2017-05-09, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Robbly
Finns det några resultat i fupen om analysen av d vitamin? Dvs hur de testat mängden d vitamin och va resultatet var?
Har inte orkat läst hela fupen..
Hittar bara det Alex sagt vid förhör.

FL – Som jag förstår det som, du kollar tempen o det enda ni asså ger till Haley det är
koksaltlösning.
HP – Ja
FL – Är det nånting annat där?
HP – Det enda vi gav henne va ju koksaltslösningen. Sen skulle hon ha D-vitaminer varje
dag.
FL – Det va den här vanliga…
HP – Så att det är det enda.
FL – Ja.
HP – Eh sen fanns det inget annat vi gav henne.
Citera
2017-05-09, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tänker på att åklagaren hävdat att de börjat skada barnet ganska direkt efter hemkomsten från BB .. och efter det har de ju sökt vård.

Jag undrar lite om några skador kan ha uppkommit när de låg inne .... De var ju ensamma med barnet i ett rum på avdelningen och personalen försökte att inte störa för mycket ...

Personalen hade henne på nätterna, i personalrummet. De märkte inget konstigt. Hon åt, sov och jollrade.

Edit: Du menade kanske på BB?
Jag tänkte på när de låg inne för tungan.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-09 kl. 17:22.
Citera
2017-05-09, 17:10
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja det säkraste kortet är garantansvaret och det blir misshandel eller vållande om du inte söker vård för ett skadat sjukt barn. Men misstankarna leder en också till att någon har hållit för hårt, tryckt ner hårt mot barnet osv. Trauma direkt mot huvudet ses inte. Blåmärke och frakturer som inte är färska. Jag vet inte om man ska misstänka att någon eller båda handgripligen misshandlat barnet med vilje. Svårt fall och det brukar vara lite komplicerat, så det tar säkert minst ett par vändor i domstolen.
Det var ju inte så länge sedan som en kvinna i Hässelby dömdes för grov misshandel genom underlåtenhet att söka vård (det gällde en liten pojke som misshandlades brutalt, en helt skållad hand som han fick ligga med över natten innan modern sökte vård). I det fallet var den andra närvarande vuxna enbart styvförälder, och då han inte varit det särskilt länge ansågs det inte gå att döma honom enligt principen om garantansvar. Jag minns det som att mamman fick minst ett års fängelse, eventuellt mer. Detta är det fall jag minns som på rak arm ligger närmast vad gäller hur allvarlig smärta barnet utstått, hur länge det varat och hur många tecken det fanns som borde ha fått föräldrarna att söka vård. Har domen på datorn så jag kan kolla vad det exakta straffet blev om en liten stund.

Jag misstänker att AL eventuellt kan undslippa straff, men det skulle vara om det görs en rättspsykiatrisk bedömning. Jag vet inte hur mycket de tittat på hans journaler men vad jag minns så uppgav någon av hans föräldrar att han inte har ADHD "på pappret". Detta, i kombination med att den medicin han äter huvudsakligen ges till personer med aktiv psykos (Abilify är en nyare typ av neuroleptika, alltså antipsykotisk medicin), samt snacket om djävulen, paranoida idéer, osammanhängande prat, osv, indikerar schizofreni. Jag tror att AL döljer sin verkliga diagnos och att han har Abilify mot psykotiska symtom och inte ADHD. Visst kan det mesta lugnande ges för att få någon med ADHD att chilla ner lite men Abilify är väl ett underligt förstahandsval. (Dock har jag ett vagt minne av att ha hört någon annan nämna Abilify som alternativ vid ADHD, och neuroleptika orsakar i sig hallucinationer i för hög dos, så jag kan ha fel.) AL uppvisar en hel del indikationer på att han har en psykosstörning.
Citera
2017-05-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbly
Hjärnblödningar synns inte alltid utanpå, känner till flera fall där det funnits tidigare tecken på blödningar som ej har gett några symptomer.

