2017-05-10, 16:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
syftade på att de inte lyft barnet till vågen eller upp i famnen, lyft bara över skötbordet har alla gjort, men någon har ju hållt barnet uppe i famnen och pratat och kollat samspelet där. som sagt väldigt olika hur läkare betett sig. förlåt om jag var otydlig.
Ja, då är det jag som missförstått dig.
Att jag lagt upp på skötbordet och skött överflytt till vågen är det som vanligen skett .. däremot hanterar ju läkaren barnet i sin undersökning, och då både lyfter och känner igenom barnet.
När han kollade buk/bröstkorg på H borde han väl ha upptäckt att något inte stämmer -- om man skall ställa det kravet på föräldrarna.

Tanken är:
Om en förälder misshandlat henne (för det är ju frågan om) och den andra inte upptäckt det .. kan man då säga att den föräldern som inte förstått brustit, givet att inte ens läkaren upptäckte skadorna?
Citera
2017-05-10, 16:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kan du inse att "hantera" kan innebära att

1. Förälder lägger barnet på bordet så läkaren kan ta på barnet när det lyssnar på hjärtat
2. Förälder lyfter upp barnet så läkaren kan lyssna på lungorna

Men nu har läkaren lyft barnet och det är väl inget rätt eller fel i det. Du behöver inte komma med en föreläsning om att bara för att du Micro tycker läkarna kan lyfta barnen till undersökningsbordet så är det fel att lägga dem där själv. Just den grejen är irrelevant för fallet.
Nej, eftersom jag har fem barn och fyra barnbarn så inser jag att det inte är så undersökningen skall utföras ..

Och det är inte heller så den gått till med H.

Jo, det är helt rätt att han måste ta i och lyfta barnet .. annars kan han inte gör de kontroller som skall göras.

Edit:
Hantera/undersöka barnet är inte synonymt med att lägga barnet på skötbordet. Varifrån fick du den idén?

Du kanske skall fråga lilla maken som tydligen jobbade inom vården enligt dig.
Senast redigerad av micro113 2017-05-10 kl. 16:33.
Citera
2017-05-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Men nog borde de märkt de revbensbott hon hade vid undersökningstillfället, samt frågat närmare om blåmärkena? Något stämmer inte. Antingen har denne läkaren slarvat, eller så har den läkare som hävdar att hon hade gamla frakturer gjort det. Alternativt att Hailey led av någon sjukdom där man inte känner smärta (finns väl någon sådan, har jag för mig?)

Gamla frakturer läker ju och hade hon 2 veckor gammalt revbensbrott så var det knappast så att det hängde löst och skramlade runt när läkaren höll henne? Jag är inte alls säker på att revbensbrott är så enkelt att upptäcka om man inte letar specifikt och känner runt där revbenen sitter. Man kan ju inte känna på fontanellen och armar och ben och förvänta sig att ett revbensbrott uppdagas?
Citera
2017-05-10, 16:34
Avslutad
Citat:
Men du måste väl inse att det var knappast fel på Haileys armar och ben vid tillfället?

Av läkarbesöket att döma så var Hailey inte särskilt skadad just då, eller så missades nån revbensfraktur eftersom det inte var kutym att känna på revbenen. Tycker du inte det? Att Hailey verkade frisk vid undersökningstillfället?

De kände på både bröstkorg och rygg.

Jag fick ett heurekamoment.
Hailey led av en sjukdom som gör att hon inte känner smärta.
Föräldrarna har hanterat henne "normalt" förutom pappans klumpighet.
Vilket resulterat i alla skador samt senare hennes död.
Citera
2017-05-10, 16:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Gamla frakturer läker ju och hade hon 2 veckor gammalt revbensbrott så var det knappast så att det hängde löst och skramlade runt när läkaren höll henne? Jag är inte alls säker på att revbensbrott är så enkelt att upptäcka om man inte letar specifikt och känner runt där revbenen sitter. Man kan ju inte känna på fontanellen och armar och ben och förvänta sig att ett revbensbrott uppdagas?
2 veckor gamla?

