2017-05-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Goda nyheter till alla 100 000 pendlare! Äntligen kan vi åka Köpenhamn H - Malmö C på en halvtimme igen!

För er som inte har åkt igenom kontrollerna kan jag säga att det var den slappaste ID-kontrollen någonsin, framförallt på Kastrup. Och den går jävligt långsamt. Se gärna Uppdrag Granskning som avhandlade ämnet. Hur enkelt som helst att ta sig in i Sverige ändå.

Precis. Ett annat exempel för ni som tror att ID-kontrollerna fyller någon vettig funktion:
Min syster tog mitt ID och jag tog mitt pass, då hon hade glömt sitt ID. ID-kontrollen kollar endast att du har ID, de kollar inte annat. Hon får alltså - enligt ID-kontrollen -, som svensk medborgare, inte lov att komma in i Sverige då hon hade glömt sitt ID. Någonting mänskligt, man glömmer ibland sina ID-handlingar när man arbetar i Danmark 365 dagar om året.

... I det här fallet sa ingen någonting, eller märkte något. Det hade nog inte gått så smidigt om det hade varit gränskontroll istället för ID-kontroll. Därför är det viktigare för resten av Sverige att man skärper gränskontrollen och avskaffar ID-kontroll.
Citera
2017-05-02, 17:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Kan det vara kameraövervakningen som regeringen och media försöker tona ner? Många läser enbart rubriken och ser inte till innehållet.

Om det kan stämma att EU inte tillåtit utökning av idkontroller. Hur kan då Danmark ha id-kontroller mot Tyskland? Finns det risk att Danmark lukrar upp id-kontroller framöver så vi får se ett inflöde av papperslösa migranter från Tyskland?

Det handlar inte bara om kameraövervakning utan man ska även röntga bilarna sa Ygeman.

Skulle Danmark luckra upp sin gränskontroll kommer nog den svenska regeringen att återinföra ID-kontrollen snabbt. Ygeman antydde detta på presskonferensen.
Senast redigerad av Regulus 2017-05-02 kl. 17:20.
Citera
2017-05-02, 17:18
Avslutad
Jag är lite kluven om ID kontrollerna är så effektiva, alla har ju rätt att ansöka om asyl här, det är enkelt att åka gömd i en bil/lastbil över bron och flyget omfattas inte av ID kontrollerna. I värsta fall kan de sno en båt och åka över med.
Romer och andra tjyvar och banditer med EU pass kan ju åka fritt i Europa.
Senast redigerad av pe11e 2017-05-02 kl. 17:38. Anledning: tillägg
Citera
2017-05-02, 17:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det handlar inte bara om kameraövervakning utan man ska även röntga bilarna sa Ygeman.
Hur många sådana kontroller orkar tullen och polisen med? Det lär inte vara många per dag.
Citera
2017-05-02, 17:22
Medlem
stevenstillss avatar
Har åkt en gång från Kastrup till Malmö med tåg. På station Kastrup gjordes en "ID-kontroll" med oklart syfte eftersom alla har någon form av ID-handling på sig. Det må vara ett estniskt traktorkort eller en makedonsk studentlegitimation. På den svenska sidan vid den första stationen ägde den "svenska gränskontrollen" rum i och med att några kvinnliga poliser i all hast gick igenom vagnarna. Ett skämt mer eller mindre.

Om en gränskontroll ska vara värd namnet måste rätt så noggranna kontroller göras av personernas rätt att uppehålla sig i Sverige. Som det nu är kryllar det av turister med och utan föreskrivet visum, svartarbetare från EU- och icke EU-land m.m. i landet. Den som vistas i landet utan att ha rätt till det ska tas i förvar enligt utlänningslagen. Ett förvar med 400 platser och 30-50 anställda bör därför omgående upprättas i Malmö. Om så inte sker är det ingen egentlig gränskontroll.
Citera
2017-05-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mitt inlägg försvann, så jag upprepar som en van pendlare att dessa kontroller i praktiken har upphört redan för nio månader sedan. Ytterst sällan som man verkligen haft personal närvarande.
Kontrollen på tågen har varit på den danska sidan, och ytterst sporadiskt på den svenska.
Citera
2017-05-02, 17:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur många sådana kontroller orkar tullen och polisen med? Det lär inte vara många per dag.

Ygeman sa att man kommer att ha en 100%-ig gränskontroll. Därmed inte sagt att de kommer att röntga alla bilar. Jag förmodar att man kommer att ta till det om det finns anledning att misstänka försök till smuggling.
Citera
2017-05-02, 17:26
Medlem
Drygemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ygeman sa att man kommer att ha en 100%-ig gränskontroll. Därmed inte sagt att de kommer att röntga alla bilar. Jag förmodar att man kommer att ta till det om det finns anledning att misstänka försök till smuggling.
Att påstå att gränskontrollen blir 100% lurar knappast mig.

Så länge inte gränsen kontrolleras helt med enbart etnisk profilering blir det inte 100%.

Ska gränskontrollen av rasisträdsleskäl även drabba svenskar kommer det inte hinnas med att kolla alla på fullsatta tåg.

Även om tågen röntgas
Citera
2017-05-02, 17:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Har åkt en gång från Kastrup till Malmö med tåg. På station Kastrup gjordes en "ID-kontroll" med oklart syfte eftersom alla har någon form av ID-handling på sig. Det må vara ett estniskt traktorkort eller en makedonsk studentlegitimation. På den svenska sidan vid den första stationen ägde den "svenska gränskontrollen" rum i och med att några kvinnliga poliser i all hast gick igenom vagnarna. Ett skämt mer eller mindre.

Om en gränskontroll ska vara värd namnet måste rätt så noggranna kontroller göras av personernas rätt att uppehålla sig i Sverige. Som det nu är kryllar det av turister med och utan föreskrivet visum, svartarbetare från EU- och icke EU-land m.m. i landet. Den som vistas i landet utan att ha rätt till det ska tas i förvar enligt utlänningslagen. Ett förvar med 400 platser och 30-50 anställda bör därför omgående upprättas i Malmö. Om så inte sker är det ingen egentlig gränskontroll.

Ygeman sa att kostnaden för den 100%-iga gränskontrollen blir 60-80 miljoner, så de har redan räknat på detta. Tanken är också att man ska kräva biometriska pass eller leg vid inresa, men det kommer att ta lite längre tid att införa det.
Citera
2017-05-02, 17:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drygeman
Att påstå att gränskontrollen blir 100% lurar knappast mig.

Så länge inte gränsen kontrolleras helt med enbart etnisk profilering blir det inte 100%.

Ska gränskontrollen av rasisträdsleskäl även drabba svenskar kommer det inte hinnas med att kolla alla på fullsatta tåg.

Även om tågen röntgas

Vi får väl se hur de implementerar det hela. Regeringen har hur som helst sagt att man är beredd att återinföra ID-kontrollen med kort varsel om det behövs.
Citera
2017-05-02, 17:32
Medlem
Har passerat gränsen ett par gånger de senaste månaderna, då med både färja och över bron. Inte en enda gång har jag behövt visa någon legitimation så man kan ju undra om det ens var några id-kontroller från början...
Citera
2017-05-02, 17:39
Medlem
santos_devilles avatar
Först är id-kontrollerna skit eftersom det är Sossarna som gör dom. Sedan tar de bort dom då är det också skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in