2017-05-09, 08:49
Medlem
Jag blev vald till skyddsombud av mina kollegor för ca 6 månader sedan. Jag vägrar ansluta mig till vårt fackförbund som är ett av LO:s på grund av deras samverkan med sossarna och detta vet mina kollegor om. Igår ringde huvudskyddsomvudet och så att någon höjdare ifrån facket hade ringt honom och i stort sätt gett mig ett ultimatum, antingen ansluter jag mig eller så får jag sluta mitt arbete som skyddsombud.

Jag har läst att man inte behöva vara fackligt ansluten för att vara skyddsombud och samtidigt att det är fackförbundet som utser ombuden ifall man har kollektivavtal, vilket vi har. Dock så var det mina kollegor och inte facket som valde både mig och huvudskyddsombudet.

Den här personen ifrån facket skulle ringa mig idag och ge mig detta ultimatumet.

Har facket befogenhet till att tvinga bort mig?
Citera
2017-05-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakkese
Jag blev vald till skyddsombud av mina kollegor för ca 6 månader sedan. Jag vägrar ansluta mig till vårt fackförbund som är ett av LO:s på grund av deras samverkan med sossarna och detta vet mina kollegor om. Igår ringde huvudskyddsomvudet och så att någon höjdare ifrån facket hade ringt honom och i stort sätt gett mig ett ultimatum, antingen ansluter jag mig eller så får jag sluta mitt arbete som skyddsombud.

Jag har läst att man inte behöva vara fackligt ansluten för att vara skyddsombud och samtidigt att det är fackförbundet som utser ombuden ifall man har kollektivavtal, vilket vi har. Dock så var det mina kollegor och inte facket som valde både mig och huvudskyddsombudet.

Den här personen ifrån facket skulle ringa mig idag och ge mig detta ultimatumet.

Enligt arbetsmiljöverket behöver du inte vara ansluten till facket som skyddsombud så stå på dig
och be honom dra åt helvete.
Citera
2017-05-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Enligt arbetsmiljöverket behöver du inte vara ansluten till facket som skyddsombud så stå på dig
och be honom dra åt helvete.

Ja det är så jag också förstått det men samtidigt så står det på flera sidor att facket kan välja sina skyddsombud då man har kollektivavtal.
Citera
2017-05-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ja det är så jag också förstått det men samtidigt så står det på flera sidor att facket kan välja sina skyddsombud då man har kollektivavtal.
Arbetsmiljöverket borde trumfa facket eftersom de är en myndighet vilket inte facket är.
Citera
2017-05-09, 09:09
Moderator
evilhoneys avatar
Så här svarar vision.se (Jag googlade då jag blev nyfiken själv):

Citat:
Kan man välja ett icke-fackligt skyddsombud?

Ja, teoretiskt går det att vara skyddsombud utan att vara fackligt ansluten. Även om lagstiftaren när Arbetsmiljölagen skrevs utgick från att alla på arbetsplatsen var med i facket. I praktiken blir det svårare att vara ett icke-fackligt skyddsombud. Anledningen är att den som inte är ett fackligt skyddsombud inte har tillgång till det stöd som facket erbjuder (skyddsombudsutbildning, metodstöd, verktyg och coachning).

En annan viktig anledning är att ett fackligt skyddsombud har en mycket starkare juridisk ställning med ett extra personligt skydd utifrån Förtroendemannalagen. Det innebär att om skyddsombudet skulle bli hindrat eller kränkt vid utövandet av rollen som skyddsombud, kan facket driva en tvist i Arbetsdomstolen.

Den som är skyddsombud utan facklig förankring har som alla skyddsombud stöd i Arbetsmiljölagen att anmäla den som hindrat skyddsombudet att utföra sina arbetsuppgifter. Men ett icke-fackligt skyddsombud får själv begära skadestånd.

För att få veta mer om hur Arbetsmiljöverket beskriver rollen som skyddsombud och vilka rättigheter skyddsombudet har, rekommenderas informationsskriften "Skyddsombudet – arbetstagarnas företrädare i frågor som rör arbetsmiljön". Skriften kan även vara användbar i en dialog med chefen, eller på arbetsplatsen inför val av skyddsombud.
Citera
2017-05-09, 09:49
Medlem
Citat:

I och med att du redan är vald så kan du be facket att studsa åt helvete. Det fins inget facket kan göra åt det såvida du inte frivilligt avsäger dig uppdraget.
Citera
2017-05-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodaftersson
I och med att du redan är vald så kan du be facket att studsa åt helvete. Det fins inget facket kan göra åt det såvida du inte frivilligt avsäger dig uppdraget.

