2017-05-08, 19:38
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej. hjärnan "skvalpar" omkring där inne. Det som menas med skakvåld är just att föräldrar håller barnet i luften (ofta under armarna på barnet) och skakar barnet. Det brukar inte dunkas in i saker under en vanlig typisk sån skakvåldsskada. Det betyder också att det inte behöver finnas några direkta märken på utsidan (sår eller blåmärken på huvudet), utan det kan vara enbart på insidan som allt sker (svullnad och hjärnblödning som leder till hjärnskador och/eller döden).

Här är en väldigt bra animation som visar vad som menas med skakvåld (Shaken Baby Syndrome).

https://www.youtube.com/watch?v=XY8XLpZqpDw
Citera
2017-05-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Precis, ett spädbarns huvud är mycket tungt i förhållande till kroppen, och de har inte någon stabilitet i nacken ännu, dvs de kan inte hålla huvudet uppe själva utan stöd. Om man skakar en bebis medan man håller den upprätt kan därför huvudet att röra sig fram och tillbaka på ett sätt som orsakar stora skador.

Jo, men nu visade obduktionen inte på den typen av nackskador som borde uppstått om han greppat runt hennes bröstkorg och skakat henne i luften. Det var väl främst min poäng. Att nacken nästan borde slitits av. Jag betvivlar inte att den typen av skakningar förekommit hos vissa galningar, men hur han försökt skaka liv i henne upprätt, utan att skada nacken förstår jag inte.
Citera
2017-05-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej. hjärnan "skvalpar" omkring där inne. Det som menas med skakvåld är just att föräldrar håller barnet i luften (ofta under armarna på barnet) och skakar barnet. Det brukar inte dunkas in i saker under en vanlig typisk sån skakvåldsskada. Det betyder också att det inte behöver finnas några direkta märken på utsidan (sår eller blåmärken på huvudet), utan det kan vara enbart på insidan som allt sker (svullnad och hjärnblödning som leder till hjärnskador och/eller döden).

Absolut att jag förstår att folk har utfört den typen av skakvåld också, men då skadas rimligen nacken?

Och nacken borde skadas på samma sätt om man försöker skaka liv i en bebis. Men Haileys nacke var inte skadad. Jag är inte skakvåldsexpert, men tror nacken skadas mindre om barnet ligger plant i t ex vagnen när det skakas, men hjärnan tar skada.

Att han försökt skaka liv i henne tar jag med en nypa salt. Men att han skakat henne liggande är jag övertygad om.
Citera
2017-05-08, 19:49
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, men nu visade obduktionen inte på den typen av nackskador som borde uppstått om han greppat runt hennes bröstkorg och skakat henne i luften. Det var väl främst min poäng. Att nacken nästan borde slitits av. Jag betvivlar inte att den typen av skakningar förekommit hos vissa galningar, men hur han försökt skaka liv i henne upprätt, utan att skada nacken förstår jag inte.

Okej, jag förstår då vad du menar.

Min hypotes är ju att de allvarligaste skadorna, som ledde till att hon avled, uppstod flera dagar innan hon avled, dvs när föräldrarna upptäcker "knakljudet" ifrån bröstkorgen. Det beskrivs ju hur dåligt hon mår dagarna innan hon slutar andas.

Vet inte om det framgår hur hjärnskadorna har uppstått? Tror iaf inte att det hände när pappan försökte skaka liv i dottern, då var hon ju rimligen redan i ett kritiskt tillstånd.
Citera
2017-05-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har bilden uppe nu, och han tar henne under armarna.
Bildtext:
Alexander lutar sig ner och tar tag i Hailey i vagnen. Alexander lyfter upp Hailey lite
grand, Hailey är fortfarande i och över vagnen, och skakade henne.

Ok, då kan jag köpa det. Om han höll henne under hennes armhålor har hon nog sjunkit ihop så pass att huvudet fått stöd mellan hennes axlar så att säga.
Citera
2017-05-08, 19:53
Medlem
kentolles avatar
Någon av E eller A har ju också googlat på "mitt barn har nervryckningar" el dyl. någon dag före sista natten. Okänt vem.
Kan skakvåld leda till nervryckningar?

Alexander nekar till att ha sökt på det och kan inte minnas att Erika nämnt något om det heller.
Erika nekar till det med med erkänner att det liknar hennes sätt att skriva och söka på Google.

Men någon av föräldrarna har uppenbarligen noterat nervryckningar hos Hailey.
Mina misstankar är att det är Erika
Citera
2017-05-08, 19:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Nu är jag ingen amningsexpert, men det sägs ju att alla kan amma, det är bara en fråga om teknik ifrån mor och barn. Vet inte vad "flata bröstvårtor" betyder, om det är någon allvarlig defekt som gör att bröstvårtans upphöjning typ helt saknas.

