2017-05-11, 23:06
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Jo, men i verkligheten är det sällan någon hamnat på den misstänkes bänk helt utan att ha deltagit i något tvivelaktigt (undantag rån och våldtäkt i vissa fall). Normala mordfall är BO och GM väl förtrogna med varandra, vem som började bråka och vem som har moraliskt rätt går ofta i sär.

Johanna är på inget sätt unik i att slira och ljuga, snarare är hon normal i de anklagandes ringhörna.

Jag har läst en stor mängd fup:ar och visst är det som du säger att de slingrar sig och ljuger men de allra flesta fattar när de är överbevisade.
Citera
Medlem
Man har valt att slå ihop åtal för Akis död och mord på Göran (pappan) samt mordförsök på Anki (mamman). Plus en del andra brottshandlingar. Med ekonomiskt motiv som fundament för handlingarna samt åtalen.

Att då välja just det ekonomiska för en grundlig genomgång är då naturligt. För mig. Att det sedan saknade pedagogisk finess i framställan är inte märkligt. Torra ekonomiska fakta är inte mer än det förblir. Underhållningsvärdet är lågt men ofta klargörande.

Vi kommer med stor sannolikhet att se många hänvisningar till just dom.
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Hon är en hemsk människa med största sannolikhet, frågan här är om hon kan dömas för mord på Aki. Lägger du din tilltro till den knarkande afganen och den yrkeskriminella Jafar (för att nämna några) framför haggan Johanna?

Jag lägger min tilltro till en samlad bedömning av alla som under förhör hävdat hur hon stämplat till mord på Aki och andra. Och tillsammans med hennes egna brist på trovärdiga fôrklaringar, samt konstaterandet av att drunkning i Hjälmaren kunde uteslutas trots att han hittats där och den tecknade livförsäkringen som JM förfalskat och försökte få ut pengar på. Typ det och lite till.
Citera
2017-05-11, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Alexander sonen-har i förhör beskrivit en händelse som är märklig.
Alexander berättar i förhöret hur han fann Aki liggande naken i en soffa i lägenheten och Aki beskrevs som helt borta, han kunde inte röra sig, och kunde inte prata, han kissade på sig i soffan. Johanna stökade omkring och Alexander uppfattade att Aki var mycket sjuk, han beskrev så i flera förhör, Johanna hade inte varit orolig, Aki blev liggande i detta skick ungefär en timme och Alexander verkade bevaka situationen noga, efter nån timme så hade Aki lyckats resa sig och drullat in i köket, Johanna hade skrattat och börjat att torka upp urin i soffan- så småningom hade Aki börjat prata och Alexander beskriver Akis prat som förvirrat prat om båtar. Jafar hade varit närvarande vid detta tillfälle, och Alexander tolkade det som att Johanna o Jafar hade drogat Aki- att de testat droger på Aki.
Jafar beskrevs som droghandlare av den lille Alexander. Det är märklig berättelse och väldigt tydligt beskrivet på barns vis. Undrar hur Johanna och hennes svärson kommer att bemöta detta.

Nioåringar pratar knappast om drogade personer, det lärde han sig långt senare när han träffade MR som drogade på riktigt. Aki var ett fyllo och JM stod ut med det och stod upp för Aki på detta vis, köpte kebabvagnar och ville få en ny tillvaro i Strömstad.

Allt han har matats med är media och en pappa som vill ha ensam vårdnad. A har inget avgörande då det blir efterhandskonstruktioner och tillrättalägganden av en minderårig.

Nu avgör detta på inget sätt fallet, lite för mycket får, rosé och entrecote tillrättalägger knappast en drunkning i en kräftlåda. Inte heller en god ekonomi.
Citera
2017-05-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag uppfattar att gråtperioderna och anklagelser i alla möjliga riktningar om att hon varit utnyttjad och utsatt för övergrepp är just att hon försöker bygga upp en bild av sig själv som offer.
"Tyck synd om mig!"

Om man samlar ihop blir det ändå inte trovärdigt:
– JM beskriver sig som offer eftersom Aki misshandlat henne psykiskt.
– JM beskriver sig som offer för en konspiration.
– Hon säger att en polis har försökt få henne att prostituera sig och att han ville ha andel av inkomsterna.
– Hon påstår att en kollega till pappa flörtat med henne.
– Hon påstår att pappa utsatt henne för övergrepp.
– Hon "lurade" till sig lägenheten som pappa köpte genom att ljuga om att Aki misshandlade henne.

Det mesta av detta förefaller lätt att avfärda.

Samtidigt beskriver hon sig som stark och kraftfull:
– När det är svårt kan hon stänga av känslor.
– JM beskriver sig som en framgångsrik affärskvinna.
– Hon går upp tidigt och kör 110% tills hon somnar.
– Hon tar hand om barn och andra omkring sig.

Jag tror som du att hon försöker, men jag tror inte hon kommer att lyckas.

Samtidigt kan man konstatera att hon lyckades lura sin egen pappa i många år.
När han till slut satte ner foten så gick det illa.

Det är nog en lite knepig uppgift att i en rättssal på några veckor visa på vad som tog pappan många år att upptäcka.

Jovisst.

