Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Lite om varför jag tror att dom misstänkte Anki
Jag har varit med om situationer med personskador då flera närvarande blivit, som jag uppfattat det, "lätt hysteriska". Jag tycker att jag har varit rationell. ABC, andning, blödning, chock, kanske CPR/HLR.
Om jag skulle bli funnen på en brottplats med skadade människor, skulle jag då vara den första som misstänks, bara för att jag är rationell och inte tappar fattningen? Jag är rädd för att det kan bli så.
Här är ett exempel IMO, på en person som är rationell och som kanske döms just därför:
(FB) Vallåkra: Dråp på två unga män - 2015-10-14
En annan felbedömning om Ankis beteende var om hur hon tog "dödsbeskedet". Min bedömning är att när hon såg Göran och kände på honom efter att ha vaknat upp från sin medvetslöshet så insåg hon att han troligen var död. När hon fick beskedet av ambulanspersonalen var det en bekräftelse. Inte ett besked. Det var inte heller dom som berättade. Anki frågade: Är han död?
Det står på sid 29 i huvudprotokoll/om larmsamtal att Anki uppgav att Göran var död när hon ringde 112.
Vi har nu från FUP fått en bild av vilka skador Anki hade. Hon kan IMO näppeligen ha åsamkat sig själv dessa skador. Återstår ett knivslagsmål. I sängen? Nakna eller nästan nakna eller i nattdräkt?
Jag har aldrig jobbat som polis eller på ambulans, men troligen ser dom väl sådant som jag aldrig sett...
Absolut, jag tror Annki var helt frånkopplad känslomässigt när polisen till slut dök upp. I samband med att Estonia sjönk så stod en del människor bara stilla inne i båten och stirrade, dom hade fallit in i apati. När den känslomässiga belastningen blir övermäktig så kopplar kroppen ur (dissociation).
Det här med att polisen misstänkte henne var väl snarast
standard procedure eftersom hon befann sig på en enslig plats med en mördad person utan att riktigt kunna förklara hur det gått till. Det som jag fann lite skrämmande var att ambulanspersonalen, i ljuset av att dom läst i tidningen eller hört direkt från polisen att Annki blivit gripen och anhållen, tycks vilja bekräfta detta i sina skrivna redogörelser som dom lämnar in. Jag misstänker att sjukvårdspersonalen letar efter saker som är komprometterande för Annki i det läget på ett icke objektivt sätt och sen förmedlar detta till polisen.
Detta är ingen anklagelse mot sjukvårdspersonalen som sådan, jag tror detta att man gör så är en allmänmänsklig psykologisk beskaffenhet. Har man fått höra att någon är misstänkt så selekterar minnet fram en rad saker som ligger den misstänkte till last. De vill vara polisen till lags.
Vill man själv läsa redogörelserna från amulanspersonalen så finns de i huvudprotokollet från och med sidan 199.
Nedan följer några exempel.
Ambulansföraren Anna berättar om sina iakttagelser av Annki:
Citat:
Hon frågar då om hennes man är död. Karin svarar att det är han. Anna reagerar på att damen är så lugn, om det var av chock eller något annat. Hon har inte sett något eller någon där, hon vet inte vad som har hänt utan vaknar och är helt blodig.
När hon får beskedet att hennes man är död står Anna vid hennes fotända av båren och bäddar om henne med en filt. Damen tittar på Anna länge och fastnar med blicken på Anna, Anna får känslan av att något inte stämmer.
Damen blir inte hysterisk när hon får veta att maken är död utan endast lugn. Hon tillfrågades om hon inte var rädd att gärningsmannen skulle vara kvar.
Sidan 215, huvudprotokollet.
Ambulanssjukvårdaren Patrik:
Citat:
De kör sedan kvinnan på båren och lastar henne i ambulansen. Karin är förste vårdare och Patrik sitter med bak som stöd, Anna kör ambulansen. Kvinnan frågar igen i ambulansen om hennes man är död. Patrik och Karin bekräftar igen för kvinnan att hennes man har avlidit. Patrik reagerar direkt på att kvinnan inte visar någon reaktion alls vid beskedet.
Sidan 209, huvudprotokollet.