2017-04-22, 13:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Tja, jag har väl träffat en specifik person som uppfyller i stort sett hela min definition av White trash:

- Tjej, 22, bor fortfarande hos sin morsa
- Fet och naturligtvis tatuerad + piercad
- Snackar skit om allt och alla, förutom hennes egen familj som är Guds gåva till mänskligheten
- Vegan (vilket i senare skede fått mig att dramatiskt utöka min köttkonsumtion) och PK
- Imponerande arsenal diagnoser och sjukdomar, ca 90% påhittade. Använder frekvent "jag har asperger" som försvar till att manipulera "vänner" och bete sig vedervärdigt
- Tål inte skämt och kan gärna vräka ur sig vad som helst i en konflikt (för att sedan komma tillbaka och grina över att motparten är "så dum")
- Hennes andra hem är psyket, vilket hon mycket gärna talar öppet om
- Aldrig haft ett jobb, men gnäller ändå över folk som festar under veckorna
- Accessoarer: klackskor, chiwawa (med amerikanskt bimbonamn) och givetvis iPhone
- Favorituttryck vid debatter: "jag orkar inte läsa/höra dina romaner"

Det enda som egentligen förvånar är att fanskapet inte har några barn (ett BMI på närmare 30 gör visserligen sin del i det hela, men desperat folk finns ändå överallt, i synnerhet på fester)

Det låter mer som om hon är psykiskt sjuk snarare än whisky tango.
Citera
2017-04-22, 14:07
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det låter mer som om hon är psykiskt sjuk snarare än whisky tango.

Ja, det tror hon själv också, och är synnerligen stolt över. Jag tror mest att det beror på obefintlig uppfostran (vilket jag sagt till hennes morsa) och inflytande från fel dokusåpor som hon verkar basera hela sin "personlighet" på, för någon egen sådan har hon rakt inte.

Detta är min huvudsakliga uppfattning av WT: omogna vuxna som inte kan ta ansvar för sina handlingar, vägrar göra rätt för sig, handlingsförlamat följer allt som är mainstream och skriker efter uppmärksamhet på alla dåliga sätt. Dessa är personer jag lägger i ungefär samma WT-fack som valfri haschmissbrukare eller alkis, troligen t o m under dem eftersom de vägrar göra något åt saken (alkis eller pundare kan det bli av vilken bra person som helst, men för att bli lika efterbliven som ovanstående krävs det att man är misslyckad redan från början )
Senast redigerad av avc 2017-04-22 kl. 14:45.
Citera
2017-04-22, 16:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja, det tror hon själv också, och är synnerligen stolt över. Jag tror mest att det beror på obefintlig uppfostran (vilket jag sagt till hennes morsa) och inflytande från fel dokusåpor som hon verkar basera hela sin "personlighet" på, för någon egen sådan har hon rakt inte.

Detta är min huvudsakliga uppfattning av WT: omogna vuxna som inte kan ta ansvar för sina handlingar, vägrar göra rätt för sig, handlingsförlamat följer allt som är mainstream och skriker efter uppmärksamhet på alla dåliga sätt. Dessa är personer jag lägger i ungefär samma WT-fack som valfri haschmissbrukare eller alkis, troligen t o m under dem eftersom de vägrar göra något åt saken (alkis eller pundare kan det bli av vilken bra person som helst, men för att bli lika efterbliven som ovanstående krävs det att man är misslyckad redan från början )
Det är inte alls så vare sig jag eller dom andra flesta definierar white trash.
Citera
2017-04-22, 18:03
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det är inte alls så vare sig jag eller dom andra flesta definierar white trash.

Givetvis har ju alla sina uppfattningar av saken, men det behöver nödvändigtvis inte innebära att det är fel: https://sv.wikipedia.org/wiki/White_trash

Varenda del av texten stämmer ju, förutom just att hon inte har barn:
1. Hon är vit
2. Hennes fullkomliga efterblivenhet ger henne lägre social status än en uteliggare
3. Denna efterblivenhet, ignorans och i många fall naivitet (i uppmärksamhetssyfte) ger henne en socialt utsatt ställning
4. Hon lever på soc/sin morsa, alltså usel/ingen ekonomi
5. Hon försökte gå IV på gymnasiet, men misslyckades
6. Det enda intellektuella samhällsintresse hon kan tänkas ha är visst miljöintresse, även om hon högaktningsfullt skiter i konsumtionssamhällets bieffekter när det kommer till henne själv.

