2017-05-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Notera att det uttag (som redovisas i FUP s. 1226) som avses är på 946 kr. Inget jättebelopp men intressant ändå.

En annan intressant detalj är händelsekedjan med det aktuella personkontot. Den 21:a juli 2009 nollas kontot, d.v.s. kvarvarande pengar på kontot flyttas. (Kortet spärras inte).

Direkt därefter gör Linda en reklamation till Nordea. Hade Linda misstänkt att kortuppgifterna t.ex. skimmats hade hon spärrat kortet (det har hon gjort vid andra tillfällen och som anställd personal på restaurang hade hon med all säkerhet bra koll på detta med rutiner avseende kort).

Genom att flytta pengarna från kontot kan ytterligare "uttag" förhindras (utan att spärra kortet) men det är ju inte en permanent lösning på problemet ifall pengar kommer in på kontot igen senare.

Det är således hög sannolikhet för att det finns en icke känd och för fallet relevant historia bakom händelseförloppet ovan.

En ytterligare intressant detalj (som även återknyter till Åselby) är pepparbiffen som inhandlades på City Gross. (Se även förhör med Mats Alm, FUP s.3432).

Det framkommer i FUP att Linda är noga med mat, köper bra råvaror o.s.v. Mats säger i förhöret att de handlade och sedan åkte på rundtur. Detta är mycket märkligt med tanke på att City Gross skulle ha öppet länge till när de var där och handlade, de hade alltså kunnat vänta med inköpet av pepparbiffen till efter rundturen istället för att åka omkring med ett paket pepparbiff i bilen under lång tid.

Lägger man ihop detta med att Mats mobiltelefon öppnar mot masten i Åselby kl. 19:59 (när han själv enligt egen utsago skulle ha varit hemmavid och fixat med mat) kan man bara konstatera att Mats Alm blåljuger om vad som händer efter det att han och Linda lämnar City Gross. Jag är utifrån detta av uppfattningen att Linda kl 19:59 har varit död i upp till ca. 2,5 timmar.

Utan att uttala mig kring exakt när hon dog eller vart hon dog, så tror jag som du att denna lilla historia med Nordea började brännas alltför mycket för Mats.

Hitintills tror jag att Linda såg lite mellan fingrarna eller rentav inte kände till allt om sina pengar utan hade ett högt förtroende för Mats. Hon var inte medveten om hans spelberoende överhuvudtaget. Hon litade på honom och jag tror han var bra med att inge förtroende omlindat i att hon inte behövde fundera samt att han skulle lösa allt.

I och med Mats hade hennes telefon visste han att förr eller senare skulle fasaden falla och hellre senare än förr då han hade hennes telefon hos sig (återigen att hon inte skulle oroa sig och vara fri som en fågel). Han visste mycket väl att de senaste månadens uttag skulle väcka uppmärksamhet men att dessa gjorde det INNAN bröllopet fick honom ur balans.

Jag tror att Mats Alms intention var att beställa maten. De eventuella pengar han fick av sin lön eller lån av föräldrarna, dessa spelade han troligtvis upp och det var där han satt sig själv i knipan.

Hans värld höll på att falla samman på grund av dessa samtal och jag tror att Linda nämnde för honom att hon skulle in på banken veckan därpå vilket fick honom verkligen skraj.

En person med ett spelberoende vill inte ta diskussionerna i hemmet för att hen känner sig trängd, helst skall det vara ute i det fria. Linda har säkerligen nämnt för Mats att hon skulle in till Nordea veckan därpå och det var just då han bestämde sig för turen, för att ha en hetsig diskussion hemma ökar chanserna för att andra kan höra vilken odåga till man han är.

Samtidigt, vara ute i det fria ökar chanserna för att den som är sur blir mer mottaglig och mer medgörlig.

Det är min tanke kring det.

Mats Alm, sök hjälp för ditt spelberoende. Du kanske kommer någotvart efter att du har kommit ur det.
Citera
2017-05-10, 17:37
Medlem
(Korrigerar mig själv angående pepparbiffen, lite oordning på mina noteringar). Den kvarvarande frågeställningen är om de verkligen åkte till lägenheten direkt eller om pepparbiffen kom dit senare.
Citera
2017-05-10, 17:51
Medlem
Leo293s avatar
[quote=Fagro|60676899]Tidigare när jag kom med skarpa inlägg som bevisade at MA kunde inte vara gärningsmannen för Linda, var svaret alltid han var inte drogad, därför drogtesterna visade att han var inte drogad.
Nu har Scopolamine kommit som den sannolika drogen att Mats blev drogad med, därför finns ingen möjlighet att trixa sig ur bevisen.
Med Scopolamine blev Mats drogad och kidnappad och då faller griftefridsbrottet som han blev dömd för.
För Mats fordras att han skaffar en advokat som jobbar på procent av skadeståndet, som gör att den advokaten kommer att göra ett bra jobb vid begäran om resning av fallet.
Eftersom griftefridsdomen fick sådana konsekvenser borde han vara berättigad till ca 10miljoner kronor.[/QUOT

