2017-05-07, 21:43
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Länka då!
Inte vara otrevlig nu. Men ja. Det var länk jag eftersträvade, hehe.
Citera
2017-05-08, 08:12
Medlem
Marmoths avatar
Nu är jag sen in men detta avhandlade vi väl redan i januari både innan och efter just detta inlägg:

(FB) Ghost - officiell tråd om det hemliga bandet från Linköping
Citera
2017-05-08, 09:04
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansnax
Bizzon, jag kan kanske hålla med dig i sak i vissa olika inlägg. Men det börjar bli en lång upprepning där det bara letas fel och poängteras brister här och där och överallt. Ghost triumferade stort i Skandinavien för en vecka sedan (och i Europa) - det är ett faktum. De är bra och framgångsrika även med de nya gitarristerna. Jag var själv på plats vid ett av evenemangen: det var ett makalöst ös och högst kompetent framfört.

Dessutom, Mr Persner har ju fått ordning på sitt nu, minst sagt; en intressant och bra EP finns ute. Verkar vara en stor succé. Nyinspelning av "Turn". Med mera, tycker själv att det låter mycket bra, fansen finns där osv. Varför är du inte i det forumet och diskuterar och lyfter den stället för att slänga bort din tid här? När du inte uppskattar den här upplagan musiker i Ghost?

Sedan detta med att alla i forumet tycker samma sak och hyllar Papa Emeritus. Var kanske inte du som påstod det... men det kommer upp titt som tätt. Det stämmer hursomhelst inte. Jag och många håller givetvis på Papa Emeritus och TF, men det innebär inte att 1) vi har samma åsikter i övrigt; jag skiljer mig från t.ex. Marmoth diametralt om vissa saker (han gillar ju Bible, t.ex. - bara en sån sak ) håller med om andra ; på samma sätt med t.ex. pete black och många andra - men vi tjabbar inte, mycket är högst subjektivt, dessutom. Det innebär inte heller 2) att tidigare musiker och medlemmar får ett lägre värde (tvärtom håller jag dem personligen väldigt högt och uppskattar dem än mer idag).

Kan skriva mer om det här, men hur intressant är det egentligen? Finns väl annat kring Ghost som är betydligt mer relevant och spännande?
Jag tycker som du i, i stort sett, det mesta och känner att du är mer objektiv och saklig än alla oss andra på båda sidor i denna debatt.

Lite vill jag dock peta in att det känns lite som om stämningen mot TF och den tekniska kritiken mot de nya gitarristerna går hand i hand, d v s är man avogt inställd till TF så ogillar man de nyas stil och spel och bryr man sig mindre om det juridiska så tycker man de nya är OK. OBS! Ingen argumentation utan bara en allmän reflektion.

Vidare så tycker jag att jag och Bible fått lite av en upprättelse då fler nu verkar gilla den och Ghost använde den som storslagen avslutning.
Citera
2017-05-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag tycker som du i, i stort sett, det mesta och känner att du är mer objektiv och saklig än alla oss andra på båda sidor i denna debatt.

Lite vill jag dock peta in att det känns lite som om stämningen mot TF och den tekniska kritiken mot de nya gitarristerna går hand i hand, d v s är man avogt inställd till TF så ogillar man de nyas stil och spel och bryr man sig mindre om det juridiska så tycker man de nya är OK. OBS! Ingen argumentation utan bara en allmän reflektion.

Vidare så tycker jag att jag och Bible fått lite av en upprättelse då fler nu verkar gilla den och Ghost använde den som storslagen avslutning.

Fast kritiken mot de nya gastarna är ju stor även bland kritikerkåren.

Dagens Nyheter
Citat:
"de nya namnlösa gastarna har en mer collegerockig än mystisk framtoning."
http://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/ghost-pa-hovet-sataniskt-spex-till-slickt-sound/

Aftonbladet:
Citat:
"klart är att det nu aktuella Ghost är väldigt annorlunda jämfört med tidigare upplagor. De färska gastarna beter sig snarare som Green Day-medlemmar än som hotfulla gengångare, tjurfäktningsspexar och hoppstudsar sig igenom repertoaren på ett sätt som skaver mot näthinnorna."
http://bloggar.aftonbladet.se/musikbloggen/2017/04/kladbytet-far-ghost-att-hitta-sin-belsebubblande-briljans/

