2017-05-05, 11:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Hittade denna.
Kan dock inte citera från mobilen, men det står att de kan frias "Lindome-style".

http://m.lokaltidningen.se/ord-star-mot-ord-om-spadbarnets-dod-/20170504/artikler/170509833/1465

Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Fan vad härligt för dom. Då är de snart fria och kan skaffa hur många barn de vill utan att soc reagerar.
Vilka jävla lowlifes. Tvångssterilisering.
Den som skrivit det där kan ju inte ha läst förundersökningen ...

Enligt artikeln:
I protokollet står det ”att skadebilden möjligen [talar] för att flickans död var en följd av våld utövat av en annan person.” Det beskedet gjorde att mordmisstanken mot paret skrevs av och att paret istället åtalas för synnerligen grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Enligt FUP
Vållande till annans död, övriga fall (ej i samband med trafikolycka), grovt brott,
Grov misshandel (Inomhus mot flicka 0-6 år, bekant med offret), synnerligen
grov, Mord alternativt dråp

Åklagaren har alltså täckt in så att ett nytt Lindome inte skall uppstå.

I Lindomefallet handlade om att åklagaren inte yrkat alternativa rubriceringar ...
Citera
2017-05-05, 11:50
Medlem
petite1997s avatar
Inte läst igenom hela tråden, så kanske missat det.. Men är det någon som har facebook uppdateringarna Mamman gjorde som tydligen var misstänksamma?
Citera
2017-05-05, 11:58
Medlem
Läst FUB nu och efter att ha varit ganska säker på att bägge två varit aktiva så är jag nu ganska osäker. Bevisläget är inte på åklagarens sida. Blir inte förvånad om bägge två frias i tingsrätten. Erika är helt klart en väldigt sjuk individ, har svårt att säga så om Alex.

Dom allvarliga skadorna har inträffat under Erikas "vaktpass" Alex har orsakat 3 blåmärken där det ändå finns rimliga förklaringar och där skadorna i sig inte är livshotande eller farliga. Vi kommer aldrig veta vad som hänt i detta fallet, men min övertygelse är att Erika är den som orsakat detta.
Citera
2017-05-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast "omhändertagande" män som slår ihjäl ungarna när ingen ser har vi ju stött på förr.

Personligen tycker jag det är lite sjukt detta med att han aldrig skulle kunna lämna henne ensam.
Vet man att det handlar om henne och inte att han ville ha kontroll på vad som förmedlades till personalen o dyl?

Edit:
Ingen av dem följer med till sjukhuset när deras barn förs iväg döende -- det uppfattar jag som jäkligt konstigt.

Anledningen till att ingen följde med ambulansen kanske var att de fattade att det var väldigt illa med den lilla flickan och försökte komma överens om vad de skulle säga vid förhören.
Citera
2017-05-05, 12:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Anledningen till att ingen följde med ambulansen kanske var att de fattade att det var väldigt illa med den lilla flickan och försökte komma överens om vad de skulle säga vid förhören.
Ja jag tror också det är mycket möjligt -- snarare än att man tänker på att städa undan och packa väskor när ens barn förs iväg med hjärtstillestånd.
Citera
2017-05-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja jag tror också det är mycket möjligt -- snarare än att man tänker på att städa undan och packa väskor när ens barn förs iväg med hjärtstillestånd.
.”
I rättsläkarens slutliga rapport står det dock att det inte går att utesluta att flickan dött till följd av en hjärnblödning som inträffat redan vid förlossningen en månad tidigare.....
Citera
2017-05-05, 12:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
.”
I rättsläkarens slutliga rapport står det dock att det inte går att utesluta att flickan dött till följd av en hjärnblödning som inträffat redan vid förlossningen en månad tidigare.....
Nej, det står det INTE...
Citera
2017-05-05, 13:09
Medlem
Koettbullens avatar
Ännu en gång, någon som har funnit tråden på Familjeliv, som GM skapade istället för att söka vård för barnet?
Citera
2017-05-05, 13:11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
99% av barn går ner i vikt efter födseln, så det i sig är inget BVC borde reagerat på. Upp till 10% av födelsevikten är "okej" att tappa.

ok, jag vet, men efter 2 veckor borde man få tillbaka vikten. vid 1 månad skulle man upp 10% istället.
Men inte hon

Kanske var hon lite seg i början, vägrade äta och då blev föräldrarna otåliga och började trycka och hålla hårt, eller skaka om

jag läser FUP vidare
Flickan hade 12 frakturer! (sida 284 i FUP) samt hjärnblödningar
Citera
2017-05-05, 13:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
ok, jag vet, men efter 2 veckor borde man få tillbaka vikten. vid 1 månad skulle man upp 10% istället.
Men inte hon

Kanske var hon lite seg i början, vägrade äta och då blev föräldrarna otåliga och började trycka och hålla hårt, eller skaka om

jag läser FUP vidare
Flickan hade 12 frakturer! (sida 284 i FUP) samt hjärnblödningar

Fast de sökte ju vård när hon inte åt ordentligt.
Citera
2017-05-05, 13:17
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
Det stora mysteriet i den här historien är varför ingen reagerade.

Går i samma tankar.

Har inte kunnat läsa fupen. Men jag tänker t.ex. på BVC - varför slog ingen larm därifrån? I början går man ju dit en gång i veckan och kollar vikt/utveckling/hälsa. Även frågor till föräldrarna om hur det går osv.

Vet inte om BVC har tillfrågats under brottsutredningen. Vet nån annan?

Citera
2017-05-05, 13:23
Medlem
Princesss avatar
Tycker det lutar mest åt att pappan är skyldig. Anledningen är dels att mamman verkat uppriktigt förvånad över blåmärkena och t.o.m. skapat en tråd på familjeliv där hon frågar vad anledningen kan vara att barn får blåmärken (trådens existens bevisas i FUP), samt att pappans ex-tjej drar sig till minnes ett märke på sin dotter och att barnet en gång blev medvetslös när hon "trillade av en gåcykel" när hon var i den misstänkte gärningsmannens vård. Hon säger i efterhand att hon är nästan övertyg om att han har gjort något.

Mamman har kanske känt till eller misstänkt vad som hänt men inte brytt sig om att konfrontera pappan eller söka vård för barnet, av okänd anledning, vilket isåfall gör henne till medskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in