2017-05-10, 22:00
Medlem
Som topic lyder, varför vill så många vara anställda, vs jobba som konsulter/frilans? Jag hade 35.000 brutto i månaden efter 4 år som front-end utvecklare på byrå. En helt OK lön mao. För cirka två år sedan valde jag istället att gå frilans, och sen dess har jag plockat ut mellan 40-70tkr NETTO i månaden. Fasen, om jag har en dålig månad och bara har halv beläggning så är det ändå mer än vad jag skulle tjänat som anställd på heltid.

Så, varför vill man vara anställd? Är folk fega? Inga visioner? Tror de att det är svårt? Personligen ser jag mig aldrig som anställd igen. Skillnaden i plånboken är alldeles för stor. Jag trodde med det kanske skulle bli svårt när man gick frilans, men det var det inte.
Citera
2017-05-10, 22:09
Medlem
studioxswes avatar
Lullans dig vad glad du är?

Får jag fråga dig följande:
- Du betalar såklart egenavgifter?
- HUR gör du med semesterersättning till dig själv?
- HUR mycket avsätter du i pension?
- HUR stor buffert har du om du skulle bli sjuk?
- HUR mycket sätter du av i läkemedelskostnader?
- HUR mycket sätter du i buffert om du skulle tappa din kund?

Som konsult plockar jag ut >1MSEK men låter i princip allt ovan låta vara, dvs. det går direkt i min ficka. Som anställd kan jag få 16.000 i månaden bara i pensionsinsättningar, plus semesterersättning + månadslön (Kan sitta och pilla mig i naveln men får lön ändå)

Att folk är fega är helt klart sant men att man är DUM - det är långt dit. Om du kan räkna själv så ser du att vinsten företaget gör för att behålla dig också är en risk, den risken är lika stor för dig som är egen.

Du får helt enkelt välja, feta stålar nu och noll stålar om du fuckar upp din kund eller trygghet. Lite som att välja rörligt eller fast på bolån. Inga konstigheter.
Citera
2017-05-10, 22:10
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstOchBaconBurgare
Som topic lyder, varför vill så många vara anställda, vs jobba som konsulter/frilans? Jag hade 35.000 brutto i månaden efter 4 år som front-end utvecklare på byrå. En helt OK lön mao. För cirka två år sedan valde jag istället att gå frilans, och sen dess har jag plockat ut mellan 40-70tkr NETTO i månaden. Fasen, om jag har en dålig månad och bara har halv beläggning så är det ändå mer än vad jag skulle tjänat som anställd på heltid.

Så, varför vill man vara anställd? Är folk fega? Inga visioner? Tror de att det är svårt? Personligen ser jag mig aldrig som anställd igen. Skillnaden i plånboken är alldeles för stor. Jag trodde med det kanske skulle bli svårt när man gick frilans, men det var det inte.

För att det inte är alla jobb som man kan göra som frilans/konsult? För att det ÄR en större säkerhet? Finns många anledningar men det är väl bara att gratulera dig om du har hittat något som funkar för dig.
Citera
2017-05-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Lullans dig vad glad du är?

Får jag fråga dig följande:
- Du betalar såklart egenavgifter?
- HUR gör du med semesterersättning till dig själv?
- HUR mycket avsätter du i pension?
- HUR stor buffert har du om du skulle bli sjuk?
- HUR mycket sätter du av i läkemedelskostnader?
- HUR mycket sätter du i buffert om du skulle tappa din kund?

Som konsult plockar jag ut >1MSEK men låter i princip allt ovan låta vara, dvs. det går direkt i min ficka. Som anställd kan jag få 16.000 i månaden bara i pensionsinsättningar, plus semesterersättning + månadslön (Kan sitta och pilla mig i naveln men får lön ändå)

Att folk är fega är helt klart sant men att man är DUM - det är långt dit. Om du kan räkna själv så ser du att vinsten företaget gör för att behålla dig också är en risk, den risken är lika stor för dig som är egen.

Du får helt enkelt välja, feta stålar nu och noll stålar om du fuckar upp din kund eller trygghet. Lite som att välja rörligt eller fast på bolån. Inga konstigheter.

Klart jag är glad, jag får in mer pengar än vad jag någonsin skulle göra som anställd, är det konstigt?

- Ja
- Sparar 20k++ i månaden. Har råd med semester.
- Tillräckligt
- Se punkt 2, akassa, sjukpenning.
- Se punkt 2
- Se punkt 2. Har heller inte EN kund, utan ett brett nätverk av byråer och kunder som jag jobbar åt.

Efter allt sparande, skatter, egenavgifter etc så är det fortf. mer pengar kvar netto än vad bruttolönen skulle vara som anställd.
Citera
2017-05-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
För att det inte är alla jobb som man kan göra som frilans/konsult? För att det ÄR en större säkerhet? Finns många anledningar men det är väl bara att gratulera dig om du har hittat något som funkar för dig.