Gaffa
Citat:
"Helt utbytbara är dock inte dessa Nameless Ghouls, eller så har de bara fått missvisande direktiv. Visst tar det ett tag att komma in i ett nytt knäck, men de nyrekryterade flamsar runt som vore de sockerstinna barn. Bruka allvar för böveln! Beelzebub uppskattar knappast sådant uppförande."
http://gaffa.se/recension/116952/beelzebub-aer-nog-noejd/
Citera
2017-05-08, 11:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamlet1

Dagens Nyheter

http://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/ghost-pa-hovet-sataniskt-spex-till-slickt-sound/

Aftonbladet:

http://bloggar.aftonbladet.se/musikbloggen/2017/04/kladbytet-far-ghost-att-hitta-sin-belsebubblande-briljans/

Gaffa

Absolut, men skulle jag nu orka så skulle jag kunna sätta mig och hitta lika många som inte ser skillnad och/eller hyllar det nya så det där blir ju bara "bevis" för ena sidan så jag skulle nog inte säga stor och som någon nämner tidigare så rullar det ju på väldigt bra för dem oavsett vad 3 journalister skriver.

Fast va fasen, jag tar ett exempel ändå:

"It was amazing to see the band playing this well considering the line up changes the band have undergone in recent months."

"Ghost put on one hell of a performance tonight they have raised there live show performance even more since I last saw them. I believe the only way for this band is up and with the single “Square Hammer” topping charts all over the world this band will be headlining major festivals all over the world in no time at all."

https://metalwani.com/2017/03/gig-review-an-evening-with-ghost-live-at-theforum-london.html

Ha det gott!

M
Citera
2017-05-08, 12:25
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:

Dagens Nyheter

Aftonbladet:

Gaffa

Jo man kan lätt säga att dom gamla gastarna hade mer pondus och ett slags självförtroende på scenen. Jag hade inget emot deras scenspråk och det var det som var så trevligt att med att se dom live. Det var inte massa överdrivna moves bara för att man körde något litet riff. Eller som när man fejkar ett keytar-solo och får det att se ännu mer fejkt ut genom att åla sig på scenen.
Den enda som var jobbig live förr var att se TF som gick runt och gjorde helikoptern med fingret... Eftersom han gör sånt live än idag så antar jag att han tycker det är jättekul. Jag föredrog Papa II som enligt mig passade bättre in i stilen som dom har.

Dom nya gastarna är några helt andra än dom förra. Dom får ha sin stil om dom vill, det hade ju varit löjligare om dom skulle försöka kopiera dom gamla gastarna rakt av. Kunde skippat RD-kopiorna dock.
Senast redigerad av Peripheryy 2017-05-08 kl. 12:28.
Citera
2017-05-08, 12:41
Medlem
Yes but there's alot of us that liked that secret band from linkoping.Headlining means more Square Hammers and Bibles .
Being creepy and making songs like Elizabeth would not get them there.
Unfortunately.
Citera
2017-05-08, 13:15
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Jo man kan lätt säga att dom gamla gastarna hade mer pondus och ett slags självförtroende på scenen. Jag hade inget emot deras scenspråk och det var det som var så trevligt att med att se dom live. Det var inte massa överdrivna moves bara för att man körde något litet riff. Eller som när man fejkar ett keytar-solo och får det att se ännu mer fejkt ut genom att åla sig på scenen.
Den enda som var jobbig live förr var att se TF som gick runt och gjorde helikoptern med fingret... Eftersom han gör sånt live än idag så antar jag att han tycker det är jättekul. Jag föredrog Papa II som enligt mig passade bättre in i stilen som dom har.

Dom nya gastarna är några helt andra än dom förra. Dom får ha sin stil om dom vill, det hade ju varit löjligare om dom skulle försöka kopiera dom gamla gastarna rakt av. Kunde skippat RD-kopiorna dock.
Ja, tänker man så, så visst har du en bra poäng men sedan kom ju Papa III med en, bitvis, ny stil och till det lades det på ny stil för gastarna. Däri tycker vi många olika i sak men som övergripande helhet så är det ju ändå logiskt på något vis?

Ja du, vetitusan varför? RD ingick ju i deras "look" så att de inte fortsatte med Gibson måste ju bero på något, eller? Har svårt att se att Hagström var något annat än en nödlösning men vad vet jag.
Citera
2017-05-08, 13:20
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyspunk
Yes but there's alot of us that liked that secret band from linkoping.Headlining means more Square Hammers and Bibles .
Being creepy and making songs like Elizabeth would not get them there.
Unfortunately.
I don´t really agree about the "Unfortunately" but I think you are absolutely right!

