2017-05-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det var ju inte så länge sedan som en kvinna i Hässelby dömdes för grov misshandel genom underlåtenhet att söka vård (det gällde en liten pojke som misshandlades brutalt, en helt skållad hand som han fick ligga med över natten innan modern sökte vård). I det fallet var den andra närvarande vuxna enbart styvförälder, och då han inte varit det särskilt länge ansågs det inte gå att döma honom enligt principen om garantansvar. Jag minns det som att mamman fick minst ett års fängelse, eventuellt mer. Detta är det fall jag minns som på rak arm ligger närmast vad gäller hur allvarlig smärta barnet utstått, hur länge det varat och hur många tecken det fanns som borde ha fått föräldrarna att söka vård. Har domen på datorn så jag kan kolla vad det exakta straffet blev om en liten stund.

Jag misstänker att AL eventuellt kan undslippa straff, men det skulle vara om det görs en rättspsykiatrisk bedömning. Jag vet inte hur mycket de tittat på hans journaler men vad jag minns så uppgav någon av hans föräldrar att han inte har ADHD "på pappret". Detta, i kombination med att den medicin han äter huvudsakligen ges till personer med aktiv psykos (Abilify är en nyare typ av neuroleptika, alltså antipsykotisk medicin), samt snacket om djävulen, paranoida idéer, osammanhängande prat, osv, indikerar schizofreni. Jag tror att AL döljer sin verkliga diagnos och att han har Abilify mot psykotiska symtom och inte ADHD. Visst kan det mesta lugnande ges för att få någon med ADHD att chilla ner lite men Abilify är väl ett underligt förstahandsval. (Dock har jag ett vagt minne av att ha hört någon annan nämna Abilify som alternativ vid ADHD, och neuroleptika orsakar i sig hallucinationer i för hög dos, så jag kan ha fel.) AL uppvisar en hel del indikationer på att han har en psykosstörning.

Som jag förstod det så fick mamman nog av Alles beteende i högstadiet och de sökte hjälp. Då hade de också märkt i skolan att det var problem. Men vadå "han har ADHD, men ingen diagnos"?. Antingen har man en diagnos eller inte och ADHD är så pass avancerat att utreda att det är inget familjen kan bestämma att han har.

Jag har reagerat på uppgifter lite här och där om att Alle "går på psyk", har "tid på psyk" osv. Varför har han gjort det, det fick jag ingen rätsida på. Har man ADHD och äter Concerta, så vet jag att man besöker psyk ibland för att få underskrift för att få förnya körtillstånd och blodtrycket kollas, så jag har tagit för givet att han gjort sånt. Men så är kanske inte fallet, utan han kanske har allvarligare problem än så, men att det är hemligstämplade uppgifter vi inte fått ta del av. Han kanske inte vågade berätta för Erika att han är svårt psykiskt sjuk, utan tyckte ADHD lät bättre då hon också har det (eller ADD iaf).

Och det var jag som skrev om Abilify, min kompis fick prova det som alternativ till Concerta, men det funkade inte så bra tyckte hen.
Citera
2017-05-09, 18:21
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Är okunnig, vad är det som anses sekretess i en FUP? förstår ju att bilderna av obduktionen är det, men vad mer? Journaler från psyk kan jag ocxå tänka mig, EA hade väl varit i kontakt med dom. annat?
Journaler från psykiatrin, absolut. Dessa får de inte släppa och det bör finnas relativt mycket material, som rimligtvis också begärts in. Sådana bör finnas för båda.

Andra potentiella handlingar:
- Socialtjänstens akt angående EAs fosterhemsplacering
- Socialtjänstens akt angående Hailey, om någon sådan finns
- Socialtjänstens akter angående EA och AL, om dessa haft några issues i ungdomsåren
- Läkemedelsförteckning

Efter åtal väckts har finns det ingen möjlighet att undanhålla de misstänkta någon del av FUP.

Rätten att undanhålla vissa delar av materialet (efter att åtal beslutats) är begränsad. Notera att de undantag som listas i andra stycket gäller material som inte ingår i FUP. Den misstänkte har alltid rätt att ta del av FUP i sin helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 23 kap. 21 a § RB
Så snart åtal har beslutats har den misstänkte och försvararen rätt att på begäran få en papperskopia av protokoll eller anteckningar från förundersökningen. Om en offentlig försvarare har förordnats för den misstänkte, ska en kopia lämnas eller sändas till försvararen.

