2017-04-30, 09:22
Medlem
Vulgostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hur kan du vara så säker på att det är ett mord?

Det var mord. Men, om jag var polis skulle jag kasta fler getögon på Lindas familj. De ligger inte bakom mordet men ska man hitta mördaren ska man kasta lite getögon åt det hållet. Det är mord och inget annat.
Citera
2017-04-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Uppge källan till ditt påstående, som skall finnas i förundersökningen, men jag vet att något sådant finns inte där.

Men *agro, nu kastade du väl flyttblock i dit glashus?
DU kräver att påståenden ska finnas i förundersökningen?

DU som i åratal kommit med påståenden som inte har minsta förekomst i förundersökningen.
DU som förvanskar det som faktiskt står i förundersökningen.

I domen som är kontentan av förundersökningen står att Mats vet vad som hänt Linda.
Där har du en källa till fakta.
Du vet också att han vet vad som hände.
Citera
2017-04-30, 09:53
Medlem
Enligt den nationelle "brottsgurun" Leif GW har han en teori som är som sådan:
Vid nästan alla mord är det så att offer och gärningsman känner varandra och kommer ofta från samma familj.
Man kan väl säga om sådana här teorier att de stämmer ofta men inte alltid.
I Linda fallet bjöd Leif GW in Mats till programmet "Efterlyst" som han var programledare för och mycket populär, med enorm tittarskara.
När Mats kommit in i studion anklagade Leif GW Mats för att vara mördaren för Linda, enligt polisen hade han inte haft tillgång till utredningen i fallet, utan alltsammans var hans eget påhitt.
Man kan påstå att i Linda fallet gick han på sina vibbar och medium, man kan påstå att han agerade som en "spågubbe".
Det är ingen tvekan utan Leif GW är en duktig och populär programledare, men att peka ut en helt oskyldig person som mördare var felaktigt och är åtalbart.
Det här programmet i Efterlyst som var innan Mats blev kidnappad hade väl tittarsiffror på flera miljoner, sedan gick det i repris otaliga gånger och många trodde att det var sanningen han kom med.
Fallet fick en styrning för många, från tidiga början av Leif GW i Efterlyst.
Citera
2017-04-30, 09:59
Medlem
Citat:
Det är ingen tvekan utan Leif GW är en duktig och populär programledare, men att peka ut en helt oskyldig person som mördare var felaktigt och är åtalbart.

GW är professor i kriminologi. Han har oerhörd erfarenhet av mordutredningar och djup kunskap i ämnet.
Försök inte förminska honom till programledare.

Han pekade dessutom inte ut en oskyldig. Han kom bara till samma slutsats som alla oss som läst FUP:en. Mats mördade Linda.

För att använda din vokabulär så är det dags att du inser att dina påståenden med påhittade skarpa bevis inte hjälper Mats. Det visar bara hans skuld ännu tydligare.

Som om inte hans egen historia vore vansinning nog så lägger du och dina kumpaner ännu mer löjets skimmer över fallet.

Mats mördade Linda. Vi vet.
Citera
2017-04-30, 10:17
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Mordplatsen är mycket viktig för att lösa ett mord och tyvärr har ingen mordplats kunnat fastställas av utredningen.
Det har förekommit massor med spekulationer om mordplatsen, därför anser jag mig också har rätt att göra en spekulation.
Jag tror mordet på Linda var planerat och hon fanns inne i Falun den kvällen hon mötte sitt öde, hon steg in i en bil och blev snabbt mördat genom strypning och sedan kördes kroppen efter Rv 80 mot Rättvik och sedan efter den här skogsbilvägen vid N. Bertilsbo där den dumpades vid en vändplan.
Bilen behövde inte vända tillbaka utan kunde fortsätta till Rv 80 där skogsbilvägen anslöt.
Jag anser det fanns inte någon ensam person i bilen, som skulle gjort det svårt att angripa Linda som var van tidigare att komma i slagsmål och helt säkert kunde försvara sig.
Min spekulation är därför att två personer satt i framsätet och två i baksätet och Linda hamnade mellan personerna i baksätet, som gjorde att hon blev låst och en strypning var enkelt att genomföra.
Jag tror inte någon kunde köra med Linda utanför Falun därför hon skulle sannolikt reagerat omedelbart att vad är nu på gång.
Det är som sagt min spekulation om mordplatsen.

