2017-05-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja, Cornu är en tokfrans ibland. Men ibland håller jag med honom. Poängen är väl att mediebilden är att svenskarna har mycket pengar sparade, alltså bankmedel, lätt åtkomliga. Sparade medel som ska kunna användas vid ekonomiska påfrestningar. Men det stämmer inte alls. Att man kan ta ut sitt pensionskapital om tio år tröstar föga när värmepannan gått sönder, nu.
När jag sett att det talats om sparande och nettotillgångar så har det inte sagts något om att det skulle vara avista.

Banktillgodohavanden utan uppsägningstid, aktier (i de flesta fall) och fonder är sådant man kan omvandla till betalmedel tämligen omgående. Och det var väl inga små summor.

Bostäder är belåningsbara och i nästan samtliga fall kan man öka på belåningen om man nu behöver det när värmepannan gått sönder. Så det låneutrymme bankerna går med på kan man i stort sett se som avista också.

Det enda man inte kommer åt är just pensionssparandet. Och det ska man inte komma åt heller.
Sedan finns sparande med uppsägningstid. Typiskt banksparande. Men numera brukar det väl inte vara mer än 3-12 månader. Och det är nog ganska lite nu iom att räntan är 0 även på det. Jag vill minnas att skillnaden mellan M1 och M2 är ganska liten.

Citat:
Och tillgångarna i fastigheter (du menar nog lägenheter) är omöjliga att få loss utan att sälja eller låna på bostaden. Båda alternativen kan visa sig omöjliga framöver.
Nej, med fastigheter menas mark (som kan vara bebyggd) som man har lagfart på. Dvs villa, radhus, skogsfastigheter mm.
I mitt fall ingår inte min villa i cornus skriverier.

Citat:
Så svenska folket är extremt sårbara vid en allvarligare ekonomisk kris.
Det påståendet kan du få redogöra för.
2017-05-04, 21:33
Medlem
London faller. Förebud om svenska bostadspriser?

https://www.theguardian.com/business/2017/may/03/buy-a-home-get-a-car-free-offers-galore-as-london-estate-agents-struggle-to-sell

"House prices have begun to fall nationally – Nationwide said typical prices fell in both March and April – and the steepest drops have been seen in London."

"“The Chinese are finding it more difficult to borrow from their own banks and the gloss has gone off the London market. Foreign buyers were a very significant part of the new-build market, but they can’t get a yield, and they now can’t flip them for capital gain.”
2017-05-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01

https://www.theguardian.com/business/2017/may/03/buy-a-home-get-a-car-free-offers-galore-as-london-estate-agents-struggle-to-sell

"House prices have begun to fall nationally – Nationwide said typical prices fell in both March and April – and the steepest drops have been seen in London."

"“The Chinese are finding it more difficult to borrow from their own banks and the gloss has gone off the London market. Foreign buyers were a very significant part of the new-build market, but they can’t get a yield, and they now can’t flip them for capital gain.”

Har vi massa kineser som köper upp svenska bostäder?

Kan folk sluta vara så inne på att en ev. bostadsbubbla kommer att spricka om en vecka?

Ni har fel.
2017-05-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag beskrev det i det du citerade. Fö om marginalerna höjs för mycket i en marknad så är det ett tungt incitament för någon annan att komma in och grabba phree money.
Du menar att inlåningsräntorna skulle kunna vara 0 eller strax därunder och utlåningsräntorna är högre precis som idag så klart... jag tror jag förstår även om det inte är särskilt intuitivt eller lätt att acceptera hur mycket "pengar" som finns utan att egentligen röra sig. Med risk för att tänka högt här... Hade inte detta förhållande förändrats drastiskt om staten hade haft mindre möjlighet till att skuldsätta sig (och med sig menar jag mig och förmodligen mina barn utan mitt samtycke)? Efter 2008 har de flesta stater ökat statsskulden för att öka likviditeten i ekonomin och hastigheten på pengar? Det måste ju sätta betydande summor i rörelse kontinuerligt och hålla liv i konjunkturen?

Om detta stämmer är det ju ytterligare en anledning till att det är skit att betala skatt om man är sparare eller väntar på ett köpläge eftersom det ger staten direkt inkomst och möjlighet att kunna låna mer och mer. Samtidigt köper väl centralbankerna satsskuld direkt eller statsskuld av varandra för att hålla nere räntorna på statspapper för att kunna tvångslåna billigt? FED fick väl t.ex. inte ens köpa statspapper (egna?) initialt för att förhindra att staten håller sig själv under armarna på det sättet? Vidare ger väl det här stater ett incitament att underskatta inflationen för att underlätta att försörja/omsätta sina skulder. Har du läst "FED UP" än och författarens (f.d. FED analytiker) beskrivning om hur FED just ser på/hanterar (systematiskt underskattar) inflationen?
Citat:
Du pratar om felallokeringar. Då är det rimligt att du kan redogöra för de. Om du inte kan det då vet du ju inte om det finns några felallokeringar. I alla fall inte om det är ekonomiskt riktigt att försöka förhindra de.