Ljugandet kan nog vara ett beroendeframkallande gift. Om hon framgångsrikt manövrerat sig igenom 42 år med ljugande, som omgivningen gått på, kan det vara svårt att sluta bara för att man hamnat i en rättegång. Jag gissar att hon vantrivs ihop med den manlige åklagaren. Han är oemottaglig för hennes vanliga piruetter och han har som jobb att bena ut lögner. Hon måste sitta där och försöka låta bli attbli förbannd. Rena tortyren för en som är van att styra och ställa.
Citera
2017-05-11, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag lägger min tilltro till en samlad bedömning av alla som under förhör hävdat hur hon stämplat till mord på Aki och andra. Och tillsammans med hennes egna brist på trovärdiga fôrklaringar, samt konstaterandet av att drunkning i Hjälmaren kunde uteslutas trots att han hittats där och den tecknade livförsäkringen som JM förfalskat och försökte få ut pengar på. Typ det och lite till.

Önskedrömmar. Du menar väl inte att det blir ett fällande på vad vi sett juridiskt?
Citera
2017-05-11, 23:10
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag har läst en stor mängd fup:ar och visst är det som du säger att de slingrar sig och ljuger men de allra flesta fattar när de är överbevisade.

De allra flesta fattar sin skuld, diskussionen berör dock om de erkänner sig skyldiga eller slingrar sig. Man får ingen rabatt för att man erkänner och inget pålägg för att man ljuger, vad skulle du satsa på?
Citera
2017-05-11, 23:11
Medlem
Citat:
Fast det är hon inte medveten om. Resultatet av hennes lôgner är inte beräknade. Lögnerna kommer efterhand de passar. Lite "happy-go-lucky" så att säga, jajamensan och Yes

Ja så kan det vara. Men det kan även vara hennes instinkter, utvecklade under ett helt liv av manipulerande som leder henne.

Genom att ljuga om allt fram och tillbaka så blir det omöjligt att hävda att hon ljuger för att dölja något. Hon ljuger nämligen ändå, hela tiden, så fort någon påpekar ett fel hon gjort eller anklagar henne för något. Och inte bara för polisen och inte bara i brottssammanhang. En allvarlig karaktärbrist eller en "sjukdom".
Citera
2017-05-11, 23:12
Medlem
Citat:
Jo, men i verkligheten är det sällan någon hamnat på den misstänkes bänk helt utan att ha deltagit i något tvivelaktigt (undantag rån och våldtäkt i vissa fall). Normala mordfall är BO och GM väl förtrogna med varandra, vem som började bråka och vem som har moraliskt rätt går ofta i sär.

Johanna är på inget sätt unik i att slira och ljuga, snarare är hon normal i de anklagandes ringhörna.
Nu är du bara tramsig... Såklart, hon slingrar sig. Tänkte du att psykopaten inte skulle göra det???
Citera
2017-05-11, 23:16
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:

Om du, liksom jag, skulle döma på vår magkänsla är det inget snack. Livstid (på riktigt om möjligt), men nu måste vi ta hänsyn till juridiken och då blir det mer komplext. Utom rimligt tvivel är det som gäller och hon är oskyldig till åkl bevisat på den graden att hon är skyldig.

PS vad tror du om Mats Alms skuld? Det är priset för ett rättssäkert samhälle även om det ger magkramp.
Citera
2017-05-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp

/.../

Turkost spår på Akis tänder
En annan teori kring vad som kan ha funnits på Akis tänder. Förutom att det kan ha varit något som Aki tog själv, eller som han tvingades/lurades i, så skulle det kanske kunna vara något som helt enkelt kletats dit i efterhand - för att stödja bilden av att han var en missbrukare som själv orsakat sin död. Eller? En av Johannas versioner var ju att han dog av en överdos. Kanske ett annat sätt att påstå att han själv orsakat drunkningen genom drogbruk? Sen fäste olyckligtvis inte obducenterna någon vikt vid detta, och något spår av droger hittades inte (eller söktes inte?)/heller i blodet så den versionen föll ju...

Halshugg mig inte nu snälla...
Angående det blå fyndet på Akis tänder. Kan det vara ett avskrap från något som han tryckts emot,
(Tex en uppblåsbar pool) Jag skulle önska att de hade en masspektrometer analys ala
Abby gjord på fyndet.
Citera
2017-05-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Nioåringar pratar knappast om drogade personer, det lärde han sig långt senare när han träffade MR som drogade på riktigt. Aki var ett fyllo och JM stod ut med det och stod upp för Aki på detta vis, köpte kebabvagnar och ville få en ny tillvaro i Strömstad.

Allt han har matats med är media och en pappa som vill ha ensam vårdnad. A har inget avgörande då det blir efterhandskonstruktioner och tillrättalägganden av en minderårig.

Nu avgör detta på inget sätt fallet, lite för mycket får, rosé och entrecote tillrättalägger knappast en drunkning i en kräftlåda. Inte heller en god ekonomi.
Men det är inte bekräftat att Aki var alkoholberoende- trots berättelser om avklippta rosor osv
du kanske inte ska dra slutsatser utifrån Johannas utsagor. Men vi får se vad som landar i faktakorgen
och vad som hamnar i slasken, men alla får ha sin tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in