• 5
  • 6
2017-04-23, 23:22
Medlem
Att övningen har blivit vanligare på gym kan bero på att crossfit:orna ibland har den i sina "workout of the day" vilket i sin tur kanske har höjt medvetenheten om övningen bland vanligt gymfolk inklusive PT's då naturligtvis. Monkey see monkey do.
I övrigt är det inget nytt utan snarare en stapelvara när det kommer till spänstträning som används av alla möjliga sorters idrottare i sin träning.

En stor fördel med lådan som inte har nämnts och som kanske inte alltid är så självklar eller som kanske underskattas är att du inte behöver i onödan utsätta dina knän för dom krafter som uppstår när du landar på fötterna på hård mark.
Med låda ger dig alltså (i den bästa av världar) mindre slitage på rörliga delar än motsvarande övning utan låda.
Citera
2017-04-23, 23:34
Medlem
Killer-queens avatar
Anledningen till lådorna är för att spara på knän och leder.

Hoppar man upp på och landar på en låda blir belastningen mycket mindre än skulle man falla ner samma höjd igen. Tanken är alltså att man ska kliva ner från lådan efter man hoppat upp på den, men väldigt få verkar förstått anledningen och hoppar helt enkelt bakåt ner.

I övrigt är box jumps en bra övning om den utförs rätt. Här kan man läsa mer om dem.
Citera
2017-04-24, 11:54
Bannlyst
Det är jävligt funktionellt för t.ex. kampsport och bakset (explosivitet) men att bara hoppa högt ger ju inte mer än så tyvärr!
Citera
2017-05-01, 13:24
Medlem
kanelkakas avatar
Rätt mycket bullshit här TS. Du bevisar din trångsynthet och fördomsfullhet - märker det säkerligen inte själv, men vi andra gör det.

Som tidigare gymnast kan jag intyga att det är ett utmärkt spänst- och rörlighetsfrämjande, tydligt mätbart och roligt sätt att träna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Instinktivt så fattar man ju att det är en stor risk att man kommer att slå sig illa.

Tror du att du skulle slå dig illa? Isf. föreslår jag att du avstår övningen.

Citat:
Antingen så rör sig högen framåt eller så kommer man inte upp.

Du verkar sakna tilltro till att du kan preppa boxen eller ens komma upp? Då föreslår jag återigen att du avstår. Och jag förstår också att fenomenet förundrar dig.

Citat:
Är det mest iq-låga människor som pysslar med sånt här eller finns det faktiskt en god anledning?

IQ-lågt att använda explosiva upphopp som mätbar, rolig spänstträning?
Snarare oinsatt och och trångsynt att ifrågasätta. Ser du ner på crossfitutövare också kanske?

Citat:
[...] finns det faktiskt en god anledning?"

Flertalet, som ett antal skribenter i tråden redan har beskrivit för dig.

En person som kan resonera med sig själv och andra, släppa stoltheten och lyfta blicken, skulle nu kunna tillstå att det finns god anledning för dem som hanterar övningen att använda den. Jag misstänker att du inte är en av dem men kan ha fel.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in