2017-05-06, 16:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag läser vad du skriver men att dra paralleller till L*nda C*enfallet tycker jag är ologiskt, enda skälet till att M*ts A*m inte fick sitt rättmätiga straff är ju att det inte gick att fastställa en dödsorsak på L*nda, det problemet finns ju inte i det här fallet, hur GM dog vet vi säkert.

JM,s inblandning är solklar, hon har ju bundit sig själv till dådet genom siitt pladder, avlyssning m.m
MR,s erkännande och detaljrika berättelse ger ju repet som JM tvinnat extra spänst och styrka så något annat än livstid för henne är uteslutet, vi får hoppas att Hikes inte gör en Rönnbäck och börjar svamla vilt, det vore pinsamt att få höra.

Helt enig. Linda fallet var aldrig klassat som ett mord/dråp eller vållande till någons död. Man kunde helt enkelt inte visa att Linda dödats av någon. Det fanns inget brott.
Det enda brott man ansåg var styrkt var att Mats A flyttat på kroppen och tänt eld runt den - för det fick han 19 månaders fängelse - griftefridsbrott.
Hade det kunnat bevisas att Linda dödats eller skadats av någon hade Mats A sannolikt åkt dit. Hans historia var inte trovärdig - men hans smala lycka var att det inte fanns något bevisat brott.

Det här fallet är annorlunda - här har vi helt klart begångna brott - mot mordofferet Göran och mordförsök på Anki. Nu letar vi gärningsman - eller rättaresagt verkar ha funnit de skyldiga.
Citera
2017-05-06, 16:38
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det var ca 2015-11-01 som hon sade upp sig, så det var lite senare. Om jag nu minns rätt.
Lite märkligt kanske, men det verkade som hon inte hade någon uppsägningstid...

Min gissning är att den graviditeten avbröts. Annars hade JM haft sju barn...

Åsyftas inte JB, framgår i förhör med både Jb å Amanda att JB var gravid i vecka 12 då Aki gick bort. Tror det blev en bokstav fel.
Citera
2017-05-06, 16:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt enig. Linda fallet var aldrig klassat som ett mord/dråp eller vållande till någons död. Man kunde helt enkelt inte visa att Linda dödats av någon. Det fanns inget brott.
Det enda brott man ansåg var styrkt var att Mats A flyttat på kroppen och tänt eld runt den - för det fick han 19 månaders fängelse - griftefridsbrott.
Hade det kunnat bevisas att Linda dödats eller skadats av någon hade Mats A sannolikt åkt dit. Hans historia var inte trovärdig - men hans smala lycka var att det inte fanns något bevisat brott.

Det här fallet är annorlunda - här har vi helt klart begångna brott - mot mordofferet Göran och mordförsök på Anki. Nu letar vi gärningsman - eller rättaresagt verkar ha funnit de skyldiga.

Exakt, det fattades en viktig detalj i L*nda C*enfallet som inte fattas i det här ärendet.

JM är så insnärjd i sin egen väv av lögner så att någon advokat ska kunna finna en väg ur det nätet för henne är uteslutet, LGWP lät ju som om han riktigt myste när han gjorde sitt uttalande om utgången av fallet.
Citera
2017-05-06, 16:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Så kan det ju varit, men i min värld är det under alla omständigheter önskvärt att ge så mycket varsel som möjligt vid uppsägning, från båda parter. Det tillhör IMO normal anständighet.

Att säga upp sig samma dag man slutar eller dagen innan, skulle påverka formuleringen av slutbetyget en hel del, om jag vore arbetsgivare. Om det inte t.ex. är en oförutsedd familjetragedi som ligger bakom uppsägningen.

Instämmer. Jag har personalansvar - tyvärr. Har behövt säga upp provanställda några gånger för att det inte fungerat, absolut inte kul. Själv blivit uppsagd som anställd, inte heller kul. Man försöker vara ute i god tid med klara besked.

Nu tänkte ju JM bli egen och som flyktingbaronessa behövde hon kanske inga anställningsbetyg framöver..?

Dessutom med JMs munläder hade hon kanske utan vidare kunnat peka på den förfärliga situationen med Akis död att hon helt enkelt var så under isen att hon inte orkade ta en fast tjänst just då...
Citera
2017-05-06, 16:44
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
99,9% säker att han var fri. Solklart fri den 3/8 på morgon. I alla fall.
Var det inte sent 2/8 alt efter midnatt dvs 3/8 då han Gassem stoppades med MR i Johannas bil å blev av med körkortet pga narkotika påverkan!? Ska leta. Tror inte det var Abbas.

Svårt med alla bilagor å över 7000 sidor att minnas allt.
Hittade samtalsanalysen av Gashe* Hosini. Protokollbilaga 2017-03-03 Telefonanlys del 1. Sid 70 enligt pdf numrering. G telefon kopplar upp kl 21 3/8 mot Örebro slott. Saknas uppkopplingar sedan i 3h. Först 23.09 sker nästa uppkoppling mot Rosta.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-06 kl. 16:55.
Citera
2017-05-06, 16:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Åsyftas inte JB, framgår i förhör med både Jb å Amanda att JB var gravid i vecka 12 då Aki gick bort. Tror det blev en bokstav fel.

Ja om det var JB istället för JM som var gravid skulle det nog vara mer logiskt. JB hade ju en partner, JM låg i skilsmässa.
Citera
2017-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Det var ca 2015-11-01 som hon sade upp sig, så det var lite senare. Om jag nu minns rätt.
Lite märkligt kanske, men det verkade som hon inte hade någon uppsägningstid...

