2017-04-30, 13:45
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
De borde kartlagt familjens bakgrund i Kina, bara normalt polisiärt arbete, kanske skulle en sådan undersökning bevisa att familjen är helt fläckfri, vi vet inte.
Det kan inte vara fel att fråga polisen där om de förekommer i deras register i något sammanhang.

LEO, Linda var sex år, när hon flydde från Kina, den äldsta brodern bara fyra och den minsta inte ens född. Polisen har underökt allt möjligt vad gäller den familjen, men inte alls så mycket om familjen Alm.
Citera
2017-04-30, 13:48
Medlem
Lyssnade av en slump på p3 dokumentär om fallet, och ramlade sedan in i tråden. Efter att ha sett Fagro's med fleras framfart var jag tvungen att läsa igenom FUP.

Det måste krävas en helt ny nivå av "orädd och fritänkande" för att tro på ett enda ord av Mats version av vad som hänt. Mats ljuger sen dag 1. Det märks tydligt i förhören hur han plötsligt blir dement när hans lögner börjar punkteras. Alla saker han tidigare målat ut med imponerande detaljrikedom, kommer han helt plötsligt inte ihåg. Och alla sökningar som gjorts, på bekanta till Mats, med Mats dator, under en resa där en selfie tas på Mats klon(med Mats kamera), där även vittnen pekat ut Mats, under tiden han enligt egen utsago skulle varit drogad i en skuff... Bortom efterblivet.

Den som tror på Scolopamin i dos hög nog att söva en människa, som redan legat sövd i några dygn, och sedan direkt en språngmarsch på 1,7km, vet inte hur Scolopamin fungerar. Alls. Inte hur människokroppen fungerar heller, för den delen.

Det gjordes ju en fasligt massa tester på Mats efter att han "hittat Linda". Nog borde det finnas markörer som tyder på om Mats legat still i 65 timmar, eller tröskat land och rike runt? Eller förstörde den övermänskliga språngmarschen alla möjligheter till att utläsa sånt?
Citera
2017-04-30, 13:57
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgostar
Jag är stolt över att jag gått över från att nåla Mats till att fria honom från alla misstankar. De verkliga mördarna går lösa och med vår hjälp kommer rätt gärningsman dömas och straffas.

Vulgostar! Ett ordspråk säger att:"Högmod går före fall." Stolthet är en sorts högmod.

Mats är en tjuv (Kombigrillen och Lindas bankkonto) Varför?

Mats informerade inte mig, när Linda var "försvunnen". En oskyldig skulle ha velat hitta sin älskade fästmö på alla upptänkliga vis. Inte Mats inte. Varför?

Mats var GLAD över att jag ringde, sedan jag sett AF:s löpsedel. En oskyldig borde ha varit ledsen och bekymrad. Varför var han glad?

Mats nämnde inte med ett ord vad som hade hänt, förrän jag ställde riktade frågor om AF:s löpsedel.

Mats kontaktade inte sina utländska vänner att bröllopet var inställt. Han VILLE att de skulle komma och besöka honom, enligt vad han själv sa till mig. Vännerna kände sig lite illa till mods den 7/8, när jag träffade dom. Mats hade inte sagt något till dom. Varför inte?

Mats kunde inte vänta 7-10 år på att Linda skulle dödförklaras. Varför inte?

Dessa frågor är bara en del av alla jag vill ställa till Mats, som INTE betedde sig som en oskyldig kär ung man i sina bösta år.

Du håller på helt fel person, kära du!
Senast redigerad av Klarsyn 2017-04-30 kl. 14:09.
Citera
2017-04-30, 14:18
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Här kommer svaret på gåtan. Mats är mördaren.

Tror som du!

För en oskyldig Mats skulle inte gång på gång påpekat - hur viktig min information till polisen var om Lindas fd fästmans mordförsök. Mats trodde att han, med min hjälp, kunde skylla mordet på honom. Tur för föredettingen att alibi fanns till 100%.
Citera
2017-04-30, 14:20
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Mordplatsen är mycket viktig för att lösa ett mord och tyvärr har ingen mordplats kunnat fastställas av utredningen.
Det har förekommit massor med spekulationer om mordplatsen, därför anser jag mig också har rätt att göra en spekulation.
Jag tror mordet på Linda var planerat och hon fanns inne i Falun den kvällen hon mötte sitt öde, hon steg in i en bil och blev snabbt mördat genom strypning och sedan kördes kroppen efter Rv 80 mot Rättvik och sedan efter den här skogsbilvägen vid N. Bertilsbo där den dumpades vid en vändplan.
Bilen behövde inte vända tillbaka utan kunde fortsätta till Rv 80 där skogsbilvägen anslöt.
Jag anser det fanns inte någon ensam person i bilen, som skulle gjort det svårt att angripa Linda som var van tidigare att komma i slagsmål och helt säkert kunde försvara sig.
Min spekulation är därför att två personer satt i framsätet och två i baksätet och Linda hamnade mellan personerna i baksätet, som gjorde att hon blev låst och en strypning var enkelt att genomföra.
Jag tror inte någon kunde köra med Linda utanför Falun därför hon skulle sannolikt reagerat omedelbart att vad är nu på gång.
Det är som sagt min spekulation om mordplatsen.
Satt det inte två i bakluckan också?
Citera
2017-04-30, 14:23
Medlem
Till Mats:

