Citat:
Ursprungligen postat av
Patrow
Ju mer jag läser i fupen så får jag också den känslan. Ganska vanligt att mammor som får postpartumpsykos just mördar sitt barn 😢
Citat:
Ursprungligen postat av
Feuer
Läs fup så förstår du att mamman inte är psykotisk. Trasig ja, men psykotisk nej. Hon har säkert en grav empatistörning eller något. Extremt manipulativ i förhören.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Håller med, psykos är något annat. Det är när modern mördar sitt barn för att hon tror att det är en alien hon har fött, eller att hon hör röster som säger att hon måste göra det. Erika var inte sjuk på DET sättet - hon hade inga vanföreställningar.
Viss sjukhuspersonal pratar ju om amningspsykos eller förlossningsdepression i FUPen.
Tror hon är riktigt trasig och att pappan tagit på sig allt för stort ansvar. Verkar framställa sig som mer kunnig om barn är vad han är. Men förstår det inte själv.
Reagerade också på att det var så dåligt ordnar för tösen. Även jag var ung och fattig när jag fick min första. Men babyn hade fint bäddat i säng o vagn och det syntes tydligt att en liten hade flyttat in. Här verkade de mest ha kastat in allt, och det verkade inte ha bäddats rent i vagnen. Spjälsängen användes som klädförvaring. Och de (?) hade slängt barnkläder, trots att babyn knappast kunnat slitit ut dem eller växt ur dem på den korta tid hon var i livet.
Jag får en känsla av en djupt tragisk historia med två omogna, pressade och psykiskt instabila människor. I det här läget tror jag att båda har gjort fel med dottern, men skyddat varandra. De har nödvändigtvis inte varit införstådda med hur illa situationen var.
Ingen av dem verkar heller ha den enorma beskyddarinstinkt, som de flesta föräldrar känner för sin nyfödda. Erika placerar henne på en mur för att fota. Alex på kanten av soffan, för att byta blöja. Hon verkar dåligt klädd. När föräldrarna har mössa och jackor, så ligger dottern barhuvad utan strumpor.