Min gissning är att den graviditeten avbröts. Annars hade JM haft sju barn...

Jag tvivlar på den graviditetens riktighet. Baseras den enbart på en uppgift från JM månne?

För mig framstår det som att JM verkar använt sina graviditeter sedemera barn som "verktyg" för att uppnå egna egoistiska mål. Både via sina män samt att utpressa sina föräldrar.

Genomgående projicerar hon sina egna egenskaper på alla runt omkring henne, bakom deras rygg.

Det framgår att hon till sin pappa beskrivit Aki
* som en misshandlare
* alkoholist
* narkoman
* psykopat

för att själv framstå som ett oskyldigt Offer för omständigheter.

vilket får Göran att köpa JM en lägenhet åt henne och barnen (dock behåller han äganderätten)

Göran säger vid hennes beskrivning av Aki att nu får det vara slut samt att det inte är första gången hon gifter sig med en psykopat (från minnet). Det sistnämnda får mig att undra vilka egenskaper hon tillskrev sina andra män.

Överföra skuld på alla andra (även sina egna barn) i syfte att maximera sin egen njutning bekymrar henne inte det minsta. Särskilt stor njutning verkar pengar/makt framkallat hos Johanna.

Till slut tog allt en ände med förskräckelse. Sorgligt för de närmast drabbade.
Citera
2017-05-06, 17:44
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Vittnesförhören med Om*r och R*ed som hon varit på g att starta affärer med verkar väldigt synkade, Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_3__3 sidan 448-451, antingen har dom pratat med varandra alldeles innan förhöret eller så har fhl lagt formuleringar i munnen på dom.
Citera
2017-05-06, 17:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Du har helt säkert rätt, men det är lite lurigt skrivet:

Jag citerar från s125 i Förhör del 2_3:

Fhl2: Vem är det som dricker cider då?
AB: Den enda jag kan tänka mig är ju Julia.
Fhl: Mhm.
AB: Mamma dricker ju inte cider, hon tycker det är för sött.
Fhl: Det var nästan så jag trodde.
AB: Men va fan, hon var ju gravid.
Fhl: Ja lite gravid.
AB: Ja fast tolv veckor.
Fhl: Ja.

Citera
2017-05-06, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Citerar mig själv först:

Det är ju uppenbart att kvinnan är genomstollig och saknar ett ordentligt fotfäste i verkligheten. Att hon hotat hit och dit är klarlagt och att hon försökt hyra folk för avrättningar likaså. Det senare ligger definitivt henne i fatet.

Men det finns luckor och motsägelser som försvaret kan utnyttja för att nå rimligt tvivel. Att MR först pekade ut en annan vars telefon vid något tillfälle varit i trakten. Att han varit på platsen tidigare och kränkts genom att föräldrarna vägrade ta honom i handen. Att han begått våldsbrott på egen hand tidigare. Att andra bevis än MRs vittnesmål saknas för att JM varit på plats då mordet skedde. Att en annan bil kört framför Touranen vilket inte MR sagt något om. Att polisen så tydligt ledde MR fram till att peka ut JM efter flera månaders isolering. Vissa andra motsägelser i hans berättelse. Att hon inte vid något tillfälle under telefonavlyssningen avslöjar att hon bett honom utföra brottet eller varit delaktig. Att bevis saknas för att hon faktiskt gett honom i uppdrag att mörda föräldrarna; här hänger allt på MRs trovärdighet, vilken kanske inte är så hög. Hon kommer ju att hävda att hon velat skydda sin sambo.

Sedan finns ju väldigt mycket som talar för att hon är skyldig men beviskraven är höga och en del kan gå förlorat i hennes mentala tillstånd.

Jag tror att hon blir dömd, minst för stämpling, men man vet aldrig vad som händer i en rättegång. Någon kan tex ta tillbaka sitt vittnesmål och säga att man kände sig pressad att säga det polisen ville höra.

I sina första erkännanden säger MR efter ett tag att han minns en svart bil framför honom som guidat dem fram till stugan. Detta kollar man upp med bilförsäljaren senare som vid frågan säger klart och tydligt att framför Touranen låg en mörk bil som kunde vara en V70 modell eller en Megane. Bilförsäljaren bekräftar MR:s erkännande men det ändrar förhörsledarna senare på och påtvinga Rajabi deras skeende ist.

Läs hellre dialogförhören än sammanställningarna av förhören. Dialogförhören visar mer tydligt förhörsledarnas obsession att få in JM i förloppet än vad som kan anses rätt.
Citera
2017-05-06, 18:13
Medlem
Som en amerikansk skräckfilm den där kärringen
Citera
2017-05-06, 18:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du har helt säkert rätt, men det är lite lurigt skrivet:

Jag citerar från s125 i Förhör del 2_3:

Fhl2: Vem är det som dricker cider då?
AB: Den enda jag kan tänka mig är ju Julia.
Fhl: Mhm.
AB: Mamma dricker ju inte cider, hon tycker det är för sött.
Fhl: Det var nästan så jag trodde.
AB: Men va fan, hon var ju gravid.
Fhl: Ja lite gravid.
AB: Ja fast tolv veckor.
Fhl: Ja.

"Lite gravid". ??
Är det inte det man alltid brukar säga man kan inte vara "lite gravid".
Egentligen inte heller "mycket", eller "väldigt" gravid. Det är antingen eller.
Udda kommentar av förhörsledaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in