2017-05-10, 20:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
En läkare har träffat barnet en liten stund, medan föräldrarna har haft hand om barnet dygnet runt, man måste ju vara blind, döv och så vidare om man inte märker hur ens spädbarns mående fluktuerar och uppenbart har de själva reagerat på blåmärken, krasande ljud inifrån kroppen, så ja, mot bakgrund av alla symptom föräldrarna uppmärksammade tycker jag inte de ska behöva vara legitimerade barnläkare för att kunna förstå att något är fel och då står man på sig tills man får hjälp, om det så innebär att man får sitta i akutens väntrum ett tag.
Du tycks koncentrera dig mycket på att "ljumma över" att inte ens barnläkaren kunde se att barnet var skadat ...

Handlar det om dina personliga kontakter att du känner att du behöver "skugga" för läkaren?

Edit:
Har din man gjort liknande missar i sin utövning av yrket?
Eller varför detta behov av att skydda läkaren?
Citera
2017-05-10, 20:25
Medlem
Nu har jag kanske inte letat nog bra. Men jag har inte hittat fup. Kan någon lägga upp den igen? Tack
Citera
2017-05-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEMFS
Lite så tänker jag också! Bara för att man får barn blir man automatiskt inte läkare över en natt och ska kunna förstå saker bara sådär. Läkaren, om undersökningen gjordes rätt, har ju helt klart missat något här! Dock kan jag inte minnas att läkarna gärna tar i barnen och klämmer igenom (har 3 barn) snarare att barnen får ligga på skötbordet och läkaren undersöker. Nästan som om läkaren faktiskt är rädd för att ta i barnet. Men kanske är olika beroende på vart man bor?

En förälder som lyfter och ser barnet hela dagarna noterar ju alltifrån mängden snor till blåmärken osv, ofta så nojar man ju över det mesta som är lite avvikande hos en bebis. Och de här har sett blod i blöjan, blod i spya, hört krasande ljud inifrån kroppen, sett massor med blåmärken på huden och nervryckningar, nej, jag köper inte att de som haft helhetsbilden framför sig ska anses behövt vara läkare för att fatta att barnet inte mådde bra. Tycker faktiskt inte det är för mycket begärt. Det hade däremot nog varit en fördel för läkaren om de faktiskt berättat om alla symptom och inte bara pekat på ett litet märke på pannan. Barnet kan inte berätta själv hur det betett sig så det ansvaret måste ju föräldrarna ta.
Citera
2017-05-10, 20:35
Medlem
Citat:
En förälder som lyfter och ser barnet hela dagarna noterar ju alltifrån mängden snor till blåmärken osv, ofta så nojar man ju över det mesta som är lite avvikande hos en bebis. Och de här har sett blod i blöjan, blod i spya, hört krasande ljud inifrån kroppen, sett massor med blåmärken på huden och nervryckningar, nej, jag köper inte att de som haft helhetsbilden framför sig ska anses behövt vara läkare för att fatta att barnet inte mådde bra. Tycker faktiskt inte det är för mycket begärt. Det hade däremot nog varit en fördel för läkaren om de faktiskt berättat om alla symptom och inte bara pekat på ett litet märke på pannan. Barnet kan inte berätta själv hur det betett sig så det ansvaret måste ju föräldrarna ta.

Ja jo såklart, man analyserar allt som förälder! MEN samtidigt vet man vad som är normalt och inte. Lite blod i en spya samt lite blod i en blöja KAN VARA helt normalt och behöver t.ex. inte vara livshotande. Nervryckningar har min mellersta haft (dock utan förklaring efter massa provtagningar) och även min minsta (där väntar utredning). Mina barn har knakat en och annan gång också MEN nu var ju lilla Hailey bevisligen skadad med tanke på revbensbrott m.m. Jag tror ju dock, som många andra, att Erika helt enkelt litade på Alex i detta läge. Dock borde hon ju ha talat om för BVC osv. vid besöket med läkaren. Men kanske va hon rädd?
Citera
2017-05-10, 20:38
Medlem
Citat:
En läkare har träffat barnet en liten stund, medan föräldrarna har haft hand om barnet dygnet runt, man måste ju vara blind, döv och så vidare om man inte märker hur ens spädbarns mående fluktuerar och uppenbart har de själva reagerat på blåmärken, krasande ljud inifrån kroppen, så ja, mot bakgrund av alla symptom föräldrarna uppmärksammade tycker jag inte de ska behöva vara legitimerade barnläkare för att kunna förstå att något är fel och då står man på sig tills man får hjälp, om det så innebär att man får sitta i akutens väntrum ett tag.

