fördjupande studier med valfria inriktningar.
Citera
2017-05-12, 09:23
Medlem
Citat:

Helf OffT men även SLU i Garpenberg kallades Skogshögskolan (Där Jägmästare utbildades, nu används inte den titeln längre). Där ville man lokalt behålla ordet Skogshögskola, trots att det var ett universitet, pga tradition.
Citera
2017-05-12, 09:23
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej det är ju det som är problemet, detta med Aki kommer förbli olöst ang när/var/hur, tyvärr för hans anhöriga. Endast en ungefärlig dödstid enl obduktionen, var hänger ju på dessa kiselalgers vara el inte vara, hur kommer troligen att fastställas till drunkning.

Som det ser ut nu finns bara alternativet drunkning (han dog av drunkning) och dödsorsaken (mord eller olycka) är okänd.
Citera
2017-05-12, 09:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Vad hette hennes bolag. Man kan se på allabolag.se nyckeltal och man kan lada ner 29 kr ÅR..

Det finns flera bolag, men jag har uppfattat som att

Pangelius Familjehemsvård AB
Org.nummer: 559031-68*3 (*=2)

är det bolag där huvuddelen av verksamheten bedrivits.

Bolaget har ibland kallats Pangea.

Att andra bolag nämnts kan ju innebära att det finns pengar gömda i olika bolag.
Vi har ju dels JMs bolagsengagemang, men även andra personer i hennes närhet har ju bolagsengagemang. Man får nog gräva lite om man ska få en fullständig bild.

Detta med flera möjliga bolag kan ju också vara förklaringen till att olika siffror om omsättning nämnts.

Det som man inte vill ska komma fram kanske man inte pratar högt om?

Några fler bolag:

Eskilstuna vård och boende AB
Org.nummer: 559032-37*4 (*=0)

Man måste nog söka på släktingar och andra "lierade" också.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in