2017-05-04, 01:20
Medlem
lasternassummas avatar
Några detaljer...
2015-08-07 var en fredag.
2016-08-03 var en onsdag.
Ryktet om Ankis berusning den där onsdagkvällen har nog blivit lite överdriven.
Ambulanspersonalen har uppgett att dom inte märkt några tecken på berusning.
Anki gick, efter att hon förbundits inne i stugan, själv ut till ambulansen.
"Ann fick uppfattningen ganska fort att damen inte var onykter" (s 209 i Huvudprotokoll/förhör)
Jag har inte hittat det ännu, men kanske får vi veta hur det var med promillen.
1 liter, som AM säger först låter mycket. Senare säger hon att hon druckit en flaska vitt vin under kvällen. Om det är 75 cl är det ändå en hel del. Det kan ju ha varit under några timmar?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med man kan reagera väldigt olika. Jag blir också som du alldeles iskall och rationell, även om jag till vardags kan vara småstressad av småsaker, men blir det allvar är det något annat.

Tror fortfarande att föräldrarna, som tidigare uppgetts, var rätt onyktra den där fredagskvällen i stugan. Inget märkvärdigt med det för lediga vuxna i sin stuga, men tyvärr något som den beräknade damen JM sannolikt hade kalkylerat med.

Att dricka en hel flaska vin skulle nog göra de flesta 66-åriga kvinnor rätt påverkade. Då blir mycket dimmigt och overkligt förutom chocken av att vakna upp mitt i skräckfilmen.

Det som är lite förvånade är att hon inte mer går in på att hon skulle vara rädd för att en gärningsman kunde vara kvar i huset. Hon får ju vänta en god halvtimme innan hjälpen kommer. Framgår inte att hon försöker smyga omkring, gömma sig eller beväpna sig med något. Hon har sannolikt varit i enorm chock.

Lite märkligt också att räddningspersonalen inte tolkar hennes beteende som bara chock och också märkligt att hon redan där i ambulansen börjar spekulera i vem som kan ha gjort det. Detta tyder på, som jag skulle gissa, att det inte bara är "normal" stor chock som gör henne så påverkad utan hon också troligen är rätt berusad. Då blir hennes reaktions- och samtalsmönster inte typiskt för en bara chockad överfallen kvinna, vilket misstolkas av räddningspersonalen som att hon kan vara förövare.
Citera
2017-05-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det finns inget facit på hur en människa ska reagera (sett utifrån).

I den situation som hon befunnit sig en längre tid, kan ju resignation vara en adekvat reaktion. Maken och hon själv var ju i full färd med att supa ihjäl sig och dottern med entourage måste ju ha framstått som ett dödligt hot, totalt kaos rådde. Kort sagt: allt var på väg åt helvete och nu var de där. Jag har varit med om en allvarlig olyckshändelse och reagerade med total kyla utåt, medan jag inombords kände skuld och skam inom några sekunder - det kändes absolut som att jag vetat att det skulle hända och att jag hade en skuld i detta. Livet kommer ikapp en. I AM:s fall handlar det ju om total kontrollförlust, inget betyder något längre.

Själv hade jag inga känslor alls. Konstaterade helt utan känslor att jag sannolikt skulle dö och agerade rationellt med ett antal steg för att öka mina chanser att överleva. Vidtog en åtgärd med min dotter i åtanke och låg sedan ned och väntade på ambulans. Gav ambulanspersonalen instruktioner om mitt tillstånd, bl a att jag nu börjat frysa och sa sedan godnatt och lycka till till kirurgen innan jag somnade. Hade jag råkat i panik hade jag nog inte skrivit det här. Det ger en viss trygghet att veta hur jag reagerade men händelsen i sig har gjort mig till fatalist - dör jag så dör jag - och lite dumdristig i relation till potentiellt farliga människor och situationer.

Hoppas AM finner styrka i sig själv och sitt agerande och slipper skuld och skamkänslor.

Det ser onekligen ut som föräldrarna hade alkoholproblem och att detta påverkat barnen. Detta ursäktar dock inte de fel deras barn gör som vuxna och JM ska straffas fullt ut enligt lagen för de brott som kan bevisas.
Citera
2017-05-04, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några detaljer...
2015-08-07 var en fredag.
2016-08-03 var en onsdag.
Ryktet om Ankis berusning den där onsdagkvällen har nog blivit lite överdriven.
Ambulanspersonalen har uppgett att dom inte märkt några tecken på berusning.
Anki gick, efter att hon förbundits inne i stugan, själv ut till ambulansen.
"Ann fick uppfattningen ganska fort att damen inte var onykter" (s 209 i Huvudprotokoll/förhör)
Jag har inte hittat det ännu, men kanske får vi veta hur det var med promillen.
1 liter, som AM säger först låter mycket. Senare säger hon att hon druckit en flaska vitt vin under kvällen. Om det är 75 cl är det ändå en hel del. Det kan ju ha varit under några timmar?

