2017-03-29, 23:10
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Förr i tiden penslade men sulorna med kokt linolja ett flertal gånger och lät oljan torka mellan gångerna, har provet själv och det fungerade.
Har en flaska sulolja av tyskt fabrikat (Burgol). Smetar på det emellanåt när jag slitit ner sulan lite. Vet inte om det gör någon skillnad egentligen.

Luktar rejält när man klampar med skorna i väta och sen kommer in i värmen!
Citera
2017-04-03, 14:26
Medlem
Någon som beställt från U-länderna?

Jag har knarkat alldeles för många youtube-videos när det kommer till randsydda skor. Inte allt för sällan så ser man videos på människor i u-länder som sitter och stickar ihop dessa. Är det någon som prövat att beställa randsyddaskor från indien/kina eller dylikt?
Citera
2017-04-04, 11:01
Medlem
Bland annat Loake har tillverkning i Indien, men det framgår vilka modeller som görs där och ingen av deras premium linje(1880) tillverkas utomlands vad jag vet.
Citera
2017-04-04, 14:41
Medlem
Disco-Mannens avatar
Loakes L1 modeller tillverkas Indien, sen har jag sett att Barkers instegsmodeller tillverkas i Indien.
Citera
2017-04-07, 18:43
Medlem
Vad tror ni skofascister om kvaliteten på skorna i denna kickstarter? Jag är inte själv särskilt insatt, men det står ju en hel del om hur de görs. Ser det ut som något som håller i längden?

https://www.kickstarter.com/projects/acemarks/handcrafted-dress-shoes-reinvented-for-the-modern
Citera
2017-04-22, 00:29
Medlem
Entartetes avatar
Vilket är slitstarkast, med ritsnedläggning eller utan?
Citera
2017-04-22, 02:11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Vilket är slitstarkast, med ritsnedläggning eller utan?
Med ritsnedläggning, utan tvekan. Sömspringan på skor utan erbjuder en angreppsyta/avrivningsyta för asfaltens ojämheter. Vidare komprimeras lädersulorna under gång i början och blir på så sätt starkare, det är en fördel om sömmen är skyddad då (det är även en fördel om man går in dem i torrt väder av samma skäl). Exakt hur mycket slitstarkare de är kan jag inte säga. Jag skulle inte ha det som ett särskilt tungt kriterium vid val av skodon i alla fall.
Citera
2017-05-06, 16:03
Medlem
är det mer värt ur ett långsiktigt perspektiv att köpa kvalitetsskor istället för typ loake?
loake kostar ju 2500 kontra ett par skor från crockett 5000¨

sen om man jämför mot tex snoretts utbud. är det mer värt att köpa kvalitetsskor rent ekonomiskt?

jag vet att dom är snyggare men undrar ur ett ekonomiskt perspektiv
Citera
2017-05-06, 16:39
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
är det mer värt ur ett långsiktigt perspektiv att köpa kvalitetsskor istället för typ loake?
loake kostar ju 2500 kontra ett par skor från crockett 5000¨

sen om man jämför mot tex snoretts utbud. är det mer värt att köpa kvalitetsskor rent ekonomiskt?

jag vet att dom är snyggare men undrar ur ett ekonomiskt perspektiv
Det är garanterat ekonomiskt lönsamt med kvalitet, gentemot Skorett och dylikt, om du låter skomakaren lägga på en slitsula i gummi (ifall vi talar om lädersulade skor) och sköter om skorna lite grann. Om man däremot sliter ut lädersulor och ska låta halvsula dem (foga in en ny lädersula) återkommande, kan den ekonomiska fördelen ifrågasättas.
Citera
2017-05-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är garanterat ekonomiskt lönsamt med kvalitet, gentemot Skorett och dylikt, om du låter skomakaren lägga på en slitsula i gummi (ifall vi talar om lädersulade skor) och sköter om skorna lite grann. Om man däremot sliter ut lädersulor och ska låta halvsula dem (foga in en ny lädersula) återkommande, kan den ekonomiska fördelen ifrågasättas.
jag har hört att man inte ska lägga på slitsula i gummi på lädersulor?
Citera
2017-05-06, 16:53
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
jag har hört att man inte ska lägga på slitsula i gummi på lädersulor?
Jag har också hört konstiga saker under min levnad, väldigt många.

Ska och ska. Man kanske inte vill, men det är något annat. Din fråga var inriktad på ekonomi, svaret likaså.
Citera
2017-05-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag har också hört konstiga saker under min levnad, väldigt många.

Ska och ska. Man kanske inte vill, men det är något annat. Din fråga var inriktad på ekonomi, svaret likaså.
slits en slitsula i gummi mindre än lädersula? jag trodde bara man la en tunn gummisula på halva lädersulan men har alltid tänkt att den slits mer än lädersula
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in