2017-05-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Sant, det köper jag, men resonemanget kring kontaminering tror jag används på samma sätt att det finns gränsvärden för en felmarginal (under detta värdet räknas det som t.ex. noll).

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Här kan man läsa om kiselalger och drunkning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Forensic_limnology

"In order to use diatom testing there are some guidelines that scientists must follow. To get a more accurate result there has to be at least 20 diatoms in a 100 microliter sample. When dealing with testing on a human body having 5 complete diatoms from more than 2 different organs will also give a positive diagnosis"

Mycket riktigt. Siffran 20 är för att ta höjd för kontamination.
Citera
2017-05-09, 18:54
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Typiska psykopater brukar mycket sällan kryssas i en större sinnesundersökning. Att kryssas (bedömas inte kunna dömas till fängelse pga en kliniskt konstaterad allvarlig psykisk störning) kräver oftast ett psykotiskt tillstånd, antingen temporärt eller permanent, dvs att inte veta vad man gjort eller varför, drivas av demoner, höra röster etc. Och vad jag förstår är det i princip omöjligt att "spela sig till" en kryssning.
Johanna kommer inte att kryssas.
Jag har mer för mig, att i Sverige, så kryssas inte psykopater, eftersom tillståndet inte kan botas. Ska jag utveckla det, så, eftersom, en psykopat inte förstår varför den gjort fel, och varför den inte bör göra fel i framtiden, så är det enda som hjälper, en fängelsevistelse på väldigt, väldigt, många år.

För då, bara då, så inser psykopaten att om jag nu fortsätter med mitt mördande i framtiden, så kommer detta, fängelsevistelse 16 år+, att ske.

Det vore sannerligen intressant, att få mer upplysningar om de fosterbarn, som omkommit i JM:s vårdnad, om uppgifterna visar sig vara korrekta.
Citera
2017-05-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Hon har dessutom sminkat sig hårt. Vissa brottslingar har privilegier.

Jag stör mig på att hon har den dyra klockan på höger arm, vissa har det men det är i mina ögon fel.

Jag hoppas hon blir friad, hon är en alldeles för sällsynt juvel för att avsluta sin karriär så snart. Hon borde börja blogga frispråkigt, när tråkiga bimbos som Kissie och Vampita tjänar storkovan på sitt bloggande borde Johanna bli rik som ett troll. Inte bara sponsorer som sms-lån och afghanska konsulatet, hon borde även kunna kombinera med en fortsatt call-girl-karriär, priset kan hon säkert höja ännu mer nu när hon är känd.
När hon om 23dagar förpassas till sitt nya hem, så får hon lämna ifrån sig både klocka och alla privata persedlar, inlåsta i ett skåp kommer de att ligga där i tryggt förvar i 15år.
Inget smink o ingen parfym kommer hon att ha heller.
Citera
2017-05-09, 18:57
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Äntligen hittade jag vattenprovsprotokollet...
Iofs blev jag inte mycket klokare om nu Aki hade 3 kiselalger (sorter?)

Antar att man hittade endast 3 kiselalger i det prov man analyserade, vilket stämmer bättre med drunkning i kranvatten än i Hjälmaren.
Citera
2017-05-09, 18:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
What? Gud vad vi människor är olika...

Man sparar inte ihop 50.000 till nåt, fr.allt inte till ett jävla tidsur!
Du spenderar dom på mat/cigg/alkohol etc. Köper du en klocka eller ett nytt kök för 50.000 så är du helt enkelt knäpp.

Du kan ju DÖ imorgon...
Spenderar du pengarna på mat/cigg/alkohol så dör du troligtvis i morgon ja.
Citera
2017-05-09, 19:00
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Men han som misshandlade sin flickvän till döds (Mördar-Martin) satt ju i rätten iförd kriminalvårdens gröna klädsel fick han inte välja klädsel?
Ja, hans "civila" kläder hade ju han blodat ner (tillhörde förundersökningen som bevis), så de vart naturligtvis tagna som bevismaterial. Jag kan inte uttala mig om huruvida JM:s kläder var intressanta för förundersökningen, när hon greps i Norge, men antar löst, att de inte har något bevisvärde.

(Nån som vet om anhöriga får lämna civila kläder till häktade, bör väl finnas minst en plit, mitt ex-x som de facto, är plit, borde veta.... *vissel*)
Citera
2017-05-09, 19:01
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det här med JMs telefons positioner ska bli intressant att höra hennes förklaringar till.

