2017-05-11, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summan
Kan det inte vara så att Kevin utsätts för något sexuellt utav en pedofil och denne är GM? Varför skulle han annars ha skador runt könsorgan?

Jag har fått till mig att han hittades med byxorna nere/alternativt helt avtagna. Ingen som kunnat bekräfta detta än dock.
Citera
2017-05-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
"Två, i undantagsfall tre, gånger har polisen på sig att få fram vittnesuppgifter från små barn. Efter det blir det svårt för dem att skilja på sanning, minnen, uppgifter som kommer från annat håll, drömmar och fantasier"

Extremt dåligt minne är inte vad jag sa för den delen heller.

Jag sa minnas rätt och placera händelser kronologiskt.

Fast det citatet handlar ju just om att de blir påverkade, inte att minnet på något sätt skulle vara svagt.

Du skriver däremot som om att de skulle ha minne som en guldfisk:

De kan bara en kort stund efter en händelse berätta vad som hänt, sedan är en barnhjärna inte längre kapabel att minnas rätt eller placera händelser kronologiskt eftersom den inte är fullt utvecklad

Tvärtom litar jag mer på att en 5-åring kommer ihåg vad det var för lunch i måndags än en vuxen - förutsatt att barnet inte har utsatts för påverkan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Vad får en pedofil ut av att ge en pojke skador runt könsorganet på detta viset? Har något sådant gjorts av en pedofil förr?

Jag känner inte till något sådant fall, men bara för att det inte hänt förr så betyder det inte att det inte kan ske. Vissa har lite avvikande sexualitet. Hade han dött naturligt, alltså om han inte mördats, då kunde man utesluta sexuella motiv även om de skadorna fortfarande fanns. Men i och med att han mördats och inte dött naturligt så är det inte bara en olycka. Hade han dött naturligt då hade det lika gärna kunnat vara att han ramlat och fått skadorna och så småningom dött, men så är det ju inte fallet här.
Citera
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Och om du inte har gjort det, hur ska du minnas det då?

Det finns fall där pedofiler dömts utifrån barns fantasier som uppkommit under påtryckningar. När man sedan intervjuat dem i vuxen ålder säger de själva att det inte var sant utan endast sa så för att göra polisen till lags. Frågan är vid vilken ålder man är så liten att man inte kan skilja mellan fantasi och verklighet. Sju år? Då ska man nog i det närmaste vara efterbliven.
Citera
Medlem
Citat:
Det låter som en ganska snabbt ihopsnickrad teori av dig.
Jag minns då från tidig ålder saker jag både gjort och blivit oskyldigt anklagad för i lekis och tidig skolålder. Minns nog falskanklagelser starkare än saker jag gjort.

Blev du förhörd 15 gånger av olika poliser då eller? det är den aspekten du måste lägga till.

Jag tror inte bröderna fattade förrän i slutet av de var misstänkta, första månaderna var de huvudvittnen och inte misstänkta.
Citera
2017-05-11, 13:56
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Blev du förhörd 15 gånger av olika poliser då eller? det är den aspekten du måste lägga till.

Jag tror inte bröderna fattade förrän i slutet av de var misstänkta, första månaderna var de huvudvittnen och inte misstänkta.

Hade det skett under en längre tid som för pojkarna så hade jag antagligen haft ännu starkare minne av att blivit falskanklagad. Tvivlar på att en sjuåring inte vet vad han gjort och inte gjort.
Citera
2017-05-11, 13:57
Medlem
Citat:
Hade det skett under en längre tid som för pojkarna så hade jag antagligen haft ännu starkare minne av att blivit falskanklagad. Tvivlar på att en sjuåring inte vet vad han gjort och inte gjort.

Men de blev inte falskanklagade de två första månaderna, ska det vara så svårt att fatta.
Citera
2017-05-11, 13:57
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Fast det citatet handlar ju just om att de blir påverkade, inte att minnet på något sätt skulle vara dåligt.

Du skriver däremot som om att de skulle ha minne som en guldfisk:

De kan bara en kort stund efter en händelse berätta vad som hänt, sedan är en barnhjärna inte längre kapabel att minnas rätt eller placera händelser kronologiskt eftersom den inte är fullt utvecklad

Tvärtom litar jag mer på att en 5-åring kommer ihåg vad det var för lunch i måndags än en vuxen - förutsatt att barnet inte har utsatts för påverkning.

Och det jag skrev stämmer med artikeln. Barn kan inte återge en händelse korrekt efter någon vidare lång tid. De kan inte placera minnen tillsammans med övriga intryck rätt på en kronologisk linje efter bara några veckor, särskilt inte en femåring. Om du läser kort stund som fem minuter så kan jag förstå, men det här handlar ju om rätt så avancerade förhör med små barn i flera veckor.

Jag skulle inte heller sätta hela lönen på att en femåring kommer ihåg vad det var för lunch i måndags...
Citera
2017-05-11, 13:59
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Är ju det jag menar! Men killarna säger i del 1, att dem inte minns om dom mördade Kevin.. skumt!
Inte alls! De vet inte idag vad som hänt och inte hänt tack vare alla dessa förhör och allt annat prat funt omkring denna händelse
Citera
2017-05-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Josefsson säger att han fick ett tips från en docent, som tyckte fallet var märkligt. Denne docent var med all säkerhet Rikard L Sjöberg, som bl a är minnesexpert. Sjöberg medverkade som expert åt Tomas Olsson vid någon av resningsansökningarna för Thomas Quick.
Josefsson har självt grävt kring Quick och skrivit boken "Mannen som slutade ljuga", som bl a handlar om SÅC och de vill läror som ledde fram till Quick-skandalen. När han förstod SÅC roll i den här historen blev han säkert nyfiken

Dokument inifråns reporter Anna Nordbeck bekräftade igår att tipset kom från Rickard L Sjöberg: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-chatten-med-svt-s-reporter-om-fallet-kevin
Citera
2017-05-11, 14:00
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men de blev inte falskanklagade de två första månaderna, ska det vara så svårt att fatta.
De blev inte falskanklagade överhuvudtaget. Det är punkten du verkar ha svårt att fatta. Sjuåringen hade även efter två månade kommit ihåg om han haft ihjäl Kevin eller inte.
Citera
2017-05-11, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Är ju det jag menar! Men killarna säger i del 1, att dem inte minns om dom mördade Kevin.. skumt!
Det är väl inte så skumt.
Det hände en massa saker då som var både förvirrande och traumatiska för killarna.
Konstiga vuxna som pressa dem med massa groteska frågor.
Föräldrar som blir sjuka och nedbrutna.
Hela deras omgivning/tillvaro ställs på ända.
Människor pratar om mord.

I ett fantasifullt barnasinne blir det inte lätt att sortera vad som är fantasi eller verklighet. Och att i efterhand reda ut det, är nog en omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in