75 cl vin under flera timmars middag på två? Det är väl inte onormalt.
Citera
2017-05-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
75 cl vin under flera timmars middag på två? Det är väl inte onormalt.

Nu drack hon ju hela flaskan själv och vid hennes ålder. Blir ju rätt mycket sett så men kan ju i sig inte anses som extremt. Själv kan jag ju inte sällan dricka en flaska en fredagkväll men det är lite för mycket för mig så jag försöker stanna vid halva. Och då väger jag sannolikt avsevärt mer än AM.
Citera
2017-05-04, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle

Pengar kan knappast ha varit en drivkraft för JM om hon visar sig vara inblandad i mord och mordförsök. Hennes flyktingaffärer drog ju in alldeles oerhörda summor på kort tid.

Kolla kontoutdragen från 2014. Saldo nere på 10 spänn innan barnbidrag kommer in någon månad. Flera finansbolag som hon pröjsar till (inte billigt). Tror tvärtom att det ekonomiska är den utlösande faktorn, hon är utblottad och har inget att förlora.
Citera
2017-05-04, 02:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Själv hade jag inga känslor alls. Konstaterade helt utan känslor att jag sannolikt skulle dö och agerade rationellt med ett antal steg för att öka mina chanser att överleva. Vidtog en åtgärd med min dotter i åtanke och låg sedan ned och väntade på ambulans. Gav ambulanspersonalen instruktioner om mitt tillstånd, bl a att jag nu börjat frysa och sa sedan godnatt och lycka till till kirurgen innan jag somnade. Hade jag råkat i panik hade jag nog inte skrivit det här. Det ger en viss trygghet att veta hur jag reagerade men händelsen i sig har gjort mig till fatalist - dör jag så dör jag - och lite dumdristig i relation till potentiellt farliga människor och situationer.

Hoppas AM finner styrka i sig själv och sitt agerande och slipper skuld och skamkänslor.

Det ser onekligen ut som föräldrarna hade alkoholproblem och att detta påverkat barnen. Detta ursäktar dock inte de fel deras barn gör som vuxna och JM ska straffas fullt ut enligt lagen för de brott som kan bevisas.

Intressant hur du reagerade vid livsfaran! Många kan ju inte riktigt redogöra efteråt varför de handlade på ett visst sätt som faktiskt var avgörande för överlevnad. Men uppenbarligen finns den någon variant av rationell ryggmärg som träder in med automatik ibland. Det är bara att gratulera dig till att vara begåvad med den förmågan.

Det är ju alltid intressant att försöka förstå vad som kan ha format en gärningsman så vederbörande blivit en person kapabel att begå brottet.
Detta rättsfall med alla undergrupper är ju alldeles enastående och spindeln i nätet misstänks vara JM. Då blir det ju självklart ännu mer intressant att försöka förstå bakgrunden till vad som kan ha format JM.

Om en kaka kommer ur ugnen gravt skadad och förstörd blir man ju intresserad av vilka ingredienser som kan ha ställt till det.

Tror också att det fanns en del problem i familjen Möller, kanske alkoholmissbruk hos fadern som båda döttrarna uppger. Därtill är det ju onekligen lite speciellt att växa upp med antydan om att farmor mördade farfar men låtsades att farfar sköt sig själv. Utan att det på något sätt visar på några missförhållande, är det dock en del uppseendeväckande formulerade rätt hårda svar Anki ger i förhören med ett, i mitt tycke, anmärkningsvärt grovt språk.

Vi kommer kanske få mer uppgifter om bakgrunden i takt med att kanske fler märkligheter av och hos JM framkommer.

Det är dock fortfarande, precis som du skriver, JM som naturligtvis är fullt ut ansvarig för sina gärningar och ska straffas därefter. Men vad som gick fel när hon bakades till denna kvinna är onekligen intressant.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-04 kl. 02:07.
Citera
2017-05-04, 06:51
Medlem
blodgivarens avatar
Har någon en spontan reaktion på den thailändska " barnflickan" efter senaste läsning ? Det var ju trots allt dit JM flög efter frigivningen : träffade alltså JM sin föredetta där under semestern ? Det var, iallafall tidigare, lätt att få en postbox i Phuket till vilken ett bankkonto kunde knytas : bara att knalla in på ett postkontor, betala och få en nyckel till postboxen Eftersom nämnda postboxsystem " mer eller mindre " försvann i Sverige för privatpersoner undersökte jag förhållandena i Thailand Vet dock ej om det i Thailand existerar möjligheten som finns i Sverige : " c/o adress ", hos deras folkbokföring Det kanske skiljer sej mellan olika provinser typ Krabi och Phuket ? MR kunde ju inte flyga med dit men kunde tydligen vistas i Norge : det som är intressant här är ju att tydligen dottern JB fick följa med på resan istället för MR Var det någon mer med på resan ( eftersom JB tydligen gjort slut med sin partner )
Citera
2017-05-04, 06:57
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
I ett förhör med JB den 28/2 2017 har de bara lyckats spela in 12 av 40 minuter pga tekninska fel.

