2017-05-10, 16:42
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Okej..jag har ju laddat ner det jag har kunnat av FUP. Den stora filen kunde jag ej ladda ner så jag laddade ner dem en och en. Det finns nåt inlägg i tråden där de ligger en och en.

Det var dock inte det som var min fråga. Jag undrade ifall någon vet ifall det finns nån bild på det röda under tungan i fup och i så fall var nånstans.
Undrar också om någon vet i vilken del av FUP som obduktionsrapport och förhör med läkarna finns.

I den stora filen finns bilden på sidan 134, så det är ju i början av fupen.
Citera
2017-05-10, 16:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Okej..jag har ju laddat ner det jag har kunnat av FUP. Den stora filen kunde jag ej ladda ner så jag laddade ner dem en och en. Det finns nåt inlägg i tråden där de ligger en och en.

Det var dock inte det som var min fråga. Jag undrade ifall någon vet ifall det finns nån bild på det röda under tungan i fup och i så fall var nånstans.
Undrar också om någon vet i vilken del av FUP som obduktionsrapport och förhör med läkarna finns.
Sidan 134 (av 3701 sidor) i FUP.
Citera
2017-05-10, 16:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Äsch då, annars hade ju det varit den "lyckligaste" lösningen på det här fallet.
Men hon uppvisade ju ingen smärta när de försökte ta prover på sjukhuset heller, trots flera försök.
Så det var den kopplingen och halmstrået jag grep.
Jo, precis som det jag länkade till tidigare. Spädbarn som upplever smärta kan bli onormalt passiva, får ändrad andning och hjärtfrekvens istället för att ha de normala reaktionerna att "bråka"/försöka ta sig bort från obehaget/smärtan.

Denna reaktion fanns hos H - vilket personal också noterade .. Hennes reaktion var inte normal.
Citera
2017-05-10, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, precis som det jag länkade till tidigare. Spädbarn som upplever smärta kan bli onormalt passiva, får ändrad andning och hjärtfrekvens istället för att ha de normala reaktionerna att "bråka"/försöka ta sig bort från obehaget/smärtan.

Denna reaktion fanns hos H - vilket personal också noterade .. Hennes reaktion var inte normal.

Jag tror att BVC-läkaren har slarvat isåfall.
Denne var ny och under utbildning. Låg nog mycket prestige i hans uttalande om undersökningen vid förhöret. Han säger/påstår ju att han tom. undersökt saker utöver de vanliga rutinerna.

De nya brukar vara grundliga, men gör de fel, så kan det nog vara svårt att erkänna under de här omständigheterna. Även läkare är ju bara människor. Och nog har man träffat på några som slarvat i sina dar.
Citera
2017-05-10, 16:50
Medlem
micro113s avatar
Personalen som pratar med A efter att H förts till sjukhus ....

Han pratade just då inte mer om den situationen, Camilla tröstade och försökte säj att han inte
skulle anklaga sej själv, att han skulle va glad att han varit uppe.
Camilla sa sen till honom att nu är hon ju här och jag var inne och tittade till henne, flickan är
väldigt blek och hon behöver säkert lite blod.
Hon hade sett flickan och det var hennes egen slutsats, ett sätt att trösta.

Pappan svarade inte på detta utan säger: jag vet inte om det är jag som gjort något fel med
henne för när jag tar i henne får hon blåmärken. Där jag sätter mina fingrar får hon blåmärken.

Han visade att hon fått blåmärken i pannans utkant och visade hur han hållit henne med båda
händerna. En hand om rumpan och en hand om ryggen, hon skulle ha fått blåmärken av hans
grepp.
Han visade på pannans utsida, en av sidorna. Hon kan inte säj vilken sida.
Camilla säger att hon inte sett något på bäbisen utan det är endast pappans beskrivning.

Just detta bemötte hon inte men började reagera. Hon säger att hon tänkte "fan vad jag är
dålig på o trösta" en känsla hon aldrig haft tidigare utan tycker att hon gjort detta bra genom
åren.

Pappan fortsatte och sa att "det knakar i henne när jag tar i henne". Camilla tänkte för sej själv
att det knakar inte i bäbisar, men sa inget om detta. Hon kände helt enkelt att hon visste inte
vad hon skulle svara på det.
Han berättade att hans mamma var på väg och jag sitter här och väntar på henne. Då kan jag
sitta här en stund, sade Camilla.