Lagro, Du har lagt fram mycket tunga övertygande bevis för Mats Alms oskuld men vissa lyssnar bara på ett öra, de har ett tunnelseende...
Ett annat slags tunnelseende har de som hyr ut rum i Stockholm...-pengar....Kikade för en bekants räkning och gamarna vill ha 5-6000kr för ett litet rum utan kokmöjligheter....Och så säger de att pengar har inte så stor betydelse!
I förundersökningen finns det vittnesmål att Linda klev in i en bil som det satt två kineser i, sannolikt mördarna, inte otänkbart att de använde Scopolamine då hon verkade så medgörlig och följde med frivilligt. Ikväll 20,00 kommer del 2 "dokument inifrån" i kanal 1, då läggs bevis fram som helt hade friat de två bröderna för mordet på Kevin, också det en rättsskandal.
Bevisen för Mats oskuld finns i förundersökningen på samma sätt som i Kevin-fallet och Du har löst detta mord på ett smart och övertygande sätt.
Citera
2017-05-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Lagro, Du har lagt fram mycket tunga övertygande bevis för Mats Alms oskuld men vissa lyssnar bara på ett öra, de har ett tunnelseende...
Ett annat slags tunnelseende har de som hyr ut rum i Stockholm...-pengar....Kikade för en bekants räkning och gamarna vill ha 5-6000kr för ett litet rum utan kokmöjligheter....Och så säger de att pengar har inte så stor betydelse!
I förundersökningen finns det vittnesmål att Linda klev in i en bil som det satt två kineser i, sannolikt mördarna, inte otänkbart att de använde Scopolamine då hon verkade så medgörlig och följde med frivilligt. Ikväll 20,00 kommer del 2 "dokument inifrån" i kanal 1, då läggs bevis fram som helt hade friat de två bröderna för mordet på Kevin, också det en rättsskandal.
Bevisen för Mats oskuld finns i förundersökningen på samma sätt som i Kevin-fallet och Du har löst detta mord på ett smart och övertygande sätt.

Du menade *agro? Lite svamligt inlägg igen.

*agro har inte löst någonting (och inte heller tagit de möjligheter som getts att reda ut saker på riktigt). Att skopolamin (ja, det stavas så) ens diskuteras i tråden är direkt skrattretande då det kan avfärdas såväl av befintlig teknisk bevisning i fallet som av medicinsk expertis.

Kevin-fallet är helt annorlunda än Linda Chen-fallet. I fallet med Linda Chen finns omfattande teknisk bevisning som smular sönder Mats Alms alla lögner. Exempelvis Åselby-masten som helt tar död på Mats historia om kvällen då Linda försvann (dödades/mördades).

Mats Alm har dessutom dömts för brott mot griftefriden, något som Mats egen försvarare - den skicklige advokaten Peter Althin - såg som en framgång (utifrån att Mats inte blev dömd för mord eller dråp). Mats Alm valde att inte överklaga domen.

Mats Alm har, vilket även bl.a. Klarsyn redogjort för och som också framkommer i redovisningar över Mats ekonomi, utnyttjat Linda såväl ekonomiskt som på andra sätt.

Förutom all teknisk bevisning - som i SAMTLIGA fall talar emot Mats - är det Mats själv som lägger krokben för sin egen tillvaro med sina rövarhistorier om kidnappningar, synska kidnappare som står färdiga med kissflaskor när han behöver, ger honom toapapper, kalla friterade räkor m.m. och dessutom ett så bekvämt bagageutrymme och så fantastiska droger att han hälsomässigt är i prima skick, pigg, kry och utan minsta spår av droger i kroppen när han "hittar" Lindas kropp. Ja, faktiskt i så bra skick att är ren och välkammad också! (Det är nog hans dubbelgångare Andrew som stylat honom in i det sista).

Vi ska dock inte glömma bort att Mats inte är ensam om att vet att det han sagt inte överensstämmer med verkligheten. Lars Alm - och inte att förglömma systern Hanna - har av allt att döma en hel del kvar att tillföra i den här historien.
Citera
2017-05-10, 18:52
Medlem
Citat:
Citat:

Andra fetningen är en ren lögn, vilket gör första fetningen en aning komisk!
(mina fetningar)
Citera
2017-05-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ja, det kan jag.

