2017-05-09, 09:25
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
När gick hans dator sönder?
Uppfattade det som att han inte var utan dator många dagar, innan de köpte laptopen. Han blev ju "sjuk" och mådde jättedåligt när den gamla datorn pajade.

Så då borde han väl haft möjlighet att spela de spelen den/de första veckorna i alla fall?

Han ville inte ha Erikas dator för att det vankades en ny bättre dator om han väntade. Laptopen var tillfällig, de skulle köpa en ny till honom när de hade råd.

Jag KAN ha fel men ganska säker på att datorn gick sönder innan Hailey föddes. Har tyvärr inte tillgång till FUP nu för att dubbelkolla men är 99 säker på det...
MEN det har egentligen ingen större betydelse om han spelar LOL på en stationär speldator eller Runescape o porrsurfar på en laptop. Det viktiga är att hans nyfödda dotter låg döende i en barnvagn i hallen under tiden
Citera
2017-05-09, 09:27
Medlem
Dark Intentionss avatar
Jag tycker att Erikas förhörsledare var otroligt följsamma i samtalen och att de på ett visst sätt ledde Erika till att tro att Alexander förgripit sig sexuellt på barnet. När hon väl börjat fundera i de banorna ställde de många frågor kring det.

Alexanders förhörsledare ställde frågorna på ett sätt som inte alls var ledande. Hans förhör var jobbigast att hänga med i, det var svamliga meningar och han ändrade sig om vartannat.

Det ska bli intressant att få höra domen.

En sak jag inte riktigt kan släppa, trots min insikt i att Alexander trodde på fullaste allvar att han kunde jämföra bebisen med en typ 7 månaders, varför fick han ens en idé om att testa reaktionen på bebisen med en isbit mitt i ett pågående akuttillstånd. För att se om hon reagerade genom att börja frysa!? Nej, hela det där sista händelseförloppet luktar skumt..
Citera
2017-05-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
SVårt att veta hur man skulle reagera själv. Hon har trots allt fått lite distans och att se foton och så kan naturligtvis väcka lyckliga minnen med. Helst OM det är Alex som ligger bakom den grova misshandeln. Men visst "önskar" man att de skulle vara helt förstörda med tanke på vad de utsatt den lilla för.
Vet du om A och E hade någon kontakt öht. Tittade på varandra och så. Att de inte tillåts tala eller ha ha direkt kontakt är ju självklart, men ibland kan bara en blick säga mycket

Som du skriver, svårt att veta hur man hade reagerat själv och man har inte varit i närheten av den sitsen, men jag inbillar mig att även om jag liksom Erika hade haft lyckliga stunder med Hailey, så hade jag snarare mått oerhört dåligt av att få se dessa fotografier, särskilt som det ju är blåmärken på de flesta...hade förmodligen inte låtit ett leende flyga över mína läppar en endaste gång.
Citera
2017-05-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Varför sitter erika o fnittrar och flinar. Sen bytte hon ansiktsutrtyck till den ledsna erika...sen flinar och fnittrar igen? Märkligt.....lika märkligt är att hon lagt hailys död och diverse bakom sig och att hon ville hem till styvföräldrarna för att gå långpromenader med hunden! Så sa hon!! Hm....

Jag har inte sett rättegången men är det som du säger så håller jag med om att det är jävligt märkligt. Om det är så att Erika inte är skyldig till mer än att inte ha sökt vård eller ingripit då hon misstänkt att Alex skadat Hailey så hade jag, om jag varit Erika, haft så fruktansvärt mycket skuldkäbslor och nog aldrig riktigt kunnat gå vidare. Tycker det är lite för kort tid efter för att sitta och flina och skratta och lägga sitt barns död bakom sig.
Citera
2017-05-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark Intentions
Jag tycker att Erikas förhörsledare var otroligt följsamma i samtalen och att de på ett visst sätt ledde Erika till att tro att Alexander förgripit sig sexuellt på barnet. När hon väl börjat fundera i de banorna ställde de många frågor kring det.