Han pratade om att jag har otur, alternativt jag för otur med mej. "Alla runt mej dör".
Hur menar du då, vilka är det som har dött, så får du inte tänka, svarade Camilla.
Han berättade då om att någon kompis blivit mördad och någon dött i olycka, han pratade
också om nån släkting som dött men vem eller hur minns inte Camilla.
Citera
2017-05-10, 16:51
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:

laddade upp filen här

https://minfil.org/Pco7E4b7b8/Screenshot_20170510-164815.png
Citera
2017-05-10, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag tror att BVC-läkaren har slarvat isåfall.
Denne var ny och under utbildning. Låg nog mycket prestige i hans uttalande om undersökningen vid förhöret. Han säger/påstår ju att han tom. undersökt saker utöver de vanliga rutinerna.

De nya brukar vara grundliga, men gör de fel, så kan det nog vara svårt att erkänna under de här omständigheterna. Även läkare är ju bara människor. Och nog har man träffat på några som slarvat i sina dar.
Fast det ju där som åklagaren kan stöta på rejält med problem ...

Hon kan inte visa vilken av föräldrarna som skall ha skadat barnet - utan hoppas på att "garantansvaret" skall göra att båda fälls ..

Men man kan inte utkräva något garantansvar för den som inte förstått att misshandel pågår .. Om inte en läkare kan se något onormalt -- då blir det svårt att kräva att en förstagångsförälder skall ha den förmågan ...

Jag tror tyvärr att risken finns att båda frikänns ... om inte i TR så i HvR
Citera
2017-05-10, 17:02
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
syftade på att de inte lyft barnet till vågen eller upp i famnen, lyft bara över skötbordet har alla gjort, men någon har ju hållt barnet uppe i famnen och pratat och kollat samspelet där. som sagt väldigt olika hur läkare betett sig. förlåt om jag var otydlig.

Du menar nyföddas reflexer, gripreflexen och Babinskis där de drar under foten för att se hur tårna reagerar och de andra som jag inte kommer ihåg.
Jag kan tänka att det är konstigt att de inte lyssnat på lungorna? Baby borde ha ytlig andning för det gör ju ont med revbensskador?
Citera
2017-05-10, 17:04
Avslutad
Hade missat att även vi är med på en hörna:

Beklagar sej över skriverier på Internet, nån som berättar om Jens förflutna på Flashback,
blivit pekad på i affären "det är Alex pappa", hela Kristianstad är nersmittat av detta, det
kommer inte bli bra när dom kommer ut.
Vet man inte så ska det inte ut. Tidningarna skrivit om att han är psykiskt sjuk.
Åklagaren ger frö som blir en höna. /Pappa Jens
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-10 kl. 17:06.
Citera
2017-05-10, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det ju där som åklagaren kan stöta på rejält med problem ...

Hon kan inte visa vilken av föräldrarna som skall ha skadat barnet - utan hoppas på att "garantansvaret" skall göra att båda fälls ..

Men man kan inte utkräva något garantansvar för den som inte förstått att misshandel pågår .. Om inte en läkare kan se något onormalt -- då blir det svårt att kräva att en förstagångsförälder skall ha den förmågan ...

Jag tror tyvärr att risken finns att båda frikänns ... om inte i TR så i HvR

Nä, samt att de båda verkar lida av diverse diagnoser.
Citera
2017-05-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Du menar nyföddas reflexer, gripreflexen och Babinskis där de drar under foten för att se hur tårna reagerar och de andra som jag inte kommer ihåg.
Jag kan tänka att det är konstigt att de inte lyssnat på lungorna? Baby borde ha ytlig andning för det gör ju ont med revbensskador?

Ja dom kollar ju en massa, var några år sen, mina är 15,13 och 7, så man minns ju inte allt och vid vilka tillfällen vad gjordes. men nog kollade dom igenom barnet ordentligt och tog och kände på dom.
Citera
2017-05-10, 17:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
De brukar/skall lägga barnet över sin ena arm och dra efter ryggraden för att kontrollera att det inte finns fel där.

De skall också känna igenom barnets buk, vilket är ett ganska "bestämt" tryck när de känner igenom. De brukar känna över bröstkorgen - samt vika ben och armar så de känner både hur axel/höft och knä/armbåge fungerar ...

Utöver det så skall de lyssna på hjärta och lungor (har själv barnbarn där man upptäckte blåsljud på hjärtat i fyra veckors kontrollen -- ett hål i någon mellanvägg/hjärtvägg som sedan växte igen själv)

De kontrollerar också fontanell, nacke .. och hur barnet svarar på kontakt osv...

Det är en kontroll där läkaren känner (skall känna) igenom barnet.

Och såvitt det framgår av sköterskans vittnesmål så har han ju gjort det.
Senast redigerad av micro113 2017-05-10 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in