Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Det finns så många sätt att avveckla ett bolag. Först blir det väl 22% i bolagsskatt. Sedan i ett fåmansbolag som det här så finns det ju begränsningar i hur mycket man får ta ut i utdelning. Beror på hur stora löner man haft och hur stora löneutbetalningar man haft året innan. Resten får man ta ut som lön och skatten blir fet på så här stora belopp. Då antar jag att det blir arbetsgivaravgift också. Sedan var de ju två delägare så JM fick väl bara hälften.
Men det finns många sätt att flå en katt. Det här är nog ett av de sämre vid en avveckling.
Jag gjorde bara en snabbkalkyl i huvudet.
Det finns ingen begränsning av hur mycket man får ta ut av beskattad vinst, men om man tar ut mycket kommer huvuddelen att beskattas som lön, dvs. först arbetsgivaravgift (f.n. 31,42% på bruttolön) och sedan marginalskatt (ca 59,1% i Eskilstuna, dras från bruttolön). Totala skatteeffekten blir då, efter att bolagsskatten dragits av, ca 68,9%.
Kvar av en omsättning på 41 mille och en vinst på 20 miljoner, om vi tror på de uppgifter som finns i FUP, efter bolagsskatt 4,4 miljoner, blir det då (31,1% av 15,6 mille) 4,85 mille. Det kan finnas fel i uppgifter om vinst, för vi vet inte vilka ekonomiska åttagande bolaget måste reda upp innan likvideringen är klar, t.ex., men på ett ungefär. Jag gissar ändå att, om nu det här stämmer ungefär, så är det få på Hinseberg som har fyra-fem mille att disponera till inköp i fängelsekiosken och vad mer som kan falla JM in att spendera pengar på. Kanske vill hon hjälpa sina barn? Om hon delar upp 4,85 mille på 20 år så blir det 242 000 om året att dela på sex barn, t.ex., eller ca 40' per barn och år i 20 år. Kanske vill hon ha en slant kvar när hon kommer ut?
41 mille låter mycket. 40' per barn och år är ingen förmögenhet. Jag tror att JM kommer att börja med 110% och sedan fortsätta under dagen med lite snabbare puckar och då räcker det kanske inte så länge.
–