2017-05-10, 13:21
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Har inte läst det där om att H inte reagerade normalt vid provtagning? vad handlade det om? visade hon inte att hon kände smärta?

Några av sköterskorna lade märke till och tyckte det var märkligt att Hailey liksom stelnade till och inte rörde sig eller något när de höll fast henne för att ta blodprover. Vanligtvis reagerar ju barn på smärtan och försöker göra motstånd och komma lös. Men Hailey bara frös till is och låg alldeles still och passiv
Citera
2017-05-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Speciellt det fetmarkerade!
Hela A:s släkt är ju väldigt snabba på att berätta hur bra han är på att hantera barn. Hälsar på och tittar på nya tillskottet. Så har de gjort sitt, går hem och blundar.
Ingen tar ett schysst och rakt snack med dem och visar på deras personlighetsstörningar och hjälper dem bli föräldrar och vuxna.
Exempel på problem som anhöriga skulle stötta och hjälpa
Ta 30g välling och blanda i varmt vatten
Jaha varmt vatten, det finns ju kranen. De har inte lärt sig varför man ska koka det.
Men någon lärde dem att koka vattnet till koksaltlösningen så självklart gör de det.

Särskilt Alles mamma är ju knepig. När Alle förklarar att Haileys blåmärken på huvud och ansikte beror på att han på skoj knycklat ihop Haileys ansikte så hon ska se rolig ut, så reagerar mamman med att strängt säga "så gör du inte när hon är så liten", men sedan verkar hon inte tänkt längre än så och kanske insett att om han förorsakar hennes så svåra skador "på skoj" kanske det med tanke på alla deras diagnoser etc är läge att hålla uppsikt över paret generellt, utan istället går hon in i ett föräldraförskönande läge av sin son direkt och han är en så underbar pappa.
Citera
2017-05-10, 13:27
Medlem
Citat:
Har inte läst det där om att H inte reagerade normalt vid provtagning? vad handlade det om? visade hon inte att hon kände smärta?

Hon blev inte ledsen av nålstick, de kunde undersöka henne utan att hon blev arg etc.
Men jag tror att hon hade lågt blodsocker pga för lite mat (och ev hjärnskador efter misshandel) E skall ha googlat på "skackningar/ryckningar" och det är så bebisar reagerar när de har lågt blodsocker. Båda mina barn har drabbats av lågt blodsocker på BB och första gången tänkte vi "vad lugn och snäll han är" tills vi fattade vad det berodde på. Bebisar skall ligga med knutna nävar med armarna ihopdragna. Har de lågt blodsocker så fäktar/darrar armarna och de spretar med fingrarna istället för att knyta handen. Detta ser man tydligt på äppelbilden där Hailey ligger på täcket, där är hon svagt blå, med spretande fingrar.
Senast redigerad av Sillva 2017-05-10 kl. 13:30.
Citera
2017-05-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Några av sköterskorna lade märke till och tyckte det var märkligt att Hailey liksom stelnade till och inte rörde sig eller något när de höll fast henne för att ta blodprover. Vanligtvis reagerar ju barn på smärtan och försöker göra motstånd och komma lös. Men Hailey bara frös till is och låg alldeles still och passiv

Ok. märkligt. kan det vara tidigt tecken på autism eller annan diagnos? tänker att även om hon var van vid smärta borde hon ju ändå reagera. Hon var ju inte så gammal att det beteendet borde ha försvunnit redan eller?
Citera
2017-05-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ok. märkligt. kan det vara tidigt tecken på autism eller annan diagnos? tänker att även om hon var van vid smärta borde hon ju ändå reagera. Hon var ju inte så gammal att det beteendet borde ha försvunnit redan eller?

Lågt blodsocker, van vid att det inte hjälper att skrika, inte konstigt att hon var passiv. Hon samspelade fint med mamman på sjukhuset och det tyder inte på autism.
Citera
2017-05-10, 13:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Det är tydligen beroende på vilken typ av smärta det är frågan om:

Smärtreaktion vid procedursmärta
Nyfödda barn som exponeras för procedurer (t ex hälstick) uppvisar en aktivering av biologiska parametrar och beteende-parametrar. Beteendet är associerat med massivt energiutflöde som karakteriseras av tillbakadragande av den stimulerade extremiteten, sparkande, vridande kroppsrörelser, högljudda skrik och ansiktsgrimaser. Sannolikt är detta beteende "designat" för att kommunicera akut stress till vårdnadshavaren.

