Citat:
Notera att det uttag (som redovisas i FUP s. 1226) som avses är på 946 kr. Inget jättebelopp men intressant ändå.
En annan intressant detalj är händelsekedjan med det aktuella personkontot. Den 21:a juli 2009 nollas kontot, d.v.s. kvarvarande pengar på kontot flyttas. (Kortet spärras inte).
Direkt därefter gör Linda en reklamation till Nordea. Hade Linda misstänkt att kortuppgifterna t.ex. skimmats hade hon spärrat kortet (det har hon gjort vid andra tillfällen och som anställd personal på restaurang hade hon med all säkerhet bra koll på detta med rutiner avseende kort).
Genom att flytta pengarna från kontot kan ytterligare "uttag" förhindras (utan att spärra kortet) men det är ju inte en permanent lösning på problemet ifall pengar kommer in på kontot igen senare.
Det är således hög sannolikhet för att det finns en icke känd och för fallet relevant historia bakom händelseförloppet ovan.
En ytterligare intressant detalj (som även återknyter till Åselby) är pepparbiffen som inhandlades på City Gross. (Se även förhör med Mats Alm, FUP s.3432).
Det framkommer i FUP att Linda är noga med mat, köper bra råvaror o.s.v. Mats säger i förhöret att de handlade och sedan åkte på rundtur. Detta är mycket märkligt med tanke på att City Gross skulle ha öppet länge till när de var där och handlade, de hade alltså kunnat vänta med inköpet av pepparbiffen till efter rundturen istället för att åka omkring med ett paket pepparbiff i bilen under lång tid.
Lägger man ihop detta med att Mats mobiltelefon öppnar mot masten i Åselby kl. 19:59 (när han själv enligt egen utsago skulle ha varit hemmavid och fixat med mat) kan man bara konstatera att Mats Alm blåljuger om vad som händer efter det att han och Linda lämnar City Gross. Jag är utifrån detta av uppfattningen att Linda kl 19:59 har varit död i upp till ca. 2,5 timmar.
En annan intressant detalj är händelsekedjan med det aktuella personkontot. Den 21:a juli 2009 nollas kontot, d.v.s. kvarvarande pengar på kontot flyttas. (Kortet spärras inte).
Direkt därefter gör Linda en reklamation till Nordea. Hade Linda misstänkt att kortuppgifterna t.ex. skimmats hade hon spärrat kortet (det har hon gjort vid andra tillfällen och som anställd personal på restaurang hade hon med all säkerhet bra koll på detta med rutiner avseende kort).
Genom att flytta pengarna från kontot kan ytterligare "uttag" förhindras (utan att spärra kortet) men det är ju inte en permanent lösning på problemet ifall pengar kommer in på kontot igen senare.
Det är således hög sannolikhet för att det finns en icke känd och för fallet relevant historia bakom händelseförloppet ovan.
En ytterligare intressant detalj (som även återknyter till Åselby) är pepparbiffen som inhandlades på City Gross. (Se även förhör med Mats Alm, FUP s.3432).
Det framkommer i FUP att Linda är noga med mat, köper bra råvaror o.s.v. Mats säger i förhöret att de handlade och sedan åkte på rundtur. Detta är mycket märkligt med tanke på att City Gross skulle ha öppet länge till när de var där och handlade, de hade alltså kunnat vänta med inköpet av pepparbiffen till efter rundturen istället för att åka omkring med ett paket pepparbiff i bilen under lång tid.
Lägger man ihop detta med att Mats mobiltelefon öppnar mot masten i Åselby kl. 19:59 (när han själv enligt egen utsago skulle ha varit hemmavid och fixat med mat) kan man bara konstatera att Mats Alm blåljuger om vad som händer efter det att han och Linda lämnar City Gross. Jag är utifrån detta av uppfattningen att Linda kl 19:59 har varit död i upp till ca. 2,5 timmar.
Utan att uttala mig kring exakt när hon dog eller vart hon dog, så tror jag som du att denna lilla historia med Nordea började brännas alltför mycket för Mats.
Hitintills tror jag att Linda såg lite mellan fingrarna eller rentav inte kände till allt om sina pengar utan hade ett högt förtroende för Mats. Hon var inte medveten om hans spelberoende överhuvudtaget. Hon litade på honom och jag tror han var bra med att inge förtroende omlindat i att hon inte behövde fundera samt att han skulle lösa allt.
I och med Mats hade hennes telefon visste han att förr eller senare skulle fasaden falla och hellre senare än förr då han hade hennes telefon hos sig (återigen att hon inte skulle oroa sig och vara fri som en fågel). Han visste mycket väl att de senaste månadens uttag skulle väcka uppmärksamhet men att dessa gjorde det INNAN bröllopet fick honom ur balans.
Jag tror att Mats Alms intention var att beställa maten. De eventuella pengar han fick av sin lön eller lån av föräldrarna, dessa spelade han troligtvis upp och det var där han satt sig själv i knipan.
Hans värld höll på att falla samman på grund av dessa samtal och jag tror att Linda nämnde för honom att hon skulle in på banken veckan därpå vilket fick honom verkligen skraj.
En person med ett spelberoende vill inte ta diskussionerna i hemmet för att hen känner sig trängd, helst skall det vara ute i det fria. Linda har säkerligen nämnt för Mats att hon skulle in till Nordea veckan därpå och det var just då han bestämde sig för turen, för att ha en hetsig diskussion hemma ökar chanserna för att andra kan höra vilken odåga till man han är.
Samtidigt, vara ute i det fria ökar chanserna för att den som är sur blir mer mottaglig och mer medgörlig.
Det är min tanke kring det.
Mats Alm, sök hjälp för ditt spelberoende. Du kanske kommer någotvart efter att du har kommit ur det.
Lite svamligt inlägg igen.
bra försök. Nästan Judensau-nivå på den argumentationen. Master är tidsynkade sedan hur många år sedan som helst. Dessutom, om du tänker lite längre än näsan räcker, så kan man mäta tiden även på mottagarsidan (hos den som får SMS:et), man kan mäta tiden i de servrar och den nätverksutrustning som hanterar SMS:et o.s.v. 19:59 it is.