Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Ja det säkraste kortet är garantansvaret och det blir misshandel eller vållande om du inte söker vård för ett skadat sjukt barn. Men misstankarna leder en också till att någon har hållit för hårt, tryckt ner hårt mot barnet osv. Trauma direkt mot huvudet ses inte. Blåmärke och frakturer som inte är färska. Jag vet inte om man ska misstänka att någon eller båda handgripligen misshandlat barnet med vilje. Svårt fall och det brukar vara lite komplicerat, så det tar säkert minst ett par vändor i domstolen.
Det var ju inte så länge sedan som en kvinna i Hässelby dömdes för grov misshandel genom underlåtenhet att söka vård (det gällde en liten pojke som misshandlades brutalt, en helt skållad hand som han fick ligga med över natten innan modern sökte vård). I det fallet var den andra närvarande vuxna enbart styvförälder, och då han inte varit det särskilt länge ansågs det inte gå att döma honom enligt principen om garantansvar. Jag minns det som att mamman fick minst ett års fängelse, eventuellt mer. Detta är det fall jag minns som på rak arm ligger närmast vad gäller hur allvarlig smärta barnet utstått, hur länge det varat och hur många tecken det fanns som borde ha fått föräldrarna att söka vård. Har domen på datorn så jag kan kolla vad det exakta straffet blev om en liten stund.
Jag misstänker att AL eventuellt kan undslippa straff, men det skulle vara om det görs en rättspsykiatrisk bedömning. Jag vet inte hur mycket de tittat på hans journaler men vad jag minns så uppgav någon av hans föräldrar att han inte har ADHD "på pappret". Detta, i kombination med att den medicin han äter huvudsakligen ges till personer med aktiv psykos (Abilify är en nyare typ av neuroleptika, alltså antipsykotisk medicin), samt snacket om djävulen, paranoida idéer, osammanhängande prat, osv, indikerar schizofreni. Jag tror att AL döljer sin verkliga diagnos och att han har Abilify mot psykotiska symtom och inte ADHD. Visst kan det mesta lugnande ges för att få någon med ADHD att chilla ner lite men Abilify är väl ett underligt förstahandsval. (Dock har jag ett vagt minne av att ha hört någon annan nämna Abilify som alternativ vid ADHD, och neuroleptika orsakar i sig hallucinationer i för hög dos, så jag kan ha fel.) AL uppvisar en hel del indikationer på att han har en psykosstörning.