2017-05-06, 18:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Säffle. Kan man få en kopp kaffe?

Den sista stad som bildades i Sverige.
Säffle kanal, med en enda sluss.
Sefflemotorn, tändkulemotorer m.m.

Bra jobbat. På med hjälmen och fyrpunktsbältet och ta oss härifrån!

Tackar! Ah visst ja Tänkte först mest på "Mannen på taket" när jag hör Säffle, bygger ju på "Den vedervärdiga mannen från Säffle" av Sjöwall/Wahlöö.

Nu blir det miljöbyte

1) Gammalt fiskeläge.

2) Världskänd byggnad av Le Corbusier.

3) Den västligaste utposten.

4) Invånarantalet har varit stabilt här, runt 5-6000.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-05-06 kl. 18:29.
Citera
2017-05-06, 23:33
Medlem
atts avatar
Le Corbusier trodde jag att jag hade på mina fem fingrar men det här var inte så enkelt. Zapallar? (Maison Errázuriz, ej genomfört projekt, knappast världskänt.)
Citera
2017-05-07, 02:24
Medlem
Citat:
Le Corbusier trodde jag att jag hade på mina fem fingrar men det här var inte så enkelt. Zapallar? (Maison Errázuriz, ej genomfört projekt, knappast världskänt.)

Bra gissat, men är lite enklare

2b) Hotell. Tyvärr inte alltid världskänt på rätt grunder.

5) Staden/kommunen har fått namn efter en martyr.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-05-07 kl. 02:28.
Citera
2017-05-07, 10:48
Medlem
6) Naturister trivs på stränderna.

7) Ett klädmärke heter som staden.
Citera
2017-05-07, 12:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
6) Naturister trivs på stränderna.

7) Ett klädmärke heter som staden.

..Saint-Tropez..? Eller som Madde skulle svarat "Troppan"...
Citera
2017-05-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
..Saint-Tropez..? Eller som Madde skulle svarat "Troppan"...

Rätt! Le Corbusier ritade Hotel Byblos.

Lyxyachten med valfria godsaker ligger och väntar på dig!
Citera
2017-05-07, 12:56
Medlem
atts avatar
Saint-Tropez svenska wikipediasida påstår att "Det Le Corbusier-ritade Hotel Byblos är världskänt". Motsvarande text finns inte i engelska wikipedia.

Hotell Byblos egen hemsida, www.byblos.com, nämner inget om Le Corbusier. Inte heller wikipedias lista över corbusier-hus https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Le_Corbusier_buildings säger något om Byblos eller Saint-Tropez.

Slutligen konsulterade jag en hederlig pappersbok, "The Le Corbusier Guide" av Deborah Gans, med adress och vägbeskrivning till alla byggnaderna. Ingen i Saint-Tropez, ingen som heter Byblos.

Fel fel fel! som Brasse skulle ha sagt.
Citera
2017-05-07, 13:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Saint-Tropez svenska wikipediasida påstår att "Det Le Corbusier-ritade Hotel Byblos är världskänt". Motsvarande text finns inte i engelska wikipedia.

Hotell Byblos egen hemsida, www.byblos.com, nämner inget om Le Corbusier. Inte heller wikipedias lista över corbusier-hus https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Le_Corbusier_buildings säger något om Byblos eller Saint-Tropez.

Slutligen konsulterade jag en hederlig pappersbok, "The Le Corbusier Guide" av Deborah Gans, med adress och vägbeskrivning till alla byggnaderna. Ingen i Saint-Tropez, ingen som heter Byblos.

Le Corbusier Foundation har inte heller med Hotel Byblos på sin lista över byggnader. Aftonbladet kan dock berätta att "Det Le Corbusier-ritade Hotel Byblos är särskilt känt."
Citera
2017-05-07, 13:24
Medlem
Citat:

Opps Måste vara en svensk skröna, till och med när jag var där för några år sen pratade svenskar och norrmän om det. Skyller på aftonbladet, Madde och solen
Citera
2017-05-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Le Corbusier Foundation har inte heller med Hotel Byblos på sin lista över byggnader. Aftonbladet kan dock berätta att "Det Le Corbusier-ritade Hotel Byblos är särskilt känt."

Det bör ju helt klart stämma, lär ju inte vara så att han ritade en "oupptäckt" byggnad, som när någon hittar en okänd Rembrandt på någon vind..
Citera
2017-05-07, 13:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Kanske ritat i Taiwan av okänd kines, Le Xoulboilel Xhi... Tyyyyypisk Corbusier-replika hade en arkitekturkonnässör sagt...

Återkommer strax m fråga.
Citera
2017-05-07, 14:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rätt! Le Corbusier ritade Hotel Byblos.

Lyxyachten med valfria godsaker ligger och väntar på dig!

Thanx!

Börjar med en....

1) ...inverterad Bernard, har aldrig varit här - men man skulle kunna ta sig hit med en lyxyacht (vill inte ha något annat sagt än "kuststad" - sorry om övertydlig, onödigt ehuru tråden näppeligen frekventeras av folk med de klenaste av förståndsgåvor... ).

2) Huvudstad, för en hel del, samt anses det på vissa håll, för många fler.

3) Googlar på etymologin... ...svårt... hade kunnat - men det hör vi att den inte är - vara portugisisk.

4) Vänort med fest-stad, med egen rörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in