2017-05-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Min syn på Skandiamannen Stig E och hela scenariot kring honom:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
SE är en besvärande omständighet för den som vill ha det till någon annan, om än fullt möjligt. Om han ingick i en konspiration som du nämner som ett närmast måste, hur kontaktades han för att veta när det var dags att gå ut? Låg hans kontor med fönstret ut mot sveavägen?
Citera
2017-05-09, 22:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nu har jag läst Kanger. Hur menar du att kampanjen ser ut? Jag tycker att det framstår som en utomordentligt väl genomförd redogörelse för läget 1987, och han lämnar öppet för en ensam galning, alternativt trådar in i SSI eller SÄPO i slutet av boken.

Vad för kampanj?

Thomas Kanger ägnar en stor del av boken att framställa PKK som oskyldiga lamm. Bagatelliserar de mord som PKK begick i sverige, Enwer Ata,Cetin Gungör, och andra europeiska länder.

I det sk kriget mellan SSI och SÄPO tar han klart de förstnämndas parti. Joel Haukkas uppgifter behandlas okritiskt , kan iofs bero på okunskap, men svårt att tro att TK skulle vara så dåligt insatt.
När han intervjuar Inge Morelius under ett antal timmar löper han en stor del att påverka ett av MOPs viktigaste vittnen.
Citera
2017-05-09, 22:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Wat?
Är den mystiska väkterskan AK Stig Johanssons dotter?

Nej, nej och åter Nej,
Citera
2017-05-09, 22:36
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Thomas Kanger ägnar en stor del av boken att framställa PKK som oskyldiga lamm. Bagatelliserar de mord som PKK begick i sverige, Enwer Ata,Cetin Gungör, och andra europeiska länder.

I det sk kriget mellan SSI och SÄPO tar han klart de förstnämndas parti. Joel Haukkas uppgifter behandlas okritiskt , kan iofs bero på okunskap, men svårt att tro att TK skulle vara så dåligt insatt.
När han intervjuar Inge Morelius under ett antal timmar löper han en stor del att påverka ett av MOPs viktigaste vittnen.

Jag tror inte Kanger hade någon agenda. Möjligt att han behandlade Joel Haukkas uppgifter okritiskt (det där kan jag för lite om) men knappast för att vilseleda. Jag tror han framför allt ville ge en lättöverskådlig bild av mordet och utredning, som innehöll kritik mot den senare. Hans bok var den mest läsvärda i ämnet tills Poutiainen och Wall började skriva i mitten av 90-tal.
Senast redigerad av Van Nostrand 2017-05-09 kl. 22:42.
Citera
2017-05-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
SE är en besvärande omständighet för den som vill ha det till någon annan, om än fullt möjligt. Om han ingick i en konspiration som du nämner som ett närmast måste, hur kontaktades han för att veta när det var dags att gå ut? Låg hans kontor med fönstret ut mot sveavägen?

Skandiamannen är ingen palmemördare utan en nitisk person. Ordning o reda på jobb.
Citera
2017-05-10, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det är vad som framgår ur heheho "kopplingsschema" som jag nämnt tidigare.

