Citat:
Nu troe jag att hon ljuger när hon säger att mördaren berättat detaljer för henne och det är på så vis hon vet vad som hänt. Men, om vi säger nu mot förmodan att det skulle vara så, menar du att hon hat skyldighet att berätta för polis annars blir det skyddande av brottsling? Eller? Eller underlåthet att avslöja brott? Brottet har ju redan begåtts. Och gällande skyddande brottsling, gäller det nära anhörig eller? Jag menar att ta del av info är väl inte och skydda en brottsling elr vad.säger lagen egentligen?
Tänker på mordet på albin einarsen (tråd finns) 16åring som blev mördad av sin bästaste vän 3.5år senare träder systern fram och berättar att både hon och flickvännen till broshan vetat att det var broshan som mördat albin men tigit om detta. Och där blev de inte på tal om skyddande.
Tänker på mordet på albin einarsen (tråd finns) 16åring som blev mördad av sin bästaste vän 3.5år senare träder systern fram och berättar att både hon och flickvännen till broshan vetat att det var broshan som mördat albin men tigit om detta. Och där blev de inte på tal om skyddande.
Tillägg;
"Skyddande av brottsling är ett brott, enligt 17 kap 11 § brottsbalken.
Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt är påföljden lägst fängelse i sex månader och högst fyra år.
Den som inte insåg men hade skälig anledning anta att den andre var brottslig, döms till böter."
Som svar på min egen fråga, hade det stämt det johanna sagt i förhör, att hon fått berättat för sig att pappan fick knivet i ögat av mördaren så har hon inte skyldighet att polisanmäla. Skyddande av brottsling innebär undanröja bevis, i detta fall t.ex gömma mordvapnet åt mördaren,, eller hjälpa mördaren undkomma.