Min son fick hjärnblödningar vid 4 månader ålder men hade även en gammal blödning från någon månad tidigare och den gav inga symptomer alls. Så tror helt klart att Hailys hjärnblödning kom vid födseln men inget som syndes utanpå, sen kom läkningen som gjorde att en ny blödning uppstod som då gjorde att flickan sedan avled av komplikationerna.
(Va gäller min son kunde aldrig läkarna komma fram till varför min son fick dem)

Angående blåmärken, jag har ej läst noga men har de testat för alla sjukdomar som kan ge lätta blåmärken? För finns sjukdomar man får blåmärken bara man nuddar en person lite för hårt tex att hunden råkar nudda med tassen eller någon barn råkar krypa in i deras ben orsakar blåmärken. Dessa sjukdomar får man inte svar via blodprov utan det är syptomer som bestämmer om man har sjukdomen. Menar att de inte kan utesluta att hon hade lätt för att få blåmärken då blodprov inte räcker för att få en diagnos.

Sedan revbensbrotten, d vitamin bristen. Har de tagit prover från haily när hon blev sjuk och diagnoserat dem om d vitamin brist? Eller har de tagit blod från pku testen och tittat d vitamins halten då?
D vitamin brist ger benskörhet man börjar ju med d vitamin efter någon vecka så att testa d vitaminen innan de börja ge dropparna är ett måste för att få en bra pålitligt resultat.

Angående hur Erika reagerar har vi inget med att göra, alla beter sig olika i pressande situationer. Många ser mig som känslolös men det är min sett att bearbeta och sedan bryta ihop när ingen ser på..

känner igen mig i hennes beteende i sjukhuset för jag var exakt likadan när min son blev sjuk. Och jag är ingen dålig förälder för det.

Bästa jag läst hittills i denna tråd 👊🏻
Citera
2017-05-09, 17:13
Medlem
Är okunnig, vad är det som anses sekretess i en FUP? förstår ju att bilderna av obduktionen är det, men vad mer? Journaler från psyk kan jag ocxå tänka mig, EA hade väl varit i kontakt med dom. annat?
Citera
2017-05-09, 17:14
Avslutad
Laptopen.

FL: Mm. Men det var inga problem ekonomiskt och köpa en ny dator?
E: Vi skull få… snåla lite. Och inte köpa nåt nytt i möbelsväg den månaden istället. Vi hade
ju blivit av med typ nästan alla våra möbler så det var ju liksom hela tiden att man fick köpa
något nytt. Men han mådde så dåligt av att inte ha en data så jag tyckte att vi kunde köpa det
till honom så länge.
FL: Mm
E: Det… men vi hade ju inte råd och köpa en sån data han behövde egentligen utan vi fick
bara nån som vi kunde använda sen till nåt annat när han hade köpt den riktiga datorn.
E: Bara så att (ohörbart)
FL: Det var alltså så viktigt för honom och ha en dator?
E: Han mådde jätte, jättedåligt de där dagarna när han inte hade data. Alltså riktigt, riktigt,
riktigt dåligt mådde han. Han vart deprimerad och hade ångest och han tyckte typ att… livet
inte var värt och leva, i princip, han mådde jättedåligt.

Laptopen köptes efter att de varit inlagda med det där under tungan.
Han var bara utan dator några dagar.
Antar att de sökt på den som pajade också, eller var den kastad?
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-09 kl. 17:16.
Citera
2017-05-09, 17:18
Medlem
Mooskys avatar
D vitamin bristen är något dom tagit bort som orsak i den här utvidgande rättsmedicinska obduktionen.
Och även benskörhet.
Citera
2017-05-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Laptopen.