Stiger realräntan så stiger kostnaderna för näringslivet. Då är det rimligt att konjunkturen mattas. Och att arbetslöshet stiger och konkurser sker. Och då är det rimligt att anta att banksystemets vinster minskar.
Gällande felallokeringarna så kan/vet jag inte... men hade staten/-erna inte skuldsatt sig efter behov med konjunkturen hade det bara senaste åren förmodligen varit en lågkonjunktur med stigande realräntor som följd väl?
Citat:
Dvs är risken låg för långivarna så är det rimligt med låg realränta för långivaren. Är risken hög vill man ha mer ränta.
Tittar vi på HY, dvs "blanco"-utlåning till näringsliv med låg kreditvärdighet, så är inte realräntan så hög. För utlåning till näringsliv med bra kreditvärdighet är den ganska låg. Det kan ge en indikation om var riskfri realränta hamnar, när marknaden får bestämma.
Bra poäng, en sparare hade dock önskat sig att slippa betala skatt så man inte samtidigt ger staten medel att hitta på massa skit med och hålla uppe konjunkturen/marknaden.
Citat:
Vem är tvungen att köpa statsobligationer?
Inte ens bankerna är det.
Försäkringsbolagen avgör själva vad de vill köpa. Och fonder har självpåtagna profiler, så det är "spararna" som bestämmer hur mycket som skall allokeras i de.

2-åriga bostadsobligationer ligger nu på -0,085%. Vem tvingas spara i de?
(Svaret är att man tvingas inte men sparandet är så stort att det pressar ned avkastning. Om hushållen slösade lite mer så skulle räntorna stiga. Men vi gör inte det. Omsättningshastigheten minskar. Och för egen del är jag inte i närheten av att slösa upp min lön. Så jag bidrar till den minskande omsättningshastigheten).
Ok, men om man köper värdepapper med negativ avkastning måste det ju säga en del om hur man ser på värderingarna/riskerna hos andra tillgångar typ aktier och bostäder? Det måste ju finnas 1000 bättre saker att göra med pengarna än att betala för att sitta på dom?
Citat:
Innan du startar nya frågor så kan du väl citera ett tidigare inlägg där jag frågar på det du skriver och lämna fullödiga redogörelser.
Du har inte frågat något om det tror jag så jag repeterar i brist på något bättre.

Om rådande situation fortsätter och jag har en poäng i mitt resonemang ovan, kommer statsskulden (och/eller bankerna då i förlängningen) kunna absorbera/undvika lågkonjunktur på grund av ytterligare sjunkande hastighet på pengar som demografin i väst innebär?

Klarar statsskulderna (och/eller bankerna då i förlängningen) av de förluster på statspapper i Euro om något land (Italien) lämnar EMU (statsbankrutt)? Grekland släpper man väl mest inte för att det skulle kunna agera mall för andra.

Kan centralbankerna fortsätta tvångslåna och köpa tillgångar i all oändlighet eller kommer marknaden och/eller bristen på tillgångar sätter en bortre gräns för hur stor centralbankernas balansräkning och därmed statsskulden kan bli?

För att återknyta till topic, skulle inte en internationell statsskuldbubbla (döpt om problemet nu) orsakad av problemen ovan innebära stora risker även för svensk konjunktur för de med stora bolån... Känns som att cirkeln är sluten fast jag förstår lite mer...
Senast redigerad av tjugotva 2017-05-04 kl. 22:24.
2017-05-04, 22:12
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
massor med ord

Du menar alltså att när som helst kan skatter chockhöjas, riksbanken kan höja räntan till 50% för att "försvara kronan", fackföreningar kan gå ut i strejk 2 månader för 15% lönelyft, sektorer av ekonomin kan regleras så att det enbart finns en leverantör, tullar mot omvärlden införas, osv. osv. osv

Jag har inte fattat något, när jag menar att detta inte längre händer?

Det var nämligen exakt så det såg ut tidigare och detta som drev räntor och inflation. Det var en sådan galen frenesi i detta att socialdemokraterna själva införde tillfälligt strejkförbud och lönestopp mot slutet.

Min anspråkslösa lågmälda teori är att vi har lämnat detta bakom oss. I princip allting som är att betrakta som inflationsdrivande har reverserats i sin motsats och som grädde på moset har den tekniska utvecklingen och globaliseringen också bidragit.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sett till avdragsgilla räntor, höga marginalskatter och hög inflation var inte kapital dyrt att låna, tvärtom uppmanades företagare och privatpersoner att belåna sig eftersom det var förmånligt.

Det var extremt dyrt att låna, vilket ytterst illustreras just i priser på fastigheter som var konstlat låga, långt under produktionspriser. Därför byggdes inget utöver det politiker byggde med folkets skattepengar.

