Citat:
Ursprungligen postat av
Balonzo
Goda nyheter till alla 100 000 pendlare! Äntligen kan vi åka Köpenhamn H - Malmö C på en halvtimme igen!

För er som inte har åkt igenom kontrollerna kan jag säga att det var den slappaste ID-kontrollen någonsin, framförallt på Kastrup. Och den går jävligt långsamt. Se gärna Uppdrag Granskning som avhandlade ämnet. Hur enkelt som helst att ta sig in i Sverige ändå.
Precis. Ett annat exempel för ni som tror att ID-kontrollerna fyller någon vettig funktion:
Min syster tog mitt ID och jag tog mitt pass, då hon hade glömt sitt ID. ID-kontrollen kollar endast att du har ID, de kollar inte annat. Hon får alltså - enligt ID-kontrollen -, som svensk medborgare, inte lov att komma in i Sverige då hon hade glömt sitt ID. Någonting mänskligt, man glömmer ibland sina ID-handlingar när man arbetar i Danmark 365 dagar om året.
... I det här fallet sa ingen någonting, eller märkte något. Det hade nog inte gått så smidigt om det hade varit gränskontroll istället för ID-kontroll. Därför är det viktigare för resten av Sverige att man skärper gränskontrollen och avskaffar ID-kontroll.