Citat:
Kiselalger - igen...
Jag har inte heller hittat det i FUP, men jag har inte läst allt tillräckligt noggrannt.
Jag uppfattade i intervjuer med åklagarna från i fredags, att
– Det fanns tre (stycken?) kiselalger som påtråffats i Akis lungor.
– Om han hade drunknat i Hjälmaren så skulle det ha varit minst 20 (stycken?) kiselalger.
– Det hade bl.a. tagits prover från lungor, Hjälmaren vid bryggan och brunnen vid huset.
– Åklagarna avsåg att visa att Aki (med stor sannolikhet?) inte drunknat i Hjälmaren.
– Vi skulle få veta mer om detta i samband med rättegången.
Med reservation för att jag inte uppfattade det som sades korrekt.
Jag gissar och hoppas att ett expertvittne dyker upp senare och förklarar.
–
Jag har inte heller hittat det i FUP, men jag har inte läst allt tillräckligt noggrannt.
Jag uppfattade i intervjuer med åklagarna från i fredags, att
– Det fanns tre (stycken?) kiselalger som påtråffats i Akis lungor.
– Om han hade drunknat i Hjälmaren så skulle det ha varit minst 20 (stycken?) kiselalger.
– Det hade bl.a. tagits prover från lungor, Hjälmaren vid bryggan och brunnen vid huset.
– Åklagarna avsåg att visa att Aki (med stor sannolikhet?) inte drunknat i Hjälmaren.
– Vi skulle få veta mer om detta i samband med rättegången.
Med reservation för att jag inte uppfattade det som sades korrekt.
Jag gissar och hoppas att ett expertvittne dyker upp senare och förklarar.
–
Då har vi samma information samma källa, synd att källan inte är FUP bara. Ville gärna se formuleringarna från Rättsmedecin (eller vilka som nu gjort labbprovningen, Tyskland?).
20 st kiselalger är gränsvärdet för kontamination alltså, färre än 20 st kan vara felmätning och eller skräp från tidigare mätningar. Själv jobbar jag med renhetsmätning (i partikelfilter) i vissa fall och då resonerar man lika, man får en viss mängd friskriven p.g.a det kan ligga kvar rester från tidigare mätningar. 3 st är alltså i princip lika med 0 st.
Hjälmaren i Augusti detta år skulle haft betydande mer kiselalger (algblommning) och skulle alltså vara mångdubbelt om jag förstod en tidigare formulering i tråden rätt.
Men det skulle varit intressant att faktiskt få läsa rapporten istället för en tolkning.