2017-05-07, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Expressen.

Rambeslut gällande brottsoffer kan vara värt att ta del av för den som är intresserad. Det finns en klar anledning att driva Lex Lotta vidare till EU domstolen, och kanske först då kanske man ändrar en gång för alla då det gäller att skydda våldsutsatta.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:082:0001:0004:SV:PDF

Ännu en glad nyhet.
Tror jag ska gå och köpa mig en trisslott nu.
Citera
2017-05-07, 15:51
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du överdriver om upprörda eftersom ingen egentligen bryr sig om enskilda åsikter här mer än att klassificera åsikterna.

Däremot går fallet Lotta vidare till Europadomstolen om dom tar upp det dvs, men det är alltså inte direkt avslutat för att svenska myndigheter har begått tjänstefel i hanteringen av fallet Lotta.
JK, JO tror jag också är något som är kontaktat för att driva sakfrågan vidare om hanteringen som är gjord gällande fallet Lotta.

Det skulle inte förvåna mig om Sveriges åklagarmyndighet och polismyndighet stridit mot Europakonventionen. Ibland är det bra med EK på så sätt att en stat som är medlem ska rätta sig efter EU domstolens beslut. Så jag tror inte vi hört och sett det sista angående fallet LexLotta. Och dom som arbetar med fallet är jurister, så där finns inget utrymme för att tala om livsval eller annat snömos.

Ok fine, jag tolkade dock dina ord som "dum i huvudet", "pårökt" och "inlärningssvårigheter" som att du var lite upprörd.

Går det vidare är ingen gladare än jag, personer som Martin ska sitta på psyksjukhus på livstid. Han har tidigt visat sig vara ett hot mot samhället.
Frågan om Lotta är svårare, hur långt ska staten med tvång gå in och hindra henne mfl att följa sitt hjärta i beskyddningens namn. Hon var trots allt myndig, och en fri människa.
Citera
2017-05-07, 15:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Var har jag påstått att man kan rädda dem?
Är väl solglittret som vill rädda dem genom att tala om att de "borde vetat bättre".
Att veta bättre när kärlekshormonerna flödar i kroppen är bevisat svårt. Finns forskning på hur konsekvenstänk och rationella tankar påverkas. Har du aldrig varit dingdongkär någon gång?

Nä, du har google, så du kan söka själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Ok fine, jag tolkade dock dina ord som "dum i huvudet", "pårökt" och "inlärningssvårigheter" som att du var lite upprörd.

Går det vidare är ingen gladare än jag, personer som Martin ska sitta på psyksjukhus på livstid. Han har tidigt visat sig vara ett hot mot samhället.
Frågan om Lotta är svårare, hur långt ska staten med tvång gå in och hindra henne mfl att följa sitt hjärta i beskyddningens namn. Hon var trots allt myndig, och en fri människa.

Tja om du läser vad användaren jag citerar tillsammans med dig svarar så är det väl tvångsvård för dessa "Lottor" som gäller för du kan ju inte räkna med att de ska kunna ta ansvar för sina val, de är ju "kära" och då är man tydligen inte ansvarig för något.
Citera
2017-05-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inte direkt skämmas över vad andra kvinnor gjort. som ex Arbogakvinnan.
Utan skämmas över att många kvinnor försvarar andra kvinnors dålig val och beslut med "att de inte begrep bättre" - inte hade "förmågan att låta bli" eller "inte förstod" - för att de just var kvinnor i relation till en man.

Det är en kollektiv nedvärdering som jag absolut inte delar. Just jag tycker inte att kvinnor har sämre förmåga att förstå, låta bli något farligt eller att de inte begriper bättre. När någon använder dessa formuleringar som ursäkt för exempelvis Lottas beteende - blir jag irriterad. När vederbörande dessutom påstår sig göra det som försvar för alla kvinnor och anser sig vara mån om kvinnors rättigheter - då skäms jag för att en annan kvinna kan uttala sig så dumt och få medhåll av andra kvinnor.

En del av dessa trångsynta postare påstår sig dessutom göra det " för att värna om Lottas minne".
Och för detta är de beredda att dumförklara hela kvinnosläktet!