Psykologer brukar ofta mena att det ligger psykologiska faktorer bakom om man inte klarar att amma sitt barn och har för mig att läkare såg barnet amma fint på sjukhuset, men när Erika var själv så funkade det dåligt. Min teori är att barnet kände sig otrygg vid bröstet om hon gjort henne illa, för då blir ju amning förknippat med obehag. T ex om mamman med våld trycker bröstvårtan eller slår barnet i ilska.

Vet inte heller hur mycket Erika visste om amning. Ett barn som ammar tar ofta pauser i amningen, släpper taget om bröstet och tittar upp mot mamman, det är inget man behöver stressa upp sig över, utan det är för att babyn övar samspel.

Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Någon av E eller A har ju också googlat på "mitt barn har nervryckningar" el dyl. någon dag före sista natten. Okänt vem.

Alexander nekar till att ha sökt på det och kan inte minnas att Erika nämnt något om det heller.
Erika nekar till det med med erkänner att det liknar hennes sätt att skriva och söka på Google.

Ja, hon höll med om att sättet att skriva var mer likt henne. Hon var bättre på att stava och formulera sig.
Citera
2017-05-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Okej, jag förstår då vad du menar.

Min hypotes är ju att de allvarligaste skadorna, som ledde till att hon avled, uppstod flera dagar innan hon avled, dvs när föräldrarna upptäcker "knakljudet" ifrån bröstkorgen. Det beskrivs ju hur dåligt hon mår dagarna innan hon slutar andas.

Vet inte om det framgår hur hjärnskadorna har uppstått? Tror iaf inte att det hände när pappan försökte skaka liv i dottern, då var hon ju rimligen redan i ett kritiskt tillstånd.

Symtom
Du kan känna dig trött och förvirrad om du fått en blödning under skallbenet. Dessutom kan du
få huvudvärk
få kramper
bli medvetslös.
Om du får kroniskt subduralhematom kommer symtomen först flera veckor efter skadan. Du kan då bli dåsig eller trött, få lättare huvudvärk eller bli förvirrad

Mot bakgrund av ovanstående gissar jag att blödningen uppstått under natten och då har hon blivit akut sjuk. Inget hon haft i flera dagar, inget som varit kroniskt och som du skriver hon var ju redan medvetslös så blödningen torde rimligtvis startat den processen sedan en tid.
Citera
2017-05-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle

Absolut. Är inte kunnig nog att ge en utförlig förklaring, men Centrala nervsystemet sköter ju impulser ifrån hjärnan till kroppens olika delar och går något snett i hjärnan kan det resultera i diverse nervproblem såsom nervryckningar, motoriska bekymmer etc.

Edit: Förlåt, insåg nu att jag besvarade föräldrarnas fråga och inte din Men visst, det där är en prekär sökning.
Senast redigerad av Florman 2017-05-08 kl. 20:08.
Citera
2017-05-08, 20:08
Medlem
kentolles avatar
Vid telefonsamtal med rättsläkare Cecilia Besev berättade hon att flickan röntgats den 10/9 och att hon idag 12/9 tillsammans med neuroradiolog Lars Stenberg, samt ytterligare en barnradiolog, tolkat röntgenbilderna.
...
...
...
Generell hjärnsvullnad med flammighet i hjärnvävningen vilket innebär att hjärnvävnaden inte mår bra. Detta utseende kan ses vid exempelvis syrebristbetingade skador i samband med hjärtstillestånd, men även skakvåld omnämns
------------
Enda gången skakvåld nämns i FUP. Hur det ska tolkas vet jag inte
Citera
2017-05-08, 20:10
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Absolut att jag förstår att folk byhar utfört den typen av skakvåld också, men då skadas rimligen nacken?

Och nacken borde skadas på samma sätt om man försöker skaka liv i en bebis. Men Haileys nacke var inte skadad. Jag är inte skakvåldsexpert, men tror nacken skadas mindre om barnet ligger plant i t ex vagnen när det skakas, men hjärnan tar skada.

Att han försökt skaka liv i henne tar jag med en nypa salt. Men att han skakat henne liggande är jag övertygad om.

Kan ju förklara revbensbrott och hjärnblödning utan att nacken direkt skadats.
Och även om han skakat henne då har hon ju haft tidigare revbensbrott och hjärnblödning
Senast redigerad av kentolle 2017-05-08 kl. 20:12.
Citera
2017-05-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har du läst att hans mamma vidgår att hennes beteende inte heller var exemplariskt?

Har du läst om hur Alex betedde sig mot systerns barn när Alex fick utbrott?

jag har läst om hur *H:s*pappan jagade och hotade sin egen syster till livet! Och det säger väl en hel del om hans mentala hälsa! Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in