"kopplingsschema" - var kan man se den?
Citera
2017-05-10, 10:31
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Psykopat är man från början.
O det med Quick är inget som ska blandas ihop med hur Svarten behandlades på Säter förutom "behandlingen" med de bortträngda minnena från hemskheter i barndomen som är ett sätt för Svarten att rättfärdiga sina brott. Svarten hade ingen hemsk barndom. Allt är hittepå.
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det finns inga mörkanden, det heter sekretess.
Vad fanns det då för anledning att inte låta hela Svartens, Ausonius, Berglings, Quicks, Mihailovics eller Fossmos egna berättelser komma till allmänhetens kännedom? Varför har de först efter att inte längre kunna komma till tals ens med närstående blivit förklarade omänskliga utan samvete? Svartens utmärkt självreflekterande och filosofiskt inriktade självbiografi helt orimlig för en psykopat censurerades just för avsnitten månaderna kring MOP på ett sätt som är typiskt då SPF måst behålla sitt tolkningsföreträde.
Redan från 80-talet fick jag från militära psykexpertisen höra om "sjuka genier" jämförbara med psykopater som de då också gärna framställdes som i media. Numera är allt sådant ersatt av bokstavsdiagnoser under samhällets behandling och kontroll så ingen ska behöva vara orolig.
Fastän jag hela mitt liv undrat över fenomenet och också haft dialog med extremt utpekade galningar från flera generationer har jag inte i något fall kunnat finna något så medfött obotligt livslångt handikapp som experterna velat göra gällande. Inte ens min svåraste utmaning och orsaken till att också jag blivit indragen i härvan kring MOP kan jag beskylla för något omänskligt. Även vännen Guillous roll i sammanhanget blir fullkomligt logisk. Om man ser saken ur djupast mänskliga perspektiv är det snarare den kollektiva självinsikten på ledande nivå som blivit helt mörk sedan MOP.
Citera
2017-05-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn3
Hur blev du kontaktad?
Per telefon från ett nummer som inte gick att spåra.
Citera
2017-05-10, 14:02
Medlem
brukerinnes avatar
Podcast fra Dan Hörning i dag: Palmemordet Walkie talkies med Lars Borgnäs del 1

https://www.youtube.com/watch?v=H7lapNZ7ymI&t=1552s
Citera
2017-05-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Detta var det intressantaste i tråden det senaste halvåret.
Jag kan berätta att jag för drygt fem år sedan skickade ett mail till Anér
om mina funderingar kring Holmer/Dahlgren/Martinger-komplexet. Jag blev
sedan utsatt för en anonym mystisk kontakt som jag upplevde som ett hot.
Jag låg lågt och var t ex borta från denna tråd i fyra månader därefter.

Mycket intressant !!
Du skriver "för drygt fem år sedan", kan du ange om det var under 2012 ?
eller om det var tidigare ?

Du fick alltså ett hotfullt telefonsamtal, kan du säga mer om samtalet ?

Detta betyder att antingen:

1/ någon avläser mail till Anér och bevakar honom fortfarande nästan 30 år
efter MOP. Det behöver inte vara en statlig myndighet, det kan vara en skicklig
hackare.

2/ någon i Sven Anérs omgivning är anlitad infiltratör.

Jag tror på alt. 1

Har du på något sätt meddelat Sven Anér om detta ??

Jag funderar på att provocera något liknande genom att maila Sven,
fast jag vet inte om Sven orkar läsa mail längre. Jag är inte rädd av mig
och skulle gärna försöka spåra vem det är...
Citera
2017-05-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Mycket intressant !!
Du skriver "för drygt fem år sedan", kan du ange om det var under 2012 ?
eller om det var tidigare ?

Du fick alltså ett hotfullt telefonsamtal, kan du säga mer om samtalet ?

Detta betyder att antingen:

1/ någon avläser mail till Anér och bevakar honom fortfarande nästan 30 år
efter MOP. Det behöver inte vara en statlig myndighet, det kan vara en skicklig
hackare.

2/ någon i Sven Anérs omgivning är anlitad infiltratör.

Jag tror på alt. 1

Har du på något sätt meddelat Sven Anér om detta ??

Jag funderar på att provocera något liknande genom att maila Sven,
fast jag vet inte om Sven orkar läsa mail längre. Jag är inte rädd av mig
och skulle gärna försöka spåra vem det är...
Eller så kollade Aner anonymt själv upp vem som mejlade honom.
Citera
2017-05-10, 17:14
Medlem
[quote=Myllo]Per telefon från ett nummer som inte gick att spåra.[/QUOTE

Kommer du ihåg om det var en vardag, en helgdag, samt morgon, middag eller kväll som du fick telefonsamtalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in