Ja jag håller med dig fullständigt! Men jag undrar OM det tänket KAN vara ett kryphål?
Citera
2017-05-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag säger det igen. Pappan i fråga har inte kollat på barnporr. Om sen andra här i tråden tillhör kristna högen och vill bestämma vad fullvuxna människor får och inte får fantisera om, så går det utmärkt att starta en tråd om det. I detta fall var det porrfilmer där vuxna människor låtsas vara släkt med varandra och sen har sex med vandra

1) Visste pappan att det var fejkfilmer? Självklart. Något annat skulle förvåna mig stort.
2) Såg pappan på barnporr? Nej, bara vuxna personer som hade sex.

Om någon kan få det till ett tecken på att han automatiskt munknullat sin dotter så tycker jag de människorna har en märklig syn på sex. Om han hade tittat på barnporr hade jag förstått. Men han hade ju inte det..

Jag är mer intresserad av Haileys svåra skador och vem/vilka av föräldrarna som orsakade det än vad pappan tittade på för porr. Det spelar ju ingen roll i detta fall eftersom han inte tittat på barnporr...

Som jag uppfattade det så försökte förhörsledarna antyda att pappan inte visste att det var vuxna personer han sökte efter när han sökte på "dad mum daughter sex". Utan att han - efter kompisen Simons trevliga tips - trodde att vad han skulle få se var just ett föräldrapar som hade sex med sin dotter. Dotter som i litet barn alltså.
Citera
2017-05-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Som jag uppfattade det så försökte förhörsledarna antyda att pappan inte visste att det var vuxna personer han sökte efter när han sökte på "dad mum daughter sex". Utan att han - efter kompisen Simons trevliga tips - trodde att vad han skulle få se var just ett föräldrapar som hade sex med sin dotter. Dotter som i litet barn alltså.

Det har jag missat! Vet du i vilket förhör Alle pratar om Simon?
Citera
2017-05-10, 20:53
Medlem
TbbWs avatar
Citat:

Helt rätt. Samt att föräldrarna är ju inte lågbegåvade. E har ju förstått, hon söker ju info.
Citera
2017-05-10, 21:16
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Det har jag missat! Vet du i vilket förhör Alle pratar om Simon?

S
sida 3527 i FUP börjar de prata om hans sökningar på mamma pappa dotter- porr och Simon
Citera
2017-05-10, 21:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarintemittfel
Nu har jag kanske inte letat nog bra. Men jag har inte hittat fup. Kan någon lägga upp den igen? Tack

Här på FB brukar FUP:en ligga i trådstarten, dvs första inlägget.
Citera
2017-05-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MEMFS
Ja jo såklart, man analyserar allt som förälder! MEN samtidigt vet man vad som är normalt och inte. Lite blod i en spya samt lite blod i en blöja KAN VARA helt normalt och behöver t.ex. inte vara livshotande. Nervryckningar har min mellersta haft (dock utan förklaring efter massa provtagningar) och även min minsta (där väntar utredning). Mina barn har knakat en och annan gång också MEN nu var ju lilla Hailey bevisligen skadad med tanke på revbensbrott m.m. Jag tror ju dock, som många andra, att Erika helt enkelt litade på Alex i detta läge. Dock borde hon ju ha talat om för BVC osv. vid besöket med läkaren. Men kanske va hon rädd?

I normalfallet får man ju ändå en rimlig sammantagen bild av babyns hälsoläge, lite blod i blöjan kan vara normalt, men den sammantagna skadebilden är ju enorm under så kort tid med vissa riktigt alarmerande symtom (känns "trasig"), så där förstår jag inte hur man skulle kunna låta bli att uppsöka vård. Tror absolut inte symtomen varit för diffusa på något sätt för att frånta garantansvaret.
Citera
2017-05-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Ja jag håller med dig fullständigt! Men jag undrar OM det tänket KAN vara ett kryphål?

Om detta skulle vara ett kryphål så är vi illa ute rättsligt, för det verkar inte klokt att de ska anses vara "för diffusa symptom" som H sammantaget haft under de fyra veckor hon levde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in