2017-05-09, 18:17
Medlem
Köpte en begagnad bil av en bilfirma förra året. Inga problem, fin och så.
Upptäckte några småsaker som behövde fixas så tog den till samma firma fast i min egna stad. Firman stod för reparationerna då det var upptäckt så tidigt och det står i vårt avtal att jag får en viss % rabatt som minskar ju mer månaderna går.
Då när den var inne så har alltid växlarna varit lite kärviga men dom sa inget om att det skulle vara något fel då.

Nu har bilen börjat låta högt när man lägger i backen så in på verkstaden med bilen. Domen idag var att det förmodligen är kopplingen som behöver bytas. Mekanikern skulle försöka få ett bra pris men man vet ju ändå inte vad det kan tänkas landa på..

Vad säger ni? En Honda Accord Tourer 2006.
Och sen, på vårt avtal står det att dom ersätter med 15% t.o.m 12 månader efter köp om bilen gått under 15.000. Jag har för mig att den nu har kommit över det, köpte den på 14.000 något. Dock har ju vi påtalat växeln förra gången dem var inne, kan vi säga detta så vi kan utnyttja dessa % ändå?
Citera
2017-05-10, 22:40
Medlem
BNCs avatar
Sakta i backarna nu.

Jag tycker definitivt inte att det låter som att det skulle vara kopplingen som behöver bytas. En sliten koppling brukar märkas genom att den slirar, alltså att bilen hela tiden beter sig som om du hela tiden håller in kopplingen litegrann när du kör, alternativt att den för oväsen så länge du har kopplingen intryckt (urtrampningslager).

Låter det illa just som du lägger i växlar tror jag snarare på att det skulle vara något knas med växellådan i sig, slitna synkringar kanske (strunt samma egentligen, tror inte någon verkstad bemödar sig renovera en sån låda utan byter till en ny/begagnad).

Annars vad gäller pris för ett kopplingsbyte. Räkna med typ 2k i delar och en heldags arbete, 500:-/h i 8 timmar -> 4k, totalt 6k. I de krokarna någonstans.
Citera
2017-05-10, 23:17
Medlem
Kan det påvisas att felet fanns vid köpet så innefattar kkl 3 års reklamationsrätt. Svårigheten är ju att kunna säkerställa att detta fel (vilket det nu egentligen är) fanns på bilen redan när den inköptes.
Citera
2017-05-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Sakta i backarna nu.

Jag tycker definitivt inte att det låter som att det skulle vara kopplingen som behöver bytas. En sliten koppling brukar märkas genom att den slirar, alltså att bilen hela tiden beter sig som om du hela tiden håller in kopplingen litegrann när du kör, alternativt att den för oväsen så länge du har kopplingen intryckt (urtrampningslager).

Låter det illa just som du lägger i växlar tror jag snarare på att det skulle vara något knas med växellådan i sig, slitna synkringar kanske (strunt samma egentligen, tror inte någon verkstad bemödar sig renovera en sån låda utan byter till en ny/begagnad).

Annars vad gäller pris för ett kopplingsbyte. Räkna med typ 2k i delar och en heldags arbete, 500:-/h i 8 timmar -> 4k, totalt 6k. I de krokarna någonstans.

Det här låter definitivt som ett kopplingsfel. Om det enbart skrapar på en växel så kan man misstänka slitna synkringar, men om alla växlar kärvar eller skrapar så är det ett klassiskt fenomen när den inte kopplar ur helt. Det är ytterst sällsynt att synkringarna på alla drev far samtidigt.
Citera
2017-05-11, 00:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kan det påvisas att felet fanns vid köpet så innefattar kkl 3 års reklamationsrätt. Svårigheten är ju att kunna säkerställa att detta fel (vilket det nu egentligen är) fanns på bilen redan när den inköptes.
Tre års reklamationsrätt på en elva år gammal bil??? Skulle inte tro det.

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Det här låter definitivt som ett kopplingsfel. Om det enbart skrapar på en växel så kan man misstänka slitna synkringar, men om alla växlar kärvar eller skrapar så är det ett klassiskt fenomen när den inte kopplar ur helt. Det är ytterst sällsynt att synkringarna på alla drev far samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Sakta i backarna nu.

Det är definitivt inte fel på växellådan. Om det skrapar och går trögt även när man lägger i backen (jag förutsätter att TS gör detta när bilen står stilla) så är det ju att kopplingen inte frikopplar helt.

Att den inte frikopplar helt behöver dock inte vara själva kopplingens fel utan kan lika gärna vara hydrauliken som manövrerar kopplingen som har lite luft i systemet. Har det kommit in luft så gör det det nog snart igen efter avluftning, något är ju knas om det kommer in luft så i så fall är det nog dags för byte/reparation av antingen huvud- eller slavcylinder.

Sen kanske det kan vara själva kopplingen med även om jag inte vet hur det skulle gå till att få TS:s beskrivna symptom av det.