Nu blir det riktigt intressant tycker jag, Fagro. Såvitt jag vet så är det första gången du har en teori kring detta scenario.
Jag får en krypande känsla att verkligheten alltmer sipprar in i dina porer och att du får allt svårare att krampaktigt hålla kvar i de orimliga fantasierna.
Jag tror inte ens att du är riktigt på det klara med vad du nu för fram.

Ytan krackelerar allt mer och det märks inte minst på de nya skribenternas smått desperata skrifter.

Att de olika förklaringarna ständigt ändras känner vi igen från en hel hög med förhör......

Nu ska vi se till att fortsätta rota i detaljer, tider och andras förhållningssätt i den här soppan.
Citera
2017-04-30, 11:40
Medlem
GalenRyggs avatar
Citat:
Däremot blev Mats mycket sannolikt drogad med Scopolamine, som det fanns ingen misstanke mot och inte gjordes någon test för.
När man ser till de uppgifter som Mats lämnade om drogen och hans agerande passar det väldigt bra in att det var Scopolamin som kidnapparna tvingade Mats att inta.

Enligt de förhör som gjordes med Mats, så säger han ju själv att de som tvingade honom att ta piller sa att han skulle somna av dom.

Sida 3525 i FUP:

"när Alm tagit tabletterna säger mannen att Alm skall gå till en
soffa, varför det frågar Alm mannen säger då att Alm kommer att somna av tabletterna."
Citera
2017-04-30, 12:48
Medlem
Vulgostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustradamus
GW är professor i kriminologi. Han har oerhörd erfarenhet av mordutredningar och djup kunskap i ämnet.
Försök inte förminska honom till programledare.

Han pekade dessutom inte ut en oskyldig. Han kom bara till samma slutsats som alla oss som läst FUP:en. Mats mördade Linda.

För att använda din vokabulär så är det dags att du inser att dina påståenden med påhittade skarpa bevis inte hjälper Mats. Det visar bara hans skuld ännu tydligare.

Som om inte hans egen historia vore vansinning nog så lägger du och dina kumpaner ännu mer löjets skimmer över fallet.

Mats mördade Linda. Vi vet.

Överdriv inte. GW är en helt vanlig person. Säg ett mord han löst? Det är lättare och tycka ditten och datten på avstånd.
Citera
2017-04-30, 12:53
Medlem
Att klassa GW som en helt vanlig person medan man själv påpekar sitt innehav av 90 högskolepoäng i psykologi är skrattretande.

Mats Alm vet mer än han säger. Mats Alm har mer vetskap om Lindas förehavande sista timmarna i livet än det han har delat med sig. Mats Alm vet att hans historia har brister och luckor som han medvetet inte klargör.

Oavsett vilka skäl han må ha, sättet han har redogjort sin inblandning (med eller utan inblandning av kidnappning etc) har såpass stora brister att det är svårt för andra utomstående att acceptera redogörelsen från Mats Alm.

Det behöver man inte vara en professor för att förstå. Varken mer eller mindre.
Citera
2017-04-30, 12:54
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettet
Det finns såklart en dödsorsak. Mats vet vilken denna är naturligtvis. Det går däremot inte att bevisa densamma.

Mats flyttade kroppen. Det har han erkänt. Om man på fullt allvar tror att det finns politiska ställningstaganden i detta mål, och att rätten på något sätt skulle varit inblandad i något sådant så är man ute och seglar på riktigt.

Förresten, Leo293, vad har du egentligen för erfarenhet av asiatiska kvinnor?