Att kvinnliga groupies bildlikt står utanför fängelserna och längtar efter Martintyper - just för att dessa män är kriminella är både märkligt och unikt för det kvinnliga könet. Inte står det karlar utanför Hinsan och trånar.

För detta kvinnliga beteende känner jag som kvinna lite skam att kvinnor är beredda att sjunka så djupt. Inte mycket skam - för det är ju inte jag - men lite skämmigt är det. Kanske samma känsla av skam som män känner när de läser om vad andra män gjort i form av våldtäkt, misshandel, etc.

Jag håller med dig till viss del i dina tankegångar, speciellt i det här inlägget måste jag säga.
Citera
2017-05-07, 16:04
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tja om du läser vad användaren jag citerar tillsammans med dig svarar så är det väl tvångsvård för dessa "Lottor" som gäller för du kan ju inte räkna med att de ska kunna ta ansvar för sina val, de är ju "kära" och då är man tydligen inte ansvarig för något.

Precis, och då hamnar man osökt in på gränsdragningar. Vem ska avgöra om kvinnan inte förstår sitt eget bästa? När ska samhället ha rätt att direkt ta till tvångsmedel mot en person som inte har begått brott. Hur ska detta behandlas rent medicinskt?
Citera
2017-05-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är självklart att den bild som media målade upp att Lotta inte var tillsammans med Martin gör att dessa nya kvinnor tror sig kunna klara av Martin bättre - för de tänker ge honom kärlek, empati och förståelse. Något som de tror Lotta inte gjorde för hon ville ju inte ha honom!

De tror att de gör annorlunda än svekfulla Lotta som gjorde Martin illa och ledsen när hon inte ville ha honom. Han kanske också drar en vals om hur falsk och svekfull hon var, hur sårad han var när han hade satsat på förhållandet med framtida barn och ny lägenhet - men att hon lurade och svek honom.

Allt påstående som också kommer från anhöriga och media. Varför skulle dessa tjejer inte tro på det?

Om det vore minsta moral och ruter i Lottas så mediesugna syster Camilla, borde hon idag gå ut med en insändare om hur illa det gick när hennes syster valde Martin som partner, delade hans liv och missbruk och ville ha en framtid med honom. Som ett varnande exempel för dessa nya Martin-kärestor.

Men det kommer hon inte göra. För hon vill nämligen, precis som en del postare här, fortsatta att med näbbar och klor försvara den utopiska bilden av oskyldiga, renlevnads Lotta. Detta är viktigare än att man räddar nästa misshandlade kvinna. Så omtänksam och medkännande är hon!

Och ni vill gärna också förklara att Lotta inte valde själv - för kvinnor kan inte bättre. Det starke listige mannen tog över. Hela kvinnosläktet ska förklaras dumma och mindre begåvade än en man som Martin - hellre än att erkänna att en enda individ - Lotta - gjorde något idiotiskt. Snacka om att bita sig i svansen!
Man skulle skratta åt detta om det inte var så sorgligt med en död kvinna och kanske redan nästa på tur.

Ok, så tolkar du det. Min första tanke är snarare att du kan inte vara säker överhuvudtaget om någon får ögonen på just dig, är det ett psycho så är du helt enkelt körd, DET skrämmer mig mer i alla fall, för de män som uppvisar minsta tillstymmelse till obalans och våldstendenser kommer inte innanför min dörrtröskel. Men vi ska komma ihåg att kvinnor som är tillsammans med misshandlare har ett slags missbruk till destruktiva relationer och det kan vara lika svårt att bryta som ett drogmissbruk, eller alkoholmissbruk. Även de som bestämmer sig för att sluta missbruka alkohol och/eller droger trillar dit om och om igen, men till slut trillar du inte så djupt, OM du har viljan att bryta, men vägen är inte spikrak alls, den är ganska slingrig.
En kvinna som vet sitt värde drar åt sig öronen om eller när de träffar på en typ som Martin, men så var det obönhörligen inte för Lotta, så det går inte att applicera sitt eget tänk på henne då.
Citera
2017-05-07, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Fick Martin straffrabatt för att Lotta borde "vetat bättre"?
Om inte. Varför det, tror du?

Varför är du så drastisk? Tvångsvården är det Martin som skulle fått, och det bra långt innan han stötte på Lotta.