Det bästa för sig själv, dina anhöriga och Lindas anhöriga är att du tar tag i detta och berättar vad som egentligen hände. Det är inte svårt.

Du kan exempelvis:

1) Ta kontakt med dina tidigare förhörsledare Ulrika eller Gunilla om du känner förtroende för dem.

eller

2) Gå in på valfri polisstation

eller

3) Ta kontakt med polisen via 114 14. Mår du dåligt eller känner att det inte kan vänta? Ring 112.
Citera
2017-04-30, 14:32
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Tror som du!

För en oskyldig Mats skulle inte gång på gång påpekat - hur viktig min information till polisen var om Lindas fd fästmans mordförsök. Mats trodde att han, med min hjälp, kunde skylla mordet på honom. Tur för föredettingen att alibi fanns till 100%.
Mats och hans anhang gjorde en total felbedömning. Men det är ofta så med folk som tror dom är störst och bäst. Deras kapacitet är väldigt begränsad, det ser vi ju här väldigt tydligt, angående vissas inlägg. Fakta kan dessa inte ta till sej och vrider och vränger, ju mer dom snärjer in sej ju tokigare blir det. Fakta i Lindas fall är och förblir så som det har varit. Mats är den som orsakade Lindas död. Sen hade han en farsa som ville skydda sej själv från skandalen och ställde upp i vanlig ordning för att rädda sin grabb, som inte har alla hästar hemma i stallet.
Citera
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
När Mats blir kidnappad i bostaden av två asiater säger han vid förhören att de tvingar honom under knivhot inta tabletter av en drog.
Han blir anvisad att sätta sig ned i soffan och invänta verkan av drogen, han tror sig somna in och vaknar upp att han finns i bagageutrymmet i en bil som stannat.
Han bankar på bagageluckan som gör att en av asiaterna kommer och öppnar och ber honom hålla tyst, nu ser Mats att det finns träd i närheten av vägen.
Man kan dra den slutsatsen att kidnapparna körde in på en skogsbilväg och hade något gömställe inne i skogen.
När Mats säger att efter att han satt sig i soffan och drogen börjat verka vaknar han upp inne i skogen, det visar att den drogen som passar in för det scenariet är Scopolamine.
Om Mats hade sagt vid förhöret att han blev knivhotat och måste gå till bilen, eller att han blev buren till bilen då kan man påstå att han kom med osanning.
Det finns ingen tvekan utan Mats sade sanningen vid förhöret, han sade också att ingen kommer att tro honom med den förklaringen han ger, men han kan endast framföra sanningen som han upplevde den.
Det förekommer mycket kidnappningar i vissa länder och nästan alltid är det under vapenhot och krav på pengar.
Att påstå Mats blev inte kidnappad där drogen Scopolamine användes är inte hållbart, därför någon test mot Scopolamine utfördes aldrig, det går att testa om en person varit drogad med Scopolamine genom att analysera hårstrå från personen.

Ett fel, det fanns inga två asiater.

Om Mats tror på sin egen berättelse så borde han berätta vilka hallucinogena droger han har intagit. Det var inte skopolamin han fick i sig.

Det du och judensau har framför har visat sig vara rena lögnerna.

Det ni har framfört är sådan information som bara Mats och Lars Alm sitter inne med. Ni säger att ni inte har kontakt med någon av personerna. Bara det visar att ni ljuger.

Nu är mordplatsen fastställd. På vilket sätt Linda Chen togs av daga är fastställt. Snart faller sista två pusselbitarna på plats. Då kan Mats åtalas för mord på Linda Chen och Lars Alm för medhjälp till mord.