Då ska jag göra det så får vi se vad han har till sitt försvar. Han kan ju glömma att lämnar frivillig.
Citera
2017-05-09, 12:18
Medlem
Citat:
Då ska jag göra det så får vi se vad han har till sitt försvar. Han kan ju glömma att lämnar frivillig.

För dina medarbetares skull borde du lämna över uppdraget åt någon annan eftersom du utan fackligt stöd inte har samma förmåga att kunna verka effektivt som skyddsombud.

Även för din egen skull skulle jag rekommendera att lämna ifrån dig uppdraget. Som skyddsombud riskerar du att hamna i konflikt med arbetsgivaren(om du verkligen tar ditt ansvar som skyddsombud vill säga).
Att utan fackligt stöd skulle inte jag gärna ta på mig en sådan roll.

Du känner så klart din egen arbetsplats bäst själv och tror du inte att det kan bli några problem så kör på.
Citera
2017-05-09, 14:32
Medlem
George Wittigs avatar
Är själv skyddsombud. Det är hur möjligt & lagligt som helst att vara skyddsombud utan att vara med i facket. Man behöver inte ens vara med för utbildningarna, finns gott om andra som ger arbetsmiljöutbildningar. Kostnaden skall arbetsgivaren stå för.

DÄREMOT så är det en god idé att åtminstone ha ett bra samarbete med det lokala facket. Hos oss saknas fackklubb vilket gör det väldigt svårt att driva ett effektivt arbetsmiljöarbete. Arbetsgivarens vanliga svar på påpekanden och förslag är "nej" eller "tycker inte jag". Fanns det en aktiv fackförening så vore det enklare att få igenom saker eller åtminstone få en diskussion. Nu är liksom enda alternativet att gå direkt via arbetsmiljöverket.
Citera
2017-05-09, 18:17
Medlem
Som skyddsombud behöver man inte vara medlem i facket, men har företaget kollektivavtal äger arbetarorganisationen (facket) rätt att utse skyddsombud oavsett om det handlar om 1organiserad anställd mot 99 oorganiserade.

Förstår inte riktigt vad ditt problem är såvida du inte är urusel på ditt arbete och ser förtroendemannalagen som garant för att behålla din anställning.

Att vara skyddsombud utan organisation bakom sig är riktigt, riktigt korkat... Det är du som ansvarar för att saker och ting sköts inom området. Påtalar någon fel och brister till dig och du vidarebefordrar detta till arbetsgivaren är det ditt ansvar att arbetsgivaren åtgärdar problemen.

Åtgärdas inte problemen ska du lägga ett skyddsstopp. Vilket knappast lär uppskattas, varför du förmodligen inte gör detta utan lallar på som vanligt. Sedan sker en olycka, det kommer fram att folk rapporterat till dig men att inget hänt. Vem tror du åker dit?

I en facklig organisation har du tillgång till huvudskyddsombudet (det har du i alla fall, men jag tror inte du nyttjar den möjligheten, då du tycks tro att ensam är stark) vilket fråntar dig ansvar. Som icke medlemsvalt skyddsombud står du ensam och riskerar mångmiljon belopp i böter om du agerar fel, typ lägger ett skyddsstopp i onödan eller ignorerar fel och brister.

Utan backning från en organisation ska man definitivt hålla sig undan dessa uppdrag, du lär ju inte tjäna mer på ditt uppdrag och det ansvar det innebär. Sen fattar jag inte varför man vill väljas till förtroendeuppdrag utan att ha något bakom ryggen.

Vidare finns det självklart utbildningar utanför fackets regi, men de utbildningarna blir sällan av på grund av dåligt intresse.

Mitt tips är att du avsäger dig uppdraget eller går med i facket. Att vara skyddsombud på egen hand är enbart idiotiskt.
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2017-05-09, 18:49
Medlem
Era diverse åsikter om olika partier och fackförbund (samt om man ska gå med i facket eller ej) och hur mycket som doneras till olika partier får ni ta i något annat delforum och annan tråd.

Off topic raderat.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in