2017-04-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Någon dödsorsak finns inte, rättsläkaren kunde inte fastställa orsaken och följaktligen kan aldrig åtala för mord väckas. Att Mats blev dömd för griftefridbrott är ett politiskt ställningstagande, har inte med verkligheten att göra, det var en massiv medial kampanj för att döma Mats för brottet, G.W Persson drev den linjen i Efterlyst. Mig veterligen har detta aldrig hänt, möjligen med de s.k. obducenterna, även där en politisk dom.Det går inte att utesluta alternativa gärningsmän eller kvinnor bakom Lindas död. Case closed.

Det finns såklart en dödsorsak. Mats vet vilken denna är naturligtvis. Det går däremot inte att bevisa densamma.

Mats flyttade kroppen. Det har han erkänt. Om man på fullt allvar tror att det finns politiska ställningstaganden i detta mål, och att rätten på något sätt skulle varit inblandad i något sådant så är man ute och seglar på riktigt.

Förresten, Leo293, vad har du egentligen för erfarenhet av asiatiska kvinnor?
Citera
2017-04-29, 23:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Någon dödsorsak finns inte, rättsläkaren kunde inte fastställa orsaken och följaktligen kan aldrig åtala för mord väckas. Att Mats blev dömd för griftefridbrott är ett politiskt ställningstagande, har inte med verkligheten att göra, det var en massiv medial kampanj för att döma Mats för brottet, G.W Persson drev den linjen i Efterlyst. Mig veterligen har detta aldrig hänt, möjligen med de s.k. obducenterna, även där en politisk dom.Det går inte att utesluta alternativa gärningsmän eller kvinnor bakom Lindas död. Case closed.

Kan du utveckla det fetade? Vilka skulle de alternativa gärningsmännen eller kvinnorna vara?
Citera
2017-04-29, 23:48
Medlem
"Mats flyttade kroppen. Det har han erkänt. Om man på fullt allvar tror att det finns politiska ställningstaganden i detta mål, och att rätten på något sätt skulle varit inblandad i något sådant så är man ute och seglar på riktigt."

Nej, det har han inte. Men: han har nöjdförklarat sej med domen /inte överklagat, så det är ett indirekt erkännande.

I övrigt kan jag bara hålla med dej.
Citera
2017-04-30, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att det här scenariet har kunnat accepteras är för mig helt obegripligt, att Mats skulle självmant gått och lagt sig vid liket. .
Men han har ju inte legat där. Han råkade fjutta på sig själv när han trodde att det skulle gå att elda upp likresterna.
Senast redigerad av hjärnsläppet 2017-04-30 kl. 01:40.
Citera
2017-04-30, 03:40
Medlem
Citat:
I det här Linda fallet fanns det ingen dödsorsak och inte heller någon känd mordplats, sedan det viktigaste det fanns inga bevis vem som mördat Linda.
Med dödsorsaken har det skapats någon myt att utan den kan inte en gärningsman fällas, som är helt felaktigt.
I Linda fallet om det funnits bevis mot en gärningsman skulle den personen blivit fälld för mord även det fanns ingen dödsorsak.
Finns det inga bevis mot en gärningsman hade ingenting förändrats om det även funnits dödsorsak i Linda fallet.
Exempelvis om en person faller under ett tåg och blir krossad och dödsorsaken kan inte fastställas, men det finns bevis att någon knuffade personen som gjorde den föll under tåget och blev dödad,
den personen som knuffade offret kommer att åtalas och fällas för mord.
För att fällas för mord måste det finnas bevis mot gärningsmannen.
Citera
2017-04-30, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
"Mats flyttade kroppen. Det har han erkänt. Om man på fullt allvar tror att det finns politiska ställningstaganden i detta mål, och att rätten på något sätt skulle varit inblandad i något sådant så är man ute och seglar på riktigt."
Nej, det har han inte. Men: han har nöjdförklarat sej med domen /inte överklagat, så det är ett indirekt erkännande.
I övrigt kan jag bara hålla med dej.
Mats har aldrig sagt att han flyttat Lindas kropp, du kommer med en lögn.
Uppge källan till ditt påstående, som skall finnas i förundersökningen, men jag vet att något sådant finns inte där.
Citera
2017-04-30, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
Om dödsfallet inträffade i deras lägenhet, i tvättstugan, i bilen eller kanske t.o.m. utomhus spelar egentligen mindre roll. Sanningen om det tar Mats med sig i graven (om inte någon innan dess lyckas fylla honom med sanningsserum).
Mordplatsen är mycket viktig för att lösa ett mord och tyvärr har ingen mordplats kunnat fastställas av utredningen.
Det har förekommit massor med spekulationer om mordplatsen, därför anser jag mig också har rätt att göra en spekulation.
Jag tror mordet på Linda var planerat och hon fanns inne i Falun den kvällen hon mötte sitt öde, hon steg in i en bil och blev snabbt mördat genom strypning och sedan kördes kroppen efter Rv 80 mot Rättvik och sedan efter den här skogsbilvägen vid N. Bertilsbo där den dumpades vid en vändplan.
Bilen behövde inte vända tillbaka utan kunde fortsätta till Rv 80 där skogsbilvägen anslöt.
Jag anser det fanns inte någon ensam person i bilen, som skulle gjort det svårt att angripa Linda som var van tidigare att komma i slagsmål och helt säkert kunde försvara sig.
Min spekulation är därför att två personer satt i framsätet och två i baksätet och Linda hamnade mellan personerna i baksätet, som gjorde att hon blev låst och en strypning var enkelt att genomföra.
Jag tror inte någon kunde köra med Linda utanför Falun därför hon skulle sannolikt reagerat omedelbart att vad är nu på gång.
Det är som sagt min spekulation om mordplatsen.
Citera
2017-04-30, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har det gjort för länge sedan.