Vilken av skadorna pratar du då om?
Citera
2017-05-10, 16:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Men nog borde de märkt de revbensbott hon hade vid undersökningstillfället, samt frågat närmare om blåmärkena? Något stämmer inte. Antingen har denne läkaren slarvat, eller så har den läkare som hävdar att hon hade gamla frakturer gjort det.
Ja endera eller...

Citat:
Alternativt att Hailey led av någon sjukdom där man inte känner smärta (finns väl någon sådan, har jag för mig?)
Ja, det existerar. Har själv två barn med former av det syndromet. H reagerar ju dock på smärta med onormal passivitet -- så det verkar inte som om hon skulle lida av det.
Citera
2017-05-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, eftersom jag har fem barn och fyra barnbarn så inser jag att det inte är så undersökningen skall utföras ..

Och det är inte heller så den gått till med H.

Jo, det är helt rätt att han måste ta i och lyfta barnet .. annars kan han inte gör de kontroller som skall göras.

Edit:
Hantera/undersöka barnet är inte synonymt med att lägga barnet på skötbordet. Varifrån fick du den idén?

Du kanske skall fråga lilla maken som tydligen jobbade inom vården enligt dig.

Varför ska jag fråga någon som inte jobbar på BVC när jag har din expertis. Men hela grejen är ju irrelevant. Vart vill ni komma? Att läkaren och sköterskan ljuger? Att läkaren grundligt undersökt Hailey och inte upptäckt en krossad bröstkorg och hjärnblödning trots att ögonlampa användes. Eller kan du kanske dra slutsatsen att H inte var jätteskadad vid undersökningstillfället?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Okej..jag har ju laddat ner det jag har kunnat av FUP. Den stora filen kunde jag ej ladda ner så jag laddade ner dem en och en. Det finns nåt inlägg i tråden där de ligger en och en.

Det var dock inte det som var min fråga. Jag undrade ifall någon vet ifall det finns nån bild på det röda under tungan i fup och i så fall var nånstans.
Undrar också om någon vet i vilken del av FUP som obduktionsrapport och förhör med läkarna finns.

Ja, det finns det. Kan inte säga var, då vi inte har samma fil.
Men det är i början. Vet inte hur man laddar ned bilden och länkar här, tyvärr.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men du måste väl inse att det var knappast fel på Haileys armar och ben vid tillfället?

Av läkarbesöket att döma så var Hailey inte särskilt skadad just då, eller så missades nån revbensfraktur eftersom det inte var kutym att känna på revbenen. Tycker du inte det? Att Hailey verkade frisk vid undersökningstillfället?
Som sagt var -- du verkar inte veta hur undersökningar på barn går till eller vilket syfte de har ..
Citera
2017-05-10, 16:38
Medlem
Citat:

Revbensbrotten var 1-2 veckor gamla när hon dog, alltså kan de ha varit ganska nya fem dagar innan hon dog, de var inte 1-2 veckor gamla den 5/9 när bvc besöket var.
Citera
2017-05-10, 16:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför ska jag fråga någon som inte jobbar på BVC när jag har din expertis. Men hela grejen är ju irrelevant. Vart vill ni komma? Att läkaren och sköterskan ljuger? Att läkaren grundligt undersökt Hailey och inte upptäckt en krossad bröstkorg och hjärnblödning trots att ögonlampa användes. Eller kan du kanske dra slutsatsen att H inte var jätteskadad vid undersökningstillfället?
Vilken slutsats drar du själv?

Att läkaren slarvade?

Eller att skadorna inte fanns?

Eller att de var svåra att upptäcka t om för en barnläkare?
Citera
2017-05-10, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja endera eller...

Ja, det existerar. Har själv två barn med former av det syndromet. H reagerar ju dock på smärta med onormal passivitet -- så det verkar inte som om hon skulle lida av det.

Äsch då, annars hade ju det varit den "lyckligaste" lösningen på det här fallet.
Men hon uppvisade ju ingen smärta när de försökte ta prover på sjukhuset heller, trots flera försök.
Så det var den kopplingen och halmstrået jag grep.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in