Etablerad smärta – pågående smärta
Om smärtan fortgår, utan adekvat behandling, sker påtagliga förändringar i barnets fysiologi och beteende. Denna fas karakteriseras av passivitet med endast få kroppsrörelser (om några alls): ett uttryckslöst ansikte och minskad variabilitet i andningen med sänkning av hjärtfrekvensen och minskad syrekonsumtion. Denna bild skulle kunna stämma överens med ett stadium där individen försöker konservera energi.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=992

Såvitt jag kan se av journalanteckningarna så har de besökt BVC den 5 september;

Ur journal:
Journalanteckning 2016 09 05 -- Läkarbesök (Namn på läkaren)

Vårdkontakt: Teambesök BHV

Kommentar: Kommer med mamma och pappa idag

Anteckning: BHV-anteckning

Hälsoanamnes: Kontroll vikt ggr flera framöver. Idag kommit igång med amning, suger själv. Får bröstmjölk och ersättning.

Sen följer en checklista där barnet anges vara 1 månad, och listan är utan anmärkningar.

Det känns konstigt att man inte där upptäckte skador, en del av revbenen skall ju redan i det skedet vara trasiga t ex.
Citera
2017-05-10, 13:36
Medlem
Citat:
Hon visade inte på att hon kände någon smärta, ingen av föräldrarna höll inte heller H i famnen utan det gjorde någon ur personalen...... när min minsta var tvungen att ta benprotes när hon var spädbarn höll jag henne i famnen och ammade samtidigt. Smekte henne oxå på ryggen. Mycket märkligt att man inte ens vill vara nära sitt barn när man vet att det ska utsättas för obehagliga saker
Citera
2017-05-10, 13:50
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Hon visade inte på att hon kände någon smärta, ingen av föräldrarna höll inte heller H i famnen utan det gjorde någon ur personalen...... när min minsta var tvungen att ta benprotes när hon var spädbarn höll jag henne i famnen och ammade samtidigt. Smekte henne oxå på ryggen. Mycket märkligt att man inte ens vill vara nära sitt barn när man vet att det ska utsättas för obehagliga saker

Du utgår från dig själv. Om nu E har autistiska drag behöver hon kanske läras att hon skall vara nära sitt barn i liknande situationer. Vi vet ju inte vilka autistiska drag som är framträdande för henne. ADD gör ju också att hon inte är framåt. Tycker att personalen på sjukhuset skulle reagera och stötta henne. Säga till vad hon ska göra.
Citera
2017-05-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst, men det är bättre än att vi sitter här om ett halvår och diskuterar FUP:en om mordet på Tindra, 5 år - eller hur..? Det är bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för litet, och jag får tyvärr uppfattningen att alla människor som finns runt Erika och Alex i någon kapacitet - släkt eller vänner - behöver någon form av kontroll över sig.
You got a lot of balls att sitta och framföra de på detta sätt när du aldrig pratat med mig överhuvudtaget om min dotter och min relation till min dotter. Du känner inte mig, vet inte vem jag är. Men att p12 chris skriver en hopsmälld fet lögn, så stämmer det. Se över hur du skriver, det gäller min flicka.
Citera
2017-05-10, 13:54
Medlem
Citat:

Fast detta ser jag inte som konstigt ändå. Vår mellersta flicka har genomgått provtagningar i MASSOR hela sitt liv (hon är idag 6½ år) och har inte reagerat något märkvärdigt någon gång. Hon har alltid varit lättundersökt m.m. Personalen har alltid sagt att vad lugn hon är och vad hon är duktig, många barn skriker ju och vägrar. Så vissa barn är lagda så helt enkelt tror jag!
Citera
2017-05-10, 14:05
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Här är huvuförhandlingsplanen. Idag är det ingen förhandling.
Jag trodde det var tisdag ...
Citera
2017-05-10, 14:08
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEMFS
Fast detta ser jag inte som konstigt ändå. Vår mellersta flicka har genomgått provtagningar i MASSOR hela sitt liv (hon är idag 6½ år) och har inte reagerat något märkvärdigt någon gång. Hon har alltid varit lättundersökt m.m. Personalen har alltid sagt att vad lugn hon är och vad hon är duktig, många barn skriker ju och vägrar. Så vissa barn är lagda så helt enkelt tror jag!

Det är sant. Alla reagerar olika i olika situationer. Men nu har ju faktiskt sköterskorna märkt att hon regerat väldigt ovanligt. Inte bara att hon inte reagerat och varit lugn utan liksom stelnat till och slutat reagera överhuvudtaget. De har diskuterat det sinsemellan och tyckt det varit mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in