Varför är det så viktigt att lägga ansvar på Lotta överhuvudtaget?

Det är väl ingen i tråden som applåderar Lottas eller Martins val av varandra.
Vi uppfostrar alla våra barn till insikten om att alla människor i världen inte är snälla.
Vi har alla fel, brister och gör misstag.
Varför är Lottas misstag, fel och brister värre än någon annans?

INGENTING överhuvudtaget med Lotta och hennes agerande, förmildrar eller ursäktar Martins handlande.
Citera
2017-05-07, 16:26
Avslutad
Citat:
Precis, och då hamnar man osökt in på gränsdragningar. Vem ska avgöra om kvinnan inte förstår sitt eget bästa? När ska samhället ha rätt att direkt ta till tvångsmedel mot en person som inte har begått brott. Hur ska detta behandlas rent medicinskt?

Allt sånt där är redan ordnat.
Funkar samhället som det ska, så blir de som behöver omyndigförklarade, samt tas om hand enligt praxis. Lotta hade inte sådana problem att det ansågs nödvändig med dylika insatser.

Det är väl en j-vla tur att man inte tvångsintas när man gör felval i livet.
Då är vi många som hade suttit inne, antagligen på livstid.
Citera
2017-05-07, 16:28
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:

Varför är du så drastisk? Tvångsvården är det Martin som skulle fått, och det bra långt innan han stötte på Lotta.

Vi uppfostrar alla våra barn till insikten om att alla människor i världen inte är snälla.

INGENTING överhuvudtaget med Lotta och hennes agerande, förmildrar eller ursäktar Martins handlande.

Jag upplever att du svarar på fel saker, ingen tycker att Martin är en trevlig grabb eller att det finns något förmildrande i situationen.

Rent konkret, vad skulle samhället ha gjort för att hindra det inträffade? I detta fall har Lotta haft tillgång till hela samhällsapparaten med psyk, polis, kvinnojour osv men avböjt. Vad ska staten då göra anser du?
Citera
2017-05-07, 16:32
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Allt sånt där är redan ordnat.
Funkar samhället som det ska, så blir de som behöver omyndigförklarade, samt tas om hand enligt praxis. Lotta hade inte sådana problem att det ansågs nödvändig med dylika insatser.

Det är väl en j-vla tur att man inte tvångsintas när man gör felval i livet.
Då är vi många som hade suttit inne, antagligen på livstid.

Exakt, men hon dog. Då delar du min uppfattning att hon gjorde ett aktivt val trots alla varningstecken, alla hjälpförsök från samhället osv och hur tråkigt det än är så får "kroppen lida om huvudet är dumt"? Någon stans måste man avväga integritet mot beskydd.
Citera
2017-05-07, 16:33
Avslutad
Citat:
Jag upplever att du svarar på fel saker, ingen tycker att Martin är en trevlig grabb eller att det finns något förmildrande i situationen.

Rent konkret, vad skulle samhället ha gjort för att hindra det inträffade? I detta fall har Lotta haft tillgång till hela samhällsapparaten med psyk, polis, kvinnojour osv men avböjt. Vad ska staten då göra anser du?

Det fanns brister i samhällets/polisens agerande i det här fallet. Är väl därför LexLotta behövs?

Man kan inte hindra kvinnor från att träffa män.
Men man kan hindra män som Martin från att vara ute i samhället, samt träffa kvinnor både utanför och i fängelset.
Citera
2017-05-07, 16:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Citat:

Därför att samhällskontraktet som varje individ har innebär att om du är vuxen och myndig så är du ansvarig för dina handlingar, du kan inte komma då och hävda att individen var så "kär" att den inte visste bättre, i så fall måste vi införa tvångsvård för dessa individer och frånta dem rätten att fatta beslut i vissa frågor, de kan ju uppenbarligen inte hantera det beroende på att de har blivit "kära".

Om en alkoholist håller på att supa ihjäl sig så blir det tvångsvård i bästa fall och uppenbarligen så är det enda utvägen för alla dessa "Lottor", själva kan de ju tydligen inte fatta något vettigt beslut.

Jag ömkar verkligen dessa sorgliga individer men så fan att jag ställer upp på att de ska vara i princip omyndigförklarade för att de har blivit "kära", det är ju helt absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in