2017-05-05, 19:09
Medlem
Har jag förstått det rätt att marklyft och squat är i princip samma sak och ger alltså samma resultat och på samma muskler?

Jag har lättare att klara markyft, tyngre sådan, än vad jag klarar squat. Marklyft klarar jag tex 20 kg, men squat klarar jag 10 kg. Så om de ger samma resultat är det utan tvekan bättre att jag kör marklyft och skippar suaten menar jag.

Nåra här som har bra koll på marklyft och squat?
Citera
2017-05-05, 19:21
Medlem
Aston-Martins avatar
Vill inte låta som en jävla douge nu men din kunskap kring styrketräning är obefintlig. Dessa två övningar är inte lika då marklyftet har sitt fokus på erector spinae muskeln samt hamstring och abdominals. Squats har ett fokus på quadtriceps gluteus maximus vilket förvisso marklyft också har. Men du ska kombinera dessa två övningar. Marklyft ses som en ryggövning medans squats ses som en benövning. Läs på lite på nätet, Tyngre.se bla.a.
Citera
2017-05-05, 21:17
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocaCola86
Marklyft klarar jag tex 20 kg, men squat klarar jag 10 kg.
Jag lovar att du klarar betydligt mer än 20, respektive 10 kg i båda övningarna. För att övningarna ska ge nåt så måste du lyfta tungt (för dig) och 20 kg är inte tungt för dig, tro mig.
Citera
2017-05-05, 21:54
Medlem
Det normala för dom flesta är att de, precis som du, är starkare i mark än squat. Nej, det tar inte på EXAKT samma muskler. Beroende på teknik osv så tar ju mark betydligt mer i hela kroppen, framför allt också ryggen. Även underarmar.

Kör mark några veckor, hoppa sedan över till squat några veckor, sedan tillbaka eller någon annan variation.

Blir säkert enklare för folk att komma med synpunkter om du lägger ut hela ditt schema/program + mål.

Både mark och squat kan ju varieras med olika "stance" och t.ex. front squat, sumo dead lifts, etc.
Citera
2017-05-05, 21:55
Medlem
mortuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jag lovar att du klarar betydligt mer än 20, respektive 10 kg i båda övningarna. För att övningarna ska ge nåt så måste du lyfta tungt (för dig) och 20 kg är inte tungt för dig, tro mig.

TS gav bara ett exempel.
Citera
2017-05-05, 22:18
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortuum
TS gav bara ett exempel.

Tänkte precis samma. Och sen håller jag med TS. Dom båda övningarna tränar i princip samma muskler men i olika proportioner,
Citera
2017-05-10, 02:16
Medlem
Anakorets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vill inte låta som en jävla douge nu men din kunskap kring styrketräning är obefintlig. Dessa två övningar är inte lika då marklyftet har sitt fokus på erector spinae muskeln samt hamstring och abdominals. Squats har ett fokus på quadtriceps gluteus maximus vilket förvisso marklyft också har. Men du ska kombinera dessa två övningar. Marklyft ses som en ryggövning medans squats ses som en benövning. Läs på lite på nätet, Tyngre.se bla.a.

Din kunskap är också obefintlig. Du har i och för sig rätt i att övningarna inte är lika och att marklyft aktiverar hamstrings mer än knäböj, men ditt inlägg innehåller flera felaktigheter: för det första så aktiverar knäböj erector spinae mer än vad marklyft gör; magmuskulaturen aktiveras inte särskilt mycket alls i någon av dem (att marklyft och knäböj bygger magmuskler är en myt och ren broscience utan belägg).

Marklyft aktiverar fler muskler än knäböj och bygger hela baksidan av kroppen och även framsida lår, händer och biceps en aning , medans knäböj bygger främst framsida lår, booty och erector spinae. Det som är gemensamt är att båda aktiverar booty och erector spinae mycket.
Citera
2017-05-10, 11:13
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Marklyft ses som en ryggövning medans squats ses som en benövning. Läs på lite på nätet, Tyngre.se bla.a.

Marklyft är en benövning enligt mig. Fast beror lite på, har man en svag rygg så kanske det mer blir en ryggövning.
Citera
2017-05-11, 16:31
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakoret
Din kunskap är också obefintlig. Du har i och för sig rätt i att övningarna inte är lika och att marklyft aktiverar hamstrings mer än knäböj, men ditt inlägg innehåller flera felaktigheter: för det första så aktiverar knäböj erector spinae mer än vad marklyft gör; magmuskulaturen aktiveras inte särskilt mycket alls i någon av dem (att marklyft och knäböj bygger magmuskler är en myt och ren broscience utan belägg).

Marklyft aktiverar fler muskler än knäböj och bygger hela baksidan av kroppen och även framsida lår, händer och biceps en aning , medans knäböj bygger främst framsida lår, booty och erector spinae. Det som är gemensamt är att båda aktiverar booty och erector spinae mycket.

Du blandade inte ihop de feta i din text när du skrev? Är det inte tvärtom? Är det inte så att det är knänöj som bygger baksidan och marklyft som bygger framsidan?
Citera
2017-05-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
[/b]
Du blandade inte ihop de feta i din text när du skrev? Är det inte tvärtom? Är det inte så att det är knänöj som bygger baksidan och marklyft som bygger framsidan?

Nope. Vid ett knäböj sker en flexion/flexion i den excentriska fasen i höft- och knäled, och en extension/extension vid den koncentriska fasen. Hamstrings vill flektera i knäled men extendera i höftled vilket gör att knäböj egentligen inte är någon särskilt bra hamstringsövning. Rectus femoris får inte heller särskilt mycket träning av ett knäböj då det är den enda av quadriceps femoris som är en tvåledsmuskel, den vill alltså flektera i höftled men extendera i knäled. Vastusmusklerna tränas dock otroligt bra av knäböj, alltså 3 av 4 muskler på framsidan av låret.

Vid ett marklyft sker flexion i knäled och extension i höftled vilket är en bra rörelse för hamstrings.
Citera
2017-05-11, 20:26
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolerz
Nope. Vid ett knäböj sker en flexion/flexion i den excentriska fasen i höft- och knäled, och en extension/extension vid den koncentriska fasen. Hamstrings vill flektera i knäled men extendera i höftled vilket gör att knäböj egentligen inte är någon särskilt bra hamstringsövning. Rectus femoris får inte heller särskilt mycket träning av ett knäböj då det är den enda av quadriceps femoris som är en tvåledsmuskel, den vill alltså flektera i höftled men extendera i knäled. Vastusmusklerna tränas dock otroligt bra av knäböj, alltså 3 av 4 muskler på framsidan av låret.

Vid ett marklyft sker flexion i knäled och extension i höftled vilket är en bra rörelse för hamstrings.

Så är det knäböj/marklyft som ger bästa (snyggast) rumpa och ben?
Citera
2017-05-12, 11:35
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Så är det knäböj/marklyft som ger bästa (snyggast) rumpa och ben?

Marklyft för rumpa och böj för lår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in