2017-05-05, 13:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Det är en vanlig missuppfattning att hovrätterna har strängare beviskrav än tingsrätterna. Mången friad i tingsrätten har fått smaka på långa domar när deras fall gått upp i hovrätten.

Beviskraven i domstol har mycket mer att göra med vilken konstellation av domare det är i domstolen som dömer i målet än vilken domstol som dömer.
Nu kan man dömas för mord ändå även om man inte varit på platsen. Men det spelar ingen roll om rubriceringen blir anstiftan istället för anstiftan har samma straffvärde. Finns ju fall där anstiftaren fått längre straff än den som utfört mordet.

Knutby
Citera
2017-05-05, 13:42
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Knutby
Dåligt exempel. Du blandar äpplen och päron. Ena dömdes till fängelse, andra till rättspsykvård.

Däremot är bombdådet utanför Umeå tingsrätt ett bra exempel. En man mördades och mannen som placerade och utlöste bomben fick 12 års fängelse medan anstiftaren fick livstid.
Citera
2017-05-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ytterligare en pryl som visar på JM:s nonchalans inför planläggandet av mordet är följande: Hon fick ju initialt Alexander till att ge henne alibi för mordet. Grejen är bara att han ringer henne massa gånger medans hon är i väg för att mörda. Det blir alltså knepigt för henne att förklara varför han håller på och ringer henne när de två enligt henne satt hemma och kollade på TV ihop.

Vissa av de sena samtalen säger hon är för att den 13-årige sonen är avundsjuk (!) på att Muhammed får ligga i hennes säng. Hon uppger att hennes tonårige son själv vill ligga i hennes säng och att det är det han ringer till henne i sovrummet om. Åtminstone förklaras samtalen efter kl. 23:00 på det viset...

...men varför Alexander ringer Johanna klockan 21:22 blir det ju problem med att förklara. Varför behöver man ringa någon som enligt uppgift sitter bredvid i TV-soffan? Även 22:50 rings ett samtal till Johanna från Alexander. JM uppgav att de inte gick och lade sig förens klockan 23:00-23:30 så det samtalet stämmer inte heller in.

Sedermera ger ju JM helt upp den här alibi-versionen, men detta ovan visar på bristen av allvar i utförandet. Man inbillar ju sig ändå att en person som bestämmer sig för ett sånt här projekt tänker igenom alla eventualiteter. Kanske hade hon drabbats av hybris efter framgångarna med mordet på maken.

Precis. En annan fullkomligt idiotisk sak de gjorde var att vid middnatt den 3 augusti, alltså efter mordet och mordförsöket kunde polisen genom hennes Visa kort se att ett uttag på 1000 kr gjorts i centrala Eskilstuna. Alltså ett stort bevis på att hon inte var hemma. Vilka idioter alltså.

Jag kan tänka mig att uttaget gjordes för att Muhammad behövde droga sig efter mordet, abstinens och ett rus behövde han som frigörning av et hemska. J sa ju att han kom hem senare. Sjuka djävlar som hon haft kring sina barn, vem har sådana ens 100 meter från sina barn. INGEN normalt fris mor. Stackars barn. J har ju fördärvat sina barn.
Citera
2017-05-05, 13:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]
Knutby

En annan likhet är att inte heller Helge erkände.

Parallellerna mellan Helge i Knutby och JM i Granliden är nog fler, även om det finns viktiga skillnader också.

Han var pastor och hon var socionom. Är det en likhet eller en skillnad?

Man får 73 träffar om man söker på "Knytby" i den här tråden just nu.

Citera
2017-05-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att dessutom skriva om "min plan" och aldrig någonsin säga "säg sanningen" till sina barn, som PG, pappa till 12-åringen som var barnvakt när Göran mördades, gjorde, urholkar trovärdigheten ytterligare.

Det finns bara en berättelse som kan ge JM trovärdigheten tillbaka. Sanningen. Den som stämmer med bevis, indicier och vittnesuppgifter. Kommer hon att erkänna? Tveksamt...

Man vet vad det är man söker när man hittar det, eller hur?
Men Sanningen i detta fall lär man knappast känna igen ens om någon skriver den på pannan.
Alla lär få leva vidare med någon sorts provisorium.

Vad ska hända med barnen om hon släpps på grund av "rimligt tvivel"?
Med andra som vittnat mot henne?
Nu har jag inte kollat igen, men ska barnen upp som vittnen under rättegången?
Kommer de då att ta tillbaka och uppvisa glömska och skruva på sig under mammas blickar?
Även om de inte sitter i samma rum så känner de mammas granskande ögon.
Det här är så förfärligt, så förfärligt
Senast redigerad av tantigheter 2017-05-05 kl. 13:51.
Citera
2017-05-05, 13:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Precis. En annan fullkomligt idiotisk sak de gjorde var att vid middnatt den 3 augusti, alltså efter mordet och mordförsöket kunde polisen genom hennes Visa kort se att ett uttag på 1000 kr gjorts i centrala Eskilstuna. Alltså ett stort bevis på att hon inte var hemma. Vilka idioter alltså.