Hur vanligt förekommande är det att det händer vid förhör?
Känns som att det kan gå viktig information förlorad utan att köra med dubbla inspelningsenheter.
Staten borde lära sig vikten av redundans vid vissa situationer...

//BB

Händer ganska ofta då flera delar på utrustningen och med det är grejerna inte laddade som de borde vara.
Citera
2017-05-04, 07:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Läst 1400 sidor, och ville dela/bolla mina förvirrade inttryck. Hur uppfattar ni andra FUP läsare??

AlexXxnders samtal med Jm efter hon är släppt första gången skakar mig. -Han är 13 år, vill kramas vill veta när det ska träffas osv. Jm är hård. Tror A har farit mest illa. Kan vara svår trauma för denna 13 åring. Upplevs som en 8åring i sin kommunikations kompetents.
- Avlyssning Trondheim på hotellrummet. Barn1 barn2 - b1 - b2. Tvillingarna
Det struntas fullständigt i B1s behov, kexen är MR:s.
B1 är den av tvillingarna som är mer utvecklatd talmässigt. Hen snoppas av JM å MR pratar brutala saker. B1 pockar på uppmärksamhet.

MR förefaller som en man från medeltiden, kan bero på kulturkrock å droger. Dessa Hök dialoger i bilen mellan JM å MR är som en mamma som pratar med en 5 åring. Svåra språkförbistringar.

Jafar J förefaller för mig, analys spekulation väldigt suspekt. Samtal 3/8 har ni sett den samtalslistan!?
4/4 ha JJ näsan inga kontakter. Hur hade JJ råd att låna 70k till Johahanna när han lever på soc bidrag?

Tror JM hållit på som Call girl. Ser att förhörsledaren redan från 2010 förhör å där hon erbjuds hjälp ut prostitution å denna Tommas som pimp.

Jag har inte hunnit lika långt som du i läsningen, men jag uppfattar både JM och hennes mamma AM som om de i alla fall båda 2 använder språket på ett barnsligt sätt.

Men jag undrar om ord, meningar är borta pga sekretess.......så att det blir ett sådant intryck. Fast sekretess var förr i världen överstrykning med svart tuschpenna.....

Med MR är det absolut kulturkrock. Jag vet att det arabiska språket är så gammalt så att det är svårt att översätta, precis som kinesiska. Och Afghanistan befinner sig på medeltidsnivå, fast med TV, Internet och mobiltelefoner.....typ.

Callgirl eller prostituerad, polisen har ju kollat det med Prostitutionsgruppen, och där fanns inte JM trots att hon påstod det.
Citera
2017-05-04, 07:24
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Callgirl eller prostituerad, polisen har ju kollat det med Prostitutionsgruppen, och där fanns inte JM trots att hon påstod det.

Om inte jag minns fel så läste jag någonstans att systern refererar till sin syster som prosituterad någonstans, har dock inte hittat själva citatet, enbart läst att systern påpekat detta. Kan dock vara ute och cykla.

Så även om hon inte fanns med i polisens register är det givetvis möjligt att hon sålt sex. Kanske via den här sidan passionfruit (?) som nämns i FUP.
Citera
2017-05-04, 07:25
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Var kan man läsa att GM har varit alkoholist hela sitt liv, jag har inte tagit mig igenom hela FUP, det är ju ett antal sidor?

Alltså, i Huvudprotokoll: Diarienr: 5000-K945188-16 och de ca 200 första sidorna, både AM, UF och JM hävdar detta faktiskt.
Citera
2017-05-04, 07:29
Medlem
blodgivarens avatar
Tydligen har vissa grannar haft uppsikt över " sommarhuset " : enligt mej skulle det ju vara en veritabel " bomb som slår ner " utifall dessa grannar uppger att ryssar vistats där Jag vet att det förekommer " interna " förmedlingar som sysslar med svart uthyrning av grandiosa sommarhus ( i det här fallet sommarvilla ) på vischan Eftersom många passar på att nyttja denna skattefria inkomst är ju de nämnda grannvittnena mycket intressanta, eftersom de troligen INTE sysslar med nämnda lukrativa svarta uthyrning Min egna teori är att det just inom de här " interna " förmedlingarna fiskas efter sugna uthyrare vilka senare kan nyttjas inom andra " områden " Anses familjen Möller vara " noveaux riche " eller finns det gårdar och annat bakåt inom släkten och isåfall på vems sida GM eller AM ( eller bägge ) Jag gissar på att de sistnämnda är royalister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in