Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Ja, det är ytterst märkligt att man har (bortsett från de vanliga tv-producenterna) en grupp "experter" innehållandes en psykolog, en präst, en sexolog + någon slags terapeuter och ingen verkar se Magnus' översittartendenser och närheten till ilskan som hela tiden ligger och lurar under ytan ("Jag SOVER ju, vad är det som är så svårt att fatta med det, JAG SOVER JU!!!").
Vad värre är, det är att produktionen tar hans parti helt och hållet. Det gör förmodligen henne ganska osäker.
Instämmer. Det är rätt skrämmande hur de bara köper allt han säger och hur man ser Sofia bli alltmer osäker och själv ta på sig skulden för Magnus beteende.
I grunden verkar Sofia brottas med en rätt svag självkänsla vilket knappast blir bättre med en partner som Magnus som ständigt bara hackar på henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Jag är väldigt negativt inställd till "experterna" och vad de sist och slutligen tillförde programmet bortsett från prästen som faktiskt kändes lite genuin i det han gjorde. Övertygad om att man skulle kunna slumpa fram paren och få en bättre "kärleksstatistik". Deras matchningar går från ganska mediokert till häpnadsväckande uselt, hur de tänkte lär vi aldrig få veta...om de nu överhuvudtaget tänkte inför matchningarna.
Jag är inte heller direkt imponerad av experterna och tycker det enbart är löjeväckande att de tillåts kallas för experter överhuvudtaget.
Prästen är däremot nästan den jag har svårast för, något sliskigt och creepy med honom...
Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Det är svårt att vara negativt inställd till experternas val när vi inte vet vad de haft förutsättningar. Tydligen ska produktionen ha castat vissa deltagare, ex Ellen och Eva. Kanske även Elizabeth? Bara där blir det betydligt svårare.
Har detta bekräftats eller var det bara något som en tidigare deltagare påstod?
Säger inte att det inte stämmer men bara för att det i så fall kan ha hänt så innebär det ju inte att det alltid varit så i varje säsong.
Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Lägg därtill att produktionen säkert har synpunkter på valen. De vill ha underhållning varför vissa olikheter vävs in. Det har även gjorts flera antydningar att produktionen vill se mer progressiva par. De är säkert medvetna om att programmet redan är på gränsen för att passa in i SVTs utbud.
Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Experterna vet att de inte får välja de par som har störst chans att få det att fungera. Då parar man inte ihop en golftok (Eva) med en person som distanserar sig från all form av lyx (Per). Eller en vegetarian (Nina) med en köttälskare (Andreas). Inte heller en hyffsat framgångsrik 50 årig man med en nästan 10 år äldre kvinna.
Jag vet inte vilka antydningar du syftar på men det är ju ändå de så kallade experterna som sätter sina namn och rykten på spel. De är ju de som har något att förlora på att göra totala fiaskon till matchningar och få sin trovärdighet ifrågasatt. Därmed borde deras val av matchningar knappast vara styrda av produktioner på förhand. Även om de har en castad person (om nu Ellen och Eva var det) så hade man ändå kunnat komma upp med bättre matchningar till dem.
Jag tror inte att de gör dåliga matchningar medvetet för att det ska bli "bra tv" eftersom det ändå handlar om SVT och inte slaskkanaler som TV3 och kanal 5. Samtidigt så måste man ju göra "bra tv" i egenskap av att folk ska se programmet. Men en viss kvalitetsnivå måste det vara för att kunna sändas på SVT.
De har ju i programmet även motiverat sina matchningar; att de vill utmana deltagarnas tidigare preferenser och därför matcha dem med någon som de normalt inte skulle se sig tillsammans med annars osv. I Evas fall så sa de t o m något sådant helt öppet, vilket jag kommer ihåg att jag reagerade på just eftersom de inte verkade ta hänsyn till attraktion överhuvudtaget.
Det verkar således snarare mer som att experterna vill "uppfostra" deltagarna att tänka "rätt" gällande sina val av partners för att undvika tidigare misstag, något jag tidigare har skrivit om i tråden.
En strategi som givetvis inte fungerar. Tanken kan vara god att man inte ska göra samma misstag som tidigare men då kan man inte lösa det med att göra matchningar på helt andra sidan av spektrumet där någon attraktion inte finns överhuvudtaget. Istället skulle man utgått från deltagarna preferenser och tagit ut matchande partners som motsvarade dessa preferenser minus vissa negativa egenskaper som tidigare skapat problem. På det viset så hade man inte tagit bort för mycket av attraktionsförutsättningarna utan valt en medelväg som hade kunnat fungera i praktiken.