Alexanders förhörsledare ställde frågorna på ett sätt som inte alls var ledande. Hans förhör var jobbigast att hänga med i, det var svamliga meningar och han ändrade sig om vartannat.

En sak jag inte riktigt kan släppa, trots min insikt i att Alexander trodde på fullaste allvar att han kunde jämföra bebisen med en typ 7 månaders, varför fick han ens en idé om att testa reaktionen på bebisen med en isbit mitt i ett pågående akuttillstånd. För att se om hon reagerade genom att börja frysa!? Nej, hela det där sista händelseförloppet luktar skumt..

En teori är att han ville se om han kunde "chocka" henne med is, ja, väcka upp henne genom något kallt eller se om hon reagerade. Men han hade ju försökt skaka liv i henne en kort stund tidigare, så vad en liten isbit på magen kunnat åstadkomma som skakningar inte kan, det förstår nog ingen.
Citera
2017-05-09, 09:33
Medlem
kentolles avatar
Citat:

Han var nog på ganska goda grunder desperat att hon skulle "piggna till" utan att blanda in nån annan. Har velat fram och tillbaka i skuldfrågan men lutar nu mer åt att det är Alex själv som ligger bakom, åtminstone det mesta av det våld som till slut dödade henne.
Skulle vara intressant att följa rättegången och förhören med A o E på plats men har tyvärr ingen möjlighet till det
Citera
2017-05-09, 09:35
Medlem
Citat:
Och som i det här fallet med den historia de båda har med diagnoser, fosterhem o kontakter med soc. osv borde verkligen varningsklockan ringa. Täta hembesök borde vara obligatoriska tills man ser att allt funkar. Kan man inte ens ta hand om sina räkningar utan att en kontaktperson på soc. sköter det och delar ut "veckopeng" kan man tänkas ha svårt att sköta ett nyfött barn med.
Och då skiter jag fullständigt i allt vad personlig integritet heter. Barnens bästa måste ALLTID gå först.

Myndigheter har inte koll på om de som varit i familjehem skaffar barn när man inte längre finns i familjehem och blivit myndig. E hade någon form av stödboende med egen lägenhet genom ett vårdföretag och där ingick kontaktperson, när hon flyttade upphörde stödet. Flyttar man till annan kommun och det inte funnits farhågor om att man inte kan klara sig på egen hand sker inga kontakter med myndigheter på nya kommunen,
Ekonomiskt bistånd är en helt annan enhet än den som har hand om barn och familj och här fanns det ingen som anmält oro till socialtjänsten. Socialtjänsten har inga register där det larmas när fd placerade barn får egna barn eller när de med diagnoser får egen familj, det måste finnas en anmälan från någon för att det ska göras någon kontroll.
Citera
2017-05-09, 09:38
Medlem
Citat:

..

Jag undrar vad förhörsledarna sysslat med ibland. Fick intrycket att de bestämt sig för att det rörde sig om sexuellt våld och lyckades få Erika med på den idén.

Om polisen inte misstänkt våldtäkt så hade ju aldrig alla rigorösa spermatester på Haileys saker gjorts. Och ändå fanns det så vitt jag förstår absolut inga tecken på sexuellt våld när Hailey kom in på sjukhuset. Det enda paret funnit var lite blod i blöjan och det kan ju komma ifrån ändtarmen pga alla hennes förstoppningar eller pga sårig stjärt.

Tycker det är väldigt konstigt att misstänka våldtäkt på en månadsgammal bebis, för det ÄR extremt ovanligt.

De har enligt mig slösat bort en massa tid på konstiga fantasier.
Citera
2017-05-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Myndigheter har inte koll på om de som varit i familjehem skaffar barn när man inte längre finns i familjehem och blivit myndig. E hade någon form av stödboende med egen lägenhet genom ett vårdföretag och där ingick kontaktperson, när hon flyttade upphörde stödet. Flyttar man till annan kommun och det inte funnits farhågor om att man inte kan klara sig på egen hand sker inga kontakter med myndigheter på nya kommunen,
Ekonomiskt bistånd är en helt annan enhet än den som har hand om barn och familj och här fanns det ingen som anmält oro till socialtjänsten. Socialtjänsten har inga register där det larmas när fd placerade barn får egna barn eller när de med diagnoser får egen familj, det måste finnas en anmälan från någon för att det ska göras någon kontroll.

