Citat:
Det är förstås fullt möjligt att USA struntar i flygförbudet, de struntar ju i alla bestämmelser. Men markeringen är gjord, nu vet alla att USA är satt på plats, om så bara i ord och på papperet.Ryssland, Iran och Turkiet har alltså bannlyst Amerikanska jetplan att flyga i dessa säkerhetszoner. Känner man USA och NATO rätt så struntar de fullständigt i dessa säkerhetszoner. Öppnar upp många tillfällen för false flags också.
Så man kan säga att relationen mellan Ryssland och Turkiet är tillbaka på "normalnivåer" igen. Erdogan kom undan för lätt med tanke på att han samarbetat med rebellerna och ISIS. Mycket som inte stämmer in med sanningen. Personligen så tycker jag att Rysslands image påverkas negativt av detta, de fick aldrig någon hämnd för deras plan som sköts ur skyn heller. Varför gav Putin upp så lätt på den fronten undrar jag.
Så man kan säga att relationen mellan Ryssland och Turkiet är tillbaka på "normalnivåer" igen. Erdogan kom undan för lätt med tanke på att han samarbetat med rebellerna och ISIS. Mycket som inte stämmer in med sanningen. Personligen så tycker jag att Rysslands image påverkas negativt av detta, de fick aldrig någon hämnd för deras plan som sköts ur skyn heller. Varför gav Putin upp så lätt på den fronten undrar jag.
Alla är nog medvetna om vilken usel roll Turkiet har haft. Ryssland slog tidigt fast att Turkiet är terroristernas livlina i Syrien. De kunde passera gränsen fram och tillbaka utan problem, IS fick hjälp av Turkiet på högsta nivå att sälja sin stulna olja och fick förnödenheter och vapen tillbaka.
Kraven på Turkiet att t ex stänga gränsen för terroristerna vann inget gehör. Men Ryssland gav inte upp, de försökte hitta andra vägar att få Turkiet att ändra sig. Jag skulle tro att Ryssland har arbetat intensivt på att hitta lösningar för att lotsa Turkiet in i en mer positiv roll. De har förstås kunnat utnyttja spänningarna mellan Turkiet och USA.
Så jag tycker nog att Ryssland är den stora vinnaren här. Och de fick ju hämnd för det nedskjutna planet ganska kvickt.
Nu när Syrien vinner, har Turkiet mycket att vinna på att jobba med grannsämjan. Det återstår att se hur man löser Turkiets invasion i norr t ex.
Man kan inte lösa alla problem på en gång. Men jag tror att vapenvilan är ett mycket stort kliv mot fred.