Den misstänkte och försvararen har också rätt att på begäran få en kopia av handlingar som innehåller sådant som har förekommit vid förundersökningen och som inte ingår i protokollet eller anteckningarna. En sådan kopia behöver inte lämnas om det finns
1. risk för att sekretessbelagd uppgift obehörigen kommer att lämnas vidare, eller
2. hinder mot det med hänsyn till materialets omfattning eller karaktär.

När den misstänkte eller försvararen får ta del av ett protokoll eller en annan handling som innehåller sekretessbelagd uppgift, får ett förbehåll göras i enlighet med 10 kap. 4 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Nu är den där paragrafen kanske inte supertydlig, så jag citerar även från förarbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Prop 2016:17:68 s 109-110
Kopior av sådant utredningsmaterial som inte ingår i förundersökningsprotokollet behöver enligt andra stycket 1 inte lämnas ut om det finns risk för att en sekretessbelagd uppgift obehörigen kommer att lämnas vidare. Det är inte möjligt att generellt ange när det finns en sådan risk utan det får bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Typiskt sett är det mer riskabelt att lämna ut kopior av elektroniskt material än när det handlar om uppgifter i pappersformat. Samtidigt bör det beaktas att känsliga uppgifter i pappersdokument lätt kan skannas in och därefter spridas i vidare kretsar, t.ex. via internet. Om material som inte har redovisats i förundersökningsprotokollet innehåller sekretessbelagda uppgifter som den misstänkte i och för sig har rätt att ta del av innebär regleringen därför att det finns förhållandevis stora möjligheter att begränsa rätten till kopior. För att en kopia av materialet inte ska lämnas ut krävs att det finns en risk för ett obehörigt röjande av en uppgift. En risk för ett utnyttjande för egen del är inte tillräckligt. Om man bedömer att det finns en risk att en uppgift röjs kan den brottsutredande myndigheten, som ett sätt att minska risken för obehörigt röjande, använda möjligheten att ställa upp förbehåll enligt sista stycket och 10 kap. 4 § OSL.

Även om det inte finns en risk att uppgifter röjs, kan den brottsutredande myndigheten enligt andra stycket 2 avstå från att lämna ut kopior av utredningsmaterial som inte har redovisats i förundersökningsprotokollet om det finns hinder mot att lämna ut kopior med hänsyn till materialets omfattning eller karaktär. Hindret kan t.ex. bestå i att materialet är mycket omfattande eller att det av olika skäl är svårt eller allt för tidsödande att kopiera. Möjligheten att lämna ut uppgifter elektroniskt kan dock ibland göra det enklare att tillhandahålla kopior. Att rätten till kopior inskränks innebär inte att den misstänkte och hans eller hennes försvarare inte har rätt att ta del av materialet. De kan i stället erbjudas att ta del av det t.ex. vid besök hos den brottsutredande myndighet som förvarar materialet. Det bör uppmärksammas att regleringen inte påverkar rätten att ta del av allmänna handlingar enligt tryckfrihetsförordningen.

I tredje stycket regleras att ett förbehåll enligt 10 kap. 4 § OSL får göras då den misstänkte eller hans eller hennes försvarare tar del av protokollet eller någon annan handling som innehåller en sekretessbelagd uppgift. Ett sådant förbehåll kan göras både när det gäller förundersökningsprotokollet och kopior av något annat utredningsmaterial. Uttrycket handling omfattar både traditionella pappershandlingar och elektroniska upptagningar som i tryckfrihetsrättslig mening utgör handlingar hos myndigheten.

Gällande förbehållet:

Citat:
Ursprungligen postat av 10 kap. 4 § OSL
När en domstol eller någon annan myndighet enligt 3 eller 3 a § lämnar en sekretessbelagd uppgift till en enskild part, en misstänkt, en ställföreträdare, ett ombud, en försvarare eller ett biträde får myndigheten göra ett förbehåll som inskränker mottagarens rätt att lämna uppgiften vidare eller att utnyttja uppgiften. Förbehållet får inte innebära ett förbud mot att utnyttja uppgiften i målet eller ärendet eller mot att lämna en muntlig upplysning till en part, en misstänkt, en ställföreträdare, ett ombud, en försvarare eller ett biträde.