[quote=Leo293|60687152]
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Tidigare när jag kom med skarpa inlägg som bevisade at MA kunde inte vara gärningsmannen för Linda, var svaret alltid han var inte drogad, därför drogtesterna visade att han var inte drogad.
Nu har Scopolamine kommit som den sannolika drogen att Mats blev drogad med, därför finns ingen möjlighet att trixa sig ur bevisen.
Med Scopolamine blev Mats drogad och kidnappad och då faller griftefridsbrottet som han blev dömd för.
För Mats fordras att han skaffar en advokat som jobbar på procent av skadeståndet, som gör att den advokaten kommer att göra ett bra jobb vid begäran om resning av fallet.
Eftersom griftefridsdomen fick sådana konsekvenser borde han vara berättigad till ca 10miljoner kronor.[/QUOT

Ingen har sett Linda efter CityGross-bilderna. Frågan är vilka motiv du har till att ljuga angående Förundersökningsprotokollet?
Citera
2017-05-10, 19:53
Medlem
Agaton-Brattenburgs avatar
[quote=WaltKowalski|60688143]
Citat:

Ingen har sett Linda efter CityGross-bilderna. Frågan är vilka motiv du har till att ljuga angående Förundersökningsprotokollet?

Jag skulle tro att det inte finns motiv att ljuga om detta. Vad jag vet har han gång på gång hävdat att han inte känner Mats eller hans pappa Lars.

Jag tror Fagro är gammal scout-ledare som bara vill hjälpa damer över gatan och hjälpa till lite varhelst han kan. Hedersknyffel kallades de förr.
Citera
2017-05-10, 19:58
Medlem
Jubberos avatar
[quote=Agaton-Brattenburg|60688352]
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski

Jag skulle tro att det inte finns motiv att ljuga om detta. Vad jag vet har han gång på gång hävdat att han inte känner Mats eller hans pappa Lars.

Jag tror Fagro är gammal scout-ledare som bara vill hjälpa damer över gatan och hjälpa till lite varhelst han kan. Hedersknyffel kallades de förr.

Vad har du för fundering om Mats Alms lögner om var han befann sig kl 19.59?

Fagro må eventuellt vara gammal scoutledare, men det är definitivt inte Mats....... Du känner ju båda karaktärerna så du borde veta.

Nå......varför ljuger Mats om var han befinner sig.....och varför stänger han av sin mobil under ca 8 timmar?

DESSA ORD ÄR RIKTADE TILL BRATTWURSTEN.......såg att jag citerade Kowalski av nån märklig anledning. Där blev det lite fel.
Senast redigerad av Jubbero 2017-05-10 kl. 20:01.
Citera
2017-05-10, 20:13
Medlem
Agaton-Brattenburgs avatar
[quote=Jubbero|60688411]
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton-Brattenburg

Vad har du för fundering om Mats Alms lögner om var han befann sig kl 19.59?

Fagro må eventuellt vara gammal scoutledare, men det är definitivt inte Mats....... Du känner ju båda karaktärerna så du borde veta.

Nå......varför ljuger Mats om var han befinner sig.....och varför stänger han av sin mobil under ca 8 timmar?

DESSA ORD ÄR RIKTADE TILL BRATTWURSTEN.......såg att jag citerade Kowalski av nån märklig anledning. Där blev det lite fel.

vill inte spekulera i detta då mina gissningar säkert inte är bättre än någon annans. Men, har du aldrig sett en microvågsugn med felaktig tid? Det har jag gjort många gånger. Vad i hela friden är det som säger att 19:59 verkligen är 19:59? Tänk nu lite innan du förhastar dig. Klockor kan gå så in i skogsdungen fel.
Citera
2017-05-10, 20:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

vill inte spekulera i detta då mina gissningar säkert inte är bättre än någon annans. Men, har du aldrig sett en microvågsugn med felaktig tid? Det har jag gjort många gånger. Vad i hela friden är det som säger att 19:59 verkligen är 19:59? Tänk nu lite innan du förhastar dig. Klockor kan gå så in i skogsdungen fel.

Nu är du ju inte bara tidpunkten. Det är ju också så att Mats Alm förnekar att han öht har varit i Åselby.
Citera
2017-05-10, 20:41
Medlem
Citat:

Hahaha bra försök. Nästan Judensau-nivå på den argumentationen. Master är tidsynkade sedan hur många år sedan som helst. Dessutom, om du tänker lite längre än näsan räcker, så kan man mäta tiden även på mottagarsidan (hos den som får SMS:et), man kan mäta tiden i de servrar och den nätverksutrustning som hanterar SMS:et o.s.v. 19:59 it is.
Citera
2017-05-10, 21:02
Medlem
Jubberos avatar
[quote=Agaton-Brattenburg|60688571]
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero

Ja du..... Du bekräftar ju bara vad alla här framför. Förnekelse.
Tyvärr.....för Mats skull, så leder ju bara den strategin åt ett håll.

Har du nån lika bra förklaring till den avstängda mobilen, eller passar du den frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in