2017-05-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Särskilt Alles mamma är ju knepig. När Alle förklarar att Haileys blåmärken på huvud och ansikte beror på att han på skoj knycklat ihop Haileys ansikte så hon ska se rolig ut, så reagerar mamman med att strängt säga "så gör du inte när hon är så liten", men sedan verkar hon inte tänkt längre än så och kanske insett att om han förorsakar hennes så svåra skador "på skoj" kanske det med tanke på alla deras diagnoser etc är läge att hålla uppsikt över paret generellt, utan istället går hon in i ett föräldraförskönande läge av sin son direkt och han är en så underbar pappa.

Jag tycker hela A:s familj verkar minst sagt knepig. Det verkar fullständigt krylla av diagnoser, sjukdom och psykisk ohälsa och det är tydligt att stallet är långt ifrån fullt hos de flesta av dem.
Tänker mycket på den yngsta systern där, mammans dotter som är 10 år eller nåt. Vad kommer det att bli av henne efter allt det här?
Citera
2017-05-10, 16:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Både sköterska och läkare på BVC har lyft båda mina barn.
Det står ju även i läkarens förhör att han lyfte H och la henne med magen mot sin arm för att kunna undersöka ryggen bättre.
Ja, det framgår alltså klart att han genomfört den undersökning som han skall göra.

Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Har gått på olika bvc med mina barn pga flytt och en persionerad sköterska, har varit väldigt olika hur barnläkare har betett sig och om de lyft barnet vid sin undersökning eller inte, på alla besök med bara bvc sköterska har enbart jag lyft barnet.
Fast hur kan en barnläkare ha undersökt ditt barn utan att ta i det?
Poängen med läkarundersökningarna är ju att upptäcka fel tidigt -- skall de bara prata med föräldrarna så kan man ju ta det över telefon.

Jag har aldrig varit med om att läkaren INTE hanterar barnet på en läkarundersökning.
Citera
2017-05-10, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Har inte tragglat mig igenom hela FUP:en ännu (det är många och långa förhör) och vissa filer kunde jag inte ladda ner av någon anledning.
Jag undrar om det finns någon bild nånstans i FUP på svullnaden under tungan och i så fall var?
Undrar också i vilken fil obduktionsrapporten finns och förhören med läkarna? Jag har laddat ner de filer som har funkat en och en så jag har alltså inte den där samlingsfilen.
Fup på 3 700s finns i första inlägget i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Det undrar man ju verkligen. Stod det inte någonstans att hon kändes ostabil/trasig i kroppen när hon kom till Kristianstad dagen innan hon dog? Har för mig att jag läste att någon vårdpersonal hade sagt det? Kan ha fel men om jag har rätt så borde hon ju ha känts lika ostabil i kroppen när läkaren på BVC undersökte henne med tanke på att hon ska ha haft revbensbrotten redan då.. Hur kan en läkare missa en sån sak?
Det var Erika som sa "sönder", vilket hon senare själv påpekade lät fel, då det låter som en sak som är trasig, inte ett barn som är skadat.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-10 kl. 16:25.
Citera
2017-05-10, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, men då kan man ju utgår ifrån att barnet INTE var instabilt så det krasade vid just det tillfället, men faktum kvarstår ju att barnet när det dog visade tecken på 2 veckor gamla skador och färska skador. Alltså skador som kan ha uppkommit i anslutning till medvetslösheten. Förstår inte konstigheten med det. Inte så att läkarundersökningen gjordes på akuten och inga skador upptäcktes. Varför hakar folk upp sig på läkarundersökningen som är gjord tidigare?
Därför att den sker 4 dagar innan man åker in till akuten, 5 dagar innan barnet dör -- vilket innebär att skador fanns redan då... eftersom de äldre skadorna är 1 - 2 veckor gamla .. dvs mer än 4 dagar gamla.
Citera
2017-05-10, 16:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Märkligt också att inte bvc ställer frågan om hon haft många blåmärken när dom frågar om blåmärken.Borde ju göras när föräldrar till en enmånads bebis ställer en sån fråga.
Ja, det är mycket märkligt.
Citera
2017-05-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Verkligen

Så dina barn har man alltså inte kollat fontanell, leder, hjärta osv på ...

Vad bor du i för tattarort?