Ett förbehåll som görs enligt 6 kap. 1 § eller 23 kap. 21 a § rättegångsbalken får inte innebära ett förbud för parten eller den misstänkte att själv ta del av materialet. Det får inte heller innebära att den misstänkte eller försvararen nekas sin rätt enligt 23 kap. 21 a § första stycket rättegångsbalken att få en kopia av protokoll eller anteckningar från förundersökningen.

Att den tystnadsplikt som uppkommer genom ett sådant förbehåll som avses i första och andra styckena inskränker den rätt att meddela och offentliggöra uppgifter som följer av 1 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen och 1 kap. 1 och 2 §§ yttrandefrihetsgrundlagen följer av 13 kap. 5 § andra stycket.
Citera
2017-05-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Allt som hänt och du hänger upp dig på att paret köpte en ny laptop istället för en begagnad (eller lagat den trasiga)!

Sen vet vi ju inte om han verkligen blev suicid av datorbristen eller ej(?) ..tonåringar överlag låter så nuförtiden om stänger routern där de befinner sig; -arghh, jag dör, livet är slut, det finns ingen mening längre... osv osv och som jag bedömt det hela har "vi" med två vuxna bäbisar att göra som i egen tur skaffade barn utan att själva hunnit mogna tillräckligt och katastrofen var ett faktum..

Ja just nu tycker jag det är intressant hur dom fick ekonomin att gå ihop till datorn, mycket annat som man oxå hänger upp sig på. självklart är inte datorn det stora och det värsta i detta fallet, men läser man och såna här saker kommer upp så undrar man ju självklart hur man kan prioritera att köpa en laptop när man inte köper ersättning och ex en bröstpump som hade varit att föredra.
Citera
2017-05-09, 18:25
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det var jag som spånade om ifall Erika (som troligtvis var medveten om hans tidigare självmordsförsök), var så mån om att han skulle ha en dator, för att hon var rädd för att han skulle göra ett nytt försök nu.

Han har ju spelat Allan som sjutton när datorn kraschade. Så hon blev kanske orolig att han skulle göra något dumt.

Men det är väl inte relevant mer än att det visar på klent psyke hos dem båda.
Jo det är klart men idag är unga människor lika beroende av internet som heroinister är av heroin och blir i princip lika sjuka om de inte får/kan så att han arbetslös ute i "skobygden" blir knäpp när datorn kraschar tyckte inte jag stack ut så mycket faktiskt.

Är väl kanske hur man läser det? jag har skummat igenom FUP´en och reagerade inte på det iaf!
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Ja just nu tycker jag det är intressant hur dom fick ekonomin att gå ihop till datorn, mycket annat som man oxå hänger upp sig på. självklart är inte datorn det stora och det värsta i detta fallet, men läser man och såna här saker kommer upp så undrar man ju självklart hur man kan prioritera att köpa en laptop när man inte köper ersättning och ex en bröstpump som hade varit att föredra.
Säger helt klart en hel del om hur de prioriterar men det "såg" jag mer som ungdomligt oförstånd snarare än tecken på psykos.
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-05-09 kl. 18:33.
Citera
2017-05-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Journaler från psykiatrin, absolut. Dessa får de inte släppa och det bör finnas relativt mycket material, som rimligtvis också begärts in. Sådana bör finnas för båda.

Andra potentiella handlingar:
- Socialtjänstens akt angående EAs fosterhemsplacering
- Socialtjänstens akt angående Hailey, om någon sådan finns
- Socialtjänstens akter angående EA och AL, om dessa haft några issues i ungdomsåren
- Läkemedelsförteckning

Efter åtal väckts har finns det ingen möjlighet att undanhålla de misstänkta någon del av FUP.

Rätten att undanhålla vissa delar av materialet (efter att åtal beslutats) är begränsad. Notera att de undantag som listas i andra stycket gäller material som inte ingår i FUP. Den misstänkte har alltid rätt att ta del av FUP i sin helhet.

Nu är den där paragrafen kanske inte supertydlig, så jag citerar även från förarbetet.