Minns mycket väl kampanjen i massmedia och Leif G.W. Perssons program Efterlyst med flera miljoner tittare där han drev tesen att Mats var mördaren. Efter det att Leif G.W. pekade ut Mats tog polisen initiativ till nya förhör med Mats, innan dess var han inte påtänkt som gärningsman. Om många miljoner människor i Sverige indoktrineras att tro att Mats är gärningsmannen så blir det naturligtvis en press på polisen att sätta dit Mats. Socialdemokratiska politiker krävde att Mats skulle dömas för mord på Linda, på det viset är det politiskt.
Rättsläkaren kunde INTE fastställa dödsorsaken på Linda och därmed kan hon exempelvis avlidit genom olyckshändelse eller självmord, att åtala någon för mord går nog inte om inte den eller de skyldiga erkänner. OM det var ett mord så kan de skyldiga finnas på många håll och jag skulle närmast fråga mig om Linda hade skulder till någon, exempelvis i Kina ? Där finns ett tänkbart motiv. Vidare måste man utreda hela familjen, kanske börja i Kina och luska i deras bakgrund. Är någon dömd för brott där tidigare ? Jag vet inte men polisen borde ha undersökt alla tänkbara möjligheter för att nå ett resultat.
Genom att döma en oskyldig för griftefridsbrott är "mordet" polisiärt uppklarat och allmänheten har fått sitt köttstycke - "vad var det vi sa!"
Jag anser att Mats Alm är helt oskyldig till Lindas död och till griftefridsbrott! En rättsskandal att polisen inte gjorde ett bättre jobb.
Citera
2017-04-30, 13:03
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Falska anklagelser är allvarligt.

De borde kartlagt familjens bakgrund i Kina, bara normalt polisiärt arbete, kanske skulle en sådan undersökning bevisa att familjen är helt fläckfri, vi vet inte.
Det kan inte vara fel att fråga polisen där om de förekommer i deras register i något sammanhang.
Citera
2017-04-30, 13:14
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
De borde kartlagt familjens bakgrund i Kina, bara normalt polisiärt arbete, kanske skulle en sådan undersökning bevisa att familjen är helt fläckfri, vi vet inte.
Det kan inte vara fel att fråga polisen där om de förekommer i deras register i något sammanhang.
Om det inte kollades då så görs det nu. Tror du på en hämndaktion från några kineser som har med Linda att göra innan hon kom till Sverige? Nä. Lindas familj behöver inte granskas närmare. Däremot så finns det en annan familj som behöver synas i sömmarna.
Citera
2017-04-30, 13:22
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Minns mycket väl kampanjen i massmedia och Leif G.W. Perssons program Efterlyst med flera miljoner tittare där han drev tesen att Mats var mördaren. Efter det att Leif G.W. pekade ut Mats tog polisen initiativ till nya förhör med Mats, innan dess var han inte påtänkt som gärningsman. Om många miljoner människor i Sverige indoktrineras att tro att Mats är gärningsmannen så blir det naturligtvis en press på polisen att sätta dit Mats. Socialdemokratiska politiker krävde att Mats skulle dömas för mord på Linda, på det viset är det politiskt.
Rättsläkaren kunde INTE fastställa dödsorsaken på Linda och därmed kan hon exempelvis avlidit genom olyckshändelse eller självmord, att åtala någon för mord går nog inte om inte den eller de skyldiga erkänner. OM det var ett mord så kan de skyldiga finnas på många håll och jag skulle närmast fråga mig om Linda hade skulder till någon, exempelvis i Kina ? Där finns ett tänkbart motiv. Vidare måste man utreda hela familjen, kanske börja i Kina och luska i deras bakgrund. Är någon dömd för brott där tidigare ? Jag vet inte men polisen borde ha undersökt alla tänkbara möjligheter för att nå ett resultat.
Genom att döma en oskyldig för griftefridsbrott är "mordet" polisiärt uppklarat och allmänheten har fått sitt köttstycke - "vad var det vi sa!"
Jag anser att Mats Alm är helt oskyldig till Lindas död och till griftefridsbrott! En rättsskandal att polisen inte gjorde ett bättre jobb.

Du vet väl om att Mats Alm tidigare försökte övertala sin dåvarande peruanska flickvän till att teckna en livförsäkring men hon vägrade.
Han har uppvisat att han har svårt att skilja på andras och sina egna pengar. 90.000 försvann ur Kombigrillens kassa när Mats Alm var anställd där. Mats Alm undgick påföljd p.g.a. att Lars Alm, Mats Alms pappa, belånade huset och pynta upp slantarna.

Mats Alm hade ett spelberoende som han täckte med pengar från LC:s konto. Jag vill minnas att det var en summa runt 100.000, jag är lite osäker det kan ha varit mer.
När Mats Alm kommer hem från "rundturen" så tar det inte många minuter innan han går in på Svenska Spels hemsida. Varför?

Leo 293, varför tror du att Mats Alm utelämnar sms:et i Åselby i sin annars detaljerade rundtursberättelse? Vad har han att dölja, för besöket i Åselby stämmer inte in i resten av berättelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in