Detta är den skrämmande sanningen. Alkis eller pundare kan det bli av vilken bra person som helst, men för att bli lika efterbliven som ovanstående krävs att man är misslyckad redan från början. Enda orsaken till att hon inte är trailer trash vid det här laget är väl tack vare en generös morsa + generösa bidrag från statsapparaten.
Citera
2017-04-22, 18:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Givetvis har ju alla sina uppfattningar av saken, men det behöver nödvändigtvis inte innebära att det är fel: https://sv.wikipedia.org/wiki/White_trash

Varenda del av texten stämmer ju, förutom just att hon inte har barn:
1. Hon är vit
2. Hennes fullkomliga efterblivenhet ger henne lägre social status än en uteliggare
3. Denna efterblivenhet, ignorans och i många fall naivitet (i uppmärksamhetssyfte) ger henne en socialt utsatt ställning
4. Hon lever på soc/sin morsa, alltså usel/ingen ekonomi
5. Hon försökte gå IV på gymnasiet, men misslyckades
6. Det enda intellektuella samhällsintresse hon kan tänkas ha är visst miljöintresse, även om hon högaktningsfullt skiter i konsumtionssamhällets bieffekter när det kommer till henne själv.

Detta är den skrämmande sanningen. Alkis eller pundare kan det bli av vilken bra person som helst, men för att bli lika efterbliven som ovanstående krävs att man är misslyckad redan från början. Enda orsaken till att hon inte är trailer trash vid det här laget är väl tack vare en generös morsa + generösa bidrag från statsapparaten.

Fast helheten är ju större än summan av delarna. Dessutom lägger du in en del egna värderingar som inte riktigt hör till saken. Av det di skriver får jag det till att hon har låg socioekonomisk status på grund av psykiska besvär, inte att hon har psykiska besvär på grund av att hon har låg socioekonomisk status.

Till sist är det värt att påpeka att låg bildning inte är samma sak som att man är dum.
Citera
2017-04-22, 22:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Fast helheten är ju större än summan av delarna.
Öh, va? Om det inte finns ett enda krav (eller jaja, ett av tio) hon inte uppfyller, i vilken helhet anser du då att hon inte passar in?

Citat:
Dessutom lägger du in en del egna värderingar som inte riktigt hör till saken.
Nej, det är du som intalat dig att jag har fel utan att kunna ge exempel varför.

Citat:
Av det di skriver får jag det till att hon har låg socioekonomisk status på grund av psykiska besvär, inte att hon har psykiska besvär på grund av att hon har låg socioekonomisk status.
Det måste alltså vara tvärtom för att WT skall kunna tillämpas? Det du menar är alltså att trailer trash-familj #1 är WT för att de förlorat jobbet och därmed ganska naturligt gått under, medan trailer trash-familj #2 inte är WT för de var för efterblivna för att få jobb i första skedet?

Anti-intellektuella med lågt IQ är ju klart mycket mer "vitt skräp" än uteliggare som åtminstone tillfört någonting under någon period av sitt liv. De behöver knappast vara hemlösa eller skitiga för att vara White trash, vilket många "vanliga", betydligt bättre människor är, pga bostadsbrist och massimportering av invandrare.

White trash är i total kontrast något samhället skäms över, därav benämningen "white trash". Av mina exempel att döma kan du ju bedöma ifall hon verkar vara någon sorts stolthet för Sverige?

Citat:
Till sist är det värt att påpeka att låg bildning inte är samma sak som att man är dum.
Skrev jag det? Det är beteendet ifråga det handlar om, eftersom personen ifråga är mer efterbliven än en tioåring och vägrar ändra på beteendet. På så vis blir hon alltså en parasit på staten. WT så det skriker om det.
Citera
2017-04-22, 22:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Öh, va? Om det inte finns ett enda krav (eller jaja, ett av tio) hon inte uppfyller, i vilken helhet anser du då att hon inte passar in?

Nej, det är du som intalat dig att jag har fel utan att kunna ge exempel varför.

Det måste alltså vara tvärtom för att WT skall kunna tillämpas? Det du menar är alltså att trailer trash-familj #1 är WT för att de förlorat jobbet och därmed ganska naturligt gått under, medan trailer trash-familj #2 inte är WT för de var för efterblivna för att få jobb i första skedet?

Anti-intellektuella med lågt IQ är ju klart mycket mer "vitt skräp" än uteliggare som åtminstone tillfört någonting under någon period av sitt liv. De behöver knappast vara hemlösa eller skitiga för att vara White trash, vilket många "vanliga", betydligt bättre människor är, pga bostadsbrist och massimportering av invandrare.

White trash är i total kontrast något samhället skäms över, därav benämningen "white trash". Av mina exempel att döma kan du ju bedöma ifall hon verkar vara någon sorts stolthet för Sverige?

Skrev jag det? Det är beteendet ifråga det handlar om, eftersom personen ifråga är mer efterbliven än en tioåring och vägrar ändra på beteendet. På så vis blir hon alltså en parasit på staten. WT så det skriker om det.

Uteliggare är sällan typiska WT i min erfarenhet. Uteliggare är snarare ofta psykiskt svaga från början och i avsaknad av ett stöttande nätverk, och de kan också ha starka värderingar (eller kalla det fixa idéer) om att man inte ska ta emot hjälp av samhället. De har ofta anpassningssvårigheter - kan inte bo tillsammans med andra eller ta order av en överordnad. Men de kan ha begåvningar inom en mängd områden. En del har grubblat för mycket - t.ex. över matematik eller religion - och blivit sjuka därför. De är "fria själar" som man sa förr. Detta är inte lika med WT.