Gällande förbehållet:

Med tanke på att väldigt många sidor är sekretessbelagda i FUP kan vi nog med fog förmoda att det finns en rejäl lunta med journalutdrag ifrån psykiatrin eventuellt på båda och E har dessutom bott på något "stödboende" med personal före hon och Alle blev ihop och därifrån lär ju också en hel del material finnas då de är skyldiga att dokumentera allt sådant. Plus det andra du skriver om.
Citera
2017-05-09, 18:31
Avslutad
Citat:
Jo det är klart men idag är unga människor lika beroende av internet som heroinister är av heroin och blir i princip lika sjuka om de inte får/kan så att han arbetslös ute i "skobygden" blir knäpp när datorn kraschar tyckte inte jag stack ut så mycket faktiskt.

Är väl kanske hur man läser det? jag har skummat igenom FUP´en och reagerade inte på det iaf!

Man hänger upp sig på det mesta i sådana här fall. Ibland spårar det ur. Inget att bry sig om och bara bläddra förbi det man tycker är ointressant.

Den gamla dator verkar dock ha använts efter Hailys födelse. Eftersom laptopen inhandlade först efter sjukhusvistelsen för tungan. Så jag undrar om den gamla är genomsökt eller var den kastad? Sedan är det ju av liite intresse att få reda på hur länge han mådde sådär jättejättedåligt innan han fick laptopen och om det måendet gick ut över dottern.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-09 kl. 18:50.
Citera
2017-05-09, 18:31
Medlem
Gaupes avatar
Undrar hur sugna förhörsledarna blir på att smälla till de här två på käften när de berättar att de tiggde matpengar, tog emot skänkt ospecificerad mjölkersättning men samtidigt köpte en dator för tretusen för att alex "mådde så himla dåligt".

Måste vara jättejobbigt för honom i häktet, där kan man inte spela dator.
Citera
2017-05-09, 18:38
Medlem
Citat:

Säger helt klart en hel del om hur de prioriterar men det "såg" jag mer som ungdomligt oförstånd snarare än tecken på psykos.

Nä de e väl helt klart olika vad man reagerar på när man läser. Dessa funderingar uppkom ju av att de tiggt ersättning. sen hade han tydligen varit suicid innan, jag hoppas inte han var det pg saknaden av datorn .
Citera
2017-05-09, 18:39
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Som jag förstod det så fick mamman nog av Alles beteende i högstadiet och de sökte hjälp. Då hade de också märkt i skolan att det var problem. Men vadå "han har ADHD, men ingen diagnos"?. Antingen har man en diagnos eller inte och ADHD är så pass avancerat att utreda att det är inget familjen kan bestämma att han har.

Jag har reagerat på uppgifter lite här och där om att Alle "går på psyk", har "tid på psyk" osv. Varför har han gjort det, det fick jag ingen rätsida på. Har man ADHD och äter Concerta, så vet jag att man besöker psyk ibland för att få underskrift för att få förnya körtillstånd och blodtrycket kollas, så jag har tagit för givet att han gjort sånt. Men så är kanske inte fallet, utan han kanske har allvarligare problem än så, men att det är hemligstämplade uppgifter vi inte fått ta del av. Han kanske inte vågade berätta för Erika att han är svårt psykiskt sjuk, utan tyckte ADHD lät bättre då hon också har det (eller ADD iaf).

Och det var jag som skrev om Abilify, min kompis fick prova det som alternativ till Concerta, men det funkade inte så bra tyckte hen.
Inte läst ditt inlägg om Abilify utan det var något som nämnts för mig irl. Jag har ADHD och känner många andra som har det också, då är det naturligt att snacka en del om medicineringen. Det jag reagerar på är att han fått Concerta om han inte har ADHD "på pappret". Det kan han omöjligen ha fått, det vore en helt inkorrekt förskrivning. Har han Abilify mot ADHD så är det inte helt omöjligt att han har fått en för hög dos. Alla neuroleptika kan orsaka paradoxala biverkningar om de tas i för hög dos, så att en alltså blir psykotisk av själva tabletterna. Concerta till en schizofren är nästan som att beställa en akut psykos dock ...

En sak är säker, och det är att en inte får vanföreställningar och hallucinationer av ADHD. AL har uppgivit att han lider av båda delarna, även om han inte använt de orden. Han pratade i något förhör om att han ser saker (har för mig att han beskrev det som att de var animerade och därför gick att skilja från verkliga saker) och han har redogjort för vanföreställningar i form av snack om djävulen samt en tro på att föra med sig död och olycka. Han har en kompis (Simon) som eventuellt inte existerar i verkligheten, som sagt åt honom att testa olika saker.