Man kan ju tycka att den ekonomiska biståndshandläggaren kunde orka knalla några meter i korridoren och ta ett snack med en socialt inriktad socionom när en höggravid kvinna med pojkvän ringt eftersom de plötsligt är bostadslösa eftersom svärmor kastat ut dem. Den socialt inriktade handläggaren hade då kunnat knappa lite på sin dator så hade Erikas akt kommit upp och hen hade sett hela den trassliga livshistorien och ADHD-diagnosen rullas upp. Hade handläggaren då haft alla hästar i stallet hade hen insett att en uppföljning av den sociala situationen är rimlig.

Tycker faktiskt det här fallet är misskött. "Jaha, ok, ni bor på gatan och väntar barn, ja, men då ska jag ordna en lägenhet, hej då" *klick*
Citera
2017-05-09, 09:45
Medlem
Citat:
Och som i det här fallet med den historia de båda har med diagnoser, fosterhem o kontakter med soc. osv borde verkligen varningsklockan ringa. Täta hembesök borde vara obligatoriska tills man ser att allt funkar. Kan man inte ens ta hand om sina räkningar utan att en kontaktperson på soc. sköter det och delar ut "veckopeng" kan man tänkas ha svårt att sköta ett nyfött barn med.
Och då skiter jag fullständigt i allt vad personlig integritet heter. Barnens bästa måste ALLTID gå först.

Kan inte instämma mer!!!!
Citera
2017-05-09, 09:50
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag undrar vad förhörsledarna sysslat med ibland. Fick intrycket att de bestämt sig för att det rörde sig om sexuellt våld och lyckades få Erika med på den idén.

Om polisen inte misstänkt våldtäkt så hade ju aldrig alla rigorösa spermatester på Haileys saker gjorts. Och ändå fanns det så vitt jag förstår absolut inga tecken på sexuellt våld när Hailey kom in på sjukhuset. Det enda paret funnit var lite blod i blöjan och det kan ju komma ifrån ändtarmen pga alla hennes förstoppningar eller pga sårig stjärt.

Tycker det är väldigt konstigt att misstänka våldtäkt på en månadsgammal bebis, för det ÄR extremt ovanligt.

De har enligt mig slösat bort en massa tid på konstiga fantasier.

Min teori är att de kanske fick misstankar när de kollade Alex sökhistorik med bla mamma pappa dotter porr. Och även om det är extremt ovanligt så våldtas även små bebisar så att undersöker saken är naturligt och när de inte hittat några spår lade de ner det. Alex har heller aldrig frågats ut om såna misstankar eller delgetts någon misstanke om sånt brott.
Jag TROR sen att FHL ledde in Erika i den tron för att vända henne mot Alex o bryta alla eventuella
lojalitetsband för att hon skulle berätta mer om hon vetat om att Alex misshandlat Hailey...
Sedan visade de Alex hur Erika anklagade honom för att vara pedofil i samma syfte.
Ett väldigt smart drag av FHL även om det kanske inte riktigt fick önskad verkan
Citera
2017-05-09, 09:51
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man kan ju tycka att den ekonomiska biståndshandläggaren kunde orka knalla några meter i korridoren och ta ett snack med en socialt inriktad socionom när en höggravid kvinna med pojkvän ringt eftersom de plötsligt är bostadslösa eftersom svärmor kastat ut dem. Den socialt inriktade handläggaren hade då kunnat knappa lite på sin dator så hade Erikas akt kommit upp och hen hade sett hela den trassliga livshistorien och ADHD-diagnosen rullas upp. Hade handläggaren då haft alla hästar i stallet hade hen insett att en uppföljning av den sociala situationen är rimlig.

Tycker faktiskt det här fallet är misskött. "Jaha, ok, ni bor på gatan och väntar barn, ja, men då ska jag ordna en lägenhet, hej då" *klick*

Precis så känner jag med. Det sociala skyddsnätet verkar ganska håligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in