För hela operationen krävdes en planering som krävde två mans sammanjämkande planering vilken är grunden för att kunna åtala för mord. Men med lite tur kan även Lars Alm också åtalas för mord då hela planeringen utgår från att båda var överens om att hon skulle tas av daga. Motivet är pengar och det kommer också att kunna bevisas.
Citera
Medlem
Citat:
Mordplatsen är mycket viktig för att lösa ett mord och tyvärr har ingen mordplats kunnat fastställas av utredningen.
Det har förekommit massor med spekulationer om mordplatsen, därför anser jag mig också har rätt att göra en spekulation.
Jag tror mordet på Linda var planerat och hon fanns inne i Falun den kvällen hon mötte sitt öde, hon steg in i en bil och blev snabbt mördat genom strypning och sedan kördes kroppen efter Rv 80 mot Rättvik och sedan efter den här skogsbilvägen vid N. Bertilsbo där den dumpades vid en vändplan.
Bilen behövde inte vända tillbaka utan kunde fortsätta till Rv 80 där skogsbilvägen anslöt.
Jag anser det fanns inte någon ensam person i bilen, som skulle gjort det svårt att angripa Linda som var van tidigare att komma i slagsmål och helt säkert kunde försvara sig.
Min spekulation är därför att två personer satt i framsätet och två i baksätet och Linda hamnade mellan personerna i baksätet, som gjorde att hon blev låst och en strypning var enkelt att genomföra.
Jag tror inte någon kunde köra med Linda utanför Falun därför hon skulle sannolikt reagerat omedelbart att vad är nu på gång.
Det är som sagt min spekulation om mordplatsen.

Hon kliver alltså in i en bil med fyra okända kineser, menar du. Nja...
Senast redigerad av catami 2017-04-30 kl. 15:09.
Citera
2017-04-30, 14:37
Medlem
Citat:
Mats har aldrig sagt att han flyttat Lindas kropp, du kommer med en lögn.
Uppge källan till ditt påstående, som skall finnas i förundersökningen, men jag vet att något sådant finns inte där.

Lögn? Knappast. Vi antar att Mats A inte flyttade kroppen och inte gjort sig skyldig till griftefridsbrott. Om han är övertygad om sin oskuld, varför överklagar han då inte domen? Svara mig på det min gode *argo.

Han har ju inget att förlora på det. Att acceptera domen = erkänna de omständigheter som åklagaren lägger fram.

Slutsats: Mats Alm inser att han kommer lindrigt undan med utfallet och vill inte riskera ett längre straff eller vidare utredning och accepterar domen. Juridiskt sett har han alltså erkänt den av åklagaren påstådda gärningen.

Jag tycker att han skall ta sitt förnuft tillfånga och erkänna brottet och de faktiska omständigheterna. Vad är alternativet? Att leva med en lögn resten av livet och ses som en mördare/lögnare/patetisk nolla/kuf/störd person av allmänheten, eller att erkänna och ta sitt straff för att i slutändan bli en fri man med rent samvete? Det behöver ju inte vara mord. Kan ju vara dråp eller vållande till annans död. Säg att han erkänner vållande och får 4 år. Ute före 50. Ganska ok deal ändå.

Mats är överbevisad om att han inte "lugge" i en baklucka de aktuella datumen. En person har sett honom på en buss, och han har plåtat sigsjälv på annan plats. Att han håller fast vid sin historia är inget annat än patetiskt.

Jag försöker hitta någon vettig linje här, men då det är troligt att Mats A lider av någon bokstav eller liknande så resonerar vi troligen inte efter samma logik. *argo - eller möjligen dennes alias *ats *lm - verkar resonera på exact detta vis. Just saying.
Citera
2017-04-30, 14:42
Medlem
Mats redogörelse är bullshit från början till slut. Det är bevisat och styrkt av utredningen. Han hade kunnat påstå att marsmänniskor hade landat och kidnappat honom, det han inte förändrat något i sak. Tingsrätten uttalande förtjänstfullt i domen att vår gode Mats vet mer om Lindas frånfälle än vad han ville berätta. Tydligare än så kan det inte bli!
Senast redigerad av catami 2017-04-30 kl. 14:45.
Citera
2017-04-30, 14:55
Medlem
Citat:
Det är ingen tvekan utan Leif GW är en duktig och populär programledare, men att peka ut en helt oskyldig person som mördare var felaktigt och är åtalbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustradamus
GW är professor i kriminologi. Han har oerhörd erfarenhet av mordutredningar och djup kunskap i ämnet.
Försök inte förminska honom till programledare.

GW var dessutom ingen programledare. Han var bisittare, som expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in