Sättet han beskriver olika händelser på är ibland objektivt felaktiga och det är någonting i sättet han gör det, vilken typ av saker det är han överdriver och underdriver, som får mig att tänka schizofreni. När jag läser förhören med honom påminner hans sätt att prata, hatta mellan olika saker, ibland bara sluta prata osv, om just schizofrena med formell tankestörning. Han har uppgivit att EA förlorat mycket blod under förlossningen. EA hade en helt komplikationsfri förlossning. Detta är en mycket underlig lögn och jag tror inte att han medvetet ljuger, utan att han inte riktigt varit med i verkligheten när det hänt. Han har grandiosa tendenser och beskriver sig mer eller mindre som en hjälte för att han fångat HA i luften när hon ramlat ur soffan samt för att han gett HLR. Han har en extremt stark tro på sin förmåga som förälder, utifrån mycket litet underlag. I en tidigare relation har han haft övernaturliga föreställningar om att kunna ändra fadern till barnet som redan är tillverkat, och han har sedan engagerat sig olämpligt mycket i barnet och betett sig som om det vore hans. Han har minnesluckor och minnesstörningar. Han har svårt att skilja dröm från verklighet.

Allt detta indikerar schizofreni.
Citera
2017-05-09, 18:47
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Man hänger upp sig på det mesta i sådana här fall. Ibland spårar det ur. Inget att bry sig om och bara bläddra förbi det man tycker är ointressant.

Den gamla dator verkar dock ha använts under Hailys födelse. Eftersom laptopen inhandlade först efter sjukhusvistelsen för tungan. Så jag undrar om den gamla är genomsökt eller var den kastad? Sedan är det ju av liite intresse att få reda på hur länge han mådde sådär jättejättedåligt innan han fick laptopen och om det måendet gick ut över dottern.

I förhören frågas det efter den gamla datorn, som A säger finns/fanns hos hans far, men eftersom de nyligen flyttat är den nog kastad, enligt A
Citera
2017-05-09, 18:48
Medlem
CharlieRs avatar
Tack till de i tråden som uppmärksammat på hur oerhört lite ersättning HA egentligen fick. Jag har bara ammat och reflekterade aldrig över hur mycket ersättning som är i "en påse" eller hur länge det ska räcka. Blyförgiftning bör absolut vara uteslutet med tanke på hur lite vätska barnet har fått i sig. Jag tänkte själv på att barnet fick alldeles för lite mat men bara då EA matade. Jag kan mycket väl föreställa mig att matningen fungerade för AL men inte EA, dock. Detta grundar jag på att vårdpersonal iakttagit båda föräldrarna då de matat (i EAs fall försökt mata) HA, och sett att AL matat på ett normalt och fungerande sätt.

Återigen så uppmärksammas vi på dessa föräldrars bristande bildning. Barn bör matas huvudsakligen av en och samma person. Vid flaskmatning ska en försöka efterlikna amningssituationen så långt som möjligt och eftersom matningen är oerhört viktig för anknytningen är det bättre att en person tar denna syssla än att den delas mellan två. Särskilt gäller detta om barnet har några som helst problem med att få i sig mat, då ska den som lyckas med det fortsätta mata barnet. Barn är anpassade till att ammas och flaskmatningen är, för barnet, precis lika intim och relationsskapande som amningen är. I min värld är det lika rubbat att skicka runt sin unge bland massa olika människor för att matas med flaska, som att skicka runt sin unge bland olika folk som ammar barnet. (Nu skulle jag inte bli förvånad om jämställdhetsivrande alt. lata flaskmatare gör ett jävla liv av att jag säger så här, men hur radikalfeministisk en än är så är det oacceptabelt att tumma på barnets rätt till en trygg anknytning till sin primära anknytningsperson, vare sig det görs i jämställdhetens namn eller av annan orsak. Barnet ska matas av en person och i det aktuella fallet anser jag faktiskt att bara det faktum att AL inte tog över matningen helt och hållet vid ett tidigare skeende, är grund för att ifrågasätta huruvida han verkligen skyddat HA. Han verkar dock ha varit omedveten om att EA inte kunde få i HA någon mat.)
Citera
2017-05-09, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
I förhören frågas det efter den gamla datorn, som A säger finns/fanns hos hans far, men eftersom de nyligen flyttat är den nog kastad, enligt A
Och det kan man ju inte bara lita blint på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in