Jag kan tänka mig att uttaget gjordes för att Muhammad behövde droga sig efter mordet, abstinens och ett rus behövde han som frigörning av et hemska. J sa ju att han kom hem senare. Sjuka djävlar som hon haft kring sina barn, vem har sådana ens 100 meter från sina barn. INGEN normalt fris mor. Stackars barn. J har ju fördärvat sina barn.

Han behövde köpa nya skor också. Dom blodiga skulle ju kastas.

Citera
2017-05-05, 14:02
Medlem
Citat:
Han behövde köpa nya skor också. Dom blodiga skulle ju kastas.

Då borde han lämnat spår av dem i bilen och visst har något hittats.
Vi hade tidigt en uppgift i tråden om att Johanna tvättade bilen extremt noga dagen efter.
Har någon av er sett någon vittnesuppgift om det i protokollen?
Citera
2017-05-05, 14:07
Medlem
Redan år 2008 verkar JM börjat härja loss med förfalskningar. Hon o Per G köpte en fastighet med 50% ägande var år 2007. 2008 ges denna fastighet som gåva med 50% till Göran o 50% till Anki. Detta har Per ingen aning om!! De separerar sedan 2010 o han bara lämnar huset (inga funderingar ang lånen???) o flyttar till en lägenhet i E-tuna. Han kanske hade tur som klarade sig med livhanken i behåll...
Citera
2017-05-05, 14:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Då borde han lämnat spår av dem i bilen och visst har något hittats.
Vi hade tidigt en uppgift i tråden om att Johanna tvättade bilen extremt noga dagen efter.
Har någon av er sett någon vittnesuppgift om det i protokollen?

Var det inte Volvon som tvättades med "tandborste"?
Kanske var det en skenmanöver?

Den orangea VW-bilen som användes vid mordet fick ju MR i uppdrag av JM att bränna upp.
Hon var sur för att han inte gjort det. Jag har för mig att det kom fram från avlyssningen.

Citera
2017-05-05, 14:15
Medlem
Citat:
Var det inte Volvon som tvättades med "tandborste"?
Kanske var det en skenmanöver?

Den orangea VW-bilen som användes vid mordet fick ju MR i uppdrag av JM att bränna upp.
Hon var sur för att han inte gjort det. Jag har för mig att det kom fram från avlyssningen.

Om de bytte från mordbil till firmabil, så var det väl angeläget att få den senare ren också.
Jag ska kolla i förhören när det blir lite svalare här. Även sommaren måste ju avnjutas; man vet ju inte när den tar slut
Citera
2017-05-05, 14:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Dåligt exempel. Du blandar äpplen och päron. Ena dömdes till fängelse, andra till rättspsykvård.

Däremot är bombdådet utanför Umeå tingsrätt ett bra exempel. En man mördades och mannen som placerade och utlöste bomben fick 12 års fängelse medan anstiftaren fick livstid.

Knutby är en väldigt snarlikt uppbyggd händelse och i mitt tycke en bra liknelse. Helt klart många beröringspunkter.
Ostraffad huvudperson, tidigare död äkta hälft som dött under oklara omständigheter. Ett mordoffer och ett mordförsök, manipulerad mördare i beroendeställning. Själva anstiftaren håller sina händer rena och nekar, nekar. Fossmo har dock till slut erkänt.

Det är mycket möjligt att de inblandade i detta också hamnar på Rätts psyk, det vet vi ännu inte. Barnflickan Sara i Knutby ansågs vara manipulerad och psykiskt sjuk när brotten begick, men släpptes bara ett par år därefter och anses idag frisk.

Placera ut en bomb är absolut inte samma sak som att först angripa någon med yxa(Knutby) och sedan skjuta två personer från några meters håll. Det senare är mycket mer handgripligt och aktivt blodtörstigt - precis som det blodiga dådet här i sommarstugan.
Citera
2017-05-05, 14:34
Medlem
Jag tror att bevisningen ( avlyssningar + handskrivna lappar) räcker för att Johanna ska bli fälld för anstiftan till mord. Sedan om hon lyckas få rättspsyk istället, det vet jag inte. Jag hoppas de genomskådar henne ( hon verkar gilla vissa piller) och att hon döms till fängelse.

Sedan undrar jag om någon läst något mer om det fosterbarn som sägs ha drunknat i hennes vård? (poliserna frågade Anki eller Ulrika om detta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in