Well det är ju i forumet för systemutveckling så jag syftade på andra i samma yrkeskategori.
Citera
2017-05-10, 23:13
Medlem
ischs avatar
Citat:
Well det är ju i forumet för systemutveckling så jag syftade på andra i samma yrkeskategori.

Ja. Låter som att du aldrig hört om företag som inte tillåter konsulter att arbeta på vissa projekt eller ja, ta in konsulter överhuvudtaget.
Citera
2017-05-11, 08:30
Medlem
Jag har bestämt mig för att gå över till att köra som frilansande konsult i Q4 detta året, förmodligen i december. I april-oktober förra året testade jag på det utomlands ett tag och det var helt underbart, jag kunde välja och vraka i uppdrag. Tyvärr blev det en brådskande hemkomst och nu är jag tillbaka som kodapa ett tag.

Mina konsultkollegor på nuvarande jobbet fakturerar ungefär för 180k resp. 300k i månaden, jag är den seniora med 40k Men till skillnad på hur det var i NZ har jag inte samma känsla av att det svämmar över av uppdrag här i Sverige, eller så förhandlas uppdragen i slutna kretsar här. Lite frågor som skulle hjälpa mig mycket:
1. Hur fick du kunder när du började?
1.1 Hade du ett färdigt nätverk?
1.2 Var/när nätverkar du?
1.3 Mitt yrkessegment känns lite slutet för utomstående, gjorde ditt det också?
1.4 Får du in korta projektbaserade uppdrag, eller mer maintenance uppdrag? Dvs. Är du med från produktens första kodrad till release?
2. Kör du web, mobilt, backend eller fullstack?
3. Hur omfattande är dina uppdrag? (har du en projektledande roll eller mer kodapa?)
4. Är du distansare eller på plats?

I min kategori är standardfaktureringen för halvseniora mellan 900-1200/h, här i Sverige. Det lockar, jag är i behov av ett hus till familjen också istället för nuvarande lägenheten så det ligger lite "positiv stress" och puttrar bakom beslutet.

Som svar på din fråga; Jag har försökt dra med mina kodande polare på tåget, men ingen är sugen. Lön motiverar dem inte, de gillar att ha sina goa devteam och åka på konferenser en vecka var tredje månad. De flesta se nog konsultandet som en form av själlöst slit.
Citera
2017-05-11, 09:01
Medlem
Trillskes avatar
Anställd: mindre jobb, mer fritid.
Lät säga att du som anställd jobbar flexibla 30h/vecka för 45k/månad brutto, så är det plötsligt inte så dåligt betalt, med tanke på att en hel del går till pension också.

Man kan göra större pengar som egen men jobbar generellt mer.

Viktigast är skatterna. Det har varit "förmånligt" (nåja..) att vara egen i Sverige, för att skatten på arbete är så sjuk i huvudet. Men de håller ju på och försöker försämra reglerna för detta, så man får se vart det landar.
Citera
2017-05-11, 12:20
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Klart jag är glad, jag får in mer pengar än vad jag någonsin skulle göra som anställd, är det konstigt?

Har gjort detta till och från i över 10 år och har inte startat några trådar om det. Sa jag något i tråden som var falskt eller tyckte du att det inte var så intressant att läsa utan hellre räkna dina pengar?
Citera
2017-05-11, 12:40
Medlem
Citat:
Har gjort detta till och från i över 10 år och har inte startat några trådar om det. Sa jag något i tråden som var falskt eller tyckte du att det inte var så intressant att läsa utan hellre räkna dina pengar?

Startade tråden för att höra varför folk väljer att vara anställda vs konsulter. Du verkar bitter, gick inte konsultandet bra?
Citera
2017-05-11, 20:48
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Startade tråden för att höra varför folk väljer att vara anställda vs konsulter. Du verkar bitter, gick inte konsultandet bra?

Tydligen har du knäck i öronen, jag förklarade precis mina anledningar till för/nackdelar och du bara pissade på dom, tydligen vill du inte höra vad andra har att säga.

Jag slutade alltså frivilligt, efter 10 år då jag har familj och inte vill arbeta 200 timmar i månaden. Är fortfarande snuskigt mer rik än du är, och så kommer det alltid vara.
Citera
2017-05-12, 07:37
Medlem
Citat:
Tydligen har du knäck i öronen, jag förklarade precis mina anledningar till för/nackdelar och du bara pissade på dom, tydligen vill du inte höra vad andra har att säga.

Jag slutade alltså frivilligt, efter 10 år då jag har familj och inte vill arbeta 200 timmar i månaden. Är fortfarande snuskigt mer rik än du är, och så kommer det alltid vara.

Vad dillar du om? Jag svarade ju på dina frågor, svar som du ignorerade. Dessutom var det du som kom in här med en taskig attityd. Nice att du kan se in i framtiden btw.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in