Idag är tvärtom produktionspriser lägre än vad många fastigheter säljs för. Det är friskt och sunt och uppmuntrar människor att bygga en egen villa. Ju fler som bygger hus desto mindre krig om de hus som existerar, systemet är självjusterande och långsiktigt hållbart. Vi behöver nu bara komma ikapp med byggande ett antal år.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen var orsakerna till krisen många, bl.a. att regeringar av olika kulör konstant ställde ut växlar för framtida generationer att lösa in.

Idag gör QE att krediter finns i mängd och pengar är billiga, krediterna skall betalas igen av framtida generationer eller så får de inskränka sitt konsumtionsutrymme för att bära framtida räntekostnader och amorteringar på det kreditberg vi bygger.

Det där är bara en harrang med ord.
2017-05-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Har vi massa kineser som köper upp svenska bostäder?

Kan folk sluta vara så inne på att en ev. bostadsbubbla kommer att spricka om en vecka?

Ni har fel.

OK
Senast redigerad av jjeg01 2017-05-04 kl. 22:28. Anledning: redigera
2017-05-04, 22:28
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Min anspråkslösa lågmälda teori är att [vi har en Ny Ekonomi utan inflation hädanefter]
Vilken tur att du är så anspråkslös och lågmäld.

Förövrigt delar du ett karaktärsdrag med många - för att inte säga merparten - av dina meningsvänner: så fort något skrivs som du inte riktigt begriper så påstår du att det bara är "ord", och saknar helt förmåga att utvecklas av det du inte redan förstod. Jag är med på att ni inte gör det med flit utan faktiskt tror att det ni inte förstår inte är relevant. Men det belyser bara ytterligare det faktum att ni i snitt är obegåvade, och hur mycket man än surar över personangrepp är det en relevant observation.

För det kan självklart vara en slump, men det går andra sidan helt ihop hela den på förhand strukturerade prognos-historian att personer som er går banans i dessa delar av cykler och tror att det är en ny verklighet där pågående bull-trend även på något mystiskt sätt beskriver framtiden. Med efterföljande "ingen kunde veta X" när det vänder.

Det låter på tok för enkelt om vi i framtiden ser detta som en hysterisk del av en bubbla, men ibland är det just enkelt.
2017-05-04, 22:35
Medlem
priserna på bostäder har gått upp dom senaste åren
2017-05-04, 23:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01

Lägsta prisökning sedan 2008 i Norge just nu skriver norska blaskorna, bla smp.no och Vvg.no.
2017-05-05, 00:10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du menar alltså att när som helst kan skatter chockhöjas, riksbanken kan höja räntan till 50% för att "försvara kronan", fackföreningar kan gå ut i strejk 2 månader för 15% lönelyft, sektorer av ekonomin kan regleras så att det enbart finns en leverantör, tullar mot omvärlden införas, osv. osv. osv

Jag har inte fattat något, när jag menar att detta inte längre händer?

Det var nämligen exakt så det såg ut tidigare och detta som drev räntor och inflation. Det var en sådan galen frenesi i detta att socialdemokraterna själva införde tillfälligt strejkförbud och lönestopp mot slutet.

Min anspråkslösa lågmälda teori är att vi har lämnat detta bakom oss. I princip allting som är att betrakta som inflationsdrivande har reverserats i sin motsats och som grädde på moset har den tekniska utvecklingen och globaliseringen också bidragit.

Det var extremt dyrt att låna, vilket ytterst illustreras just i priser på fastigheter som var konstlat låga, långt under produktionspriser. Därför byggdes inget utöver det politiker byggde med folkets skattepengar.

Idag är tvärtom produktionspriser lägre än vad många fastigheter säljs för. Det är friskt och sunt och uppmuntrar människor att bygga en egen villa. Ju fler som bygger hus desto mindre krig om de hus som existerar, systemet är självjusterande och långsiktigt hållbart. Vi behöver nu bara komma ikapp med byggande ett antal år.

Det där är bara en harrang med ord.

Nä, du är nog ändå ute och cyklar en del. Lät vettigt till en början dina inlägg, men det är lite väl mycket "det är annorlunda nu". Är du måhända hårt belånad själv och inte vill se några varningstecken? Jag försöker vara öppen för att *kan* vara normalt det vi ser, och att priser tidigare varit sjukt undervärderade, men kan helt enkelt inte köpa det. Visst att det kanske funkar så länge vi har detta ränteläge, men rb själva anser ju ändå att räntan ska upp och dessa "kvantitavia lättnader" kan väl ändå inte hålla på för evigt heller?
2017-05-05, 00:10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
priserna på bostäder har gått upp dom senaste åren

Ok?
2017-05-05, 00:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
https://www.theguardian.com/business...ruggle-to-sell
Fast alla läsare av tråden har ju lärt sig att det är helt omöjligt att hyror blir billigare samtidigt som huspriser faller.

Plus att inte artikeln förklarar hur byggkostnaden plötsligt gått ned så mycket på redan byggda objekt.

Fake news.
Senast redigerad av Trillske 2017-05-05 kl. 00:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in