Från Aftonbladet:
"• Vad gjorde hon egentligen mellan klockan 21 och 22 på mordkvällen?
Själv säger hon att hon gick upp till huset för att lägga barnen.
När de sov skulle hon gå ned till maken på bryggan igen, för att ha sex, men hon somnade i huset och gick aldrig ned igen.
Enligt åklagarens bevisning kopplades hennes mobiltelefon under samma tid upp mot en mast på andra sidan sjön – en mast som inte nås inifrån huset.
Klockan 20.55 skickade hon ett sms till sin make inifrån huset – den följande minuten skickade hon ytterligare tre sms till honom ute på tomten.
Klockan 20.56 skickade hon igen ett sms inifrån huset – och sedan under den följande timmen ytterligare två, från någonstans nere vid sjön.
Klockan 21.52 är hon inne i huset och skickar ännu ett sms till maken – totalt skickar hon
16 stycken."

Akis telefons positioner:

20.19-20.56 Grythem
21.52-21.54 Götlunda (3 SMS fr JM)
21.54-dagen efter Grythem

Finns inte en kåt kvinna som SOMNAR innan hon fått sitt

Varför skicka SMS när de är så nära varandra? Fönster och dörrar borde vara öppna, det är väl bara att hojta?

//BB
Citera
2017-05-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Men han som misshandlade sin flickvän till döds (Mördar-Martin) satt ju i rätten iförd kriminalvårdens gröna klädsel fick han inte välja klädsel?

Han kanske inte hade tillgång till egna kläder, de han hade på sig vid brottet tog nog polisen hand om och ingen bekant kunde/ville lämna in? Eller så valde han helt enkelt att ha på sig Krim-vårdens kläder.

Det har ju skrivits i media om att häktet hade tagit kläder av JM som de förvarade åt henne och som hon fick ut när hon skulle ha besök men det måste som jag ser det handla om något enskilt/speciellt plagg som dom 'kompromissade' om.
Citera
2017-05-09, 19:04
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Johannas och Akis mobiler har följts till stugan enligt fup men inget säkert har framkommit om aki verkligen va med eller om bara Johanna hade Akis mobil
sms till flickvännen låter lite överdrivna "varför älskar jag dig så mycket"??? vem fan frågar så??? en man på 45 år? knappast. flickvännen verkar också suspekt svarar med svarar "vet inte"
måste ju varit psykopaten som tog hans telefon
Citera
2017-05-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej. Som anhållen/häktad/under häktestiden får man ha sina egna kläder. Undantaget då givetvis kläder som är tagna i beslag pga spårsökning etc el om kläderna/plaggen/skorna kan utgöra en säkerhetsrisk.
Anhöriga kan lämna in kläder till den häktade.
Ja - kommer ihåg att Mohammad bara hade ett vitt linne-och även Johanna hade randig tröja- det var väl när de togs direkt på Arlanda. Anhöriga till Johanna har kanske också tillåtelse att lämna in
privata kläder. Kläderna undersöks så inget " trollskott" smugglas in.
Det var mycket noga tidigare att häkteskläder gällde vid häktning. Men de var kanske inte ens häktade vid de tillfället som de togs på Arlanda, de togs väl in på förhör, bara. Eller var de häktade ?
Citera
2017-05-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
När hon om 23dagar förpassas till sitt nya hem, så får hon lämna ifrån sig både klocka och alla privata persedlar, inlåsta i ett skåp kommer de att ligga där i tryggt förvar i 15år.
Inget smink o ingen parfym kommer hon att ha heller.

Nja, tror nog att åtminstone ena parten kommer att överklaga domen..
Citera
2017-05-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu trollas det hårt i tråden ser jag, trollen står som spön i backen men det är väl i sin ordning antar jag eftersom de får fortsätta med sitt trollande.

Det är hitintills inga större fel på Fahlanders utredning, han har ju ett svårt utgångsläge och just drunkningsdelen är/har varit den svagaste delen i hela fallet och det märks ju nu när den har tagits upp för prövning, man kan se den som en liten förövning för JM, det kommer att bli värre och det är bra för henne att veta om, det ska inte vara några lugna nätter i häktet för henne, man kan ju hoppas att maran rider henne men eftersom hon verkar vara helt utan samvete så är väl den förhoppningen meningslös men ändå, sov riktigt illa nu JM, det kommer mera.

Om jag tyckte JM klarade första halvan av dagen bra så tycker jag det gick sämre andra halvan. Hon minns lite för litet. Samtidigt var det en grym miss av åk och en riktig snyting från JM att kontot i Hb missats. En spark i skrevet på hela upplägget. Tycker även att åk borde ha jobbat lite mer med alla de stora transaktionerna men möjligen skulle rätten ha stoppat honom då det inte är relevant för åtalet vad hon använt sina pengar till. Någon i rätten tänker nog olagligheter både på debet och kreditsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in