Otroligt att man fortsätter uppehålla sig vid det där tramset med skopolamin.
Nu har inte lille Mats utsatts för denna drog men man borde kanske ha låtit honom
stifta bekantskap med den när väl förhören genomfördes en gång.
Ty man blir visst hågad att tala sanning då och skippa allt i lögnväg...
Mats frikändes för mord, men dömdes för griftefridsbrott. Det fanns inga bevis att Mats hade flyttat Lindas kropp, utan det bedömdes att Mats hade inte blivit drogad, som han själv påstod.
Det är nog helt rätt han blev inte drogad med de vanliga droger som finns i Sverige och Europa, som skulle kommit fram vid tester som gjordes.
Däremot blev Mats mycket sannolikt drogad med Scopolamine, som det fanns ingen misstanke mot och inte gjordes någon test för.
När man ser till de uppgifter som Mats lämnade om drogen och hans agerande passar det väldigt bra in att det var Scopolamin som kidnapparna tvingade Mats att inta.
Åtalet och domen för griftefridsbrottet bygger på att det var endast Mats som visste var kroppen fanns vid fyndplatsen och därför måste det vara han som tagit dit kroppen.
Om Mats blev drogad med Scopolamin av kidnapparna kände de till att Linda var mördad och där kroppen fanns och därmed faller griftefridsdomen, som är det enda han dömdes för.
Ett griftefridsbrott kan ses som ett lindrigt brott och är oftast dagsböter på, men i det här fallet påstods det att Mats hade tagit kroppen från en mordplats och till fyndplatsen, men någon känd mordplats fanns inte.
Det fanns inte heller något bevis att Mats transporterat någon kropp.
Citera
2017-04-30, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Men han har ju inte legat där. Han råkade fjutta på sig själv när han trodde att det skulle gå att elda upp likresterna.
Det är ingen som hade rört kroppen sedan den blev placerad på fyndplatsen och ingen som försökt elda den.
Enligt Mats uppgifter hamnade han i backen med en duns och sedan märkte och kände han att det brann i hans kläder, när han vaknade upp och ställde upp sig.
Enligt brännskadorna på hans kläder kan det inses att han legat på marken och det var i närheten av Lindas kropp.
Det var gjort upp två brandhärdar av ris som var orsaken till brännskador på hans kläder och kroppen.
Det framkom i brandhärdarna att tändvätska eller liknande använts, men någon behållare för kemikalierna hittades aldrig, samma sak med tändare eller tändstickor hittades inte heller.
Polisen kunde mycket lätt följa spåren som Mats tagit från fyndplatsen till Gauffins stuga men de hittade ingenting.
Den enda förklaringen är att kidnapparna tog Mats i drogad tillstånd till fyndplatsen och dumpade honom där och sedan gjorde de upp två eldar, sannolikt för att locka personer dit för att upptäcka Mats.
Det eviga försvaret har varit att Mats var inte drogad eftersom testerna visade inte det, men Mats kunde vara drogad med Scopolamin som det aldrig gjordes någon test med, utan tycks ha varit en helt okänd drog.
Citera
2017-04-30, 08:03
Medlem
Citat:
Min spekulation är därför att två personer satt i framsätet och två i baksätet och Linda hamnade mellan personerna i baksätet, som gjorde att hon blev låst och en strypning var enkelt att genomföra.