But I do think that Elizabeth is a great song!
Citera
2017-05-08, 13:39
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Ja, tänker man så, så visst har du en bra poäng men sedan kom ju Papa III med en, bitvis, ny stil och till det lades det på ny stil för gastarna. Däri tycker vi många olika i sak men som övergripande helhet så är det ju ändå logiskt på något vis?

Ja du, vetitusan varför? RD ingick ju i deras "look" så att de inte fortsatte med Gibson måste ju bero på något, eller? Har svårt att se att Hagström var något annat än en nödlösning men vad vet jag.

Alltså jag tror inte att TF bryr sig om vilket scenspråk dom nya gastarna har. Bara det inte är för mycket eller för lite, så funkar det väl antar jag. Det där att TF styr och ställer om hur extremt gastarnas scenspråk ska vara har jag lite svårt att tro. Man kan ju inte tvinga folk till att hoppa runt som idioter samtidigt som dom måste kunde spela bra.

Har man som ledare ett sånt kontrollbehov så är det väl knappast hållbart i längden. Huvudsaken är väl att bandet har kul och då kommer resten automatiskt.

Grejen med deras Hagström gitarrer är att jag faktiskt inte tycker att det är en snygg kopia. Samtidigt känns det som att Hagström har eftersträvat att sätta en egen touch på den här gitarren men liksom misslyckats göra det. Det har bara blivit väldigt klumpig gitarr och inte alls lika stilren som en riktig Gibson RD. I början tyckte jag faktiskt att det var en intressant kopia, men nu skulle jag nog säga att Hagström har gjort snyggare gitarrer.

För mig är Gibson RD väldigt förknippat med Ghost. Samtidigt så var det ju Gibson som sponsrade dom med dessa gitarrer. Sedan vet jag inte vad för gitarrer vad det nya Ghost skulle haft nu annars. Finns inte många modeller jag kan komma på som passar in.

Edit*
Jim Root har faktiskt två riktigt snygga signaturmodeller hos Fender som jag gillar. Telecastern och framförallt Jazzmastern är snygga som satan. Sticker ut lagom mycket och tillräckligt balla.
Senast redigerad av Peripheryy 2017-05-08 kl. 13:43.
Citera
2017-05-08, 15:05
Medlem
Citat:

Dagens Nyheter

Aftonbladet:

Gaffa

Det måste vara så att alla som inte tycker att de nya gastarna håller samma kvalitet som det gamla gänget har ett ont öga mot TF, även betalda recencenter, så MÅSTE det vara, det kan bara inte vara så att folk faktiskt tycker att det har blivit sämre. Det MÅSTE finnas någon konspiratorisk förklaring till varför folk klagar. Kan vi alla blunda och upprepa detta tillsammans.
Citera
2017-05-08, 16:38
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Alltså jag tror inte att TF bryr sig om vilket scenspråk dom nya gastarna har. Bara det inte är för mycket eller för lite, så funkar det väl antar jag. Det där att TF styr och ställer om hur extremt gastarnas scenspråk ska vara har jag lite svårt att tro. Man kan ju inte tvinga folk till att hoppa runt som idioter samtidigt som dom måste kunde spela bra.

Har man som ledare ett sånt kontrollbehov så är det väl knappast hållbart i längden. Huvudsaken är väl att bandet har kul och då kommer resten automatiskt.

Grejen med deras Hagström gitarrer är att jag faktiskt inte tycker att det är en snygg kopia. Samtidigt känns det som att Hagström har eftersträvat att sätta en egen touch på den här gitarren men liksom misslyckats göra det. Det har bara blivit väldigt klumpig gitarr och inte alls lika stilren som en riktig Gibson RD. I början tyckte jag faktiskt att det var en intressant kopia, men nu skulle jag nog säga att Hagström har gjort snyggare gitarrer.

För mig är Gibson RD väldigt förknippat med Ghost. Samtidigt så var det ju Gibson som sponsrade dom med dessa gitarrer. Sedan vet jag inte vad för gitarrer vad det nya Ghost skulle haft nu annars. Finns inte många modeller jag kan komma på som passar in.

Edit*
Jim Root har faktiskt två riktigt snygga signaturmodeller hos Fender som jag gillar. Telecastern och framförallt Jazzmastern är snygga som satan. Sticker ut lagom mycket och tillräckligt balla.
Jag tror att TF styr allt och om de inte uppför sig enligt hans plan så skulle han säga till men vi får köpa att vi tror/tycker olika. Inga problem i det.

Om han byter gastar i hast då och då så kan det väl mycket väl hålla i längden OM han nu har ett sådant kontrollbehov.

Min undran var varför de inte har fortsatt spons från Gibson? Är det personrelaterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in