Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Kan det påvisas att felet fanns vid köpet så innefattar kkl 3 års reklamationsrätt. Svårigheten är ju att kunna säkerställa att detta fel (vilket det nu egentligen är) fanns på bilen redan när den inköptes.
Tre års reklamationsrätt på en elva år gammal bil??? Skulle inte tro det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Manprinsen
Det här låter definitivt som ett kopplingsfel. Om det enbart skrapar på en växel så kan man misstänka slitna synkringar, men om alla växlar kärvar eller skrapar så är det ett klassiskt fenomen när den inte kopplar ur helt. Det är ytterst sällsynt att synkringarna på alla drev far samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BNC
Sakta i backarna nu.
Jag tycker definitivt inte att det låter som att det skulle vara kopplingen som behöver bytas. En sliten koppling brukar märkas genom att den slirar, alltså att bilen hela tiden beter sig som om du hela tiden håller in kopplingen litegrann när du kör, alternativt att den för oväsen så länge du har kopplingen intryckt (urtrampningslager).
Låter det illa just som du lägger i växlar tror jag snarare på att det skulle vara något knas med växellådan i sig, slitna synkringar kanske (strunt samma egentligen, tror inte någon verkstad bemödar sig renovera en sån låda utan byter till en ny/begagnad).
Annars vad gäller pris för ett kopplingsbyte. Räkna med typ 2k i delar och en heldags arbete, 500:-/h i 8 timmar -> 4k, totalt 6k. I de krokarna någonstans.
Det är definitivt inte fel på växellådan. Om det skrapar och går trögt även när man lägger i backen (jag förutsätter att TS gör detta när bilen står stilla) så är det ju att kopplingen inte frikopplar helt.
Att den inte frikopplar helt behöver dock inte vara själva kopplingens fel utan kan lika gärna vara hydrauliken som manövrerar kopplingen som har lite luft i systemet. Har det kommit in luft så gör det det nog snart igen efter avluftning, något är ju knas om det kommer in luft så i så fall är det nog dags för byte/reparation av antingen huvud- eller slavcylinder.
Sen kanske det kan vara själva kopplingen med även om jag inte vet hur det skulle gå till att få TS:s beskrivna symptom av det.
Jag vet inte heller vad mekanikern gjort för felsökning för att komma fram till att kopplingen behöver bytas men bara utifrån vad TS beskriver så skulle jag absolut inte säga att den ska bytas.