FL: Mm. Men det var inga problem ekonomiskt och köpa en ny dator?
E: Vi skull få… snåla lite. Och inte köpa nåt nytt i möbelsväg den månaden istället. Vi hade
ju blivit av med typ nästan alla våra möbler så det var ju liksom hela tiden att man fick köpa
något nytt. Men han mådde så dåligt av att inte ha en data så jag tyckte att vi kunde köpa det
till honom så länge.
E: Det… men vi hade ju inte råd och köpa en sån data han behövde egentligen utan vi fick
bara nån som vi kunde använda sen till nåt annat när han hade köpt den riktiga datorn.
E: Bara så att (ohörbart)
FL: Det var alltså så viktigt för honom och ha en dator?
E: Han mådde jätte, jättedåligt de där dagarna när han inte hade data. Alltså riktigt, riktigt,
riktigt dåligt mådde han. Han vart deprimerad och hade ångest och han tyckte typ att… livet
inte var värt och leva, i princip, han mådde jättedåligt.

Laptopen köptes efter att de varit inlagda med det där under tungan.
Han var bara utan dator några dagar.
Antar att de sökt på den som pajade också, eller var den kastad?

TACK! helt galet ju... och var gjorde han av sin frustration när han mådde så dåligt?
Citera
2017-05-09, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
TACK! helt galet ju... och var gjorde han av sin frustration när han mådde så dåligt?

Vet inte.
Men när Rebecka gjorde slut, så försökte han ta livet av sig med piller och hamnade på psyk.
Kanske därför Erika var så mån om att han skulle ha en dator så att han inte mådde så dåligt?
Citera
2017-05-09, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vet inte.
Men när Rebecka gjorde slut, så försökte han ta livet av sig med piller och hamnade på psyk.
Kanske därför Erika var så mån om att han skulle ha en dator så att han inte mådde så dåligt?

Ja man undrar ju verkligen varför man köper en laptop för 3000:- när man inte har pengar, borde man inte kunna laga den andra datorn med nya saker istället? Man behöver ju inte alltid köpa helt ny, speldatorer brukar ju kunna byta ut minneskort osv. men jag är inte så datakunnig så det kanske inte var så i detta läget.
Om han är suicid och tänker ta livet av sig för en data är sönder är det ju riktigt skrämmande,, och varför var det så viktigt att inte använda hennes dator om hon nu ändå inte spelade så mycket, många märkliga beslut som man aldrig kommer få svar på..
Citera
2017-05-09, 17:32
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Ja man undrar ju verkligen varför man köper en laptop för 3000:- när man inte har pengar, borde man inte kunna laga den andra datorn med nya saker istället? Man behöver ju inte alltid köpa helt ny, speldatorer brukar ju kunna byta ut minneskort osv. men jag är inte så datakunnig så det kanske inte var så i detta läget.
Om han är suicid och tänker ta livet av sig för en data är sönder är det ju riktigt skrämmande,, och varför var det så viktigt att inte använda hennes dator om hon nu ändå inte spelade så mycket, många märkliga beslut som man aldrig kommer få svar på..

De skulle göra det. Bygga en ny dator med bland annat delar från den trasiga. Alex pappa skulle betala och hans kompis skulle bygga, men det skulle ändå gå på en ganska stor peng och framför allt skulle det ta tid, så de köpte en laptop för 3000 att ha så länge för Alex kunde inte vänta. Trots att Erikas stationära fanns till hands och 2 mobiltelefoner. Det räckte inte.

Då är man ganska djupt nere i sitt missbruk - när det är på den nivån och man samtidigt egentligen absolut inte har råd.
Citera
2017-05-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
De skulle göra det. Bygga en ny dator med bland annat delar från den trasiga. Alex pappa skulle betala och hans kompis skulle bygga, men det skulle ändå gå på en ganska stor peng och framför allt skulle det ta tid, så de köpte en laptop för 3000 att ha så länge för Alex kunde inte vänta. Trots att Erikas stationära fanns till hands och 2 mobiltelefoner. Det räckte inte.

Då är man ganska djupt nere i sitt missbruk - när det är på den nivån och man samtidigt egentligen absolut inte har råd.

Ja är väl sånt man inte förstår om man inte själv är i situationen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in