WT hamnar i min erfarenhet sällan i den där yttersta misären - trots att de också missbrukar, drar på sig skulder, inte kan sköta det ena och det andra. För de brukar både ha socialt nätverk (mamma och alla halvsyskonen och mammas alla halvsyskon, och sedan de egna barnen och barnbarnen när de växer upp...) och psykisk styrka. De kan skrika högt, säga ifrån och ta för sig. Ingen sätter sig på dem. De vet sina rättigheter (till bidrag o.s.v.) och skäms inte för att utnyttja precis allting som går att få.
Citera
2017-04-22, 23:13
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Uteliggare är sällan typiska WT i min erfarenhet. Uteliggare är snarare ofta psykiskt svaga från början och i avsaknad av ett stöttande nätverk, och de kan också ha starka värderingar (eller kalla det fixa idéer) om att man inte ska ta emot hjälp av samhället. De har ofta anpassningssvårigheter - kan inte bo tillsammans med andra eller ta order av en överordnad. Men de kan ha begåvningar inom en mängd områden. En del har grubblat för mycket - t.ex. över matematik eller religion - och blivit sjuka därför. De är "fria själar" som man sa förr. Detta är inte lika med WT.
Ok. Tog det mest bara som jämförelse mot texten i Wikipedia (trailer trash, t ex)

Citat:
WT hamnar i min erfarenhet sällan i den där yttersta misären - trots att de också missbrukar, drar på sig skulder, inte kan sköta det ena och det andra. För de brukar både ha socialt nätverk (mamma och alla halvsyskonen och mammas alla halvsyskon, och sedan de egna barnen och barnbarnen när de växer upp...) och psykisk styrka. De kan skrika högt, säga ifrån och ta för sig. Ingen sätter sig på dem. De vet sina rättigheter (till bidrag o.s.v.) och skäms inte för att utnyttja precis allting som går att få.
Och därmed kan vi ju bekräfta att personen jag beskriver passar in tämligen utmärkt.
Citera
2017-04-23, 08:16
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:

Helt enig med dig angående missbrukare och uteliggare. Det är ofta från början bra och tänkande människor som det tragiskt nog gått snett för. Har själv varit i missbruket och vet att många i de kretsarna är genier inom det ena eller det andra området. Men de har för taskig självkänsla för att vilja göra något av sina begåvningar. De trycker ner sig själva, därför blir flaskan eller drogerna den enda lösningen. WT:s är bortskämda med att bli omhändertagna av staten. Uteliggare är som sagt ofta för "stolta" för att be om hjälp.
Citera
2017-04-27, 02:33
Medlem
de.Montforts avatar
https://youtu.be/M1JF66YbRrk

Definitionen av en wt familj.
Citera
2017-04-30, 03:56
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:

Väl talat. Skillnaden mellan uteliggare och WT rent ekonomiskt är väl främst att WT är experter på att skaffa ersättning för allting och utnyttja systemet till sin fördel.

Sedan är merparten uteliggare jag träffat på tämligen intelligenta varelser. En man jag råkade i samspråk med hade doktorerat i klassisk litteratur (tror jag det var). Det där med att jobba var inte så viktigt, han ville helst leva ifred med sin litteratur. Så när föräldrarna dog tog slutligen arvet slut, varpå han blev hemlös. Och han hade med sig hemifrån att en bra karl reder sig själv, varpå han vägrade allmosor från samhället. Så han packade sina finaste böcker i en väska och började vandra runt på gatorna. En intelligent man som kan citera fantastiska texter och göra briljanta analyser, men som inte ens har en egen säng. Synd och skam!
Citera
2017-05-01, 23:13
Medlem
xen1cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Jag är nog WT. Eller ja. Jag hag högskoleutbildning så jag får väl anta att jag inte knarkat bort hela jävla skallen men hara många drag åt WT; Tatuerad, både ansikte och alla andra ställen det finns hud på. Sjukskriven, knarkare som sagt, 4 diagnoser, gillar sprutor lite för mycket, sparar min pant så länge jag kan, har oftast aldrig pengar månaden ut, har 2 barn, varav det första fick jag när jag var 20, gick bygg på gymnasiet, blev utslängd för att jag beckna på skolan...

Men jag älskar mitt liv just nu, eller nä inte älskar, men jag hatar det inte lika mycket som vanligt, så jag tänker hålla fanan högt för alla oss som inte strävar efter volvo, äcklig hundjävel och överbelånat hus i nån pissig förort med 40 min pendling till pissjobbet ingen bryr sig om.

Puss på er min vita slöddriga kamrater.

Väl skrivet, fast jag tycker ju om min äckliga hundjävel trots allt! Ska väl tilläggas att det är en sån där farlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in