Ja, inte har man kollat varenda led inte, kroppen har många leder vet du. Och vi kan nog utgår ifrån att fontanellen inte buktade ut på Hailey vid undersökningstillfället, men det betyder inte att den inte buktade ut natten hon dog. Likaså kan jag garantera att hjärtat var i sämre skick dödsdygnet, hon blev ju akut dålig med cirkulationssvikt. Om någon gjort henne väldigt illa natten hon blev medvetslös har ingen läkare i världen kunnat märka det på någon undersökning före det skedde.
Citera
2017-05-10, 16:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, inte har man kollat varenda led inte, kroppen har många leder vet du. Och vi kan nog utgår ifrån att fontanellen inte buktade ut på Hailey vid undersökningstillfället, men det betyder inte att den inte buktade ut natten hon dog. Likaså kan jag garantera att hjärtat var i sämre skick dödsdygnet, hon blev ju akut dålig med cirkulationssvikt. Om någon gjort henne väldigt illa natten hon blev medvetslös har ingen läkare i världen kunnat märka det på någon undersökning före det skedde.
Jo, faktum är att de testar (skall testa) lederna på fyra veckorskontrollen -- både höft, ben och armar + buk och rygg.

Fontanellen känner de på -- de använder inte bara ögonen om undersökningen går rätt till.

Du kan vara den som lägger barnet på bordet -- men själva genomgången av barnet skall läkaren givetvis sköta -- det är poängen med läkarbesöket.
Citera
2017-05-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ja, det framgår alltså klart att han genomfört den undersökning som han skall göra.

Poängen med läkarundersökningarna är ju att upptäcka fel tidigt -- skall de bara prata med föräldrarna så kan man ju ta det över telefon.

Jag har aldrig varit med om att läkaren INTE hanterar barnet på en läkarundersökning.

syftade på att de inte lyft barnet till vågen eller upp i famnen, lyft bara över skötbordet har alla gjort, men någon har ju hållt barnet uppe i famnen och pratat och kollat samspelet där. som sagt väldigt olika hur läkare betett sig. förlåt om jag var otydlig.
Citera
2017-05-10, 16:27
Medlem
Citat:

Kan du inse att "hantera" kan innebära att

1. Förälder lägger barnet på bordet så läkaren kan ta på barnet när det lyssnar på hjärtat
2. Förälder lyfter upp barnet så läkaren kan lyssna på lungorna

Men nu har läkaren lyft barnet och det är väl inget rätt eller fel i det. Du behöver inte komma med en föreläsning om att bara för att du Micro tycker läkarna kan lyfta barnen till undersökningsbordet så är det fel att lägga dem där själv. Just den grejen är irrelevant för fallet.
Citera
2017-05-10, 16:29
Medlem
Citat:
Jo, faktum är att de testar (skall testa) lederna på fyra veckorskontrollen -- både höft, ben och armar + buk och rygg.

Fontanellen känner de på -- de använder inte bara ögonen om undersökningen går rätt till.

Du kan vara den som lägger barnet på bordet -- men själva genomgången av barnet skall läkaren givetvis sköta -- det är poängen med läkarbesöket.

Men du måste väl inse att det var knappast fel på Haileys armar och ben vid tillfället?

Av läkarbesöket att döma så var Hailey inte särskilt skadad just då, eller så missades nån revbensfraktur eftersom det inte var kutym att känna på revbenen. Tycker du inte det? Att Hailey verkade frisk vid undersökningstillfället?
Citera
Avslutad
Citat:

Men nog borde de märkt de revbensbott hon hade vid undersökningstillfället, samt frågat närmare om blåmärkena? Något stämmer inte. Antingen har denne läkaren slarvat, eller så har den läkare som hävdar att hon hade gamla frakturer gjort det. Alternativt att Hailey led av någon sjukdom där man inte känner smärta (finns väl någon sådan, har jag för mig?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fup på 3 700s finns i första inlägget i tråden.

Okej..jag har ju laddat ner det jag har kunnat av FUP. Den stora filen kunde jag ej ladda ner så jag laddade ner dem en och en. Det finns nåt inlägg i tråden där de ligger en och en.

Det var dock inte det som var min fråga. Jag undrade ifall någon vet ifall det finns nån bild på det röda under tungan i fup och i så fall var nånstans.
Undrar också om någon vet i vilken del av FUP som obduktionsrapport och förhör med läkarna finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in