Citat:
Ursprungligen postat av
Pynkis
Jag tror att dokumentären kommer att gå ut på precis det du skriver. Men det är fortfarande Josefsson som gör en dokumentär utifrån att vi tittare ska uppfatta bröderna som oskyldiga. Han kommer att "hänga" både förundersökningsledaren och SÅC, var så säker. Jag ogillar när media ensidigt får den makten.
Förresten så leddes LUL-utredningen av en åklagare som fattade beslut om när brödernas delaktighet ansågs klarlagt.
Jag tycker att någon annan instans typ Riksåklagaren ska tittat på det här.
Det kan ha rapporterats fel men det ska gå till så här:
1. förundersökning om mord inleds av polis som leder förundersökning eftersom det saknas skälig misstänkt
2. bröderna blir skäligen misstänkta - åklagare övertar förundersökningsledning och beslutar om Lul31 utredning så att säga inom förundersökningen
3. Åklagare behåller förundersökningsledning o beslutar om alla åtgärder tills lul31 avslutas. Då kan åklagare välja att lägga ner förundersökning eller att överlämna till polisiär fu-ledning, vilket man bör göra om det inte är klarlagt att misstänkta i lul31 är gärningsmän.
I Kevin-fallet verkar det helt klart som att polisiär fu-ledare Rolf Sandberg behållit förundersökningsledning, kanske efter rådfrågning hos åklagare. Men sen verkar åklagare ha kommit in efter att lul31 avslutats o tagit beslut om att lägga ner förundersökning.