Jag vet inte heller vad mekanikern gjort för felsökning för att komma fram till att kopplingen behöver bytas men bara utifrån vad TS beskriver så skulle jag absolut inte säga att den ska bytas.
Citera
2017-05-11, 01:25
Medlem
Backen är ofta osynkad och då kan det skrapa till om man inte får den i läge. Då kan man antingen lägga i en högre växel och sedan backen, eller släppa kopplingen och testa igen. Då brukar den gå i utan krångel.
Citera
2017-05-11, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tre års reklamationsrätt på en elva år gammal bil??? Skulle inte tro det.

Det är definitivt inte fel på växellådan. Om det skrapar och går trögt även när man lägger i backen (jag förutsätter att TS gör detta när bilen står stilla) så är det ju att kopplingen inte frikopplar helt.

Att den inte frikopplar helt behöver dock inte vara själva kopplingens fel utan kan lika gärna vara hydrauliken som manövrerar kopplingen som har lite luft i systemet. Har det kommit in luft så gör det det nog snart igen efter avluftning, något är ju knas om det kommer in luft så i så fall är det nog dags för byte/reparation av antingen huvud- eller slavcylinder.

Sen kanske det kan vara själva kopplingen med även om jag inte vet hur det skulle gå till att få TS:s beskrivna symptom av det.

Jag vet inte heller vad mekanikern gjort för felsökning för att komma fram till att kopplingen behöver bytas men bara utifrån vad TS beskriver så skulle jag absolut inte säga att den ska bytas.

Läs gärna http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932 §§ 17 & 23 i första hand.

Reklamationsrätten gäller fullt ut på begagnade bilar, men givetvis med beaktande av förväntat skick i förhållande till pris och ålder.
Senast redigerad av Nordiad 2017-05-11 kl. 03:13.
Citera
2017-05-11, 09:01
Medlem
Kolla om du har nog med vätska till kopplingen, har du det så gissar även jag på ev. luft i systemet.

Men ett enkelt sätt att kolla om kopplingen är någorlunda okej är att stå still, lägga i ex.vis fyran, släppa kopplingen sakta och se om motorn stannar!

Att den inte kopplar ur helt kan omöjligt automatiskt betyda att kopplingen är sliten. Man kan även ha dåligt urtrampningslager även om kopplingen är bra, så man skall inte heller förlita sig helt på det, även om det kan vara en bra indikator.

Så hydraulolja, kopplingscylinder, luft i systemet är där jag skulle börja leta.
Citera
2017-05-11, 10:31
Medlem
Tack för alla svar!

Pratade med mekanikern igår som sa att dom först trodde det kunde vara luft i systemet men det var det inte. Dom hade försökt titta efter andra saker som kunde ställa till det men hittade inget förutom då kopplingen.
Ska gå på 15.000... för dom måste ta loss rätt mycket som sitter fast. Är själva jobbet som tar tid. Men vi frågar idag runt hos andra firmor som har billigare timpeng så får vi se vart detta landar..

Kan tillägga också att dom flesta växlar är svåra att få i och även om man lägger i en annan växel före backen så är det samma problem.
Citera
2017-05-11, 14:15
Medlem
Kollat att master och slavcylindern fungerar, att du får tryck i systemet när du trycker på kopplingen?

Om du lägger i ettan, trycker ned kopplingen och testar dra på startmotorn, vill bilen hoppa framåt då?

Kan vara något med länkage/böjd gaffel eller något annat kul?!
Citera
2017-05-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen

Om en lamell blir sliten så måste ju tryckplattan förflytta sig längre mot svänghjulet för att nypa åt lamellen? I praktiken betyder det att dragläget blir högre och högre upp på pedalen. Så om en koppling är sliten(pratar om sliten lamell) så kopplar den ju ur ännu bättre.

Att det är trögt att lägga i t.ex. backen då man står still kan ju bero på lagret som sitter i svänghjulet om nu denna modell har ett sådant lager.

TS: Om dragläget är onormalt långt ner så känns det mer sannolikt att det skulle vara huvudcylindern eller slavcylindern. Böjd gaffel eller tryckplatta hör ju inte till vanligheterna precis.

Lycka till.
Citera
2017-05-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Om en lamell blir sliten så måste ju tryckplattan förflytta sig längre mot svänghjulet för att nypa åt lamellen? I praktiken betyder det att dragläget blir högre och högre upp på pedalen. Så om en koppling är sliten(pratar om sliten lamell) så kopplar den ju ur ännu bättre.

Att det är trögt att lägga i t.ex. backen då man står still kan ju bero på lagret som sitter i svänghjulet om nu denna modell har ett sådant lager.

TS: Om dragläget är onormalt långt ner så känns det mer sannolikt att det skulle vara huvudcylindern eller slavcylindern. Böjd gaffel eller tryckplatta hör ju inte till vanligheterna precis.

Lycka till.

Tror inte detta problem beror på slitna lameller utan det låter mer som om den eventuellt kärvar. Hade varit intressant om trådskaparen kunde prova med att hålla pedalen nedtryckt i ungefär 10 sekunder och sedan lägga i en växel. Funkar det smidigare än vid normal växling så tyder det på att den kärvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in