Menar du då att Linda satt på passagerarsidan i framsätet inledningsvis? På vilken sida av Linda satt Mats när hon drogs över i baksätet? Vem satt på andra sidan om Linda i baksätet och vem körde bilen?

Intressant med lite nya vinklingar. Vi ska naturligtvis inte utesluta att fler varit insatta redan från den stund Mats hade bestämt sig för att inte gifta sig.
Citera
2017-04-30, 08:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det är ingen som hade rört kroppen sedan den blev placerad på fyndplatsen och ingen som försökt elda den.
Enligt Mats uppgifter hamnade han i backen med en duns och sedan märkte och kände han att det brann i hans kläder, när han vaknade upp och ställde upp sig.
Enligt brännskadorna på hans kläder kan det inses att han legat på marken och det var i närheten av Lindas kropp.
Det var gjort upp två brandhärdar av ris som var orsaken till brännskador på hans kläder och kroppen.
Det framkom i brandhärdarna att tändvätska eller liknande använts, men någon behållare för kemikalierna hittades aldrig, samma sak med tändare eller tändstickor hittades inte heller.
Polisen kunde mycket lätt följa spåren som Mats tagit från fyndplatsen till Gauffins stuga men de hittade ingenting.
Den enda förklaringen är att kidnapparna tog Mats i drogad tillstånd till fyndplatsen och dumpade honom där och sedan gjorde de upp två eldar, sannolikt för att locka personer dit för att upptäcka Mats.
Det eviga försvaret har varit att Mats var inte drogad eftersom testerna visade inte det, men Mats kunde vara drogad med Scopolamin som det aldrig gjordes någon test med, utan tycks ha varit en helt okänd drog.
Hur vet du vilka tester som gjordes, var du med själv när testerna gjordes?
Citera
2017-04-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
Menar du då att Linda satt på passagerarsidan i framsätet inledningsvis? På vilken sida av Linda satt Mats när hon drogs över i baksätet? Vem satt på andra sidan om Linda i baksätet och vem körde bilen?
Intressant med lite nya vinklingar. Vi ska naturligtvis inte utesluta att fler varit insatta redan från den stund Mats hade bestämt sig för att inte gifta sig.
Jag vill påpeka att det är en spekulation jag gjort, som många andra också gjort.
Jag anser att det var ett planerat mord att Linda skulle hamna i baksätet med två personer på var sin sida som gjorde att hon låstes vid en strypning.
Linda satt aldrig i framsätet utan där satt två andra personer, som gjorde att hon satte sig i baksätet.
Jag anser att Linda blev upplockad i Falun och de som satt i baksätet bör ha känt henne eftersom hon enligt den här teorin klev in i baksätet.
När man ser till alla anmälningar hon haft, gällande fighter med olika män, kunde hon försvara sig, och en ensam man skulle med all sannolikhet fått stora problem att övermanna henne.
Jag tror inte att hon blev mördad långt utanför Falun på landet och inte heller i bostaden eller tvättstugan som vissa framfört, sådana teorier ser jag som ologiska.
Senast redigerad av Fagro 2017-04-30 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in